Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel & Speedtouch 516 - NAT/ portforwarding


Anbefalte innlegg

Har fått en Thomson Speedtouch 516 av Nextgentel. Installasjonen gikk forsåvidt smertefritt, og atl fungerer tilsynelatende ut-av-boksen. MEN:

 

Jeg sliter med å få portforwarding til å fungere. Spesifikt ønsker jeg å forwarde portene 20, 21, 25, og og 443 til en spesifikk ip (10.0.0.2 feks). Det ser ut til å gå ålreit å legge inn disse forwardene via web-interfacet. Men ingenting virker. Maskiner på utsiden får ikke tilgang til maskinen på innsiden.

 

Når jeg telnet'er til routeren og sjekker nat-oppføringene, ser jeg at det ligger en haug prekonfigurerte oppføringer av typen ekstern ip:port -> 127.0.0.1:port (altså: ekstern ip -> router). Dette gjelder blant annet portene 20 og 80.

 

Men selv når jeg sletter feks http-oppføringen og bare har min egen oppføring liggende, kommer jeg ikke gjennom?

 

Noen som har fått denne routeren til å virke med server(e) på innsiden? Alle tips mottas med _stor_ takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, intens forskning har avdekket følgende :)

 

Når man aktiverer Speedtouch 516 fra NGT med medfølgende "aktiveringssnutt", blir en del NA(P)T-oppføringer lagt inn i routeren. Blant annet blir FTP- og http- oppføringer NAT'et til selve routeren, slik at kundeservice skal kunne gå inn på routeren for support.

 

Ønsker man å sette opp routeren slik at man kan kjøre ulike servere, må man altså først telnete inn på routeren og slette evt NAT-oppføringer som kolliderer med hva man ønsker. Deretter kan man enten i CLI eller web-interface legge inn nye NAT-oppføringer.

 

Dokumentasjon finnes på www.speedtouch.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...