Gå til innhold

NRK Avgiften lovlig?


Anbefalte innlegg

Fikk nylig denne forbanna NRK kringkastningsavgift regninga og synes det er sure penger å betale for noe jeg ikke bruker.

 

Det å betale for noe du ikke bruker eller vil ha, men MÅ ha og SKAL betale er jo ren på-prakking av varer/tjenester

 

For å sammenligne dette med noe så ta deg en tur på butikken og se for deg at det kommer folk fra de forskjellige produsentene av ting de har i butikkhyllene og putter ting i handlekurven din, du sier at du ikke vil ha det, men de sier du skal og du må betale for det. Det er jo ikke lov og om du vil kan du ta tak i personen og kaste han hodestups i frysedisken...

 

Sånn som NRK driver med "Utpressing" bare fordi deres tjenester er tilgjengelig for alle kan da ikke være lov. Jeg har ALDRI bedt om å få NRK og jeg ser ikke på det, kjører jeg bil så spiller jeg musikken jeg har i CD veksleren istedenfor å høre på P1.

Kan ikke bli kvitt NRK heller fordi det er "Innkudert" i kabel-TV program pakken.

 

La de som vil ha NRK betale å få på no scrambling signal for de som vil slippe driten. :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele Norge er enig med deg, ingenting vil noengang forandre det faktum at vi årlig skal betale lisens for den kanalen. Den skal jo da til gjengjeld være reklamefri, noe den er hvis du tenker på reklame den forstand som Tv2 sender den. men der er fortsatt sponset av diverse, og sender like mye reklame de også i form av egne programmer og annet "ikke-reklame" ting. Det er iallefall provoserende!

Lenke til kommentar

Lisensen omhandler ikke om du ser på NRK eller ikke. Lisensen gjelder for bruk/besittelse av TV apparat/tuner. Sålenge du bruker/tar imot TV signaler må du betale lisens. Hvorfor er det så mange som ikke klarer å få dette inn i skallen? :wallbash:

Dersom man ikke ønsker å betale lisens finnes det enkle og lovlige måter å unngå dette: Kvitt deg med alt utstyr som kan motta TV signaler. Endel TVappareter selges uten TVtunere og disse er følgelig ikke lisenspliktige. Midt i blinken for folk som ikke ønsker å betale lisens.

Lenke til kommentar
Lisensen omhandler ikke om du ser på NRK eller ikke. Lisensen gjelder for bruk/besittelse av TV apparat/tuner. Sålenge du bruker/tar imot TV signaler må du betale lisens. Hvorfor er det så mange som ikke klarer å få dette inn i skallen?  :wallbash:

Dersom man ikke ønsker å betale lisens finnes det enkle og lovlige måter å unngå dette: Kvitt deg med alt utstyr som kan motta TV signaler. Endel TVappareter selges uten TVtunere og disse er følgelig ikke lisenspliktige. Midt i blinken for folk som ikke ønsker å betale lisens.

Ehhh... det er begrunnelsen, men ser du på hva pengene blir brukt til, så ser du at i realiteten er lisensen noe man krever inn for å drifte NRK. Og ønsker du ikke NRK, så må du som du selv sier, fraskrive deg muligheten til å se andre kanaler samtidig. Grunnet NRK2 ble jo også lisensen økt, selv om ikke alle fikk inn kanalen engang. Totalt meningsløst :no:

 

Noen som vet om noen av de politiske partiene er mot tv-lisens? Kan jo sanke inn en del stemmer på det.

Lenke til kommentar
Vice - Det er jo det han prøver å si, det er jo prakket på oss så det holder og skal man slippe avgiften så må man kvitte seg med alt og det blir helt feil!

Ja det er mange avgifter og utgifter som blir prakket på "deltagerne" i et velferdsamfunn. Det er noe av "ulempene" med et slikt samfunnsystem som tydeligvis mange har vanskelig for å svelge: Det vi betaler for vil ikke alltid komme direkte tilbake til oss selv igjen.

Dog synes jeg ikke kringkastingsavgiften er noe av det mest "urettferdige". Som nevnt er det mulig å lovlig slippe unna en slik avgift. Mange bruker TV(uten tuner) kun til å se på film fra DVD/PC etc. og må følgelig ikke betale kringkastingsavgift.

 

Dersom en slik kringkastingsavgift er så uoverkommelig er den beste måten å komme den til livs ved å ta kontakt med folkevalgte og bruke stemmretten under valg til å stemme i den retning man ønsker.

Lenke til kommentar

Det er jo ren innkreving av penger for noe mange ikke vil ha engang, kan liksom ikke sammenlignes med årsavgiften til biler eller renovasjons avgift...

Sykt at ikke folk kan få filtrere sånne ting ut når alle andre kanaler kan gjøres tilgjengelig og utigjengelig etter ønske.

Lenke til kommentar

heter det tv-lisens eller nrk-avgift ?

skal man ha et bilig tv med seg på hytte i båten eller en annen plass så må man betale mye mer i avgift en det aparate koster.

 

i det rike norget er det virkelig NØDVENDIG men tv-lisens ?

nrk får jo aldri nok med penger likevel.

 

i tillegg så ødeleger de for de andre kanalene også.

 

det er ikke få ganger jeg må velge melom 2 programmer samtidig resten av tiden sendes det stortset uintresange/dårlige programmer.

 

og dette kreves et avgit for.

 

er det nrk som skal styre de andre kanalene ?

 

alt dette gøres med avgiten

 

 

dette var litt vanskelig å forklare men jeg håper at dere forstår

Lenke til kommentar

Noe av poenget med lisensen er jo at vi har en statskanal som ikke er avhengig av kommersielle aktører.

 

Slik har vi da også en kanal som kan tilby programmer for minoriteter.(eks. for samene, nyheter for døve osv).

 

Men en god del av pengene går til populære ting som filmer, nyheter og underholdningsprogrammer. Og det er faktisk dette som gjør at jeg er imot lisensen. For slike programmer og filmer kan man få støtte til gjennom kommersielle krefter eller gjennom abonnenter ettersom de er etterspurt.

 

En løsning for å sikre programmer som ikke vil klare og bære seg gjennom kommersielle krefter og/eller ikke bør være avhengig av det (som f.eks nyheter), kan være å la staten sette som krav til landsdekkende kanaler (som f.eks TV2) å vise slike programmer samt at staten står for produksjon og kostnader for programmene.

Lenke til kommentar

Vedder på at NRK hadde klart seg godt med bare halvparten av folkene som er ansatt der, hey det kan jo ikke bli værre vel :p

 

Det at de snurrer en film nå og da er vel og bra, men jeg kan ikke huske sist jeg så en film på noen av de kanalene, har det jeg vil se på andre kanaler og de betaler jeg jo for.

 

Programer jeg vet har gått på NRK som er "severdige" er Autofil og så var vel Otto Jespersen og rotet med noe for en stund siden tror jeg.

 

-Ta en rask kikk på programet og se hva det egerntlig er som tilbys, Hva de bruker pengene våre på... Hva ville du valgt å se? i mine øyne er det underholdning for barnehageunger kl 18 og nyheter kl 19. Så er det bare å spille Ludo resten av kvelden.

 

Edit: På min regning står det ihvertfall Kringkastningsavgift! Folk kaller det vel det ene og andre, sier selv TV Lisens...

Endret av Booter
Lenke til kommentar

NRK har en god del som folk liker å se, er en grunn til at de topper seerlisten. Men slike programmer vil jo klare å dekke sine utgifter gjennom kommersielle krefter, er tåpelig at det skal gå lisenspenger til slikt. Men når det kommer til programmer innen kultur og rettet mot minoritetsgrupper så er de avhengig av støtte, ettersom etterspørselen ikke er stor nok. Men utgiften til slike programmer er nok en liten del av NRK sitt budsjett.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du må betale for NRK er jo at kanalen "ikke" har reklame!

Andre kanaler får jo pengene fra sponsorer som igjen får reklame for tjenestene!

 

NRK begrunner sponsing før og etter programmer med at det er "stillbilder" og ikke "bevegelige bilder" (filmsnutter)

 

Når du kjøper et TV blir du automatisk registrert... Men du kan ha så mange TV'er per husstand som du vil!

 

 

Mange bruker TV(uten tuner) kun til å se på film fra DVD/PC etc.

 

Du kan jo lage en enkel antenne for og få inn NRK da, så du trenger ikke tuner!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...