Gå til innhold

Private videregående skoler?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vil gjerne høre deres meninger om starting av private videregående skoler. Disse skryter av å tilby egen bærbar til hver elev, færre timer med lærer og generelt større elevansvar.

 

Er det bare jeg som er av den meningen at slike skoler vi skape en stor kløft mellom de rike og fattige? Det ser vi i de aller fleste andre land som praktiserer det her. Norge er heldigvis (enda) ikke en av dem.

 

Hva syns dere om sånne skoler?

 

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først og fremst så er det mange forskjelige typer private skoler...

Eg går på en privat skole, og rent skolemessig så er den ikke _så_ forskjellig fra andre skoler. De fleste som vil kan gå på den pga stipend.

 

Men det varierer vel fra skole til skole...

Lenke til kommentar

Hva med å vri på krona da...

 

Hvis du som foreldre har muligheten med penger å gi dine barn det aller beste fortrinn de kan få i starten av sitt liv, vil ikke du gjøre det da?

 

Eller skal man være solidarisk og fornekte barna dine det fordi du vil at de skal stille på lik linje med alle andre?

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg går på offentlig skole og min klasse får også bærbare pc'er (+2x trådløse 11mb linjer i klasserommet)

Selvfølgelig er det en fordel med private skoler. På den måten kan de som har anledning til det ha mer med sitt barns utdannelse å gjøre. I tillegg til at det kan skape et mer konkurranseorientert skoleverk (i forhold til læringskvalitet, lærere, miljø, mm)

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg på private skoler som IKKE baserer seg på etniske eller religiøse grunnlag, men komersielle skoler. Går du på kristen privatskole er saken en annen..

 

Jeg mener at man ikke behøver private instutisjoner før høyskolenivå. En økt andel privatskoler ville bare økt klasseskillet mellom folk, føre til mer kriminalitet og et dårligere samfunn.

Lenke til kommentar
Hva med å vri på krona da...

 

Hvis du som foreldre har muligheten med penger å gi dine barn det aller beste fortrinn de kan få i starten av sitt liv, vil ikke du gjøre det da?

 

Eller skal man være solidarisk og fornekte barna dine det fordi du vil at de skal stille på lik linje med alle andre?

 

AKIRA

 

Helt enig! Den offentlige skolen er en tragedie, og jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skulle få lov til å velge et alternativ...

 

Jeg mener at man ikke behøver private instutisjoner før høyskolenivå. En økt andel privatskoler ville bare økt klasseskillet mellom folk, føre til mer kriminalitet og et dårligere samfunn.

 

Hvis noen velger å betale for å sende barna sine på privatskoler vil dette bare senke presset på den offentlig skolen og bedre tilbudet der også... Dermed vil nok dette heller forbygge mot kriminalitet og gi et bedre samfunn!

Endret av Raggie
Lenke til kommentar
Mister driftsstøtte

Fylkesutdanningssjef Tom Martinsen sier at dersom disse skolene får klarsignal, så kommer fylkeskommunen til å miste rundt 60 millioner statlige kroner til drift.

 

- Da har antagelig ikke fylkeskommunen moe annet valg enn å legge ned noe av det offentlige tilbudet vi har i dag, sier Martinsen.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som er av den meningen at slike skoler vi skape en stor kløft mellom de rike og fattige?

Denne kommentaren er alltid artig syns jeg. Bare for å ha sagt det: Denne kløften er ikke noe vi kan skape. Den har eksistert i alle tider og kommer kanskje alltid til å eksistere. Det du kan lure på er om den blir større. Altså om rike får en bedre utdannelse enn fattige og at vi dermed får større konsekvenser av klasseskillet. Vel.. denne kløften eksisterer også. Se bare på de som har penger nok og kan utdanne seg hvor som helst i verden? Hvem tror du noen vil ansette av en som har master fra ntnu eller en som har master fra yale eller harvard? :p

Lenke til kommentar
Selvfølgelig eksiterer den. Men den ville blitt større. Saken er at også de som fra oppveksten av er ressurssvake burde ha muligheten til å få en god utdanning. Og hvis det baserer seg på private skoler blir det vanskelig.

Jeg er ikke uenig med deg utfra et idealistisk synspunkt men dessverre vil det være så og si umulig å opprettholde dette i fremtiden. De rike vil få enda bedre valgmuligheter og da muligens bli enda rikere. Her i landet virker det sannelig ikke lett å skifte klasse i samfunnet.

Lenke til kommentar

Er for private skoler, og de kan godt få tjene penger på det også. Ser ikke problemet med at det er større valgfrihet for elever og foreldre.

 

Om det fører til økt klasseskille? Tja, kanskje det. Men ser ikke problemet med klasseskille heller. Har man penger så må man få lov til å bruke de, i de fleste tilfeller er det penger man har sletet og jobbet mer for enn det de som har tjent mindre penger har (finnes selvfølgelig unntak).

 

Ser ikke poeng i at alt skal være likt for alle. Alle kan ikke få en Porsche og alle kan ikke få en utdannelse med de beste lærerne, beste utstyret, og beste skolebygg.

 

Statlig finansiering av private skoler kan sørge for at de aller fleste har råd til å velge privat skole om de vil det.

 

Fattigdom er ikke noe stort problem her i Norge. Var selv karaktisert som fattig ifjor, selv om jeg hadde i realiteten opp mot 20-30k i mnd. Dette fordi jeg hadde førstegangstjeneste og med to barn+leilighet så får man endel støtte. Har aldri hatt så god økonomi som da jeg var "fattig". Men det registreres ikke. Statistikk viser stort sett aldri den hele sannheten.

Lenke til kommentar

Fattigdom er ikke noe stort problem her i Norge. Var selv karaktisert som fattig ifjor, selv om jeg hadde i realiteten opp mot 20-30k i mnd. Dette fordi jeg hadde førstegangstjeneste og med to barn+leilighet så får man endel støtte. Har aldri hatt så god økonomi som da jeg var "fattig". Men det registreres ikke. Statistikk viser stort sett aldri den hele sannheten.

Det er riktig at de fleste statistikker har mørketall, men det blir feil å si at fattigdom ikke er noe problem i Norge.

Lenke til kommentar

Fattigdom er ikke noe stort problem her i Norge. Var selv karaktisert som fattig ifjor, selv om jeg hadde i realiteten opp mot 20-30k i mnd. Dette fordi jeg hadde førstegangstjeneste og med to barn+leilighet så får man endel støtte. Har aldri hatt så god økonomi som da jeg var "fattig". Men det registreres ikke. Statistikk viser stort sett aldri den hele sannheten.

Det er riktig at de fleste statistikker har mørketall, men det blir feil å si at fattigdom ikke er noe problem i Norge.

Absoultt fattigdom er ikke noe problem i Norge (leve under en dollar om dagen)

relativ fattigdom har vi, men å bli kvitt den i noe særlig større grad en vi har i dag anser jeg som vanskelig.

Lenke til kommentar
Her i landet virker det sannelig ikke lett å skifte klasse i samfunnet.

Det der er bare vås. Du kan da umulig finne samfunn hvor det er så lett å skifte klasse som her i Norge. Dette klasseskillet mellom rik og fattig er også oppskrytt, selvfølgelig tjener noen mer enn andre, men en "kløft" og "ugjentrenglig barriere" er det absolutt ikke.

Lenke til kommentar
dersom flere personer begynner på privatskole vil jo elevantallet i den offentlige skolen synke, noe som gjør kvaliteten på de offentlige skolen høyere.

mnjæææææ....jeg ville tro at det ligger et system i bunn som tilsier at når en offentlig skole rapporterer færre ellever, får de mindre økonomisk støtte....dessverre. Slik må det være, for hvis det motsatte skulle skje, må de få mer penger også.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Det er riktig at de fleste statistikker har mørketall, men det blir feil å si at fattigdom ikke er noe problem i Norge.

For det første så har jeg aldri sagt at det ikker er et problem, les hva jeg skrev en gang til.

 

Og for det andre så er det ikke mulig å bekjempe fattigdom slik den er definert idag. I flere tilfeller kan fattige ha seg selv å takke for at de er fattig, det er ikke samfunnet sin jobb å "sy puter" under armene på mennesker som ikke gidder ta tak for å bedre sin egen situasjon.

 

Bortsett fra å hjelpe narkomane og alkoholikere på en ny, bedre måte, så ser jeg ikke hvorfor samfunnet skal gjøre no for å gi enda mer penger og støtte til de som er definert som fattig.

Lenke til kommentar
Privat og privat. Mesteparten av pengene kommer jo fra staten, så hvorvidt de blir finansiert av private midler er svært diskutabelt.

Likevel SPARER staten en del kroner for hver elev som velger privat.

 

Jeg mener at man ikke behøver private instutisjoner før høyskolenivå. En økt andel privatskoler ville bare økt klasseskillet mellom folk, føre til mer kriminalitet og et dårligere samfunn.
FØRE TIL MER KRIMINALITET? HÆ? Den henger jeg ikke helt med på... Forklare meg bakgrunnen til den konklusjonen?

 

Jeg går selv på en privat skole. En av de rimeligste i elevpenger i Oslo ihvertfall. Jeg begynner på vidregående til høsten. Jeg fikk ikke lov av min mor til å velge offentlig skole. Vi tror at private skoler legger mer i at elevene skal ha det bra. Du blir mer enn kunde/klient enn i den offentlige skolen. Skolen er mer avhengig av deg. Du er en ressurs for skolen, skolen en ressurs for deg. Selvsagt legges den offentlige skolen mer og mer opp til dette, og også der betales det jo nå per hode. Men en av fordelene på skolen min er jo da at vi er færre elever i klassen, høyeste PC-dekning av skolene i Oslo, for ungdomsskolen flere lektorer som representerer et høyere fagnivå, etcetra etcetra. Ekstraundervinsning og ressurslærere er også vanlig.

 

Jeg har ingen problemer med at de som ønsker det, kan gå på private skoler, med økt fokus på f.eks lærertetthet eller lignende. På skolen min kommer en del elever fr østsiden av Oslo, rett og slett fordi foreldrene ikke akkurat har lyst til å sende elever på typiske "gettho"-skoler. Forståelig nok. Om noen kan tjene penger på dette, gjerne for meg. Det vil jo komme ann på hva markedet kan tilby, og så lenge markedet er der, så gjerne for meg. På skolen min får ihvertfall lærerne ett lønnstrinn høyere enn tilsvarende stilling i staten, slik jeg har forstått det. Men man krever til gjengjeld mer av dem.

Lenke til kommentar
Her i landet virker det sannelig ikke lett å skifte klasse i samfunnet.

Det der er bare vås. Du kan da umulig finne samfunn hvor det er så lett å skifte klasse som her i Norge. Dette klasseskillet mellom rik og fattig er også oppskrytt, selvfølgelig tjener noen mer enn andre, men en "kløft" og "ugjentrenglig barriere" er det absolutt ikke.

Ut i fra den kommentaren vil jeg tro du er relativt ung og naiv.. no offence..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...