Gå til innhold

Ny bærbar som kan vare en stund. Maks 20k


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her..! :)

 

Jeg skal ha ny bærbar som jeg vil at jeg skal kunne ha noen år. Maks 18.000, og jeg vil gjerne ha litt tips! [edit]Si 20.000 isteden[/edit]

Jeg har litt peiling,men det er en stund siden jeg fulgte med, så vær gjerne litt forsiktig med tech-språket. :)

Den vil mest bli brukt til surfing, kjøring av en del små programmer samtidig, spille musikk.. Kanskje også noe spill (Som Uru: Ages Beyond Myst og Myst V), men ikke veldig mye. Ikke så voldsomme saker altså, men som sagt vil jeg gjerne at den skal holde en stund, og være rask selvsagt :)

Jeg må ha den ganske raskt, innen en og en halv måned ihvertfall tror jeg, men det er ikke veldig sikkert, så bare kom med forslag!

 

Her er spesifikasjoner jeg vil ha:

 

RAM: Minst 512 MB, gjerne mer. Så et sted at det snart kommer 400Mhz (i motsetning til dagens topp på 333Mhz), har dette mye å si? Hvilke andre ting har mye å si? Det er forskjellige typer (som DDR RAM o.l.) også, ikke sant..?

 

Harddisk: Minst 80 GB, ser ikke helt for meg at jeg har behov for mye mer, men du veit jo aldri nå for tida.. Er det stor prisforskjell på 80 og 100 GB? Har rpm mye å si? Noen merker bedre enn andre? Andre ting inne i bildet?

 

Drev: Tenker at det kan være smart med en DVD +/- RW brenner, hva sier dere? forslag til merke..?

 

Grafikk og lyd: Har ikke peiling!

 

Kommunikasjon:

-Trådløst nettverk er et must, er "g" viktig?

-Minst tre USB-porter, og gjerne en firewire også, du veit jo aldri når det kan komme til nytte.. eller..?

-Veldig gjerne innebygd bluetooth. Eller er innebygd såpass dyrt at det rett og slett kan være like greit å bare kjøpe en ekstern "USB-pinne bluetooth"?

[edit]-Veldig gjerne innebygd kortleser også. Er det mulig med CF?[/edit]

 

OS: Ingen, har Windows XP lisens, og kan også tenke meg å prøve Ubuntu. Eller lønner det seg å prøve å selge min nåværende XP lisens på qxl e.l. og så kjøpe en "kun sammen med nye pc'er" versjon med denne nye bærbare..? :)

 

CPU: Her er jeg mest usikker (kanskje ikke særlig overraskende). Det jeg lurer på er om noen vet hvor lang tid det vil ta før Dual Core CPUer blir tilgjengelige for bærbare, og om det er noen vits i å vente på det. Blir det for dyrt innenfor min tidsfrist? Og hva med 64-bits CPUer? Det kommer vel ikke noen 64-bits Dual Core på en stund tenker jeg. Så hva bør jeg velge (om jeg i det hele tatt kan velge DC, da selvsagt) når jeg vil at PC'en skal vare så lenge som mulig? Og da også selvsagt: Intel eller AMD? Før ville jeg sagt AMD helt klart, de var både billigere og bedre lenge, men nå ser det ikke ut til å være helt sånn lenger..

 

Og så er det jo selvsagt en fordel om batterilevetiden er god og om den ikke veier for mye, og at det er mulig å få tak i en sånn blanding av komponenter som vi kommer fram til.. :D

 

Noen som vil hjelpe meg?

 

Tusen takk!

Endret av forteller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En notebook jeg selv har løst å kjøpe er Asus V6000V:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=27391

 

Asus sin topp modell i forhold til mine egne ønsker. Har selv postet om den, men har fått heller lite svar:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=406416

 

Den koster som du ser i underkant av 17000kr. Dette er en av de få notebook’s som virkelig kan gjøre andre folk sjalu og det sier litt i seg selv. Vurdere sterkt på å investere i en slik maskin. Skal bare vente til 2GHz prosessor utgaven kommer i salg i Norge, viss jeg ikke bestiller den i Sverige.

post-72-1113843373_thumb.jpg

Endret av Zatoichi
Lenke til kommentar

Anbefaler også sterkt at du titter på Dell Inspiron 9300.

 

Her kan du få de raskeste Pentium M prosessorene med 533 MHz ram, skjermkort opptil Geforce Go 6800, 17" bredskjerm opptil 1920x1200 punkter, og så videre. For 18000 får du mye for pengene. prøv deg fram og konfigurer en maskin.

 

G-standard på trådløs betyr at du får opptil 54 Mbit nettverksforbindelse, mot 11 Mbit på B. Det er greit om du skal kommunisere med andre maskiner i eller servere i lokalt nett, men ikke så viktig mot internet, med mindre du har en lynrask internettforbindelse.

 

Edit: Så at den ikke skulle veie "for mye". Med 17" skjerm er ikke denne av de letteste, selvsagt. Fra 3,6 kg...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Dell 9300 er da en ganske mye større klump enn han trenger. Skal han ikke spille mye er det ikke er stort poeng å investere i den...

 

Jeg anbefaler for tiden også Acer 8100 -modellen. det er også pga. bedre grafikk enn på de fleste andre maskiner, men den er likevel bærbar. 8103 burde passe deg...kanskje litt overkill i dag, men den vil vare lenger enn mange andre av dagens maskiner (tror jeg, fordi den har nyere teknologi...)

 

Skal du ha amd 64 må det vel bli Acer Ferrari...den har vel også alt du ber om, men er også en smule spesiell...kommer antakeligvis en ny versjon 3600 snart.

 

Dual core kan du bare drømme om på bærbar innen 1,5mnd..tenk heller 1,5år.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, jeg skal se på disse.

Men dere mener altå ikke at jeg må ha en 64-bits prosessor for at den skal vare noen år?

 

Desuten kom jeg på at det også ville vært kjekt med inebygd kortleser. Finnes det innebygd leser for CF-kort? Har bare sett innebygd for andre typer.

Lenke til kommentar
Takk for tipsene, jeg skal se på disse.

Men dere mener altå ikke at jeg må ha en 64-bits prosessor for at den skal vare noen år?

 

Desuten kom jeg på at det også ville vært kjekt med inebygd kortleser. Finnes det innebygd leser for CF-kort? Har bare sett innebygd for andre typer.

Skal du kjøpe bærbare med AMD's 64 bits CPU så burde du vente til AMD Turion kommer. Det er en ny CPU til bærbare datamaskiner ;)

Lenke til kommentar

angående asus v6000v så finns det en del omtale av den på notebookorums.com, personlig så valgte jeg heller å kjøpe en asus m6800 til en meget fornuftig pris.. er ikke så sexy som v6000v men yter ganske likt... og brukte en del av de pengene jeg "sparte" på å oppgradere min stasjonere maskin endel... vannkjøling,nytt kabinett, mer ram etc

 

personlig er jeg også spent på hva amd turion kan tilby når den kommer skikkelig igang..

 

ps. "zatoichi", håper nick'et ditt refererer til shintaro katsu's zatoichi, samme hvor mye jeg liker kitano sine arbeider så blekner hans zatoichi-kopi iforhold til katsu's originale zatoichi...

Lenke til kommentar
angående asus v6000v så finns det en del omtale av den på notebookorums.com, personlig så valgte jeg heller å kjøpe en asus m6800 til en meget fornuftig pris.. er ikke så sexy som v6000v men yter ganske likt...  og brukte en del av de pengene jeg "sparte" på å oppgradere min stasjonere maskin endel... vannkjøling,nytt kabinett, mer ram etc

 

ps. "zatoichi", håper nick'et ditt refererer til shintaro katsu's zatoichi, samme hvor mye jeg liker kitano sine arbeider så blekner hans zatoichi-kopi iforhold til  katsu's originale zatoichi...

Takk for tipset, jeg skal sjekke den ut.

 

PS:

Når det gjelder Zatoichi, så finnes det bare en autentisk, og det er uten tvil den originale Shintaro Katsu’s, Zatoichi.

Fint å møte noen som har god smak, det er en sjeldenhet :thumbup: .

Lenke til kommentar

lykke til ichi, håper du finner noe som vil fungere for deg... halve morroa med å kjøpe ny bærbar er jo all research'n med å finne den "perfekte" maskinen... liker å benytte notebookforums for å finne brukererfaringer... og få svar på konkrete ting jeg av og til lurer på..

 

kan også anbefale hanzo - the razor triologien til katsu, den er ganske underholdene hvis man har mave til det...

 

Edit: så web link, akido... da forstår jeg "den faglige" respekten for Katsu..,

regner med at du da også liker broren hans... Tomisaburu Wakayama spilte bl.a. i Lone Wolf & Cub serien & The Mute samurai serien etc.

Og japanske chambra filmer generelt...

:yes:

Endret av souljah
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...