Gå til innhold

Lyst til å lage loginskript med auth-access.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lsyt til å lage et loginskript som gir deg mulighet til å passordbeskytte en mappe (brukersider). Vet man kan bruke htaccess til dette, men da har alle samme brukernavn passord.

 

Jeg vil ha et brukersystem med auth der 1=admin, 2=bruker og 3=gjest. Er du 1 har du mulighet til å endre/slette andre brukere. 2 har du mulighet til å gå til mappa. 3 du blir blokka fra å gå inn på mappa.

 

Lurer litt på om det finnes ferdige loginskript som gjør dette? (gjør det sikker.)

Sikkerheten er da ikke så viktig. Lønner seg å registrere å bruke to minutt på det, enn å hacke systmet. ;)

Er tross alt bare snakk om "brukersider" som vanlig gjester ikke skal ha tilgang til. Dog ikke noe "farlig".

 

Disse filene har jeg planlagt å ha med:

 

/brukersider/masse filer her..bla.bla

config.php

admin.php

auth.php

endre.php (med endre/slettefunskjon)

loggin.php

loggut.php

index.php (gjesteside)

feil.php (feilmeldig hvis gjest prøver å gå til /mappe)

 

Ønsker å kjøre på mysql. Planlegte tabeller

bruker_users

bruker_auth

bruker_admin

bruker_pass

bruker_e-mail

 

Noe jeg bør tenke på? Tips? Finnes det noe jeg kan bygge videre på?

Kom med det!

 

Takker for svar. :thumbup:

 

Edit: har søkt litt på forumet, men det meste er uferdige skript.

Endret av ett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet man kan bruke htaccess til dette, men da har alle samme brukernavn passord.

Nei. Google etter htpasswd, så ser du at hver bruker kan ha sitt eget brukernavn og passord.

 

Lurer litt på om det finnes ferdige loginskript som gjør dette? (gjør det sikker.)

Sikkerheten er da ikke så viktig. Lønner seg å registrere å bruke to minutt på det, enn å hacke systmet.

 

Lønner seg sikkert det (det vet du best, du som har laget sidene :-) ) men jeg kan ikke tenke meg at hackere hacker fordi de har lyst på informasjon - mange gjør det nok også av ren spenning.

 

Noe jeg bør tenke på? Tips? Finnes det noe jeg kan bygge videre på?

Kom med det!

 

Søk etter login tutorial eller no i forumet, er en guide som svirrer rundt her i blant som er knall :cool:

Lenke til kommentar

Har nå fått laget grovarbeidet på dette, men sliter litt på ett punkt. Brukerne må logge på to ganger. Dette er koden i /brukere/index.php (denne er altså passordbeskytet)

 

<?php
session_start();
?>
<?php
session_start();
$db_user = 'XXXX';
$db_pass = 'XXXX';
$user_name = $_POST['user_name'];
$password = $_POST['password'];
$connection = mysql_connect('localhost', $db_user, $db_pass) or die(mysql_error());
mysql_select_db('xxxxx, $connection) or die(mysql_error());

//set up the query
$query = "SELECT * FROM users 
 	WHERE user_name='$user_name' AND password='$password'";
 	
//run the query and get the number of affected rows
$result = mysql_query($query, $connection) or die('Feil i query`en.');
$affected_rows = mysql_num_rows($result);

//if there's exactly one result, the user is validated. Otherwise, he's invalid
if($affected_rows == 0) {
 print 'Du er innlogget med brukernavn og passord. <br>
 Dette er sider som bare er tilgjengelige for brukere.';
} 
else {
 print 'Du er ikke logget på. Logg på her: <a href="login.php">Login</a>';
}
?>

 

Det er den koden under: //if there's exactly one result, som ikke virker. Denne verdien skal egentlig settes til èn for å automatisk se om brukeren er logget inn, men setter jeg denne til èn vil man kunne logge inn automatisk, uten brukernavn/passord.

 

Skal gi dere linker der dere kan se på det. Den ene er med 0 og den andre er med 1.

 

0 --> Login

1 --> Login 2

 

Dere kan også se her som er innlgoinga. Hvis du logger inn med brukernavn/passord så blir du bedt om å logge inn på nytt fordi denne instilingen er satt til 0.

 

Brukernavn: Admin

Passord: access

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan fikse det til å ikke gå ann å logge seg direkte på uten brukernavn og passord, men at man logges inn hvis man alt har skrevet det inn. Er cookies/ip noe man kan se på?

 

Takker for hjelp.

Endret av ett
Lenke til kommentar

Les i tråden da. Det som ikke funker er at brukerne bli bedt på å logge på ènda en gang etter at man har skrevet brukernavn og passord. Først etter at man har skrevet inn passord/brukernavn for andre gang blir man logget inn. Det er koden

/if there's exactly one result, the user is validated. Otherwise, he's invalid
if($affected_rows == 0) {
print 'Du er innlogget med brukernavn og passord. <br>
Dette er sider som bare er tilgjengelige for brukere.';
}
else {
print 'Du er ikke logget på. Logg på her: <a href="login.php">Login</a>';
}

 

Det er noe i veien med. Den infoen skulle ha blit skrevet til en tabell i sql, eller lignende, men dette vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre. Grunnen er at det er et ferdiglaget loginskript som er endret og jeg er ganske ny innen php. Derfor ser jeg ikke helt hvordan jeg får løst dette problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...