Gå til innhold

Stortingsforslag, undervlivssjekk på alle jenter


Anbefalte innlegg

På fremsiden av VG i dag:

 

For å unngå stigmatisering av innvandrerjenter åpner Stortinget for at samtlige norske småjenter skal gjennom slike undersøkelser for å unngå kjønnslemlestelse.

 

Link til VG.no

 

 

Personlig mener jeg at dette i seg selv er et overgrep mot små jenter. At alle norske jenter skal få undersøkt underlivet sitt hos legen fordi en minoritetsgruppe har "for vane" (satt på spissen) å omskjære de stakkars små jentene sine, finner jeg idiotisk. For det første så er det på tryne at alle norske jenter skal trekkes inn i saken fordi noen politikere er redd for å fornærme en liten gruppe folk. For det andre så lurer jeg veldig på hvordan legene skal klare å se på en liten jente om hun er omskjært, uten å være borti kjønnsorganene hennes.

 

"Se, så. Sprik litt med beina for doktoren nå. Han skal bare ta deg litt på tissen".

 

Hadde jeg hatt en datter, så hadde jeg ALDRI godkjent dette.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Er det ressurser til dette? Det er ikke så rent få jente-barn i Norge, tillegg fødes det 30000 jenter hvert år, hvis vi ikke tar med de jentene som allerede er født, så blir det ca 82 barn og sjekke hvert døgn, hellidager og fridager er IKKE tatt med i regnestykket.

 

Og det står heller ikke noe om hvor alderen på jentene som skal sjekkes. Noen som har noe info om alders gruppen de sikter seg inn mot?

 

Jeg er heller ikke positiv til dette, og grunnlaget er jo helt idiotisk.

 

edit: med alt presset som er på legene fra før av, så må jo dette bare bli en ekstra belastning

Endret av knert
Lenke til kommentar

Politikerne har til nå blandet seg inn i økonomi, religion, barneoppdragelse, krumming på agurker, utedoen på hytta di, størrelsen på garasjen, skogen, fisken i havet og kosthold. Alt dette har nordmenn godtatt, så når politikerne nå ønsker å blande seg bort i underlivet vårt så kommer folk sikkert til å godta dette også.

 

Jeg anslår dette vil koste skattebetalerne og næringslivet rundt 3-5 milliarder per år, og legeforeningen er selvsagt kjempebegeistret for forslaget :w00t:

Lenke til kommentar

Det her høres jo ut som en litt lite gjennomtenkt løsning på en vanskelig sak...

 

Men på den annen side, omskjæring av jenter er jo noe av det mest jævlige man kan gjøre etter mitt syn, og de som gjør sånt... tror ikke jeg har fantasi til å komme på en jævlig nok straff for dem. Det er jo et vanskelig problem å ta tak i, for uten å utføre noen slags undersøkelse er det jo nesten umulig å få oversikt over omfanget?

 

Sier ikke at jeg er for en sånn løsning, for all del, men noe bør jo gjøres?

Lenke til kommentar
For det første: Er det ressurser til dette? Det er ikke så rent få jente-barn i Norge, tillegg fødes det 30000 jenter hvert år, hvis vi ikke tar med de jentene som allerede er født, så blir det ca 82 barn og sjekke hvert døgn, hellidager og fridager er IKKE tatt med i regnestykket.

 

Og det står heller ikke noe om hvor alderen på jentene som skal sjekkes. Noen som har noe info om alders gruppen de sikter seg inn mot?

 

Jeg er heller ikke positiv til dette, og grunnlaget er jo helt idiotisk.

 

edit: med alt presset som er på legene fra før av, så må jo dette bare bli en ekstra belastning

Jeg ser for meg at det skal gjøres på vanlige helsesjekker.

 

Personlig så mener jeg egentlig at det er fy fy å omskjære gutter også så fremt det ikke er nødvendig for at han skal kunne fungere normalt. Det er jo vanlig i noen kulturer å gjøre dette uansett på guttebarn.

 

Det jeg egentlig lurer litt på er hva de skal gjøre hvis de oppdager at et jentebarn ER omskjært. Jeg er ikke 100% sikker på hvilke typer omskjæringer som foregår, men la oss si at en jente har fått fjernet klitorisen for at hun ikke skal kunne bli tilfredstilt seksuelt. Det er jo ikke noe legene kan gjøre noe med? Og dette kommer de ikke nødvendigvis til å greie å se med det blotte øyet uten å utføre en slags gynekologisk undersøkelse. Hva skal de gjøre med foreldrene? Gi dem en bot? Ta fra dem ungen? Er det til det beste for ungen å havne på barnehjem eller forsterhjem? Hvilke tiltak har de tenkt til å gjøre? Er dette bare en halvgjennomtenkt plan? "Hey, god idee, vi lager en bil, men vi vet ikke hvordan vi kjører den!"

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Er det ikke vanlig å undersøke underlivet til unger på barneskolen? Jeg mener å huske at da jeg gikk på barneskolen, så måtte alle guttene inn til legen for å sjekke om begge "kulene" hadde kommet ned, og om forhuden kunne trekkes tilbake.

Jeg tror du bør sjekke hvem den legen var, og hvor han hadde tatt "utdanningen" sin :tease::devil:

 

Jeg har ikke vært med på noe sånt, hvertfall, men det kan hende det er vanlig praksis andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tror du bør sjekke hvem den legen var, og hvor han hadde tatt "utdanningen" sin :tease::devil:

Foreldrene våre var med, og det var også en helsesøster der hvis ikke jeg husker feil. Men hun måtte stå med ryggen til :)

 

Hvorfor skal våre tissetasser bli klådd på, men ikke jentenes?

Lenke til kommentar

Må si meg enig med majoriteten her. Det viktigste vi lærte på den såkalte "seksualundervisninga" på u.skole var jo at å gå til legen med penisproblemer er like vanlig som å gå til legen fordi du er forkjølet e.l. Ikke noe å skamme seg over. Og i den alderen har jo utstyret begynt å fungere til mer enn å tisse med også..

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva som ligger til grunn for dette resonnementet, jeg ser bare ikke koblingen mellom småjenter generelt og småjenter med minoritetsbakgrunn, men jeg er for at det skal utføres underlivsundersøkelser på jenter, så vel som på gutter. For å være helt ærlig trodde jeg dette allerede inngikk i alminnelig helsesjekk av barn, og jeg frustrerer meg over folks hysteri og tendens til å sette likhetstegn mellom underlivsundersøkelser og overgrep. Virker på meg som om det er et hav av mødre som ikke vil innse av datteren deres faktisk har et underliv, langt mindre en klitoris og skjede. Så stygge som disse ordene er, er det heller kanskje ikke så rart. Min datter er bare snill og grei hun, med blomster i håret og med pen kjole på.

 

Så vidt jeg husker ble vi, da vi var små, også undersøkt nedentil som del av standard prosedyre for helsesjekk. Det skulle blant annet forsikres om at testiklene hadde kommet ned i pungen, og at forhuden gikk an å trekke frem og tilbake. Dette har det meg bekjent ikke vært noen protester mot.

 

Det paradoksale med dette er at de nye prosedyrene blir kritisert for å være for grundige, mens det samtidig vil være like mange foreldre som kommer til å kritisere prosedyrene for ikke å være grundige nok, skulle det komme til dage at lille mette eller snille pål har møtt på komplikasjoner og må gjennomgå store smerter i underlivet, uten at det har blitt fanget opp på et tidligere tidspunkt.

 

Jeg tror problemet ligger i måten dette blir presentert på. Et stort oppslag på forsiden av VG gir folk det inntrykk av at nå skal politikerne stikke nesen sin oppi underlivet på småjentene. Hvilket mange utrolig nok tar nokså bokstavelig og tenker "nei, jeg vil ikke at en politiker skal stikke nesen sin oppi underlivet til datteren min" som om det var det saken gjaldt.

Endret av kag
Lenke til kommentar

Her er det totalt skivebom fra Stortinget. Dette vedtaket er å gå alt for langt.

 

AP, SV og FRP skyter høy over mål.

 

Værst var FRP med uttalelse som; " Hvis jentebarna ikke møter til undersøkelsen etter flere purringer, bør det skrives en bekymringsmelding, for eksempel til barnevernet. I verste fall må barna hentes med tvang for å bli undersøkt. Men det må selvfølgelig være basert på skjønn"

Ser for meg en liten jente bli hentet av politiet og barnevernet, fraktet til legen og tvunget til å sprike med bena. Ja for det er ikke overgrep mot en jente.... :no:

 

For ikke å glemme SV; "Kanskje vi anklager noen feilaktig for incest, det er en risiko å ta"

Partiet burde kanskje slå opp "rettssikkerhet" i ordboken. :roll:

 

De partiene gjør ikke akkurat noe sørlig bra i denne sammeheng når det kommer til å vinne min stemme :thumbdown:

 

AP uttalelsen var bare skikkelig dum; For Ap er det helt utenkelig å ha en politikk som bare gjelder for noen få, og ikke for alle

Så ikke ha den for noen da.... Skjønner at de ønsker å øke skattene når de vil innføre slike utgiftsposter på bakgrunn av prinsipp.... :whistle:

Lenke til kommentar
Politikerne har til nå blandet seg inn i økonomi, religion, barneoppdragelse, krumming på agurker, utedoen på hytta di, størrelsen på garasjen, skogen, fisken i havet og kosthold. Alt dette har nordmenn godtatt, så når politikerne nå ønsker å blande seg bort i underlivet vårt så kommer folk sikkert til å godta dette også.

 

Småkongenes tid er ikke forbi her på berget.....

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet, gutters underliv blir jo undersøkt når de er fire. Jeg husker ihvertfall helsestasjonen da jeg var fire og legen skulle "kjenne litt på tissen". Ikke at det var noe overgrep, men husker det ganske godt, av en eller annen merkelig grunn.

 

Jeg trodde det ved samme kontroll for jenter også ble undersøkt underlivet deres?

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig lurer litt på er hva de skal gjøre hvis de oppdager at et jentebarn ER omskjært. Jeg er ikke 100% sikker på hvilke typer omskjæringer som foregår, men la oss si at en jente har fått fjernet klitorisen for at hun ikke skal kunne bli tilfredstilt seksuelt. Det er jo ikke noe legene kan gjøre noe med? Og dette kommer de ikke nødvendigvis til å greie å se med det blotte øyet uten å utføre en slags gynekologisk undersøkelse. Hva skal de gjøre med foreldrene? Gi dem en bot? Ta fra dem ungen? Er det til det beste for ungen å havne på barnehjem eller forsterhjem? Hvilke tiltak har de tenkt til å gjøre? Er dette bare en halvgjennomtenkt plan? "Hey, god idee, vi lager en bil, men vi vet ikke hvordan vi kjører den!"

Det skal visst først og fremst ha en preventiv virkning.

Lenke til kommentar
Er det ikke vanlig å undersøke underlivet til unger på barneskolen? Jeg mener å huske at da jeg gikk på barneskolen, så måtte alle guttene inn til legen for å sjekke om begge "kulene" hadde kommet ned, og om forhuden kunne trekkes tilbake.

:wow:

 

Har en dame masert pungen min og smårunket meg litt? Faen at jeg ikke husker det :!:

 

Men som mange andre her så ser jeg ikke helt problemet her! Helsesøstre og doktorer ser sikkert opptil flere mus og ormer hver dag og det blir like naturlig for de å se det som en hvilken som helst annen kroppsdel.

 

Det jeg derimot synes er helt høl i huet er at de skal sjekke norsk-norske jenter om de er omskjert for at de skal kunne sjekke om muslimske (?) jenter er det... Har det vært noen tilfeller med norske jenter oppdratt av norske foreldre med norsk tro og tradisjoner som har blitt omskjært? Neppe.

 

Det de sier med at de ikke vil gjøre forskjell synes jeg er bare noe stort tull! Er det forskjell bør det også gjøres forskjell (og vær så snill å ikke vri om på det siste utsagnet der, dere skjønner hva jeg mener).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...