Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Motta trådløst nett fra naboen. Hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

*************

Oppdatering:

 

Nytt spørsmål:

 

Fins det trådløskort til laptoper med avtagbare antenner?

*************

 

Uheldig som jeg er, har jeg ikke muligheten til å få meg Adsl eller annen form for bredbåndsforbindelse, da sentralen leiligheten min er koblet opp mot er full (i følge Telenor).

Planen er da å dele nett med naboen. Han har satt opp et trådløst nettverk hos seg selv. Han bor ca 30 m unna meg. Jeg får såvidt kontakt med routeren hans, men da må jeg gå ut av leiligheten min (ikke særlig morsomt nå som høsten har kommet).

 

Spørsmålet mitt er da, hva slags utstyr kan jeg bruke for å f.eks. forsterke signalene fra naboen videre innover i leiligheten min, slik at jeg kan slippe å stå ut i kulda:P Fins det antenner jeg kan kjøpe, som jeg evt. kan ha på utsiden? Eller trenger jeg et aksesspunkt? Har egentlig ikke så mye greie på dette her. Har forøvrig en trådløs router selv. Kan jeg bruke denne?

 

 

 

På forhånd takk for svar.

 

 

-ridgea

Endret av ridgea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for respons...

 

Tror jeg har denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302154&cks=PLC

 

..hvertfall er merket 3com. Har ikke routerer foran meg akkurat nå, ligger hjemme hos foreldrene mine.

 

Jeg har 2 bærbare pc-er. Begge med vært sitt trådløse-nettverkskort. Og så tenkte jeg å koble min stasjonære pc, uten trådløst-nettverkskort.

 

Surfet litt på komplett sine sider, og fant denne:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302660&cks=PLC

 

...er den brukanes?

Lenke til kommentar

Finner ikke noe info om antenner på den 3com routeren... Burde stått hvis den hadde avtagbare antenner, og hvilken type plugg den har.

 

Vet mange som på andre routere bruker en ekstern antenne som er retningsbestemt på den ene utgangen, og den standard påmonterte på den andre.

Slik får de dekning rundt routeren med den ene, og over lengre avstand til et annet sted på den andre.

 

Den antennen tu har linket til på komplett er sikkert grei.

Ellers er det flere som har positiv erfaring med en lignende her:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300374&cks=PRL

 

Men dette er selvsagt avhengig av at antenne på router kan byttes.....

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Hei

 

Har samme 3com gateway sak her hjemme, og har planer om og sette på en antene. I den anledning åpnet jeg nettop boksen opp. (Enkelt bare vipe av top plast lokket rundt kanten, ingen skruer)

 

Men desvere så er begge antenene koblet med kabel og lodet rett på print korte. Så skal man ha på en antene må man fikse litt selv. Er en ganske lang ledning på den ene antenen, så det burde ikke være helt umulig. Ledningen likner jo på en tv antene ledning, bare tynnere. DVS med tyn folie som jord? og en ledning i senter.

 

Noen som hvet om man får kjøpt løse kontakter? som man da kan sette på selv, så koble på en antene?

Lenke til kommentar

Noen som hvet om man får kjøpt løse kontakter? som man da kan sette på selv, så koble på en antene?

Hei.

 

www.elfa.se har en del plugger med reverse polaritet som brukes på WLAN utstyr.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...pl?dok=6116.htm

Men de er laget for crimping, det vil si at pluggen knipes på kabelen med verktøy.

 

Ellers kan man kjøpe en såkalt pigtail der man klipper av ene pluggen, og så lodder kabelen direkte ned på kretskortet.

 

Men ingen av disse tingene er enkle.

Men det finnes flere innlegg på forumet der noen har modifisert både PCMCIA nettverkskort og annet knask med eksterne antenner og slikt.

 

Det letteste er jo en router der man kan bytte antenne, Linksys har en del bra utstyr.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

 

Men da lurer jeg på; så en trådløs router har altså muligheten til å koble seg på et annet trådløst nettverk, og deretter videreføre signalene til andre (les: mine) maskiner?

 

Eller kommer det an på hva slags router man har? Må jeg sette den opp som et aksesspunkt?

 

ps. ...har ikke så mye peil... :(

Lenke til kommentar

Hei,

 

Du trenger ikke noen router hos deg, han andre har jo det.

Du trenger en antenne som denne:

 

Antenne

 

En kabel:

Kabel

 

Et kort i PCen:

pci kort

 

De finne andre antenner og lengder på kablene som du kan tilpasse etter ditt behov.

 

Jeg bruker dette til å fange opp signal fra en Router 600m unna. (fri sikt)

Du henger den ute på veggen din. Så er dere i samme nettverk.

 

Det med flere Pcer tilkoblet til nette blir det litt mere styr og få til. Du har en på

nett.

 

Jeg fant en annen mulighet du kan bruke også, denne kan du ha hos deg:

Rekkeviddeforlenger

 

Du kan koble til en annen antenne på den også.

Endret av Palbryn
Lenke til kommentar

Takk for svar Palbryn.

 

Tror det er den enkleste løsningen. Men hvis det er mulig, så vil jeg gjerne prøve å bruke den trådløse routeren jeg har fra før; altså bruke den til å fange opp naboens signaler og deretter sende de videre til mine pc'er. Så hvis det er noen som kan hjelpe så er jeg evig takknemlig :)

Lenke til kommentar
Det er ikke mulig. Din egen trådløs ruter er ubrukelig så lenge du ikke har et eget Internett-uttak og eget abonnement!

Dette stemmer ikke. Enkelte trådløs-routere har støtte for brigding over trådløst, det vil si at man kan vidreføre signalene fra en annen router som du beskriver. Om 3com-routeren støtter dette vet jeg derimot ingenting om.

Lenke til kommentar
Det er ikke mulig. Din egen trådløs ruter er ubrukelig så lenge du ikke har et eget Internett-uttak og eget abonnement!

Dette stemmer ikke. Enkelte trådløs-routere har støtte for brigding over trådløst, det vil si at man kan vidreføre signalene fra en annen router som du beskriver. Om 3com-routeren støtter dette vet jeg derimot ingenting om.

Den hadde vel uansett ikke mulighet for å bytte antenne, så rekkevidden vil bli for liten...

Vet at en del Linksys routere ihvertfall kan videreformidle signalet fra en annen router.

 

Men uansett er det enkleste et enkelt PCI trådløst kort, og en av de rimelige, retningsbestemte antennene.

Du vil øke rekkevidden ved å bare benytte en slik antenne på den ene siden, men selvfølgelig ytterligere hvis det også kan benyttes på andre siden.

 

MVH Nettulf

Lenke til kommentar
Jeg bruker dette til å fange opp signal fra en Router 600m unna. (fri sikt)

Du henger den ute på veggen din. Så er dere i samme nettverk.

Bare et lite spm.; Derebruker begge en slik antenne da? Eller holder det med at en av dere bruker en slik antenne?

Det holder at den ene bruke en slik antenne. På lengre avstander 2-3 km trenger begge en slik antenne.

 

Da må den andre ha en router/Access Point med avtagbar antenne.

 

3Com har denne: ( denne bruker du etter/plugges i routeren )

 

access point

Endret av Palbryn
Lenke til kommentar
En ting.. Er 'låning' av internett forbindelsen egentlig lov? :p

Det spørs, noen internettleverandører setter grenser på hvordan du kan bruke abonnementet ditt. Jeg er ikke helt oppdatert på hvordan ståa er nå men Telenor tillot bare en maskin før ihvertfall.

 

Dessuten bør du jo ha naboens tillatelse. Hvorvidt det er straffbart å snylte på naboens nett uten hans tillatelse har vært diskutert heftig her på forumet. Politiet mener det, post- og teletilsynet er ikke like klare og noen rettspraksis eksisterer ikke ennå. For men egen del antar jeg at politiet har rett og oppfordrer andre til å gjøre det samme ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...