Gå til innhold

Ny DVD-Brenner, Trenger tips.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal ha en ny DVD-Brenner, men ikke over 600 Kr.

 

Krav:

Dual Layer

16X Brenning på dvd+r

Takler Ripete Cd/Dvd-plater

Ikke over 600 Kr.

Sort/hvit front (begge må følge med eller bare sort)

Light Scribe

Brenner på alle slags plater (Cd/Dvd + og - /Dual layer)

Programvare (Nero Burning Room 6 og Drivere, hvis det trengs)

 

 

Brenneren jeg har kikket på er en fra BenQ, men denne har ikke Lightscribe og heller vet jeg lite om den, støtter den mine Krav?

Jeg har også hørt noe om en BenQ som har Light Scribe men denne er noe dårligre?

Har også hørt om NEC, men har hatt en defra og den funket fint, men usikker på hvilken Nec det er best og satse på for tiden.

 

Uansett type brenner som du har tips til bør den kunne holde følge med brenner toppen en stund fremover.

 

Så nå vet du hva jeg er ute etter så Post i vei, men OT er ikke ønsklig så hold enh saklig tone og før en normal og god diskusjon, TAKK.

 

Omy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har feteste fra BenQ. Er så fantastisk nydelig, brenner alt, ingen feilbrenning, rask som pokker!:) Løp å kjøp!

Feteste fra BenQ ja, men hvis du leser posten min så ber jeg deg komme med pris og modell og gjærne en link til brenneren, Har du tester så kom med de og.

 

Det Gjelder forresten alle.

Lenke til kommentar

BenQ DW1620 støtter ikke lightscribe nei.

Det gjør derimot BenQ DW1625.

 

Men den koster mer enn 600 kr.

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved om lightscribe er nødvendig.

Den krever spesielle og dyrere plater og skriver ikke i farger.

 

Det er langt bedre å bruke printer så man får farger.

Men det er selvsagt en del dyrere.

 

Ellers er DW1625 en del dårligere enn DW1620.

8x DVD-R, 2.4x DVD+R DL, mot 16X og 4X på DW1620

 

Så brenneren du linket til (DW1620) er perfekt for deg hvis du ser bort fra lightscribe!

 

Men snart kommer også BenQ DW1640!

Det er en forbedring av DW1620, men støtter heller ikke lightscribe.

Endret av Gerrard
Lenke til kommentar
Kunne du ha fortalt hva denne DW1640 fra BenQ som er en forbedring av hva? fra DW1620.

Er det verdt og vente på DW1640?

Forbedringene er:

- CD-R/RW 48x/32x

- 8x DVD+RW,

- 6x DVD-RW

- 8x DVD+R DL!

 

Dvs at den gjør innom en DL plate på 16 minutter!

 

Så jeg ville nok ventet!

 

Edit:

Det er forbedring av DW1620 ja...

Endret av Gerrard
Lenke til kommentar

Jeg ser at Pioner har en ganske grei en :hmm: Er BenQ og anbefalle foran denne?

 

Pioneer DVR-109

 

Skriving:

 

· DVD+R/DVD-R: 16x/16x

· DVD+RW/DVD-RW: 8x/6x

· DVD+R DL/DVD-R DL: 6x/6x

· CD-R/CD-RW: 40x/24x

 

Lesing:

· CD: 40x, 120 ms

· DVD: 16x, 130 ms

 

Jeg har også erfart med tiden at Plextor er det beste merket innen cd/dvd brennere er BenQ sin DW1620A PRO og anbefalle foran toppmodellene til Plextor?

 

Jeg skulle gjærne vist mer om DW1640, mulig og få en sammeligning av den og DW1620A PRO?

Lenke til kommentar
Jeg ser at Pioner har en ganske grei en :hmm:  Er BenQ og anbefalle foran denne?

 

Pioneer DVR-109

 

Skriving:

 

· DVD+R/DVD-R: 16x/16x

· DVD+RW/DVD-RW: 8x/6x

· DVD+R DL/DVD-R DL: 6x/6x

· CD-R/CD-RW: 40x/24x

 

Lesing:

· CD: 40x, 120 ms

· DVD: 16x, 130 ms

 

Jeg har også erfart med tiden at Plextor er det beste merket innen cd/dvd brennere er BenQ sin DW1620A PRO og anbefalle foran toppmodellene til Plextor?

 

Jeg skulle gjærne vist mer om DW1640, mulig og få en sammeligning av den og DW1620A PRO?

Pioneer er helt suveren på DVD-R.

BenQ er best på DVD+R

 

Men flertallet vil nok anbefale BenQen....

 

Plextor er derimot svært skuffende og kan vel egentlig kun kalle seg "king of quality" når det er snakk om plater..

 

HER kan du lese mer om DW1640

Lenke til kommentar
Jeg ser at Pioner har en ganske grei en :hmm:  Er BenQ og anbefalle foran denne?

 

Pioneer DVR-109

 

Skriving:

 

· DVD+R/DVD-R: 16x/16x

· DVD+RW/DVD-RW: 8x/6x

· DVD+R DL/DVD-R DL: 6x/6x

· CD-R/CD-RW: 40x/24x

 

Lesing:

· CD: 40x, 120 ms

· DVD: 16x, 130 ms

 

Jeg har også erfart med tiden at Plextor er det beste merket innen cd/dvd brennere er BenQ sin DW1620A PRO og anbefalle foran toppmodellene til Plextor?

 

Jeg skulle gjærne vist mer om DW1640, mulig og få en sammeligning av den og DW1620A PRO?

Vel det er ikke bare hastighetene som teller på en DVD brenner. Siden denne teknologien er i utvikling (i motsetning til vanlige cd brennere) så er brenneresultatet av varierende kvalitet.

Benq brennere er kjent for å brenne plater med bra kvalitetsresultat (spessielt DW 1620).

Plextor har lenge vært kongen på haugen men har det siste halvåret (ifølge det jeg har lest her på forumet) levert dårlig.

Den Pioneeren der har jeg egentlig ikke hørt så mye om, men OC-Freak kommer sikkert innom denne posten og kommentere etterhvert.

 

Jeg venter selv på Benq 1640 men vet ikke enda om den blir å oppdrive med sort front (OC-Freak har sikkert et svar der også)

Her er en "first look" av DW1640 hos CD-Freaks

 

Edit: NEI! Gerrard din sleiping :hrm:;)

Endret av megakrølle
Lenke til kommentar
Dual Layer

 

De fleste støtter DVD+R Double layer.

 

Et fåtall støtter også DVD-R dual layer - men ser ikke noe problem med å ikke støtte det da DVD-R DL ser dødfødt ut grunnet dårlig kompatibilitet.

 

16X Brenning på dvd+r

 

De fleste støtter dette, men benq er helt klart i tet på DVD+R grunnet god kvalitet og bitsetting.

 

Takler Ripete Cd/Dvd-plater

 

HELT KLART BenQ. Styr for all del unna Pioneer og NEC hvis dette er et viktig punkt for deg

 

LG og Lite-On er også ok på lesing.

 

 

Sort/hvit front (begge må følge med eller bare sort)

 

Er vel kun plextor og AOpen som begge typer følger med på.

 

Ellers må du velge det ene eller andre.

 

Light Scribe

 

BenQ DW1625 eller HP 640 støtter dette - men koster mer enn 600,-

 

Rimeligste er vel HP hos itbutikken:https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=86603

 

Brenner på alle slags plater (Cd/Dvd + og - /Dual layer)

 

Skal du ha ALLE formater OG lightscribe må du vente..... på LG GSA-4167B.

Denne skal ha ALLE(inkludert DVD-RAM og -R DL) formater og lightscribe.

 

Ellers er de fleste ganske like med tanke på støttede formater, forskjellen ligger i om de støtter -R DL eller ikke.

 

Min anbefaling er vel BenQ DW1620, DW1625, vente på DW1640 eller LG GSA-4163B eller vente på LG GSA-4167B.

 

Enda ikke fått bekreftet levering på DW1640, men den sprenger nok prisgrensen din. Mulig vi KUN får den i sort utgave i første omgang...

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Kunne du ha fortalt meg litt mer om de LG brennerene der, evnt laget en Sammenligning av de 4 og konkludere med en vinner? eller noe slikt, men Light Scribe er ikke så viktig i grunnen for meg lenger..

 

Edit:

 

LG GSA-4163B eller vente på LG GSA-4167B

 

Hvordan er da disse i forhold til BenQ sett i forhold til mine kriterier, er de like gode på lesing osv, men et krav er jo at den jeg velger skal kune henge med i toppen en stund, klarer BenQ DW1640 det sett mot LG sine brennere?

Endret av Omy
Lenke til kommentar

Les min LG GSA-5163D test her: http://www.cdfreaks.com/article/191

Les Jan sin LG GSA-4163B test her: http://www.cdfreaks.com/article/172

Les min BenQ DW1620A test her: http://www.cdfreaks.com/article/159

 

Ellers kan du sjekke cdfreaks generelt for flere tester ;)

 

Må innrømme at jeg har blitt litt glad i min LG GSA-5163D(samme som 4163B - bare i ekstern utgave) :love:

 

Det den er dårligere på enn BenQ er vel å kunne brenne 8x plater på høyere hastigheter enn de er sertifisert for.

Muligens litt dårligere på lesing av ripete plater.

mangler DVD+RW bitsetting (har DVD+R og DVD+R DL bitsetting).

Støtter ikke feilsjekking av plater.

 

Men til gjengjeld er den raskere på 16x brenning, min rekord er 5 min 17 sek på full DVD-R plate.

Den er bedre på DVD-R brenning enn BenQ

Den er dessuten svært god på plater av drittkvalitet - har noen feilproduserte datawrite :sick: plater som KUN denne brenneren klarer å brenne, dog kun på 4x - men allikevel bedre enn å kaste platene...

Støtter DVD-RAM om du skulle ha bruk for det.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Er LG GSA-5163D Noe og satse på fremfor DW1640'en fra BenQ?

 

Da det posetive du nevner er Hastigheten, det er jo det som DW1640 forbedrer ved DW1620'n så da skulle jeg tro at den er like god hvis ikke bedre, men er det kommet noe Relese date på den?

 

Da det kommer til brenning av plater er det jo enda Uvist hvordan DW1640 er?

Lenke til kommentar
Men til gjengjeld er den raskere på 16x brenning, min rekord er 5 min 17 sek på full DVD-R plate.

Raskt det! Men ikke mye raskere en BenQ'n, min rekord er 5 min 23 sek på full DVD+R plate med bitsetting DVD-ROM (Wopc avslått)

 

Hvor får man kjøpt disse LG brennerne?

Lenke til kommentar
Men til gjengjeld er den raskere på 16x brenning, min rekord er 5 min 17 sek på full DVD-R plate.

Raskt det! Men ikke mye raskere en BenQ'n, min rekord er 5 min 23 sek på full DVD+R plate med bitsetting DVD-ROM (Wopc avslått)

 

Hvor får man kjøpt disse LG brennerne?

itbutikken og databutikken har de vel - usikker på hvilke "Norske" butikker som har dem...

 

Joda - men med WOPC avslått er kvaliteten ganske dårlig på plater utenom de beste merkene.....

 

Sammenlign heller med WOPC påslått - da er det ca 40 sekunder i forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...