Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vanlige spørsmål om nettverk. Update 26/9.


Anbefalte innlegg

Jeg hadde da bestemt meg for å lage en liten 'guide' om nyttige ting og ting som mange lurer på, men ikke gidder å søke om.

Dette gjelder Windows XP først og fremst, og da Norsk versjon, siden flest har det.

 

 

Deling - Sharing

 

Husk: Kjør Windows Update før du legger ut filer. Hold alltid Windows oppdatert! Noe du også burde gjøre er å ha en skikkelig brannmur oppdatert. Sygate Firewall er et veldig godt valg.

 

Først vil jeg ta for meg litt om 'sharing' eller fildeling, som mange sier. Det første man må gjøre for å aktivere delingen på din pc, er å kjøre en Nettverksveiviser på Kontrollpanel -> Nettverkstilkoblinger. Når du har kjørt den, har du spesifisert et navn på pc'en. La oss si at dette navnet er "OLAF". For da å komme inn på det vi kaller en "share", må man skrive "\\OLAF" i adressefeltet. Man vil da se noen mapper. Disse mappene kan variere, men som vanligst er det mappene "Delte dokumenter" og "Planlagte oppgaver" som er delt. For å dele andre mapper/disker, må du gjennom en prosedyre.

Den er som følger:

Høyreklikk på mappen/disken du vil dele -> Velg "Deling" -> Huk av "Del denne mappen på nettverket" -> OK.

Når en person nå skriver "\\OLAF" vil han få opp de delte mappene dine. Han kan da lese innholdet, men ikke slette eller misbruke den.

 

Vil du ha mer kontroll over Sharen din? Det kan lett gjøres:

Gå inn på Min Datamaskin -> Verktøy -> Mappealternativer -> Vis -> Ta vekk huken på "Bruk enkel fildeling".

Du vil nå ha flere alternativer når du deler noe. Du vil f.eks. kunne velge maks antall brukere tilkoblet til sharen samtidig, MEN en ting er viktig. Når du har sharet den nye mappen via den avanserte fildelingen, MÅ du gå inn på tab'en "Sikkerhet" etter du har høyreklikket på den delte ressursen. Der må du klikke:

Legg til -> Skriv "Alle" -> OK.. Nå må du gi gruppen "Alle", tillatelsene: Lese og kjøre, Vis mappeinnhold, og Lese.

Uten disse tillatelsene vil han/hun som prøver å komme inn på mappen, kun få feilmeldingen "Ingen Tilgang". Du får selv eksperimentere litt her, og hvis du får problemer kan du poste det her.

 

Men synes du det er litt tungvint å gå inn på en annen persons share ved å skrive "\\PCNAVN" i adressefeltet, kan du gjøre som følger:

Min datamaskin -> Verktøy -> Koble til en nettverksstasjon -> Fyll ut den korrekte informasjonen -> OK.

Du vil nå få en ny harddisk på Min datamaskin. Når du dobbeltklikker på denne, vil du komme rett inn til stedet du spesifiserte.

 

Port forward

 

Du har kanskje prøvd å sette opp en server av slag før, men ingen har kunnet connecte til deg? Problemet ligger da antageligvis i Forwarding av porter. Dette kan vi ofte kalle Virtual Server. Dvs. at når en ekstern bruker (la oss si Joe som bor i amerika) kobler til ip adressen gjennom port 21 (FTP), vil han komme til ruteren/modemet ditt. Ruteren/modemet ser at Joe vil starte en FTP session og vil da sende dataen videre til FTP serveren på nettverket. Man kan også sette opp noe som heter Special application. Dette gir høyere sikkerhet, siden port 21 bare blir åpen når FTP serveren trenger det. Dvs. at FTP serveren vil si ifra til ruteren/modemet at "Nå starter jeg en FTP session, og DU skal åpne port 21 for meg.". Ruteren/modemet åpner da port 21 og tilkoblinger kommer igjennom. På Virtual Server, er det en spesifisertn IP adresse på nettverket som får tilkoblingen sendt til seg hele tiden. Dvs. porten blir konstant åpen, som igjen vil si; dårligere sikkerhet, men for all del, hvis du ikke kan noe om dette så bruk Virtual Server.

 

Vi kan ikke gi en eksakt forklaring på hvordan du gjør dette siden oppsettet er forskjellig på alle rutere. Gå på siden Portforward.com og finn din/ditt ruter/modem.

Der er nesten alle modellene i verden ramset opp.

 

Limiting

 

Vi kan også kalle det begrensing.

Har du noen gang brukt et P2P program som DC, men fått helt elendige hastigheter? Dette kan skyldes at hosten som du laster ned fra, bruker noe som heter Netlimiter (det mest populære).

Dette gir brukeren kontroll over hvor mye av linja personen skal bruke på diverse prorammer. Man kan f.eks. sette Uploaden til P2P programmet til 0.5 Kb/s, og samtidig spille hvis man har lyst til det. Det kan være veldig kjekt for den personen, men kan gå utover mange andre. Jeg anbefaler ikke å sette ned hastighetene så lave, siden man da kan risikere å bli bannet fra resursser som f.eks. "huber" i DC.

Man kan også da i bittorrent få elendige nedlastingshastigheter, men likevel: Netlimiter er et program som kan nytes veldig mye.

 

Remote Desktop

 

Hvis du trenger å bruke hjemmepc'en når du er på jobb, er dette noe for deg.

Remote Desktop er rett og slett at PC 1 kan koble til PC 2, og da kan brukeren på PC 1 se desktopen til PC 2. Dette kan brukes i flere sammenhenger, som f.eks. se desktopen til serveren under senga som ikke har skjerm, eller hjelpe naboen som har problemer med noe. Hvis du har ruter må du forwarde porter for å bruke det.

En av de letteste Remote Desktop løsningene, er rett og slett den som er integrert i Windows XP Professional. MERK: Ikke Home edition. Det er også et annet godt program som heter Radmin.

Dette støtter fler funksjoner, men koster ca. 225,-.

Porten du må åpne for Remote Desktop i WinXP Pro, er 3389. Gå inn på Portforward.com for portene til andre remote desktop programmer.

De fleste programmene består av en Server exe-fil og en klient-exe fil. Når en maskin kjører en server exe-fil er den åpen for alle på nettet. Ikke bare din klient. Derfor BØR du sette passord (helst kryptert, noe som Radmin støtter.) på server konfigureringen.

 

Remote shutdown

 

Antageligvis det mest spurte spørsmålet her på forumet. Mange av dere vet om "shutdown" kommandoen i CMD (kommandolinje), men ikke alle vet hvordan man kan bruke den. Microsoft har nemlig gjort slik at BARE maskiner spesifisert et spesielt sted i den lokale sikkerhetspolicyen, vil kunne gjøre dette.

For å legge til brukere må du inn i policyen og endre på dette.

Kontrollpanel -> Administrive verktøy -> Lokal sikkerhetspolicy -> Lokale policyer -> Brukerrettighets tildeling -> Bla nedover til du finner "Tving systemavslutning fra eksternt system" -> Dobbeltklikk og legg til maskiner/brukere som skal ha rettigheten.

Det fine med dette er at BARE de som er i denne listen, kan avslutte systemet via den kommandoen, ikke engang Administratorer kan gjøre dette med mindre de står i listen. Nå skal du åpne CMD. (Kjør -> CMD) Der skriver du "shutdown", og da skal du få en komplett liste over alle parameterene du kan bruke. Den grunnleggende kommandoen er:

shutdown -s -m \\maskinnavn

Da vil målmaskinen (spesifisert istedenfor \\maskinnavn) slå seg av innen 1 minutt. Hvis du vil stille et mer eksakt tidspunkt der maskinen skal slå seg av, legger du til -t. F.eks. shutdown -s -t 120 -m \\maskinnavn vil slå av maskinen innen 120 sekunder. Dvs 2 minutter.

 

Aktivere gjestekontoen!

 

For å aktivere Gjestekontoen så MÅ du aktivere "The hard way".

Dvs. aktivere den for all tilgang og ikke bare aktivere den via Kontrollpanel -> Brukerkontoer. Det eneste som skjer da er at lokale brukere vil se Gjest i "Welcome Screen".

Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest -> Egenskaper -> Ta vekk huken som er på "Kontoen er deaktivert".

 

Problemer og potensielle løsninger

 

Spørsmål: Vennen min får opp feilmeldingen "Ingen tilgang" når han skriver inn pcnavnet i adressefeltet og trykker enter. Hva er galt?

Svar: Start -> Kjør -> gpedit.msc -> Computer Configuration -> Windows Settings -> Local Policies -> User Rights Assignment.

Bla deg nedover til du finner "Deny access to this computer from the network".

Der kan du godt fjerne alle gruppene som er nevnt.

 

Merk: Avsnittet over virker ikke alltid på alle maskiner, da det også kan være registerfeil som forårsaker problemet, men det skader absolutt ikke å prøve.

 

 

Spørsmål: Jeg har forwardet portene, men vennene mine kommer fortsatt ikke inn på FTP serveren min.

Svar: Da bruker du antageligvis modem. Modemet kan da oppføre seg som en router. Slå av dette i modemet slik at modem er modem og ruter er ruter og problemet skal være løst. Eller enkelt og greit. Modemet skal ikke ha DHCP server aktivert, og ruteren skal ha oppkoblingsdetaljene i Internet Settings. På DNS server adress skal du putte inn 0.0.0.0 som adresse.

 

Spørsmål: Jeg vil gjerne ha passord på pc'en min slik at når folk skriver "\\pcnavn" vil de få opp en dialogboks med brukernavn og passord.

Svar: Det eneste du må gjøre er å sette passord på Gjestekontoen. Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest og velg "Angi passord". Dermed skriver du passordet folk skal bruke, og velger Fullfør. Folk må nå spesifisere et brukernavn (Gjest) og et passord (det du satt i forrige trinn).

 

Håper noen fikk bruk for tipsene mine og bare spør hvis det er noe.

 

Update 28/5: Noe om Remote desktop.

Update 30/5: Noen småting.

Update 31/5: Har skrivet om remote shutdown.

Update 14/6: La til det som TheHunter skrev. Takk til TheHunter :) .

Update 26/9: Ryddet opp litt, ettersom tråden ble sticky.

Endret av Marti
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt jobba Marti.

Må prøve ut den reg. endringa du nevner.

Jeg kan egentlig litt for lite om "nettverk" til å gi god feedback. Har lest posten din flere ganger og tror flere kan ha nytte av den.

Det virker av og til som om enkelte ikke gidder å lese. Det er enklere å poste på forumet. Men av måten de spør på og hva de spør om så skjønner en at de ikke

har lest manualen til ruteren engang. ( kommer ikke ut på nett, hva er galt?)

Lenke til kommentar

Hey. jeg har over lang tid hat ett sprøtt problem på pcen når det kommer til dette med fildeling.

 

Det kan virke som det er trafikk i visse protokoller som fører til problemet men vet ikke sikkert.

 

Problemet har flere uttfall men ingen av dem oppstår samtidig.

1. når noen prøver å overføre en fil FRA maskinen min til en annen enhet på nettverket rebooter pcen.

 

2. Noen av dere kjenner sikkert til fildelingsprogrammet Direct Connect aka DC eller DC++. jeg kan fint laste ned fra andre men når noen får kontakt med pcen min og laster ned filer eller fillisten låser pcen seg. hverken mus eller keyboard svarer.

 

3. jeg har satt opp en ftpserver på maskinen og opp/nedlasting til denne servern gikk fint så lenge det pågikk over internett og ikke kun på LAN, noe jeg ikke fatter siden jeg får internetttilkobling gjennom dette LANet.

 

Jeg har prøvd å bytte Nettverkskort, oppdatere drivere, prøvd med 2 forskjellige OS. og flasha bios. det løste problemet til jeg drassa med pcen på OsloLAN i 2003.

jeg har siden også formatert og oppdatert BIOS men problemet er nå statisk.

 

Noen løsning eller anelse om hva/hvor problemet kan er/ligger?

Lenke til kommentar

God og oversiktlig guide, men jeg har et spørsmål:

 

Når jeg prøver å koble til de PCene i mitt nettverk som buker xp pro får jeg opp et brukernavn/passord innloggingsvindu, om gjeste kontoen deaktivert. Hvis jeg aktiverer gjeste kontoen får jeg opp følgende feilmelding når jeg prøver å koble meg på de andre maskinene:

 

\\"datamaskin-navn" er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser

 

Påloggingsfeil! Brukeren har ikke fått invilget forespurt påloggingstype på denne datamaskinen.

 

I guiden din forklarer du hvordan man legger til innlogging med brukernavn/passord, men ikke hvordan man fjerner det. Det virker som dette kun gjelder xp pro.

 

Jeg vil altså logge på uten å taste inn brukernavn/passord!?

Endret av WackoJacko
Lenke til kommentar
Hey. jeg har over lang tid hat ett sprøtt problem på pcen når det kommer til dette med fildeling.

 

Det kan virke som det er trafikk i visse protokoller som fører til problemet men vet ikke sikkert.

 

Problemet har flere uttfall men ingen av dem oppstår samtidig.

1. når noen prøver å overføre en fil FRA maskinen min til en annen enhet på nettverket rebooter pcen.

 

2. Noen av dere kjenner sikkert til fildelingsprogrammet Direct Connect aka DC eller DC++. jeg kan fint laste ned fra andre men når noen får kontakt med pcen min og laster ned filer eller fillisten låser pcen seg. hverken mus eller keyboard svarer.

 

3. jeg har satt opp en ftpserver på maskinen og opp/nedlasting til denne servern gikk fint så lenge det pågikk over internett og ikke kun på LAN, noe jeg ikke fatter siden jeg får internetttilkobling gjennom dette LANet.

 

Jeg har prøvd å bytte Nettverkskort, oppdatere drivere, prøvd med 2 forskjellige OS. og flasha bios. det løste problemet til jeg drassa med pcen på OsloLAN i 2003.

jeg har siden også formatert og oppdatert BIOS men problemet er nå statisk.

 

Noen løsning eller anelse om hva/hvor problemet kan er/ligger?

Dette virket rart.

Kan hende du har et maskinvare problem (ikke nettverkskort, siden du allerede har prøvd det.), men hvilket vet jeg ikke.

Prøv å la folk laste opp til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
God og oversiktlig guide, men jeg har et spørsmål:

 

Når jeg prøver å koble til de PCene i mitt nettverk som buker xp pro får jeg opp et brukernavn/passord innloggingsvindu, om gjeste kontoen deaktivert. Hvis jeg aktiverer gjeste kontoen får jeg opp følgende feilmelding når jeg prøver å koble meg på de andre maskinene:

 

\\"datamaskin-navn" er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser

 

Påloggingsfeil! Brukeren har ikke fått invilget forespurt påloggingstype på denne datamaskinen.

 

I guiden din forklarer du hvordan man legger til innlogging med brukernavn/passord, men ikke hvordan man fjerner det. Det virker som dette kun gjelder xp pro.

 

Jeg vil altså logge på uten å taste inn brukernavn/passord!?

Dette står forklart i guiden. Les i "Spørsmål og potensielle svar".

Ps: Etter registerendringen må du reebote pc'en.

Lenke til kommentar

Dette står forklart i guiden. Les i "Spørsmål og potensielle svar".

Ps: Etter registerendringen må du reebote pc'en.

Endelig en som ser ut til å litt peiling, du aner ikke hvor lenge jeg har stresset med dett, uannsett så gjorde det som sto om regedit (og rebootet)......og da skjedde det noe rart:

 

Hvis gjestekontoen er deaktivert kommer det opp et innloggingsvindu der det allerede er oppgitt brukernavn "guest", men så må jeg oppgi passord, og det er jo ikke passord på gjest kontoen.........

 

Hvis jeg aktiverer gjest kontoen kommer samme feilmelding som tidligere.

 

Plz svar, setter pris på litt ekspert hjelp!

Lenke til kommentar

Du har da satt "forceguest" på 1 og aktivert Gjestekontoen? Dobbeltsjekk det.

Du kan også prøve og nullstille passordet.

 

Kjør -> CMD -> net users gjest * -> Enter -> Enter

 

Btw, jeg vet ikke om det hjelper, men sett "restrictanonymous" (nøkkelen er på samme sted som "forceguest") til 0.

 

Leif.

Endret av Marti
Lenke til kommentar

forceguest=1

restrictanonymous=0

gjestekonto=aktivert (passord er nullstilt)

brannmur=off

 

Beklager å si det men jeg får fortsatt samme feilmelding om påloggingsfeil som jeg har har skrevet tidligere :thumbdown:

 

Kan jeg sette passord på gjest kontoen selvom den er deaktivert? Jeg vil jo helst at den skal være deaktivert! Som sagt, når gjeste kontoen er deaktivert får jeg opp et innloggings vinu der brukeren alerede er satt til guest og ikke kan forandres. Så må jeg skrive inn passord til en deaktivert konto........... :ermm:

Endret av WackoJacko
Lenke til kommentar

Hmmm, jaja

 

Bare for å oppsummere:

 

Hvis en prøver å logge seg maskinen med gjest konto aktivert kommer feilmeldingen og hvis den er deaktivert kommer innloggingsvinduet med passord.......

 

Takk uannsett, nettverket fungerte før vi xp pro, for noe dritt, jaja :cry:

Endret av WackoJacko
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...