Gå til innhold

XFire begrenset til 1600x1200 @ 60Hz


dravisher

Anbefalte innlegg

The Inquirer

Rage3D

 

The Inquirer sier det gjelder for R520 også... Hvis dette stemmer (sier ikke det nødvendigvis er korrekt) så er det vel i klassen sinnsykt skuffende vil jeg si...

 

Edit: Syns det virker veldig rart om dette gjelder for R520, siden The Inquirer sier at man da vil trenge en receiver chip på alle vanlige kort. Skulle vel tro ATi kunne få dette med på X1800 kortene. Greit nok at X8xx kortene ikke har det men...

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro det kan ha noe med DVI portene som CrossFire bruker...

 

Hvis dette viser seg å stemme så er det egentlig ikke så overaskende... Crossfire bærer preg av å være en "kriseløsning" mot SLI. Jeg mener at ATi ble tatt på sengen av nvidia når SLi ble lansert, og de måtte komme opp med noe for å kunne konkurere.

 

Master kortene har en spesiell brikke som "smelter" sammen bildene. Selv i R520 er dette en ekstern brikke, det tyder på at det er lagt til etter R520 ble ferdigstilt, ellers ville det være naturlig å legge den inn i brikken.

 

Skuffende egentlig, for det er i oppløsninger i over 1600x1200 @ 60Hz SLI og Crossfire virkelig trengs

 

Edit:

Syns det virker veldig rart om dette gjelder for R520, siden The Inquirer sier at man da vil trenge en receiver chip på alle vanlige kort. Skulle vel tro ATi kunne få dette med på X1800 kortene. Greit nok at X8xx kortene ikke har det men...

Egentlig ikke så rart... Husk at ATi fikk første R520 sample i desember 2004. Det var neppe tid til å integrere inn Crossfire... Som sagt! Crossfire bærer litt preg av å være en kriseløsning...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Tja, kommer vel ann på sånn som jeg ser det.. Altså da mener jeg at SLI er veldig driver relatert om hvorvidt du får bedre effekt eller ikke. I Xfire derimot, virker det som kortene arbeider sammen uavhengig av drivere, fordi de deler "naturlig" på jobben. Med mindre jeg har misfostått komplett her da... :hrm: Med andre ord vil du få et ytelseshopp på grafikken uansett, i motsetning til SLI, hvor det kommer ann på hvor gode driverne er...

 

Edit: At det virker som en kriseløsning derimot argumenterer jeg ikke imot...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Tja, kommer vel ann på sånn som jeg ser det.. Altså da mener jeg at SLI er veldig driver relatert om hvorvidt du får bedre effekt eller ikke. I Xfire derimot, virker det som kortene arbeider sammen uavhengig av drivere, fordi de deler "naturlig" på jobben. Med mindre jeg har misfostått komplett her da... :hrm: Med andre ord vil du få et ytelseshopp på grafikken uansett, i motsetning til SLI, hvor det kommer ann på hvor gode driverne er...

du har nok bommet litt ja... ;)

 

Crossfire er veldig avhengig av driveren det og, du må nemmelig programmere kortene på hva de skal skrive osv. Så Crossfire er også 100% avhenig av drivere.

 

En forskjell med SLI er at kommunikasjons busen som kortene kommuniserer med (over PCI Express busen på billig kort) og SLI bruen på de litt dyrere er integrert i GPU.

 

Kjapt hvordan Crossfire fungerer...

- Du har det delt området i minnet, slik at kortene kan dele ting...

- Driveren gir beskjed til kortene hva de skal sirive, enten ARF, eller SuperTitling.

- Slave kortet sender sine deler av bilder til master kortet over DVI.

- Master kortet sin "composit engine" tar imot bildet fra slave kortet, og smelter dem sammen. bildet blir så sendt til skjermen.

 

SLI fungerer på en gankse lik måte, men de kommuniserer med SLI bruen sisteden, som ikke har samme begrensninger som DVI portene (1600x1200@60Hz)

 

Jeg klarer ikke å bruke CRT skjermer på 60Hz uten å få vindt i hovet, så hvis du har CRT så er i realiteten begrensningen ti til Crossfire 1280x1024. Er vel kun LCD skjermer som kan brukes på 1600x1200 da... :cry:

 

Edit: Tipper på at PR-maskinen til nVidia kommer til å bruke dette for hva det er verdt...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Takker for forklaringa [GDI]Raptor, alltid like morro å få vite nye ting. :yes:

 

Det var det jeg også hadde glemt, at nVidia har faktisk klart å "åpne" SLI globalt som du sier. Det var her jeg trodde ATI hadde overtak i sitt Xfire. At begge er avhengig av driverene nå du sier det på den måten sier seg nesten selv. :blush::whistle:

 

Edit: Neste steg er vel da hvem som klarer å avbelaste CPU'en mest mulig, integrere PhysX CPU'en... :dribble: Da blir det litt mer fart over sakene tenker jeg...

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Raptor' date='16/09/2005 : 10:31'] Edit:
Syns det virker veldig rart om dette gjelder for R520, siden The Inquirer sier at man da vil trenge en receiver chip på alle vanlige kort. Skulle vel tro ATi kunne få dette med på X1800 kortene. Greit nok at X8xx kortene ikke har det men...

Egentlig ikke så rart... Husk at ATi fikk første R520 sample i desember 2004. Det var neppe tid til å integrere inn Crossfire... Som sagt! Crossfire bærer litt preg av å være en kriseløsning...

Jeg refererer til dette:

I asked myself why ATI didn’t use some other chips as it took me a few minutes to find out that 1172 chip can work at 225 MHz which would be enough for 1600x1200 at 75 MHz and would satisfy the demands. It turns out that SiI 1172 is a transmitter chip and needs to be paired with SiI 1171 receiver chip. This would add some additional cost to Crossfire solution and ATI would need to alter two cards as Slave card would need to have 1171 receiver chip.

 

Det virker som om ATi kunne ha brukt en annen ekstern chip, men da måtte de hatt denne på både Master og Slave kortene, noe som øker pris osv. Men man skulle vel tro de kunne brukt dette, siden man skulle tro dette ikke ville kreve noen nye design i R520 kjernen.

 

Må si det er bra skuffende ja. Er jo førsta på oppløsninger over 1600x1200 at SLI og Crossfire virkelig begynner å bli nyttig. Crossfire vil jo ikke være et alternativ for meg en gang siden jeg kjører 1920x1200 f.eks.

Lenke til kommentar
Må si kilden må taes med en neve salt....

Venter heller å ser på tester, og brukererfaringer.

Blir også bekreftet på siden til Rage3D

http://www.rage3d.com/

 

Earlier today I was given information regarding ATI’s upcoming Crossfire technology that, at first, I passed off as so ridiculous it couldn’t possibly be true. However, after having the information verified from several very reputable sources I’ve decided it would be a disservice to keep this information private.
Lenke til kommentar

Hehe.. Nå er det noen som har gjort en bommert i tittelen på artikkelen:

 

Crossfire begrenset til 1600x1200@60 MHz?

 

Her også:

60 MHz på 1600x1200 på en CRT-skjerm er ikke spesielt optimalt. For brukere av LCD-skjermer er ikke dette noe stort problem, men for brukere av CRT-skjermer kan dette bli et meget irriterende problem.
Jeg skulle likt å ha en oppfriskningshastighet på 60 MegaHz :lol:

 

Dette problemet er noe som trolig vil fikses på en enkel måte med neste generasjon grafikkbrikker som baserer seg på R520.

Har dere noe belegg for denne påstanden?

 

PS. Kan det ikke hende at brikken på 165MHz kan være en input-brikke? Altså en brikke som mottar informasjon fra det andre kortet, på maksimalt 1600x1200@60Hz og etter det blande signalet med det masterkortet. Dvs. det bør være mulig å få ut det dobbelte fra utgangen på masterkortet. F.eks 1600x1200@120Hz eller 2400x1600@60Hz.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...