Gå til innhold

PSU, Watt, Ampere og mer.


Anbefalte innlegg

Ser mange etterlyser en guide her, og tenkte derfor å bidra med mitt.

Dette er for det meste et "cut 'n paste" arbeid. Kildene er kreditert i posten under.

 

Først;

Definisjoner og formler.

Volt: Målenhet for elektrisk spenning. Sammenliknet med en hageslange vil det si trykket vannet kommer ut med. Forkortelse: V. Symbol brukt i fomler: U

 

Ampere: Målenhet for elektrisk strømstyrke. Sammenliknet med en hageslange vil det si mengden vann som kommer ut. Forkortelse: A. Formelsymbol: I

 

Watt: Effekt. Enhet for overført energi pr tidsenhet. Forkortelse: W. Formelsymbol: P. Formel: watt = volt x ampere (P = U x I)

  • Peak vs kontinuerlig effekt: Peak er effekten en PSU kan gi en kort stund, for eksempel et minutt. Kontinuerlig er effekten den levere jevnt over. Å kjøre PSU’en over kontiunuerlig effekt over tid vil føre til skader på PSU samt muligens annet hardware. Advarsel: Q-tec oppgir watt kun i peak. Anbefaler alle å styre unna disse PSU’ene.

Rails: De forskjellige spenningene som PSU’en leverer. Av interesse er vanligvis kun 3.3V, 5V og 12V. Et godt norsk ord er "linjer".

 

 

 

Eksempel:

 

psu_spec.jpg

 

 

Denne PSU’en oppgir at den kan levere (P=UxI);

3.3 V railen: (3,3 x 28=) 92,4 Watt

5 V railen = (5 x 30=) 150 W

-> Tilsammen blir dette nesten 250W, men det står oppgitt at den kun kan levere totalt 200W på 3.3 V kombinert med 5V railene.

på disse railene til sammen.

12 V railen: (12 x 22=) 264W.

Samtidig maksimalbelastning er likevel kun 400W

 

 

I dag er det vanlig med flere 12V railer, da dette er billigere en rail med høy ampere, samtidig som det er kjøligere og mer stabilt.

 

 

Hva-bruker-hva?

 

Tabellene er hentet fra http://www.bleedinedge.com

 

table1.jpg

 

Merkelig nok oppgir microplex at 12V’en brukes for det meste til motorer etc. Dette er feil. Som man kan se av bildet brukes denne av CPU, skjermkort (ATi mer enn nVidia) samt drev (harddisker og CD/DVD). En 90nm s939 CPU bruker i underkant av 6 Ampere (rett over 70W) på 12V railen. Sempron enda mindre (ca 5A), mens FX serien bruker 7-8A.

 

Andre viktige data:

table4.jpg

table5.jpg

table6.jpg

 

Ta ikke tallene helt bokstavlig, da mengden strøm de bruker varierer.

F. eks. bruker HDD'en omtrent tre ganger så mye størm ved oppstart som ellers;

z_seagate_12Vprofile.gif

Eks. over er fra en Seagate harddisk Kilde

 

Det er videre forskjell på hvor mye strøm HDD'ene trekker (BLÅ/RØD = 12V GRÅ/GUL 5V;

Normalt

HDS725050KLA360_power.png

Maks/Oppstart

HDS725050KLA360_peak.png

 

12V railen er som regel den det skorter på, og man anbefaler generelt at denne bør være over 20A på kraftigere datamaskiner, spesielt med tanke på overkolkking.

 

Temperatur – er det viktig?

Jo høyere temperatur desto dårligere yter PSU’en. Kvalitetsstrømforsyninger er rammes i mindre grad av lavere effekt ved høyere temperaturer.

 

Illustrert av PC Power & Cooling:

psmyths-chart.gif

 

Beregning av PSU behov og belatning

Syar2003 og Supershanks har laget en glimrende kalkultator til MSI's nForce hovedkort, men den kan sannsynligvis brukes uansett AMD64 oppsett.

 

Tråden med nedlastingslinker og hjelp finner du her

 

ATX standarder som brukes i dag - og litt om dem:

 

ATX 12V: Egen 4-pins 12V tilkobling

mb_12v.jpg

 

ATX 12V version 2: krever SATA tilkobling (allerede definert i ver. 1.3, men krav på ver 2.0). To 12V rails.

sata_molex.jpg

SATA strømkobling til venstre og standard molex til høyre

 

ATX 12V version 2.01: 24-pins tilkobling for nye hovedkort med PCIe. Fjernet -5V referanse.

Nyeste versjon heter 2.2.

 

ATX standarden krever at spenningene ikke skal avvike med mer enn + / - 5%;

 

12V : 11.4V - 12.6V

5 V : 4.75V - 5.25V

3.3V : 3.14V - 3.47V

 

Den nye standarden; BTX

Fra Microplex: Noen strømforsyninger blir markedsført som "BTX-ready" og jeg antar det menes at strømforsyningen da tilfredsstiller kravene som er beskrevet i Balanced Technology Extended (BTX) Interface Specification. Kravene der er cut&paste fra ATX standarden så en ATX 2.x strømforsyning er "BTX-ready" by default. Med andre ord, kjøper du (eller har kjøpt) en ATX 2.x strømforsyning så får/har du en "BTX-ready" strømforsyning.

 

Her er en link på hvordan du kan konvertere ATX PSU (20-pins) til BTX (24-pins).

 

Full oversolt får du ved å laste ned dette PDF dokumentet

 

Klippet og limt fra Microplex:

Problemer med strømforsyningen

 

Prosessoren kalles ofte for PCens hjerne. Det er nærliggende å kalle strømforsyningen PCens hjerte - det er fra denne strømmen "pumpes" ut til PCens forskjellige komponenter.

 

Dessverre er strømforsyningen også en av PCens mest undervurderte komponenter. Den gjennomsnittelige kjøper vet lite eller ingenting om strømforsyninger og kan derfor vanskelig stille krav til den. Dette vet også PC produsentene så strømforsyningene er en god kandidat når kostnadene skal kuttes - en hundrelapp pr. PC blir mye penger når årsproduksjonen er flere millioner PCer. Den samme hundrelappen kan heller brukes til et modem (de får mange modem for en hundrelapp), software eller noe annet som PC produsentene vet virker langt mer sexy og tiltrekkende på kjøperene enn en strømforsyning.

 

En dårlig eller underdimensjonert strømforsyning kan forårsake mange problemer. Denne listen med PC problemer er ofte forårsaket av en dårlig strømforsyning.

 

* Alt er dødt (strømforsyning er kaputt)

* Problemer med å starte opp (mange mulige årsaker).

* Disker og vifter spinner ikke (ingen +12V)

* Disker og vifter spinner, men ingenting annet skjer (inget Power-Good signal)

* Vilkårlig rebooting under bruk (mister Power-Good signal)

* Vilkårlig "henging" under bruk (dårlig utspenning)

* RAM feilmeldinger (hvis samme adresse er det trolig selve RAMen det er feil på).

* Overoppheting (vifteproblemer).

* Elektrisk støt ved berøring av kabinett (spenning ligger til ujordet chassis).

 

Enkleste og beste metode for å finne ut om det er strømforsyningen som forårsaker problemene er å prøve med en annen strømforsyning av god kvalitet. Det lønner seg sjeldent å reparere strømforsyinger, til det er timesprisene for høye og nye strømforsyinger for billige. Er det kun snakk om å bytte en sikring så kan det være verdt å prøve.

 

Valg av PSU

 

Linker til tester

Getting the Right Power: 15 PC Power Supply Units

Live Stress Test Update 16:Disaster Strikes At Full Load

 

Legger ved en liste ang. kvaliteten på forskjellige merker. Denne er erfaringsbasert og hentet fra Abit forumet.

 

Trykk spoiler for å få frem listen

 

 

 

ATX Power Supplies - Brands from A to Z

 

*** RATED BY QUALITY ***

 

Key

H = High Quality (Good Solid Reliable Brand)

L = Low Quality (Cheap Generic)

M = Medium Quality (In-between)

U = Unknown

  • A-Power................L
    A-Top..................L
    A+GPB..................L
    AcBel..................L
    AC Ryan (Ryanpower)....L
    Aerocool...............U
    AG.....................L
    Ahanix.................L
    Akasa..................L
    Allied.................L
    Antec..................M/H
    AOpen..................L
    APC....................L
    Apex Allied............L
    Aspire.................L/M
    Astec..................L
    Athena.................L
    BFG....................L
    Broadway Gaming........U
    Channel Well...........L
    CHAS...................L
    Chenbro................U
    Chieftec...............L
    Coba...................L
    Codegen................L
    Conrad.................M
    CoolerMaster...........H
    CoolMax................M
    Crystal................L
    Dell...................L
    Delta..................L
    Diablo.................L
    Eagle..................L
    Echo Star..............L
    Enermax................H
    Engleking..............M
    Enlight................M
    Epson..................L
    FDK....................L
    Fortron (FSP)..........H
    Gateway................L
    Gazelle Multimedia.....L
    Global Marketing.......L
    GPower.................L
    Guardian...............L
    Herolchi...............M
    Hipro..................L
    HP/Compaq..............L
    HPC International......L
    Huntkey................L
    I-Star.................L
    IBM Redundant..........U (expensive)
    Intel Redundant........U (expensive)
    In Win.................L
    Jaguar.................U
    Kensington.............L
    Kingwin................L
    L&C....................L
    Leadman................L
    Levicom................L
    LiteOn.................U
    Logisys................U
    Mad Dog................L/M
    Maxtron................L
    MGE....................L
    MGE Vortec.............M
    MorningStar............L
    NEC....................L
    Newton.................L
    Nexus..................L
    Noise Magic............L
    NorthQ.................M
    Nspire.................L
    OCZ....................H
    Omega..................L
    Packard Bell...........L
    PC Power & Cooling.....H
    PC-World (PCW).........L
    PCMCIS.................U
    Power..................L
    PowerStream............L
    PowerTek...............L
    PowerUp................L
    PowMax.................L
    PowMax XPower..........L
    Premium................L
    Pyramid................L
    Q-Tec..................L
    Q-Technology...........L
    RaidMax................U
    Real Power.............L
    Rosewill...............L
    SCS....................L
    SeaSonic...............H
    Shuttle................L
    Silent Purepower.......U
    SilenX.................L
    Silverstone............H
    Sky Hawk (Eagle Tech)..L
    Sparkle................H
    Star Micronics.........L
    StarTech...............L
    Sun....................L
    SuperFlower............L
    Supermicro.............L
    Tagan..................H
    Task...................L
    ThermalTake............M
    Topower................L
    Tri-Mag................L
    TSP....................L
    Tyan Tiger.............L
    TTGI...................L
    Ultra-Power Computer...L
    Ultra..................M
    Ultra X-Connect........L
    Vantec.................H
    Verax..................H
    Vigor..................U
    Xion...................L
    xPCgear................L
    Zalman.................H
    Zippy..................L

 

 

ANBEFALING AV PSU

En liknende liste, men med spesifikke modeller, samt advarsler mot dårlige modeller og produsenter finner du i denne tråden

 

 

NYHET:

Ser ut som om ATi's nye X1xx serie vil være forholdsvis strømgjerrige;

Trykk spoiler

 

 

Excuse Me, but Watt Did You Say?

 

 

With the ongoing trend in an increased power consumption of computer hardware (and this is really worrying) we will check a statement that ATI made about power consumption to us. They stated that the X520 XT would max out at 100 Watts. That's similar to NVIDIA's High-end cards. So that would keep the power draw below 300 Watts for our test system.

 

We simply look at the peak Wattage during a 3DMark05 session to verify those claims.

 

Of course we do what we always do with new graphics' cards, we monitor the overall wattage peak with the help of a wattage meter. Slight side note, you are looking at the overall consumption of the PC. The meter is placed between the power connector and the PSU. I understand it's not the most reliable method, but it's a darn good indication !

 

In 3DMark05 the Athlon 4000+, 1 GB, DVD-rom, NFORCE4 based test platform shows a maximum peak use of 229 Watts for the X1800 XL ... that's fantastic. Let's have a look at my findings:

 

Graphics card  100% load  System Idle

  • X1300 XT  193  133
    X1600 XT  211  140
    X1800 XL  229  155
    X1800 XT  273  160
     
     
     
     

 

* Results in Watt

 

100% load is a 3Dmark 05 run with the results being published the highest wattage peak (not average). System idle is the PC in 2D mode, the desktop. The cards are clocked faster in 2D mode also the minute your step from low-end to mid-end to high-end.

 

Overall .. fantastic results. I do recommend a 350 Watts power supply at the very least though. And if you go for a high-end card, especially the X1800 XT, then make sure that the PSU has at least 22 Amps on the 12 volts rail.

http://www.guru3d.com/article/Videocards/262/5/

 

 

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag er det vanlig med flere 12V railer, da dette er billigere en rail med høy ampere

Nei, det er dyrere.

 

Verdt å merke seg er at +12V1 og +12V2 vil nesten alltid komme fra samme kilde. Forskjellen i forhold til de "gamle" PSUene med kun en +12V linje er at de splitter den ene +12V linjen i to linjer og utstyrer hver av dem med egen strømbegrenser. Dette for å tilfredstille kravene i UL og EN 60950.

 

Merkelig nok oppgir microplex at 12V’en brukes for det meste til motorer etc. Dette er feil.

Den ble skrevet for 3-4 år siden, før CPU og GPU begynte å trekke strøm fra +12V.

 

12V railen er som regel den det skorter på, og man anbefaler generelt at denne bør være over 20A på kraftigere datamaskiner, spesielt med tanke på overkolkking.

Den nye ATX standarden spesifiserer max. 20A for +12V linjene (240 VA) for å tilfredsstille kravene i UL og EN 60950.

 

ATX 12V version 2.01: 24-pins tilkobling for nye hovedkort med PCIe. Fjernet -5V referanse.Nyeste versjon heter 2.2.

Siden vi snakker om ATX standarder så kan det være verdt å nevne BTX også. Noen strømforsyninger blir markedsført som "BTX-ready" og jeg antar det menes at strømforsyningen da tilfredsstiller kravene som er beskrevet i Balanced Technology Extended (BTX) Interface Specification. Kravene der er cut&paste fra ATX standarden så en ATX 2.x strømforsyning er "BTX-ready" by default. Med andre ord, kjøper du (eller har kjøpt) en ATX 2.x strømforsyning så får/har du en "BTX-ready" strømforsyning.

 

Legge ved en linkt ti Toms Hardware;

Det er en gammel test. De driver å kjører en nyere test nå.

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Takker for det, Microplex :woot: !

 

Legger også til at Microplex er en av de få (faktisk den eneste jeg har sett) av webshoppene som oppgir fullstendige specs. på PSU'ene.

 

... noe bl.a. Komplett, Netshop og alle de andre bør ta til etteretning!

 

EDIT:

The modern trend of components drawing off the +12v rail, has led to the introduction of multiple +12 rails, which are easier and cheaper to produce that bigger rails, but more importantly easier to keep stable and cool.

http://www.bleedinedge.com

 

... får ta det til etteretnign.

 

Har tenkt å skrive litt om BTX samt noen av de mer uvanlige ATX-vriene, bl.a. som Artic Cooling, nye CM Stacker (Cooler Master), men har ikke prioritert dette.

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har et spørsmål om dette med 12v1 , 12v2 osv.

 

Jeg tenkte å bruke en psu til å drive en bilsubwoofer ( med bilforsterker ) inne.

Jeg kommer da til å jump starte psuen og så koble inn 12 voltene i + på forsterkeren og minus inn på minusen på forsterker. Jeg vil og koble til 12volt til remoten.

 

Problemet er at forsterkeren trekker en del strøm og jeg lurer på hvordan jeg kan se forskjell på 12v1 og 12v2 , osv. og går det fint å koble dem sammen for så å koble dem inn i + en på forsterkeren? Vil da "amperen" legges sammen som om det var en stor kabel? vil det forsatt være 12 volt inn?

Lenke til kommentar

Det du henviser til er parallelkobling og dermed legges Amperene sammen. Ved en seriekobling (f.eks. slik man gjør nå man setter flere batterier i en kasettspiller) vil spenningen øke.

 

Eks. seriekobling:

image006.jpg

 

Eks. parallelkobling.

image007.jpg

 

Dersom jeg (mot all formodning) tar feil, håper jeg noen med elektrokompetanse retter på meg.

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Flott guide Okay!

Fint og enkelt forklart, og nyttig for veldig mange vil jeg tro. Jeg ser ikke noen store umiddelbare feil eller mangler heller. :thumbup:

Men jeg tenkte egentlig og nevne at ATX Rev2 også såvidt jeg vet har skjerpede krav til effektivitet (virkningsgrad), og 2 separate 12V rails. Og at det også skal være oppgitt separat max A på de 2 12Voltene. Jeg er dermed litt skeptisk til påstanden om at man med en ekstra hjemmelaget plugg har det samme som en Rev2 psu med sin gamle. Jeg mener også at kravene til hva som kan kalles en 300W, 350W,400W osv er skjerpet.

 

Men dette blir da litt på tvers av hva Microplex sier, og jeg er litt usikker selv også.

Så derfor spør jeg heller enn og påstå;

Microplex Norge AS Skrevet 08/08/2005 : 01:07

Verdt å merke seg er at +12V1 og +12V2 vil nesten alltid komme fra samme kilde. Forskjellen i forhold til de "gamle" PSUene med kun en +12V linje er at de splitter den ene +12V linjen i to linjer og utstyrer hver av dem med egen strømbegrenser. Dette for å tilfredstille kravene i UL og EN 60950.

Dette er jo forsjåvidt i samsvar med hva jeg ser i spesifikasjonene:

 

Key Changes for ATX12V Version 2.0 and later as Compared with ATX and Pervious Versions of ATX12V Power Supply;

1.2.3. Separate current limit for 12V2 on the 2x2 connector:

The 12V rail on the 2 x 2 power connector should be a separate current limited output to meet the requirements of UL and EN 60950.

Men der jeg har forstått spesifikasjonene dithen at det skal være 2 helt separate railer hvis det er over 18A 12V, er under neste punktet;

1.2.1. Increased +12 VDC output capability

System components that use 12V are continuing to increase in power. In cases where expected current requirements is greater than 18A a second 12 V rail should be made available. ATX12V power supplies should be designed to accommodate these increased +12 VDC currents.

Er det altså dette du sier ikke løses med flere separate railer, men bare en fordeler med begrensere på?

Hvis dette er tilfelle kan jeg ikke skjønne at det skal være noe fordel med rev2 slik jeg har trodd. Hvis det er slik at det kommer fra samme stedet, men man nå har en begrensning vil jo dette såvidt jeg kan skjønne, ikke gjøre annet enn at psu blir mindre fleksibel ifht hvor mye strøm som trekkes av hver enkelt kabel...?

 

Quotene er hentet fra formfactors.org/developer/specs/ATX12V

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Er det altså dette du sier ikke løses med flere separate railer, men bare en fordeler med begrensere på?

 

Normalt så ville man oversatt "rails" med (strøm)skinner så det er kanskje terminologien som kan være litt forvirrende her. Jeg synes linjer er et bedre ord.

 

Hvis du ser i ATX specen 3.2.3.1 og leser fotnote (1) "12V1DC and 12V2DC should have separate current limit circuits to meet 240VA safety requirements". I begynnelsen av ATX specen står forøvrig også revisjonshistorikken og det er mer enn den ekstra +12V linjen som skiller fra tidligere ATX specer.

 

Det at effekten er begrenset til 240VA tror jeg har med personsikkerhet å gjøre, men det er nok ikke så dumt å begrense effekten på linjene uansett. Vi har hatt noen tilfelle der minidrevkontakten har blitt satt inn feil vei og det har gått såpass sterk strøm gjennom den tynne minidrevlederen at plasten har brent av og kobberet har glødeskall.

 

Det at flere linjer kommer fra samme utgangskrets er vanlig. Antec Truepower og den første serien av MISTer var uvanlige i den forstand at de hadde egne utgangskretser for både +3.3V og +5V. Du kan se Antec beskrivelse her

http://www.antec-inc.com/pdf/TruePower_inclusion.pdf

 

Samme gjelder P6-serien på denne siden (helt nederst), de poengterer at det er egne spenningsregulatorer for +3.3V og +5V

http://www.topower.com.tw/home/power_supply_atx12v.htm

 

Her ser du andre PSUer fra samme produsent, men med effektbegrensinger oppgitt for +3.3V/+5V linjene og for +12V1/+12V2 linjene

http://www.topower.com.tw/home/power_ezplug_r87.htm

 

Det er forresten en del nyttig info om PSUer her

http://www.pcpowercooling.com/technology/

 

--

mvh

Hans Petter Faale

Microplex Norge AS

Endret av Microplex Norge AS
Lenke til kommentar

Ok, da tolker jeg det dithen at disse ekstra linjene har mest med sikkerhetsnormen EN 60950 og gjøre, og at det ikke automatisk sier noe om den tekniske oppbygningen utover at det ikke skal kunne trekkes mer enn 240VA av en enkelt linje. Hva annet som er endret i rev 2 kan man se av linken ja.

 

Uansett glimrende at dere engasjerer dere i slike ting Microplex, kanskje min nye psu skal handles derifra. Jeg pleier uansett og sjekke litt på produsentens hjemmeside, men det er flott at dere i motsetning til enkelte andre webshops gir litt grundige opplysninger om slike produkter som dette. :thumbup:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...