Gå til innhold

OC-Freak sin DVD-Brenner/DVD-plater og FAQ tråd


Anbefalte innlegg

Anbefaling av brennere

 

Lite-On DH20A4P: Gjennomsnittlig en meget bra brenner, men den gir ikke de laveste brennetidene på 20x. (Styr unna billige plater samt plater av ukjente merker)

 

Pioneer DVR-115D: Litt tidlig å si men den ser ut til å følge opp Pioneer DVR-112D sin kvalitet + 20x DVD brenning. Her kan man skufle inn det meste av media i alle kvaliteter og få ut en lesbar plate nesten uansett (Dog jeg anbefaler alltid bruk av kvalitetsmedia).

 

NEC ND-7200/7203/5200: Også en meget bra og stabil brenner som jeg ikke har noen problemer med å anbefale.

 

Dette er de brennerene som jeg kan anbefale per i dag.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasser å sjekke hvis du er på jakt etter DVD-Media:

 

Spesialbutikker:

www.norwaydisc.no

www.pxp.no

www.dvdink.no

 

Vanlige hardware butikker:

 

www.mpx.no

www.netshop.no

www.komplett.no

www.psdata.no

www.stretto.no - har mye rart av plater som ikke så mange andre butikker har. Oppdelte forsendelser og lang leveringstid på varer som ikke er på lager hos distributører er dog vanlig.

 

For å gjøre denne tråden "litt" mer oversiktig vil jeg ikke gå så mye i detalj som i den forrige tråden.

 

Kategori 1:

De beste platene der det er minst variasjon i kvalitet, og man kan regne med relativt lang levetid.

 

Kategori 2:

Bra plater i så å si alle brennere, noen variasjoner kan forekomme.

 

Kategori 3:

Litt mer variasjoner og/eller dårligere brennerstøtte enn de 2 første kategoriene, men fremdeles brukbare plater.

 

Kategori 4:

Bruk og kast plater, men ikke belag deg på at disse holder i mange år - kan også ha dårlig kompatibilitet med mange brennere

 

Kategori 5:

Nært opp mot ubrukelig - styr unna disse.

 

Oppsett:

Mediekode - Produsent (eksempel på merker) - kommentar om platene.

 

Hvordan finne medie kode?

Last ned DVD Identifier fra http://DVD.Identifier.cdfreaks.com

 

16x DVD+R

 

Kategori 1:

YUDEN000T03 - Taiyo Yuden - de beste platene man kan få tak på etter min mening.

TDK 003 - CMC Magnetics/TDK ( TDK) - bra plater som virker med det aller meste av DVD-Brennere.

MCC 004 - CMC Magnetics/Mitsubishi (Verbatim, infiniti) - Bra plater som virker bra med så å si alle brennere

 

Kategori 2:

DAXON.AZ3 - Daxon (Benq) - platekvaliteten er helt ok, men en del brennere som Pioneer, Toshiba og NEC støtter de ikke på 16x.

Philips.C16 - CMC Magnetics (That's Write, Fujifilm, Philips) - litt variable i kvalitet og litt variabel støtte - ellers stort sett bra

Prodisc.R04 - Prodisc (epro) - stort sett bra, støttes på 16x av de fleste 16x DVD-Brennere. Enkelte brennere gir noe økning i feilnivået mot slutten av platen.

 

Kategori 3:

Ritek.R04 - Ritek (Traxdata, Ridata) - For variable i kvalitet. Flere brennere støtter heller ikke disse på 16x (Pioneer, Toshiba).

Ritek.P16 - Ritek (Traxdata) - Helt nye ritek plater, foreløpig svært dårlig støttet av brennere.

CMC.MAG.M01 - CMC Magnetics (That's Write, Ridisc, datasafe, datawrite, memorex) - litt variable i kvalitet, og enkelte brennere (Plextor, pioneer) støtter de ikke på 16x. Se opp for B/C grade plater som kan selges uten merke - eller under datasafe/ridisc/datawrite merkene.

 

Kategori 5:

Optodisc.R16 - Opto Disc (FreeSpace, Acro circle) - Svært variable i kvalitet, kan feile i mange brennere.

 

16x DVD-R

 

Kategori 1:

TYG03 - Taiyo Yuden(Miflop Extreme, Taiyo Yuden bulk) - Taiyo Yuden.... Trenger jeg si noe mer? Særdeles bra plater!

MCC03RG20 - CMC Magnetics/Mitsubishi (Verbatim, infiniti) - Bra plater som virker bra med så å si alle brennere

 

Kategori 2:

DAXON016 - Daxon (Benq) - platekvaliteten er helt ok, men en del brennere som Pioneer, Toshiba og NEC støtter de ikke på 16x.

ProdiscF02 - Prodisc (epro) - bra plater, men enkelte 16x brennere støtter ikke disse platene på 16x enda.

 

Kategori 3:

RitekF1 - Ritek (Traxdata) - Helt nye ritek plater, foreløpig svært dårlig støttet av brennere.

TTH02 - CMC Magnetics - TDK sin mediekode, men har ikke fått testet TDK varianten, kun en no-name variant av heller tvilsom kvalitet. Dårlig mot slutten av platen.

 

Kategori 5:

OptodiscR016 - Opto Disc ( Acro circle) - Svært variable i kvalitet, kan feile i mange brennere.

 

8x DVD+R

 

Kategori 1:

TDK 002 - CMC Magnetics/TDK ( TDK) - bra plater som virker med det aller meste av DVD-Brennere.

MAXELL 002 - Maxell (Maxell) - Særdeles bra plater, muligens på nivå med Taiyo Yuden.

YUDEN000T02 - Taiyo Yuden (MiFlop Extreme, Verbatim pastell, noen fujifilm, Taiyo Yuden Bulk) - Taiyo Yuden, særdeles bra som alltid. Se opp for forfalskninger fra produsenter som MAM-E og en del Hong Kong produsenter!

 

Kategori 2:

DAXON.AZ2 - Daxon (Benq) - platekvaliteten er helt ok, men litt variasjon forekommer.

SONY.D11 - Daxon (Fortis, Sony) - Bra plater.

MCC 003 - CMC Magnetics/Mitsubishi/Prodisc/Moser Baer India (Verbatim, datawrite, datasafe ) - Bra plater som virker bra med så å si alle brennere. Se opp for B/C grade plater som kan finnes under Datasafe/datawrite/bulkpaq og flere merker. Se også opp for forfalskninger fra Hong Kong, kjente forfalskniner: BulkpaQ 8x DVD+R, Pro DVD 8x DVD+R, Video Reel 8x DVD+R

RICOHJPNR02 - Ritek (Platinum, Ricoh) - Stort sett helt ok plater, men litt variasjon

CMC.MAG.E01 - CMC Magnetics (Datasafe, datawrite, memorex, NEC og flere) - stort sett bra kvalitet. Men se opp for enkelte B/C grade partier.

Philips.C08 - CMC Magnetics (Philips, Memorex) - litt variable i kvalitet og litt variabel støtte - ellers stort sett bra.

 

 

Kategori 3:

Ritek.R03 - Ritek (Traxdata, Ridata) - dessverre for variable, men får du plater fra et bra parti er de helt ok og klart gode nok til å havne i kategori 2.

ProdiscR03 - Prodisc (Datawrite, Datasafe, eProformance, Universal, Dysan og flere) - dessverre noen mindre bra partier. Printbare platene til prodisc har i den siste tiden vært helt ubrukelige, sannsynligvis grunnet feil under pålegging av det printbare belegget? Men stort sett bra plater og verdig en plassering i kategori 2, men grunnet variabel kvalitet - blir det nedrykk.

MBIPG101.R04 - Moser Baer India (Imation) - dessverre for variable, noen plater er litt dårlige nær ytterkant/kan ha små lakkdråper nær ytterkant. Eller ok plater.

MBIPG101.R04 - Moser Baer India (Imation) - dessverre for variable, noen plater er litt dårlige nær ytterkant/kan ha små lakkdråper nær ytterkant. Eller ok plater.

 

 

Kategori 4:

OptodiscOR8 - Opto Disc (That's Write, Samsung, Intenso) - svært variable, noe dårlig støtte. Har misstanker om kort levetid på disse. Kan bli/er ulovlige til salgs i Europa/EU grunnet at optodisc nekter å betale lisensavgifter.

Plasmon1C01 - Diverse produsenter ( ProDye) - Svært dårlig støtte og variabel kvalitet.

 

Kategori 5:

AML002 - Anwell tech Hong Kong / UME Disc Hong Kong (ProDVD) - Lavkvalitetsplater, styr unna disse!

VDSPMSAB002 - Interaxia AG (Commodore) - Lavkvalitetsplater, styr unna disse!

 

8x DVD-R

 

Kategori 1:

TTG02 - CMC Magnetics/TDK ( TDK) - bra plater som virker med det aller meste av DVD-Brennere. Se opp for B/C grade plater og forfalskninger.

MXLRG03 - Maxell (Maxell) - Særdeles bra plater, muligens på nivå med Taiyo Yuden.

TYG02 - Taiyo Yuden (MiFlop Extreme, Verbatim pastell, noen fujifilm, Taiyo Yuden Bulk) - Taiyo Yuden, særdeles bra som alltid. Se opp for forfalskninger fra produsenter som MAM-E og en del Hong Kong produsenter! Merker som er forfalskninger: ProDVD, MAM-E/Mitsui, That's Write, Datawrite RED v3 + noen andre datawrite typer, budget, infosmart, hyundai, vanguard, mirror, fortis og mange flere.

 

Kategori 2:

DAXON008S - Daxon (Benq) - platekvaliteten er helt ok, men litt variasjon forekommer.

SONY08D1 - Daxon (Fortis, Sony) - Bra plater.

MCC02RG20 - CMC Magnetics/Mitsubishi/Prodisc/Moser Baer India (Verbatim, datawrite, datasafe ) - Bra plater som virker bra med så å si alle brennere. Se opp for B/C grade plater som kan finnes under Datasafe/datawrite og flere merker. Se også opp for forfalskninger fra Hong Kong, kjente forfalskniner: BulkpaQ 8x DVD-R, Viedo Reel 8x DVD-R

 

Kategori 3:

RitekG05 - Ritek (Traxdata, Ridata, Ridisc Datawrite) - dessverre for variable, men får du plater fra et bra parti er de helt ok og klart gode nok til å havne i kategori 2. Se opp for STORE mengder lavkvalitets RitekG05 på markedet (Ritek printbare, RiDisc, Datawrite og en hel del noname ukjente greier)

ProdiscF01 - Prodisc (Datawrite, Datasafe, eProformance, Universal, Dysan og flere) - dessverre noen mindre bra partier. Printbare platene til prodisc har i den siste tiden vært helt ubrukelige, sannsynligvis grunnet feil under pålegging av det printbare belegget? Men stort sett bra plater og verdig en plassering i kategori 2 hvis platene er fra et bra parti.

ProdiscS04 - Prodisc (Datawrite, Datasafe, eProformance, Universal, Dysan og flere) - Faset ut, PRodiscF01 har tatt over.

CMC.MAG.AE1 - CMC Magnetics (Datasafe, datawrite, memorex, og flere) - dessverre mye variabel kvalitet, se opp for B/C grade partier.

FUJIFILM03 - Prodisc, Moser Baer India, Ritek (Imation, Datawrite grey) De som er produsert av prodisc er klart best, ritek er også meget bra - og begge disse er verdt en plassering i kategori 2, men Moser Baer India produksjonen drar denne mediakoden ned til kategori 3.

 

Kategori 4:

OptodiscR008 - Opto Disc (That's Write, Samsung, Intenso) - svært variable, noe dårlig støtte. Har misstanker om kort levetid på disse. Kan bli/er ulovlige til salgs i Europa/EU grunnet at optodisc nekter å betale lisensavgifter.

GSC003 - Gigastorage (Unbranded) - Dårlig støtte og variabel kvalitet. Er ulovlige til salgs i Europa/EU grunnet at gigastorage nekter å betale lisensavgifter.

 

Kategori 5:

Princo8X02 - PRINCO (Princo) - Elendig støtte og kvalitet, styr unna disse.

 

8x DVD+R DL

 

Kategori 1:

MKM 003 - CMC Magnetics/Mitsubishi (Verbatim, infiniti) - Meget bra plater. Anbefales!

 

Kategori 2:

-

 

Kategori 3:

RICOHJPND01 - Her finnes det ørten produsenter som bruker denne mediekoden, alt fra brukbare plater til søppel. Ritek produserte plater (Ricoh, TDK osv) er bra, Moser Baer produserte (MBI) er også rimelig bra, men Hong kong/Kina produserte plater som mirror, emtec osv bør man styre langt unna.

 

Kategori 4:

 

2.4x DVD+R DL

 

Kategori 1:

MKM 001 - CMC Magnetics/Mitsubishi (Verbatim, infiniti) - Meget bra plater. Anbefales! Virker på 8x med den nye BenQ DW1640.

 

Kategori 2:

-

 

Kategori 3:

RICOHJPND00 - Ritek (Imation) - platekvaliteten er helt ok, men litt variabel støtte trekker de en del ned.

Prodisc.D01 - Prodisc (eProformance) - platekvaliteten er ok, men dårlig støtte trekker ned.

Philips.CD2 - CMC Magnetics (That's Write) platekvaliteten er helt ok, men litt variabel støtte trekker de en del ned.

 

Kategori 4:

Ritek.D01 - Ritek (Traxdata, Ridisc, Tuffdisc, That's Write, datasafe) - dårlig platekvalitet, ca hver 5 brenner jeg tester klarer å brenne en lesbar plate med disse. Styr unna - kjøp heller verbatim ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Q & A.

 

Q: Hva er best av DVD+R og DVD-R?

A: Det er det ikke noe fasit svar på, men la meg poste mine erfaringer.

 

Kompatibilitet:

DVD+R med DVD-ROM bitsetting er best. Krever en brenner som støtter bitsetting (F.eks BenQ, Plextor, Lite-On...)

DVD-R kommer på andreplass.

DVD+R uten DVD-ROM bitsetting kommer på sisteplass. (F.eks Pioneer og NEC DVD-Brennere med offisiell firmware).

 

Kvalitet:

DVD+R er best. Dette er dog kun en generell regel grunnet:

1: Philips (hovedutvikler av DVD+R) er mye strengere på kvalitetskrav enn Pioneer (Hovedutvikler av DVD-R) og det finnes derfor færre lavkvalitetsprodusenter av DVD+R.

2: DVD+R er et mye mer gjennomtenkt utviklet design og er derfor mye enklere å implementere for DVD-Brenner produsentene. Noe som gjør at brennerne er bedre kalibrert for å brenne DVD+R i de fleste tilfellene.

 

Tekniske data:

DVD+R er best og mest gjennomtenkt. Og enklest for DVD-brenner produsentene å implementere. Les gjerne: http://www.cdfreaks.com/article/113

 

Konklusjon: Har du DVD+R og DVD-R fra samme produsent, f.eks Verbatim vil plate kvaliteten nok være ganske lik, men flertallet av brennerne på markedet vil allikevel gi best resultat (minst PIE/PIF feil) med DVD+R platene grunnet det jag har skrevet over.

 

Q: Hjelp! Det går drit-tregt å brenne!

A: Sjekk om DMA er aktivert for brenneren din. Les gjerne: http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=101616

 

Q: Hjelp! Platene jeg kjøpte er sertifisert for ?X men jeg får bare opp ?X som valg i brenneprogrammet mitt.

A:Skyldes sannsynligvis at brenneren ikke støtter platene du har kjøpt. Oftest grunnet at platene du har kjøpt er lav kvalitet og/eller at brenneren din er gammel/utdatert og ikke støtter så nye plater.

 

Det er også viktig at du har oppdatert brenneren til siste firmware versjon. Sjekk produsentens hjemmesider eller www.rpc1.org

 

Q: Hjelp! Har problemer med å lese/brenne plater. Plater detekteres ikke og/eller feiler å lese tilbake! Generelt rare problemer oppstår!

A: Har du nvidia nforce brikkesett på hovedkortet ditt? I så fall avinstaller nvidia nforce IDE driveren og bruk kun standard Microsoft IDE driver som er inkludert i operativsystemet. Også andre IDE drivere for andre brikkesett kan gi lignende problemer.

 

Pass også på å ha siste firmware til brenneren din!

 

Q:Hva er bitsetting?

A:

Bitsetting:

 

Endre en bit på DVD+R, DVD+RW eller DVD+R DL plater slik at platen identifiseres som en DVD-ROM plate, dvs at avspilleren tror det er en DVD-ROM plate (dvs orginal DVD). Dette gjør at mange spillere som i utgangspunktet ikke støtter DVD+R/RW/R DL spiller dem av uten problemer likevel.

 

Langt fra alle DVD-brennere støtter dette.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Mye sonefrie firmware versjoner til de fleste brennere: www.rpc1.org

 

BenQ:

Offisiell firmware: http://Support.benq.com

Forskjellige firmware versjoner: http://dvdpro.club.st/firmware/BENQ_FW.htm

MCSE for modifisering av firmware/brennehastigheter/lesehastigheter: http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=124905

 

NEC:

Offisiell firmware: http://www.de.nec.de/productoverview.php/id/491

Forskjellige uoffisielle: http://www.micheldeboer.nl/firmware

Firmware flasher: http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=105676

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Hva er PIE og PIF feil?

 

Her er det "enkelt" forklart:

 

Hver data "blokk" (ECC blokk) på en DVD-Plate 208 rader med 182 byte med data i hver rad. De siste 10 byte i hver rad brukes til å lagre feilkorrigeringsdata for å korrigere PI Feil (PI Errors), mens de siste 16 radene i hver ECC blokk inneholder data for å korrigere PO Feil (PI Failures).

 

1 PI Feil defineres som feil på minst 1 av de 182 byte i en rad. Og siden det er 208 rader i en ECC blokk kan man ha 208 PI Feil per ECC blokk. Standarden for DVD sier at feil-SNITTET for 8 ECC blokker etter hverandre ikke skal overstige 280 PI Feil. (8 blokker x 208 feil = maksimalt antall feil per 8 blokker = 1664 feil).

 

1 PO feil (Parity Inner Failure) defineres som feil på minst 5 av de 182 byte i en rad. Og siden det er 208 rader i en ECC blokk kan man ha 208 PO Feil (Parity Inner Failures) per ECC blokk. Standarden for DVD sier at feilverdien for 1 ECC blokk ikke skal overstige 4 PO Feil (Parity Inner failures). Maksimalt per blokk er da 208 Feil.

 

Som vi ser definerer standardene PI-E ut fra snittet på 8 blokker etter hverandre, mens PI-F defineres per blokk. Dette gir ofte problemer da en del brennere kun rapporterer feil per 8 blokker.

 

Dette gjelder blant annet BenQ hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Så resultater med en Benq brenner blir da:

 

PI-E: maks 280

PI-F: maks 32 (selv om dette ikke følger standardene 100% - da vi ikke vet om f.eks en blokk har mer enn de tillatte 4 feil i følge standardene.)

 

Mens på Lite-On er det:

 

PI-E: Maks 280

PI-F: Maks 4

 

en PO Failure er en feil som iokke kan korrigeres av hverken nivå 1 (PI-E korrigering) eller nivå 2 korrigering (PI-F korrigering), en PO Failure vil gjøre platen uleselig.

 

Mulig det bare laget mer forvirring - men det er et vanskelig område å forklare tongue.gif

 

For dem som vil studere selv:

 

www.ecma-international.org

 

Standardene heter:

ECMA 267 (DVD-ROM)

ECMA 337 (DVD+R)

ECMA 338 (DVD-R)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Suverent jobba som vanlig :w00t:

 

Mine innspill er:

 

- Hvem er konge på hva- Brennekvalitet

Kan det være greit å dele opp i DVD-R og DVD+R?

BenQ er jo konge på +R og Pioneer på -R!

 

- Det hadde vært fint å ha med RW plater også!

 

- Kanskje også ha med litt om overburning som f.eks at YUDEN000T02 også kan brennes på 12X og 16X på flere brennere.

 

Ellers har jeg svært god erfaring med FUJIFILM003(solgt som Imation og Fujifilm) selv på BenQen min som hater DVD-R :!:

Disse vill jeg hatt høyere enn nivå 3, men jeg ser at Moser Baer platene drar de ned en kategori….

 

4X plater er intet savn for min del og jeg sier bare RIP til dem!

 

Keep up the good work :thumbup:

Lenke til kommentar

Fint og oversiktlig :thumbup: Du kan også linke til din forrige tråd, for å få mer spessefik info for dem som vil det ;)

Ang. 4x plater.. Tja det er vel en del som har igjen et lite lager av 4x plater (meg) eller kommer over et? Og som lurer på om de vil være brukende for langtids lagring eller bare bruk og kast. ;)

Veldig fint at du har med om f.eks en 2,4x mediakode kan brennes på på høyere hastigheter, du trenger vel ikke å skrive så mye mer detaljert enn det, da vi også har din andre nydelige tråd for b.l.a hvilke brennere som kan brukes til å skrive med høyere hastighet på den enkelte platen...

Vi sette veldig pris på arbeidet :thumbup:

p.s Må finne en moderator som kan gjøre sticky ;)

Lenke til kommentar

gud bedre, her er det gutten som kan sakene sine ja. har du testa alle disse brennerne og platene personlig? og isåfall er det i jobb sammenheng eller lignende?

 

dette med hastighet på plater, når det står 4x på plata, men man får valg å brenne av i 8x er det noen betenkeligheter med det? testa det med et par billige elkjip 4x plater og ser ut til å funke og her.. nec 3520a.

Lenke til kommentar
gud bedre, her er det gutten som kan sakene sine ja. har du testa alle disse brennerne og platene personlig? og isåfall er det i jobb sammenheng eller lignende?

 

dette med hastighet på plater, når det står 4x på plata, men man får valg å brenne av i 8x er det noen betenkeligheter med det? testa det med et par billige elkjip 4x plater og ser ut til å funke og her.. nec 3520a.

Jada - alle brennere og plater(mediekoder) jeg kommenterer her har jeg selv testet.

 

DVD-Brennere tester jeg i forbindelse med CDFreaks, men kjøper en god del privat også.

 

DVD-Plater kjøper jeg rett som det er bare for å teste - spesielt når det kommer nye spennende mediekoder. :p

 

Brenning på høyere hastigheter enn platen er sertifisert for går helt fint med de fleste kvalitetsplater. Vær forsiktig ved bruk av modifisert firmware som støtter å brenne flere plater enn orginal firmware på høyere hastighetr enn de er sertifiserte for.

Lenke til kommentar

Hei, flott tråd dette....

 

Har du OC-Freak tips til meg hvilken brenner jeg bør velge av de 3 du anbefaler ut fra mine bruksområder?

 

Har en NEC ND-2500 som jeg vurderer å bytte ut.

 

Mine bruksområder er følgende:

Brenne DVD video for avspilling på stasjonære DVD spillere (har brukt mest DVD-R)

Brenne Backup av PS2 spill på DVD-R

Kunne rippe kopibeskyttet audio cd

Kunne lage backup av kopibeskyttet CD-rom type safedisk o.l.

God lesekvalitet på ripede/skadede plater.

 

Har i dag også en Liteon cd brenner som gjør en bra jobb på audio ripping og kopibeskyttede plater. Vil helst ha en DVD brenner som ikke er dårligere enn denne.

 

Har ikke bråhast med brenning, så høyeste brennehastighet er ikke det viktigste argumentet. Kvalitet og kompatiblitet er viktigere.

 

Regner med alle de 3 brennere du anbefaler er vesentlig bedre enn min NEC ND-2500

 

Takker for gode tips.

 

Hilsen Nettulf

Lenke til kommentar
Hei, flott tråd dette....

 

Har du OC-Freak tips til meg hvilken brenner jeg bør velge av de 3 du anbefaler ut fra mine bruksområder?

 

Har en NEC ND-2500 som jeg vurderer å bytte ut.

 

Mine bruksområder er følgende:

Brenne DVD video for avspilling på stasjonære DVD spillere (har brukt mest DVD-R)

Brenne Backup av PS2 spill på DVD-R

Kunne rippe kopibeskyttet audio cd

Kunne lage backup av kopibeskyttet CD-rom type safedisk o.l.

God lesekvalitet på ripede/skadede plater.

 

Har i dag også en Liteon cd brenner som gjør en bra jobb på audio ripping og kopibeskyttede plater. Vil helst ha en DVD brenner som ikke er dårligere enn denne.

 

Har ikke bråhast med brenning, så høyeste brennehastighet er ikke det viktigste argumentet. Kvalitet og kompatiblitet er viktigere.

 

Regner med alle de 3 brennere du anbefaler er vesentlig bedre enn min NEC ND-2500

 

Takker for gode tips.

 

Hilsen Nettulf

Det må du nesten vurdere selv.

 

Muligens LG er det rette valget?

 

Den er god på begge formater. (BenQ er bedre på +R og dårligere på -R)

Den er blant de beste til kopibeskyttede spill og musikk (dog ikke så god som gamle Lite-On CD-Brennere)

Grei lesekvalitet - men ikke så god som benq.

Lenke til kommentar
Hvordan ligger BenQ DW1640 an i forhold til DW1620? Vurderer å vente med oppgradering fra LiteOn 812S til denne kommer.

 

Forbedringer fra BenQ DW1620 til DW1640:

 

- Brenner DVD+R DL på 8X- mot 4X på DW1620

Dvs at den brenner en full DVD+R DL på 15-16 minutter!

- Leser DVD+R DL på 12X- mot 8X på DW1620

- Brenner CD-R på 48X- mot 40X på DW1620

- Brenner CD-RW på 32X- mot 24X på DW1620

- Leser DVD+/-R på 16X- mot 8X på DW1620

- Brenner –RW på 6X- mot 4X på DW1620

- Brenner +RW på 8X- mot 4X på FW1620

- Leser RW plater på 12X- mot 8X på DW1620

 

 

Tror det var de viktigste forbedringene :)

 

Det ser også ut som den har langt bedre brennekvalitet på RW plater!

 

Ut fra det jeg har lest og sett, er den også bedre på 16X DVD-R brenning!

 

Så absolutt verdt å vente på.

 

Den kan forhåndsbestilles på Norwaydisc…..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...