Gå til innhold

Windows XP 64bit, fordeler og ulemper?


Anbefalte innlegg

Så snart jeg får data komponentene jeg har bestilt til oppgradering av pcen min så hadde jeg kansje tenkt til å teste ut windows 64bit.

Så lurer da rett og slett på hva som vil være forskjellen for meg å gå fra 32 til 64bit?

Hva vil fordelene være og hva vil ulempene være?

Vil jeg kunne kjøre alt og alle slags ting som 32bit versjonen av winxp gjør? eller ikke?

 

Det er vel de fleste spørsmålene jeg kan komme på nå, men dukker kansje opp fler underveis...

 

 

Edit: legger til et spørsmål til.

Anngående spilling, vil alle dagens spill fungere på en 64bit versjon av winxp? eller er det enkelte spill som har problemer med det?

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter 3 uker med XP x64 er dette mine erfaringer:

 

Fordeler:

- Har ikke merket noen, er jo ingen vanlige programmer som drar nytte av 64-bit.

 

Ulemper:

- 50% av programvaren fungerer ikke i det hele tatt, eller fungerer ikke slik den skal.

- Mye problemer med hardware pga manglende drivere.

- Mye stress, siden du hele tiden må sjekke om ting er 64-bit kompatibelt, og må søke frem til egne 64-bit "seksjoner" (ved f.eks. nedlasting av programvare/drivere).

Lenke til kommentar
Ulemper:

- 50% av programvaren fungerer ikke i det hele tatt, eller fungerer ikke slik den skal.

- Mye problemer med hardware pga manglende drivere.

- Mye stress, siden du hele tiden må sjekke om ting er 64-bit kompatibelt, og må søke frem til egne 64-bit "seksjoner" (ved f.eks. nedlasting av programvare/drivere).

Skal ikke Win PX Pro 64-bit være 100% bakoverkompatibelt med all 32-bits-programvare da? 16-bits-vare ble for lenge siden annonsert at ikke kom til å fungere (16-bit-støtten er borte), men jeg trodde alle 32-bits-programmer skulle fungere. :dontgetit:

 

Hvilke programmer/programtyper er det som fungerer/ikke fungerer?

Lenke til kommentar

Nei, 64-bit er ikke kompatibelt med 32-bit programmer, men x64 har en "32-bit" emulator, som gjør at de fleste programmer fungerer.

 

Eksempel på programmer som ikke fungerer:

- Masse programmer vil ikke installeres pga feilmelding i installasjonen pga "operativsystemet ikke er kompatibelt" (spesielt gamle programmer - problemet er som oftest i installeren, ikke selve programmet)

 

- Avanserte programmer som f.eks CD-brenningsprogrammer er det trøbbel med.

 

- Det fungerer ikke å legge til ting i "context-menyen" - dvs, "høyreklikk-menyen". Programmene installeres uten problem (og fungerer som oftest), men menyvalgene som vanligvis skal være i "høyreklikk-menyen" er ikke der. Enkelte programmer legger jo seg kun der, så de blir da ubrukelige.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Etter 3 uker med XP x64 er dette mine erfaringer:

 

Fordeler:

- Har ikke merket noen, er jo ingen vanlige programmer som drar nytte av 64-bit.

 

Ulemper:

- 50% av programvaren fungerer ikke i det hele tatt, eller fungerer ikke slik den skal.

- Mye problemer med hardware pga manglende drivere.

- Mye stress, siden du hele tiden må sjekke om ting er 64-bit kompatibelt, og må søke frem til egne 64-bit "seksjoner" (ved f.eks. nedlasting av programvare/drivere).

Er bare bullshit at 50% av programvaren ikke funker i win64 lurifaksen. Jeg har kjørt win64 i en måned nå og omtrent 97% av programmene mine funket i win64bit også. Win64bit er 100 %bakoverkomptibelt med 32bit programmer. All støtte for 16 bit programmer er dog borte da Win64 bygger på Win2003 Server og ikke gammel Win9x arkitektur som Xp 32 bit.

 

Fordeler:

 

-selve windows er raskere. Det å åpne utforsker f.eks er merkbart raskere.

-stor fordel hvis du trenger å utføre tunge aritimetiske operasjoner

 

Det kommer hele tiden produkter med forbedret støtte for Win64. Far Cry 64 bit edition er en ren nytelse å spille. Mye mer detaljer i grafikken.

 

Jeg har et nytt Asus hovedkort og med det fulgte 64bit drivere til så og si alle komponenter. Eneste du vil slite med er å finne drivere til skrivere/scannere, dog Epson og HP har gitt ut 64bit drivere nå til sine nyeste skrivere.

Ati og Nvida har gitt ut drivere, Creative har gitt ut for Audigy. Det du skriver om manglende drivere stemte for to-tre måneder siden.

 

Riktignok må du gå til anskaffelse av nytt virusprogrogram, der vil en del produkter ikke funke i win64. Sålangt har Avast, Nod og Symantec gitt ut antivirus program med win64 støtte.

 

Dersom du har gammel printer/scanner som du bruker veldig mye ville jeg ventet med å gå over til Win64. Hvis ikke, da ser jeg ingen problemer med å gå over til win64. Microsoft har sagt at driverne som blir utviklet for win64 vil funke i Vista også når den kommer. Så det blir en smal sak å gå over til Vista 64bit edition.

 

 

Her en kompabilitetsguide som blir oppdatert med jevne mellomrom. Der får du en generell ide av hvilket hardware/software som funker.

 

http://www.3dvelocity.com/articles/win64co...n64hardlist.htm

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt win64 i en måned nå og omtrent 97% av programmene mine funket i win64bit også. Win64bit er 100 %bakoverkomptibelt med 32bit programmer.
Litt motstridende?

 

Du kan tydeligvis ikke ha teste mye programvare dersom du mener 97% fungerer.

 

Merk: Jeg skriver at 50% fungerer ikke ELLER fungerer ikke slik det skal. Det betyr at alle programmer som legger til menyer i context menyer (f.eks Zip-programmer) ikke fungerer slik de skal. Og ja, 50% er kanskje en overdrivelse.

 

Angående hardware: Ja, det har kommet mye drivere, men du må fremdeles lete etter drivere, og jeg har merket at kvaliteten ikke er den samme - har inntrykk av at det er bare noe de har fikset i full fart for å få det ferdig.

 

Jeg finner ikke drivere til følgende av min hardware:

- Mus/tastatur (Logitech dinovo)

- Bluetooth-hub'en (logitech dinovo)

- Lydkort - Creative Soundblaster Live 1024

Dette er vel ikke det vi kan kalle kompatibelt?

 

At selve windows er raskere - det er i så fall så marginalt at det på det beste kan merkes. Jeg har imidlertid ikke merket noen hastigetsforbedringer. "Åpne utforsker"? Hvordan skal den åpnes raskere enn den gjør i 32-bit?

 

All støtte for 16 bit programmer er dog borte da Win64 bygger på Win2003 Server og ikke gammel Win9x arkitektur som Xp 32 bit.
Akkurat, enda flere programmer som ikke fungerte. Er fremdeles en del programmer som ikke er oppdatert. Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Fordeler er det ikke så mye av. Opplevde kanskje at oppstart av diverse programmer var litt kjappere. Men programmer som Daemon Tools og winamp fungerte ikke i det hele tatt. Testa ut Windows XP 64 Bit pga 64 Bits patchen til Farcry. Det var jo kult og bedre grafikk men hoppa fort tilbake til vanlig 32 Bit Windows XP

Lenke til kommentar

Winamp er et av programmene som fungerer helt fint...?

 

At det av spill kun(?) er Farcry som har 64-bit patch (som faktisk drar nytte av 64-bit) sier litt om hvor lite vits det er å bruke 64-bit nå.

 

Jeg tror ikke det vil være særlig mye å hente på 64-bit fronten før Vista kommer. Windows XP x64 er nok en nødløsning, for microsoft, og blir ikke tatt spesielt seriøst av utviklere.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nitrius Skrevet 10/08/2005 : 13:51

  Hmm, ja ja får se hva jeg gjør, ser værtfall ut som det er veldig forskjellig meninger fra folk til folk.

 

Og fortsett å kom med innlegg, hadde vært fint om fler hadde hatt noe å si anngående dette. 

Jeg tror det kan være en god ide og starte med og ta en titt feks på kompabilitetslisten stigmaster linket til, og la det også få et ord med i laget om hva som er fornuftig pr i dag. Du kommer aldri til og kunne få et ubetinget ja eller nei på dette, det kommer alt an på hva man har og gjør med sin maskin.

Jeg lurte like mye på dette som deg, og min foreløpige konklusjon, så langt er nok at jeg med fordel skal la det ligge litt til. eventuelt kjøre begge deler, så jeg kan velge ved oppstart. Det ser ut til at det for meg vil få betydelige negative konsekvenser, store nok til at en fullstendig overgang til 64bits ikke vil "lønne seg" totalt sett.

Hos meg ser det ut til at fordeler med de tingene jeg bruker kan være;

Raskere Photoshop

Raskere Flight simulator

Bedre ytelse i Fraps

Bedre ytelse i Cakewalk (litt usikker på om Music Creator pro og Sonar XL er støttet, men ser slik ut...)

Bedre ytelse i Office...?

Jeg må legge til det siste punktet at feks det og åpne "min datamaskin" er hva jeg vil kalle "ikke målbart" etter at jeg klikker musen med 32bits, så ser ikke helt forbedringspotensialet på denslags. Men betviler ikke at det teoretisk er der.

Windows booter raskere? (det er et spørsmål, og ikke en påstand.)

 

Ulemper ifht de tingene jeg bruker:

Har ikke lenger printer og scanner

Har ikke lenger Webcam

kan ikke lenger syncronisere til Palm håndholdt

Finner ikke driver til midi keyboard (men mulig det finnes med mer leting...)

finner ikke driver til tv-kort (men mulig det finnes med mer leting...)

Usikker på om mine spill vil fungere med 64bits.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på 64-bit med hevet hode, å installerte det på min 10.000rpm SATA. (spesielt innkjøpt for anledningen.)

 

Men har nå gått tilbake til 32-bit med senket hode... (ca)

 

Windows ble raskere i seg selv, sikkert pga den raske satadisken..

Men frustrasjonene over ting som manglet å ikke fins til 64-bit..

Frustrasjon over alle telefonene til suport for diverse produkter som ikke hadde planer om å oppgradere fra 16-bit drivere---

Å det faktum at enkelte ting aldrig ble venner med denne 32-bit emulatoren....

 

Så til nå må jeg si at 64-bit er en gedigen ulempe/irritasjonsfaktor i forhold til hva man "liksom" skal få i forhold til å bruke den "treige" 32-bit versonen...

 

på skala 1 til 10

før jeg installere..

9av10...

Etter jeg gav opp

1av10...

Men en gang i fremtiden, forhåpentligvis snart kan det bli en 10av10...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...