Gå til innhold

Tips ang. inst. av WINXP (omskrevet 14.01.07)


Anbefalte innlegg

Dette er den tidligere guiden jeg skrev om installering av Windows XP. Tenkte den kunne trenge en liten oppdatering, men valgte å skrive om hele greia :wee: Nå som vi har mulighet for å bruke spoilere, har jeg benyttet sjansen til å gjøre det hele mer oversiktlig (håper jeg).

 

Oppdatering og tilpassing av Windows XP installasjonen

 

Etter å ha installert Windows XP på en god del PC'er og på min egen flere ganger i året (for moro skyld :p ) må jeg få lov til å si at jeg har litt peiling på Windows Setup. Her prøver jeg å samle det jeg vil kalle tips. Det meste gjøres før selve installasjonen. Godt forarbeid gjør faktisk hele jobben! Du kan lage en CD med alle oppdateringer inkludert (så du slipper runde på runde med WU), alt av drivere (inkl. SATA/RAID så du slipper F6/diskettstasjon!), valgfrie programmer, samt fjerne programmer/komponenter fra selve Windows (f.eks. Outlook Express, Windows Messenger, lyder, bakgrunner du aldri bruker).

 

Oppdatere installasjonsfilene med Service Pack 2

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Kjøper du PC idag, får du som regel med en versjon av Windows XP med Service Pack 2 integrert. Har du ikke dette, les videre for å lære hvordan du kan!

 

Dette kalles på engelsk "slipstreaming" og går ut på at man integrerer SP2 med selve installasjonsfilene. Dette kan gjøres manuelt eller med et program. F.eks. med nLite. (Se egen boks lenger ned.) Kort forklart: Kopier din Windows XP-CD til harddisk. (F.eks. C:\XPCD.) Last ned "Nettverksinstallasjonspakke" (OBS: Velg riktig språk!) til f.eks. C:\SP2 og skift navn på denne til SP2.EXE. Åpne en Kommandolinje (Start | Kjør | CMD [enter] ) og skriv CD\, CD SP2, SP2.EXE /integrate:C:\XPCD.

 

integrere_sp.jpg

 

Filene pakkes ut til en midlertidig mappe og integreres i installasjons-filene. Trykk OK når operasjonen er ferdig.

 

Oppdatere installasjonsfilene med fikser (sikkerhetsoppdateringer, patcher, hotfix etc. Kjært barn har mange navn)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Har du engelsk versjon av Windows XP, kan du bruke RyanVMs Post-SP2 pakke for å integrere ALLE fikser som er sluppet siden SP2 (og det begynner jo å bli en del!). Da slipper du runde på runde med Windows Update etter installasjonen. Last ned siste utgivelse og integrer med enten RVM Integrator (anbefales, lastes ned fra samme side) eller nLite.

 

Har du norsk versjon, kan du bruke programmet Windows Updates Downloader for å laste ned oppdateringer (direkte fra Microsoft). Installer programmet og last ned riktig definisjons-fil (fra samme side). Programmet vil liste alle oppdateringer og du huker av for de du vil ha. Så lastes fiksene ned til valgt mappe. Ved å bruke nLite kan du integrere dem i installasjonen. Start nLite og velg "Hurtigfiks Integrering". Trykk så på kappen Sett inn, let deg frem til riktig mappe og velg alle fiksene. nLite vil gi beskjed om hvilke fikser som kan/ikke kan integreres.

 

Tilpasse installasjonen

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Du kan enten bruke RVM Integrator eller nLite til dette formålet.

 

Med RVM Integrator laster du ned forskjellige Addons som gjør alt fra å fjerne komponenter/programmer til å installere programmer/verktøy/ekstra ikoner i Kontrollpanel etc.

Etterhvert kommer også muligheter for å integrere IE7 og WMP11 (allerede mulig med WMP10)

 

Med nLite kan du integrere drivere (f.eks. SATA/RAID, så slipper du F6/diskettstasjon!), fjerne Windows-komponenter og -programmer fra selve installasjonen, tilpasse utseende, oppførsel etc., gjøre installasjonen hel-automatisk (unattended), utføre div. tweaks, samt installere programmer fra siden WinAddons.com. Bruk samme metode som ved "Hurtigfiks Integrering".

 

Integrere "alle" drivere

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

DriverPacks.net er et prosjekt som prøver å samle "alle" drivere i pakker, for så å kunne integrere disse i installasjonen. Har prøvd flere ganger med stort hell. Manuell installering av drivere i etterkant er (nesten) aldri nødvendig! Man blir også kvitt problemet F6/diskettstasjon!

 

Du laster først ned DriverPacks BASE og installerer denne. I programmets mappe er det en mappe kalt DriverPacks. Last ned pakkene du vil ha til denne mappa. Start programmet med filen DPs_Base.EXE. Bruk standard-valgene og trykk på knappen "Slipstream!" til slutt.

 

Automatisert installasjon (unattended)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg har ikke noe godt, norsk ord for dette, men på engelsk heter det "unattended setup". Dvs at informasjonen man normalt skriver inn under installasjonen, i stedet blir lest fra en svarfil (f.eks. brukernavn, passord, maskinavn). Denne hete WINNT.SIF og ligge i i386-mappa. Man får også flere valgmuligheter ved å benytte denne metoden! Se eksempelet under.

 

Eksempel på en WINNT.SIF svarfil

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

[Data]
Autopartition=0
MsDosInitiated="0"
UnattendedInstall="Yes"
AutomaticUpdates=yes

[Unattended]
UnattendMode=FullUnattended
OemSkipEula=Yes
OemPreinstall=Yes
UnattendSwitch="yes"
TargetPath=\XP
ProgramFilesDir="C:\Progs"
CommonProgramFilesDir="C:\Progs\Common"
FileSystem=*
WaitForReboot="No"
NoWaitAfterTextMode=1
NoWaitAfterGUIMode=1
DriverSigningPolicy=Ignore
NonDriverSigningPolicy=Ignore

[SystemRestore]
DisableSR=1
CreateFirstRunRp=0

[GuiUnattended]
EncryptedAdminPassword="No"
AutoLogon="Yes"
AutoLogonCount=1
AdminPassword=*
TimeZone=110
OEMSkipRegional=1
OemSkipWelcome=1
ProfilesDir=C:\Users

[UserData]
ProductKey="xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx"
ComputerName=*
FullName="HappyRay"

[RegionalSettings]
SystemLocale="0414"
UserLocale="0414"
UserLocale_DefaultUser="0414"
InputLocale="0414:00000414"
InputLocale_DefaultUser="0414:00000414"

[Networking]
InstallDefaultComponents="Yes"

[GUIRunOnce]
command9="%SystemDrive%\DPsFnshr.exe"

 

Ved denne installasjonen trenger man kun velge partisjon (ev. filsystem/formatering). Resten går av seg selv! Windows installeres til \XP, brukere til \Users, programmer til \Progs. Administrator er eneste bruker og blir logget inn automatisk. Tastatur, "Regionale Innstillinger" og tidssone blir satt til norsk. System Restore er skrudd av.

 

Hvordan gjøre det hele om til en bootbar CD

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg bruker nLite til dette formålet. Start nLite og velg "Bootbar ISO Image". Velg å lage en ISO-fil som du brenner med f.eks. Nero eller du kan velge å brenne direkte til CD med nLite.

 

Teste installasjonen

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Det kan være lurt å teste installasjonen før du installerer den og tar den i daglig bruk. Virtual PC 2007 fra Microsoft er gratis. Dette programmet simulerer en PC og lar deg opprette virtuelle maskiner. Slik kan du teste om din Windows XP installasjon er feilfri og klar til å installeres "på ordentlig".

Endret av HappyRay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Bør kanskje nevne noe om partisjonering og behovet for å ha SP1/SP2 slipstreamet. Har inntrykk av at mange snubler her, bare se på hvor mange spørsmål som kommer av typen "får bare 127 GB på en 200 GB disk".

Har man større disk enn 120 GB så må man altså ha service pack slipstreamet inn på CD slik at man kan lage en korrekt partisjon, det hjelper ikke å legge inn SP etterpå.

Lenke til kommentar
PDF-leser: Foxit PDF Reader

Jeg ville andri finne på å anbefale FoxIT. Jeg lastet den ned nå for å teste, og åpnet derfor kursmaterialet til BizTalk Server. Det jeg så var lite tiltalende:

 

- Kantujevning (eller noe sånt) gjør at Acrobat Reader sin rendring er behagelig å se på på skjerm, det kan man ikke si om FoxIT. Teksten så noe unaturlig ut med FoxIT, og var ikke behagelig å lese.

- Acrobat Reader var MYE raskere til å rendre sider, der kan jeg scrolle opp og ned i dokumentet, dra i scrollbaren, og bilder vises nesten hele tiden. Tilsvarende test i FoxIT viser nesten ikke bilder i det hele tatt.

 

Konklusjon: FoxIT er grei å ha på en minnepinne for å ha med seg en PDF-leser som man kan starte opp uansett hvor man er, uten installasjon. For faste installasjoner: Unn dere de ekstra MB som Acrobat Reader tar, og dere får et MYE bedre produkt.

Lenke til kommentar
Angående Foxit skal jeg innrømme at jeg ikke har testet programmet gjennomtrengende, men bare lest et par brukermanueler med det. Du har sikkert rett i at Adobe har et bedre program med sin Reader og bedre kant-utjevning m.m.

 

Det jeg likte med Foxit PDF Reader, var at det var lite, gratis og ingen installasjon.

 

Føler at Adobe Reader blir "overkill" til mitt bruk. Dessuten legger det seg i oppstarten.

At du skriver en guide og anbefaler programvare du ikke har testet skikkelig selv sier meg mer enn nok om seriøsiteten til den guiden. Sorry, jeg vet jeg virker streng, men den er da totalt useriøs.

 

At FoxIT PDF Reader er liten og ikke krever installasjon er kjekt, men kvaliteten er langt fra tilstrekkelig, både på ytelse og det visuelle. Når det gjelder Acrobat Reader så har jeg brukt den i mange versjoner, av en eller annen grunn har jeg aldri vært plaget med at den har lagt seg i oppstart (jeg burde i så fall ha husket det, for jeg har rimelig noia for hva som går av prosesser), og den er også gratis.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

du burde mulig ha med denne og

Windows XP Setup Simulator i fra dette firma

 

http://www.echoproject.net/en/index.html

 

Description: Windows XP Setup Simulator is a program that teaches you how to install Windows XP, without having to worry you will mess up your hardware or software. It just simulates installing Windows XP as if it was the real setup. It reproduces every step exactly as it is in the real setup, and it does not restart your computer. This program can also be used as a guide for learning how to install Windows 2003, because the steps are very similar. The package also includes an e-book that explains every step of the Windows XP Setup and some other Windows XP Basics. You can also find the simulation with every step explained in several languages

 

[Download]

 

og kan lese om det her

 

http://itpro.no/download.php?op=viewdownlo...&lid=906it%20om

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...