Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bestilt meg en A64 3500+ sammen med ett Asus A8N SLI Deluxe hovedkort.

 

Fra før har jeg 2 Gb RAM PC3200 CL 3

 

Kan noen forklare meg steg for steg hvordan jeg klokker dette opp til en ålreit hatighet, vil tro at en klokking fra 2.2 til 2.5 bør være mulig med standard kjøling?

 

Her kan det vel stilles både på multiplier og fsb, så jeg lurer jo litt på hva som er den beste kombinasjonen her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men når jeg stiller ned minnet, vil ikke peromacen lide endel av det?

 

ett spørsmål til: hvor mye perfomance økning kan jeg regne med i spill i forhold til min nåværende P4 3.0 Ghz? tenker da spesielt på BF" som jeg i dag ikke får mer enn 45 fps på i snitt med alt på fullt (varierer veldig i forhold til hvor mye som skjer på skjermen)

Lenke til kommentar
ohkaasa Skrevet 10/08/2005 : 11:59

  Jeg har akkurat bestilt meg en A64 3500+ sammen med ett Asus A8N SLI Deluxe hovedkort.

 

Fra før har jeg 2 Gb RAM PC3200 CL 3

 

Kan noen forklare meg steg for steg hvordan jeg klokker dette opp til en ålreit hatighet, vil tro at en klokking fra 2.2 til 2.5 bør være mulig med standard kjøling?

Steg for steg bør du først oppgradere til en nyere bios hvis hk kommer med noe før 1006. (de første mangler noen settings)

 

Så går du først på advanced/ jumperfree configuration;

Overclock profile: Manual

CPU Frequency: 250

PCI Express clock: 100 Mhz

CPU multipler X10

PCI Clock syncronization mode: 33,33

 

Så går du ut av jumperfree config, og inn i CPU configuration:

Hyper transport Frequency: X4 (evnt X3 hvis du skal over 250HTT)

DRAM configuration- enter- max menclock: DDR 333

1T/2T Memory timing: 1T

 

F10- save and enter :)

 

Da vil du ha; 250x10= 2500Mhz på cpu og med minnefart DDR333 vil dette gi 208Mhz på minnet. Det burde det klare, og vil også tro cpu klarer dette på "auto" V-core. Auto V-core på dette hk skal justere seg litt selv, uten at jeg vet hvor mye det faktisk gjør det. Men dette er i alle fall grunn innstillinger som bør fungere greit. Så kan du evnt fikle med V-core, V-dimm, minnetimings osv senere.

 

Det minnet ditt er jo ikke av det råeste akkurat (mye, men tregt), men det burde uansett bli bra i spill det oppsettet du har her. Hvor mange fler FPS du kan få ifht din P4 vet jeg ikke. Men mitt gamle 6600GT fikk jeg vel ca 300 poeng mer i 3DMark03 med A64 3500+ vs P4 3.0, så det er ikke så vanvittig stor forskjell som mange liker og tro.

Men dette er heller ikke direkte sammenliknbart, det skjermkortet ditt skal jo være meget bra, og såvidt jeg vet er BF et cpu krevende spill, så forskjellen vil nok bli større enn i min nevnte 3DMark 03 test.

 

Lykke til :thumbup:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

det blir stats ja:D du er jævel fordi jeg har spillt mye med deg å du er ganske god :D legg meg til på msn så kan du si hvilke settings du har i bios :D skal du kjøpe den nyeste venice cpu`en ? er den jeg har å det er vel fordel å ha lik? :D har hatt min på 2.6 å da var den ganske stabil.. men vil opp på 2.8 å dt har jeg ikke testa enda :p

Lenke til kommentar
AmdTommy Skrevet 11/08/2005 : 22:10

har hatt min på 2.6 å da var den ganske stabil.. men vil opp på 2.8 å dt har jeg ikke testa enda 

Det er jo bare å prøve det. Sett Hyper transport Frequency: X3 først (eller mulitpler 11), og DDR266 isteden for DDR333, så er det bare og øke cpu frquency litt og litt helt til det ikke går lenger. Så må du nok litt tilbake for og få det stabilt.

Når du så har funnet hvor langt det går kan man teste videre med minnet, for og finne frem til den beste kombinasjonen. Men er alltid lurt og starte med DDR266, så er man helt sikker på at det ikke er minnet som stopper klokkingen.

 

Men kan nok hende du må øke V-core for å få det stabilt noe særlig høyere enn 2,5-2,6. Og da begynner det og bli lurt og følge med på temperaturen også.

Lenke til kommentar
det blir stats ja:D du er jævel fordi jeg har spillt mye med deg å du er ganske god :D legg meg til på msn så kan du si hvilke settings du har i bios :D skal du kjøpe den nyeste venice cpu`en ? er den jeg har å det er vel fordel å ha lik? :D har hatt min på 2.6 å da var den ganske stabil.. men vil opp på 2.8 å dt har jeg ikke testa enda :p

Har akkurat tweaka og ordnet endel, maskinen ville ikke boote med de settingsen som jeg fikk (av en eller annen merkelig grunn fikk jeg feilmelding om at windows manglet en fil), så jeg kjører like godt overklokkingsprofilen på 10% da går CPU`n på 2,42Ghz med en multiplier på 11 og HTT på 220 Mhz, minnet kjører også på 220 Mhz.

 

Fikk klokket 7800 kortet til 500/1300, mulig jeg har mer å gå på der, men jeg gidder ikke tyne alt ut slik at det blir ustabilt.

Endte opp med en 3Dmark05 score på hyggelige 8620 :) det må jeg nesten si meg fornøyd med, vil vel tro at med litt mer småklokking så kan skje jeg ville rundet 9000. Det er uansett 1600 poeng mer enn jeg klarte med P4 3.0 Ghz

Lenke til kommentar

Det høres jo bra ut det ohkaasa. Men når du sier 1600 poeng mer enn med P4, snakker du da om den uklokket mot den nye klokket, både skjermkort og cpu?

 

Kan tenkes at du må øke V-core for og kjøre cpu 10x250, prøvde du 240, 230 osv?

Overklokking som feiler kan gi mange rare feilmeldinger, og i værste fall kan filer også bli korupte, bare så du er klar over det.

Var jo bra at minnet ville såpass da i alle fall, så om du bare er ute etter 10% økning kan du jo la den være. Ellers må du nok prøve deg litt frem videre. ;)

 

Forøvrig kjenner jeg ikke så godt til 3DMark 05, men på 03 vil det være mye mer og hente ved og klokke skjermkort, enn cpu.

Lenke til kommentar

P4 var klokket til 3.2, skermkortet var da klokket til 490/1260, da fikk jeg 7029 poeng. Av en eller annen grunn så ble skjermkortet betraktelig mer overklokkingsvennlig etter å ha fått nytt hovedkort basert på Nvidia chipset. jeg prøvde 240 og det feilet da også, mulig jeg prøver å øke Vcore litt. på den annen side så er jeg egentlig ganske fornøyd med score, men det hadde vært morsomt å runde 9000. 3Dmark05 er vel egentlig mest GPU avhengig, men siden 7800GTX er ett så kraftig kort, så blir det allikevel CPU som blir flaskehals iallefall på demo oppløsningen som er 1024x768. prøvde fullversjonen når jeg hadde P4, da fikk jeg 5000 poeng med 1600x1200 oppløsning og absolutt alt på maks kvalitet.

 

BF2 har jeg fått en økning på ca 20 fps i snitt etter å ha byttet til AMD, har ikke prøvd etter siste tweaking, når jeg testet BF2 så hadde jeg akkurat fått 8000 poeng i 05, så jeg vil tro at jeg kan skvise litt mer ut nå

 

Innstillingene jeg kjører på BF2 er da 1600x1200 og alt på max, highest performance i driver Gammacorrect Antialiasing ON, transparancy OFF, AA ogAF Appliction controlled

 

har lekt meg litt med innstillinger og merker egentlig ikke veldig forskjell om jeg øker AF i driveren feks, mister nok noen få FPS men ikke så mye.

 

ligger stort sett på mellom 50 og 60 fps, noen ganger over 70 og av og til på 45, kommer helt an på hvor mye som skjer på skjermen

Lenke til kommentar

Javel ohkaasa, syns det var en nesten usannsynelig bra økning, at du har fått ca 20 fps mer med AMD, altså at du lå på 30-40 fps med Intel systemet, mot 50-60 nå. Men det er jo uansett glimrende det, hvis det har blitt såpass betydelig mye bedre. Men 35fps i snitt er man jo nede i såpass store framedrops at det blir elendig og spille med (etter mine mål) Så det du egentlig sier er at BF2 ikke kan spilles i så høy oppløsning med glitter på fullt, og med et 7800 sammen med Intel cpu...

Forøvrig ville jeg heller spilt med feks 70-80 fps i lavere oppløsning enn 40-50 i høyeste, men det er jo da mest en personlig smaksak :)

 

Men ok, jeg syns det nesten er litt rart at du ikke får startet opp med 240x10, hvis du er helt sikker på at du har satt alt det andre riktig. DDR 333, HTT 4x, pci config 33,33 osv. Litt rart hvis ikke cpu klarer 2,4Ghz på standard V-core. Men prøv og øke til 1,5V da. Som nevnt, og som du sikkert vet, stiger gjerne temperaturen når man øker V-core, men er ikke vits i å være hysterisk rundt dette, den virkelige økningen kommer ikke før du begynner og kjøre tunge oppgaver som stress- test, 3DMark, SuperPi og denslags. Økning av V-core, og klokking generelt er jo en viss risiko, men det er ikke SÅ veldig skummelt om man følger med og er forsiktig...

 

Hadde vært litt interessant og høre hvor langt ned du må før den starter, hvis du ikke vil øke V-core. På dette hk syns jeg forøvrig det er greit og bruke det medfølgende Ai Booster klokkeprogrammet for og finne ca hvor grensene går, da kan du klokke rett fra Windows.

Av en eller annen grunn er det vistnok ikke helt stuerent blandt "skikkelige" klokkere og bruke slike programmer, men selv skjønner jeg ikke helt hva som er så stas med og fly ut og inn av bios 50 ganger, når det ikke er nødvendig.

Bare husk at du må ta små steg av gangen om du bruker Ai Boost, ellers har det lett for og crashe. Jeg har også merket at ikke alle bios samarbeider like godt med Ai Boost.

 

Lykke til videre, uansett om du lar den være eller vil prøve litt mer da. :)

 

AMDTommy, cpu validation dingsen virker ikke hos meg i alle fall. Tør ikke svare på hva det tåler av spenning, men det er jo som med alt annet slik at det utvikler mer varme ved høyere spenning, og de "lavspennings brikkene" jeg har (som er Corsair og TwinMos) yter minmalt bedre ved høyere spenning. Men skal som sagt ikke påstå at dette også gjelder dine HyperX.

Lenke til kommentar

Ja, nå var den der vettu AmdTommy. Det ser jo ut til og være en brukbar klokk det. Det finnes nok ikke et fasit svar på hva som lønner seg. Men jeg vil tro du har det forholdet mellom cpu og minneklokk som gir best total ytelse. Men jeg ser ikke hva slags timings du har på minnet, det er mulig det er litt og hente på og endre det litt.

Du kan sikkert komme lenger på cpu om du setter DDR 333, men du må da veldig langt for og igjen få en like høy minneklokk, så tviler litt på at det totalt sett vil lønne seg hos deg. Men dette må du nesten bare prøve ut av selv, jeg vil ikke påstå hverken det ene eller det andre.

 

Du MISTER ikke raid0 oppsettet ditt ved bois oppgradering, men man kan velge om man vil erase innstillinger ved flashingen (defoult gjør den såvidt jeg husker det, og flasher man til en eldre bios må man det). Dette kan kanskje uansett være lurt, pga evnt nye ting som har kommet med.

Uansett er det en god ide og gå gjennom bios innstillingene etter flashing, og lar du den erase dine settings, blir alt satt tilbake til orginal settings, så da må du igjen angi hva som er start disk, og sette NV raid boot rom til enabled, disable sil osv (Om du da kjører ditt raid med Nvidia kontrolleren.)

 

Med andre ord, ingen ting blir borte, med dine innstillinger blir satt tilbake til standard, så du må sette de tilbake dit du vil ha dem.

 

Edit; hvilken bios har du da? Hos meg er jeg tilbake på 1006, alle de nyere skaper bare problemer. Men jeg har da også en annen cpu enn dere.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

er ikke sikker på hvilken verson det er.. den fulgte med hovedkortet som jeg fikk igår.. var no galt med det andre :D men da tror jeg at jeg lager nytt raid da med den nye biosen.. men jeg kan bytte biso med den asus update tingen? ingen ulemper med det?

EDIT: får lavere 3d mark05 score med nyeste nvidia driverne! å da har jeg satt profilen til 3d mark 05 også.... jaja :D

PS: timingen er 2-2-2-5-1

Endret av AmdTommy
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...