Gå til innhold

Halve Norge vil skille kirke og stat.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker også å skille stat og kirke. Statskirken er bare fillete. Jeg vil praktisere en obligatorisk INNMELDING i statskirken, eller gjerne "Norges Kirke" eller hva vi skal kalle det efter en eventuell splittelse. Men man må ikke bli automatisk innmeldt, dette fører til alt for mye tull i kirken.

 

Grunnloven må gjerne stadfeste at vi er et kristent folk, og at kristendommen er sentral i vårt land. Men selve kirken har ingenting med staten å gjøre, vi ser jo blandt annet hva som skjedde da Staalseth ble biskop..

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med en statskirke jeg?

 

Er ikke kristen selv - men liker at grunnloven og styresett er bygget på kristne tradisjoner/verdier - men selvfølgelig med religionsfrihet som prinsipp.

 

Det er ikke vanskelig å melde seg ut heller.

 

Siden vi allerede har en såpass omfattende stat vil et skille bare føre til at de fikk like mye penger - samt at de konservative kristne i større grad ville kunne styre kirken dit de ville. (Før man viste ordet av det begynte skoler i bibelbelte å undervise "creationism" (husker ikkke hva dette er på norsk :blush: ) )

Lenke til kommentar
Grunnloven må gjerne stadfeste at vi er et kristent folk, og at kristendommen er sentral i vårt land. Men selve kirken har ingenting med staten å gjøre, vi ser jo blandt annet hva som skjedde da Staalseth ble biskop..

Det er jo ikke såå mange av oss som er kristne lenger...

Forøvrig så er det en selvmotsetning i det du sier, hvis kirken ikke skal ha noe med staten å gjøre så burde det ikke stå noe om den i det hele tatt.

 

Ellers så er eg forsvåvidt enig med deg...

Lenke til kommentar

Få vekk kirken, religion er roten til _alt_ vondt. At noen blir født inn i statskirken er nesten et overgrep, man tvinger deres tro over på de som ikke kan bestemme selv. Selv om det bare på papiret så er det fremdeles det som gjelder, man må gjennom mye pes for å melde seg ut. Hvorfor måtte man ikke heller melde seg inn enn at man automatisk er innmeldt?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...