Gå til innhold

Til høsten er det valgkamp...


Anbefalte innlegg

På hvilket parti skal dere stemme? Hva er grunnen til dette? Skal dere la være å stemme? I så fall hvorfor la være å stemme? Er det pga latskap, at dere ikke stoler på politikerne, eller hva som helst.

 

Jeg fyller 18 år i år og kan dermed stemme ved stortingsvalget, jeg stemmer nok enten på good ol' AP, eller SV. Dette fordi jeg mener at AP fører en ansvarlig skattepolitikk (de sier ikke at de skal gjøre alle mulige ting og i tillegg sette ned skatten). De har styrt landet med stor suksess tidligere. Er også en tilhenger av lave klasseskiller og at staten skal spille en aktiv rolle i fordelingen av goder.

 

Jeg mener at Høyrepolitikk fører til høyere klasseskiller og et dårligere samfunn for folk flest. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk som kommer fra arbeiderklassen stemmer frp! Er jo helt latterlig, det er jo de som hadde blitt hardest rammet om FRP hadde kommet i regjering.

 

Det er lenge siden jeg har postet noe i denne tråden.

Ser at den har blitt ganske populær, noe som ikke er så rart med tanke på tema.

Jeg kommer til å "klare opp" en del misforståelser, eller faktafeil her.

 

NB! Disse misforståelsene eller ukorrektheter som jeg retter opp, trenger ikke nødvendigvis være postet i dette forumet, men kan også være fra tv-debatter osv.

 

 

1." Stemmer du rødt får alle dårligere pensjon."

Dette er feil, de som tjener mye vil få mer pensjon med en høyre regjering. De som tjener lite får mer penger med AP sitt pensjonsforslag.

 

Dette er noe som beskriver forskjellene på AP og H i et nøtteskall.

AP og SV vil gi mer til de som ikke har så mye fra før av. Mens H vil gi mer til de som allerede har mye.

 

2. Jeg har også hørt mye snakk om at Høyre gir deg slik en flott frihet også videre. Men jeg ser ikke hva som er i Høyres politikk som gir mennesker en frihet som ikke man får men politikken til f.eks. SV.

 

Det er mye snakk om det, men få konkrete eksempler. Et eksempel er jo dette med at lavere skatter gir mer frihet for innbyggerne til å disponere over sine inntekter. Dette er jo til en hvis grad sant, men hvis man må bruke disse pengene på ting som før var gratis så ser jeg ikke helt poenget.

 

3. "Sosialisme er det samme som kommunisme."

Denne påstanden er helt feil. Vi kommer ikke til å få arbeidsleirer i Finmark, eller 5- års planer hvis vi får en SV-regjering.

 

Kommer til å update etter hvert her.

 

Siden jeg er forholdvis sikker på at sosialisme er den rette veien å gå, skal jeg nå legge frem noen grunner for folk til å stemme på partier som f.eks. SV.

 

1. Sterk kapitalisme fører til øket kriminalitet. Kilde: Samfunnskunnskap læreboka mi.

 

2. Sterk kapitalisme fører til større klasseskiller. Ikke vanskelig å finne bevis for denne påstanden.

 

3. Privatskoler kan komme til å gi de som er født rike store fordeler over de fattige.

 

Vi lever i et land med ganske små klasseskiller. Eller, de er egentlig veldig store, men sammenlignet med de fleste andre land så er de forholdsvis små her.

Vi har også en veldig høy sosial mobilitet i dette landet. Dvs. muligheter for at mennesker fra lavere sosiale klasser skal kunne klatre opp i høyere sosiale klasser.

En av grunnene til dette er skolesystemet vårt. Den offentlige skolen er langt fra perfekt, den har kanskje ikke alt mulig rart av dyrt utstyr også videre, men alle kan gå på den. Med Høyrepolitikk, så blir flere og flere skoler private. Dette kan sette en stopper for at også de fattige skal kunne få seg en god utdanning. Skrekkscenarioet er USA. Hvor mange folk fra fattige familier er det som går på Ivy league skoler? kanskje en promille, nesten alle er søkkrike. Det viktigste er ikke hvor dyktig og smart du er, men hvor rik dine foreldre er. Dette mener jeg er urettferdig.

 

4. Mindre skatter gir mindre penger i statskassa, som vi kan bruke på sykehus, skoler, eldreomsorg også videre. Høyre og FRP lover kanskje gull og grønne skoger, men faktum er; Man kan ikke kreve mindre skatter og samtidig bruke mer penger. Så i praksis medfører dette at det blir brukt mindre penger på for eksempel skolen og dermed blir den dårligere. Løsningen til høyresiden blir her å innføre private skoler. Som "fattigfolk" ikke har råd til å bruke.

 

5. Norge AS har gjort det veldig bra gjennom en lang tid, mye takket være sterke arbeiderparti regjeringer. Norge har hatt en veldig god politisk styring. Vi har vært forholdsvis fornuftige med tanke på bruken av oljepenger. Vi er faktisk langt fra det mest ressursrike landet i verden sammelignet med innbyggertall. Men alikevel er vi kåret til verdens beste land å bo i. Det mye takket være tallrike arbeiderparti regjeringer.

 

kommer med flere punkter en dag jeg ikke er så forbanna trøtt :p

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir nok Høyre her. Vil betrakte meg som ganske liberal, men brenner sterkt for EU da.

 

Og til de som syter over at dagens regjering gjør en så dårlig jobb: Norge har aldri gått så bra som nå!

 

Høyrepolitikk skaper klasseskiller: Tror du SV og AP vil gjøre det bedre? Den rødgrønne regjering kommer garantert til å ta høyere skatt, også for vanlige folk!

Merk deg mine ord her!

 

Frp vil senke stort sett alt av skatter og avgifter, og dermed gi folk bedre råd og gi næringslivet grobunn. Og i tillegg: De er faktisk omtrent det eneste partiet som faktisk har skjønt at kriminelle hører hjemme i fengsel!

 

Jeg mener at venstrepolitikk gir oss en stat som skal være barnevakt for befolkningen, og noe slikt finner jeg meg ikke i!

Lenke til kommentar

[Protus]: Høyre går for å være et konservativt parti mens FrP er liberalt. Uansett så jobber begge partiene for å beholde velferdsstaten, dvs. målrettet tyveri fra skattebetalerne. Den eneste forskjellen er i hvilken utstrekning det blir praktisert.

 

Det mest ønskelige hadde vært en sterk høyreside som var uavhengig av EU/EØS. Dessverre så er alle partiene i Norge sosialdemokrater i varierende grad. Derfor er jeg ikke sikker om jeg kommer til å bruke stemmeretten. Hvis jeg mot all formodning skule gjøre det, så blir det FrP for min del. Når det er sagt, så har jeg mindre tro på en ren FrP-regjering, men en koalisjonsregjering bestående av FrP og Høyre kunne i det minste ført landet i riktig retning.

 

Så inntil vi får en skikkelig høyreside som faktisk tør å fjerne handelsrestriksjonene og ikke lar seg diktere av EU gjennom deres patetiske forsøk på å innføre "industrivennlige"(les:industrifiendtlige og individskrenkende)lover i de europeiske landene, ser jeg ikke noe annet alternativ enn å stemme på høyresiden.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg skal hvertfall stemme sosialistisk. Så blir ting dyrere, men fungerer i alle fall. Ting blir også dyrere med Høyre, men ingenting funker. De legger ned i øst og... vel, øst. Og gir alle fordelene til folk som allerede har altfor mye. Da snakker jeg ikke om de som arbeider for pengene og tjener oppmot en halv million, men om investorer og formuearvinger.

Lenke til kommentar

Jeg skal stemme sentrum. Og siden norsk politikk er generelt venstredreid, så er sentrum i Norge Høyre og FrP. :yes:

 

- Hovedårsaken er at sosialistisk politikk er basert på urealisitsk idealisme. - Velferdsamfunnet er ikke basert på en rettferdig fordeling, velferdsamfunnet er basert på en sunn økonomi.

- Behandlingen av eldre og syke i dette samfunnet er skammelig.

- Vi trenger en politikk som tar konkurranse på alvor, og skjønner fordelene med kapitalisme, i stedet for å la seg skrikende drive inn i fremtiden

- Vi trenger en realistisk innvandringspolitikk, som tar hensyn til de reelle problemene med innvandring i stedet for den dumsnillismen som herjer

- 'Kjenninger av politiet', som vi stadig hører om i forbindelse med voldsforbrytelser og andre forbrytelser, bør oppbevares et sted der de ikke ramme vanlige folk.

- Tulleavgifter slik som NRK-avgiften må vekk. Og tøv i skolen slik som nynorsk må vekk.

 

Også gjør Stoltenberg-propagandaen overbevist om at sosialistene er mer opptatt av billig retorikk enn av faktiske saker. Det er som å høre Stoltenberg når jeg leser begrunnelsene til sosialistene. Men det viser jo en ting, en løgn blir gjerne til sannhet om man gjentar den mange nok ganger.

"...AP fører en ansvarlig skattepolitikk..."

"...hvorfor folk som kommer fra arbeiderklassen stemmer frp! Er jo helt latterlig, det er jo de som hadde blitt hardest rammet om FRP hadde kommet i regjering. ..."

"...stemme sosialistisk. Så blir ting dyrere, men fungerer i alle fall. Ting blir også dyrere med Høyre, men ingenting funker. De legger ned i øst og... vel, øst. Og gir alle fordelene til folk som allerede har altfor mye...."

"...Høyre er ute etter å rævkjøre alt som har kjennetegnet norge i moderne tid, ..."

 

 

Edit, flere grunner til å stemme ikke-sosialistik:

- Vi må bygge ned tollmurene og hjelpe ulandene ved å handle med dem. Uhjelp sammen med høye tollmurer for å beskytte norsk industri, det er bare for å tilfredstille egen selvgodhet.

- Næringspolitikken må legge til rette for nyskaping og nye bedrifter. Det er fra mange småbedrifter og nyskapninger morgendagens lønsomme storbedrifter skal komme

- At folk mister jobben er ikke det største problemet, det største problemet er at det skapes for lite nye jobber. Bevaring av arbeidsplasser er mindre viktig enn skaping av nye.

- Det er for dyrt å ansette folk i dette landet. Arbeidsgiveravgiften og andre avgifter med å ha folk ansatt må ned

- Kommunepolitikken og Stat vs. privat må ryddes opp i. Staten må få et klart ansvar for at jobbene gjøres. Jobbene kan gjøres av private bedrifter. Kommune bør være folkets tjenere. I dag er kommunen både den som skal yte service, og den man skal klage til på manglende service. I stedet: Private bedrifter utfører tjenestene og får betalt av staten. Kommunen er kontrollinnstans som sørger for at staten betaler det folk har krav på, og at de private institusjonene gjør jobben de får betalt for. Og folket klager til kommunen. Dermed blir kommunen folkets tjenere, og ikke folkets småkonger slik som idag.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal stemme enda. Har tenkt på Høyre/fremskrittspartiet fordi jeg vil forandre politikken i Norge, men de har gjort et par ting jeg ikke liker og vet derfor ikke om de er verdt en stemme eller ikke.

 

Tenker jeg skal lese litt om alle partienes agenda og se hva som skjer, ser uansett ikke ut som det skjer så veldig mye uansett hvilke parti du stemmer for, så jeg er litt skeptisk til det meste av det som blir sagt i valgkampen, så kanskje jeg ender opp med å stemme på det aller minste partiet.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å bli enten Høyre, Venstre eller FRP, men er fortstatt i tenkeboksen. De foregående valgene har det falt ned på AP, men AP er langt fra det jeg står for nå. Har endret meg en god del når det kommer til politiske synspunkter de siste 10 årene.

 

Tester du kan ta for å få en pekepinn (dog er testene langt fra gode nok og litt utdatert):

 

http://server3.dinside.no/php/art.php?id=24894

http://spray.nettavisen.no/testorama/valg2001.jsp

Lenke til kommentar

Jeg stemmer SV fordi

 

-Venstre og Høyre er i sammarbeidsregjering med KrF. Og jeg holder meg langt unna alt som har med KrF å gjøre.

-SV vil ikke inn i EU, fjerne statskirken, fjerne monarkiet og ta vare på homofile og lesbiskes rettigheter og liker ikke privatisering.

 

Det Liberale Folkepartiet – fordi jeg ønsker å bestemme over mitt eget liv, uten innblanding fra politikere eller andre.

 

For et halvt år siden hadde jeg planer om å stemme Det Liberale Folkepartiet fordi jeg ville også passe på meg selv uten innblanding av andre. Jeg mente at menneskearten var en dårlig art som trenger å bli passet på for å klare seg. Men tenkte også at hvis folk ikke klarer å passe på seg selv. Så kunne de dra til helvete.

 

Nå har jeg ombestemt meg. Og vil heller være med å hjelpe de svakere i samfunnet. Den usynlige hånda som liberalister snakker om tror jeg ikke noe på.

 

Ytringsfrihet er også utrolig viktig for meg. Men snakk om rasisme og nasjonal sosialisme er jo ulovlig (+ satanismesnakk var og ulovlig på en videregående skole jeg gikk på). dessverre vet jeg ikke hvor SV står på den saken.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva jeg skal stemme enda. Har tenkt på Høyre/fremskrittspartiet fordi jeg vil forandre politikken i Norge, men de har gjort et par ting jeg ikke liker og vet derfor ikke om de er verdt en stemme eller ikke.

Alle som gjør noe vil gjøre ting man ikke liker.

 

Jo mindre konkret man kan være, desto lettere er det å bli likt.

 

Eksempel SV:

SV skal skaffe 100000 nye arbeidsplasser, de skal få Norge opp på internasjonalt nivå når det gjelder forskning og de skal sørge for at fordelingen av goder blir rettferdig.

 

Hvem kan være uenig i disse formålene? Uenig kan man først bli når man skal konkretisere politikken og ser på prioriteringene som må gjøres, og ser på bieffektene av politikken.

 

For eksempel når man skal begynne å diskutere hva rettferdig for deling er i praksis, da vil man oppdage at 'rettferdig' betyr mye forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ombestemt meg. Og vil heller være med å hjelpe de svakere i samfunnet.

Hvis du tror at Høyre eller FrP vil overlate de svake til seg selv, da er du grundig lurt av propaganda. Forskjellen på H/FrP ene siden og AP/SV på andre siden har ingen ting med om man vil ta vare på de svake å gjøre, men hvordan man ønsker å gjøre det.

 

Men også hvilke grupper man prioriterer er forskjellig. For eksempel er det FrP som sterkest har talt de gamle og sykes sak, mens AP/SV har i større grad talt lovbryternes sak.

 

Og hvem var det som ville bruke penger på operabygg, og hvem ville bruke penga til å pusse opp den offentlige skole.. :hmm:

Lenke til kommentar
Nå har jeg ombestemt meg. Og vil heller være med å hjelpe de svakere i samfunnet.

En sosialistisk politikk i form av fordeling av inntekter er ikke den optimale måten å bedre fattiges kår på. Offentlige støtteordninger fungerer slik at man betaler mennesker for å være fattige; man gir altså et incentiv for å være fattig. Dette medfører passivisering og psykiske og sosiale problemer. Det er ikke kun mangelen på inntekt som er problemet med arbeidsledighet, men også følelsen av å ikke være til nytte, å gjøre noe produktivt. Akkurat som en person som har mangel på kjærlighet fra andre ikke vil føle seg noe bedre av å kjøpe tjenester fra en prostituert, vil ikke en arbeidsledig føle seg noe bedre av å motta verdier han ikke selv har skapt. En meget interessant artikkel om temaet er denne: Hva med de fattige? Den forteller om et forskningsprosjekt på området, som viser at det skapes endel problemer i kjølvannet av offentlige støtteordninger, deriblant økt frekvens av samlivsbrudd.

 

Min mening er at det beste – både for individ og samfunn – er om individet selv tar ansvar for å forbedre sine livskår. I verste fall har man veldedighet, noe de aller fleste rasjonelle mennesker vil se nytten av, og følgelig donere penger til. Når velferdsstaten har ansvar for å ta seg av trengende, fører det til et kaldt samfunn hvor folk ikke bryr seg om andre. Folk får en holdning av typen «Hvorfor skal jeg bry meg – staten har ansvaret». Dette ser man også med hensyn til donasjoner til veldedige formål: Amerikanere gir i gjennomsnitt mye mer enn nordmenn til veldedige formål.

 

I tillegg er det problematisk å begrense statens oppgaver når den først har påtatt seg visse oppgaver utover å beskytte folks rettigheter. All empiri viser at skattene går én vei, og for så si det slik: det er ikke nedover. Når staten først tar seg rett til å kreve inn penger fra befolkningen, får man til slutt en statsmastodont à la den norske, der man må ha løyve fra staten for å kunne spille gnav.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ombestemt meg. Og vil heller være med å hjelpe de svakere i samfunnet. Den usynlige hånda som liberalister snakker om tror jeg ikke noe på.

At du vil passe på de svakere i samfunnet legger et liberalistisk styre da heller ikke noe i veien for; alt som skjer er at slik arbeid blir frivillig (donasjoner til hjelpe-/veldedige organisasjoner osv.). SV søker å tvinge folk til slik arbeid. Det er umoralsk og det er ondt.

 

Jeg stemmer på Det Liberalistiske Folkepartiet.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Nå har jeg ombestemt meg. Og vil heller være med å hjelpe de svakere i samfunnet. Den usynlige hånda som liberalister snakker om tror jeg ikke noe på.

At du vil passe på de svakere i samfunnet legger et liberalistisk styre da heller ikke noe i veien for; alt som skjer er at slik arbeid blir frivillig (donasjoner til hjelpe/veldedige organisasjoner osv.). SV søker å tvinge folk til slik arbeid. Det er umoralsk og det er ondt.

 

Jeg stemmer på Det Liberalistiske Folkepartiet.

Hva med trygd? Skal det basere seg på frivillige bidrag? Frivillige bidrag som skal sørge for barnetrygd, arbeidsledighetstryg, uføretrygd osv?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...