Gå til innhold

Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...


Anbefalte innlegg

Legger merke til at enkelte anbefaler andre om å kjøpe 6600GT i SLi oppsett, hvorfor i alle dager gjør noen av dere det?!

 

Du får like mye ytelse av et standalone kort som f.eks X800XL, sparer deg 400kr gjør du også..

 

Kjører du to 6600GT i SLi oppnår du kun følgende:

- et system som bruker vanvittig med strøm

- to skjermkortvifter som står å bråker isteden for kun EN

- temperaturen i kabinettet ditt øker

- dårligere ytelse i mange eldre titler p.g.a manglende driverstøtte

- du taper opptil 2 PCIe slotter

- og også 1 PCI slot hvis kortene har stor kjøler

- dårligere overklokk av CPU hvis strømforsyningen allerede er svak

 

For flere argumenter mot SLi, hopp rett til side 6 av tråden der "guezz" går mer i dybden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=388312&st=100

 

En annen ting, i tiden fremmover vil det komme ganske mye annet kult du kan putte i PCIe slotten din.. la oss f.eks si et vanvittig bra lydkort.. hva gjør du da?!

 

Ikke gjør noen en bjørnetjeneste, tenk deg om! :thumbup:

 

Kan ikke en eller annen moderator sette denne tråden som "sticky"?

 

Venner lar ikke venner kjøre i fylla.. og venner lar ikke venner kjøpe 6600GT i SLi

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke gjør noen en bjørnetjeneste, tenk deg om! :thumbup:

ja, på en måte har du rett, men du må tenke lengre enn du ha rgjort!

 

ingen kjøper 2.stk 6600gt med en gang, men 1 en gang, og i steden for å kjøpe et helt nytt kjempe dyrt kort(for å få samme ytelse som du hadde gjort med 2.stk 6600gt) kjøper de 1 6600gt til.

 

så det er nok mer positivt med det enn negativt.

 

ps: i gamle spill trenger man heller ikke 2.stk 6600gt for full ytelse, der er et kort nok i massevis :thumbup:

Lenke til kommentar
Ikke gjør noen en bjørnetjeneste, tenk deg om!  :thumbup:

ja, på en måte har du rett, men du må tenke lengre enn du ha rgjort!

 

ingen kjøper 2.stk 6600gt med en gang, men 1 en gang, og i steden for å kjøpe et helt nytt kjempe dyrt kort(for å få samme ytelse som du hadde gjort med 2.stk 6600gt) kjøper de 1 6600gt til.

 

så det er nok mer positivt med det enn negativt.

 

ps: i gamle spill trenger man heller ikke 2.stk 6600gt for full ytelse, der er et kort nok i massevis :thumbup:

Har vurdert dette synspunktet også..

 

..men når du om f.eks 6mnd fra nå skal kjøpe det siste kortet du mangler, så får du garantert et annet kort til rundt 1500kr. som nesten yter like bra eller bedre enn SLi oppsettet ditt :tease:

 

Blir feil uansett hvordan du vender og vrir på det!

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
dette stemmer vel heller ikke helt , vet av folk som kjøpte Dual 6600GT ene og alene for "coolness" faktor... *sukk* (rister på hodet)

Jepp, for disse bivirkningene er jo bare kjempe kule:

- et system som bruker vanvittig med strøm

- to skjermkortvifter som står å bråker isteden for kun EN

- temperaturen i kabinettet ditt øker

- dårligere ytelse i mange eldre titler p.g.a manglende driverstøtte

- du taper opptil 2 PCIe slotter

- og også 1 PCI slot hvis kortene har stor kjøler

- dårligere overklokk av CPU hvis strømforsyningen allerede er svak

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

I dag kan jeg si meg enig. Ytelsen på ett SLi oppsett forsvarer ikke prisen, men jeg kan love deg at når flere nye spill kommer med støtte for SLi, og NVidia sine drivere lærer seg å utnytte den enorme prosesseringskraften som ligger i f.eks. 2x6600GT er saken anderledes. Mange som kjøper ett 6600GT i dag, kan få seg en heftig ytelsesøkning om ett halv år dersom de da velger å sette inn ett til.

Lenke til kommentar
Jeg har 2x6800gt i sli og det er rå ytelse, kan kjøre alt av spill på max fsaa og af uten og miste flyten i spillet. De dleste nyere spill kan kjøresi sli, er stort sett eldre spill som ikke vil kjøre med det men de trenger det ikke heller.

Den saken er grei, 2X 6800GT blir helt noe annet...

Lenke til kommentar
I dag kan jeg si meg enig. Ytelsen på ett SLi oppsett forsvarer ikke prisen, men jeg kan love deg at når flere nye spill kommer med støtte for SLi, og NVidia sine drivere lærer seg å utnytte den enorme prosesseringskraften som ligger i f.eks. 2x6600GT er saken anderledes. Mange som kjøper ett 6600GT i dag, kan få seg en heftig ytelsesøkning om ett halv år dersom de da velger å sette inn ett til.

Tviler på at det er så mye mer å hente ved driveroptimaliseringer lengere.. SLi har vært ute en god stund og driverne er ganske modne!

 

Men alt satt til side.. leste du ikke hva jeg skrev om ulempene? er det virkelig verdt det?!

Lenke til kommentar

Det som må tas i betraktning er at to 6600GT kort i SLI-oppsett kan fås tak i for en ganske så liten penge, ca 3000 vil jeg påstå.

 

Skal man ha et skikkelig bra 6800GT kort bør man punge ut ca 3500 kr eller mer. For de som er glad i 3dmark benchmarks, banker jo da to 6600GT kort i SLI livskitten ut av et 6800GT. (ca 13500 i ref. verdi mot ca 11500 i ref. verdi). Selvfølgelig er ikke alle like opptatt av 3dmark resultater, men dette sier litt.

 

Også verdt å påpeke er at 6600GT i SLI slår 6800GT i så og si hele skalaen av oppløsninger opp mot 1600*1200. Men tingen er, må jeg innrømme, at 6800GT kort tar inn dette forspranget og øker litt til så snart AA og AF er aktivert. Se f.eks på disse benchmarkingene Gamespot gjorde:

 

Gamespot

 

Så med mine argumenter sier jeg slett ikke at jeg foretrekker 6600GT i SLI, jeg vil bare påpeke forskjellige aspekter av saken;)

Lenke til kommentar
Jeg har 2x6800gt i sli og det er rå ytelse, kan kjøre alt av spill på max fsaa og af uten og miste flyten i spillet. De dleste nyere spill kan kjøresi sli, er stort sett eldre spill som ikke vil kjøre med det men de trenger det ikke heller.

Hvis du leser enme feltet så ser du det står 6600GT og ikke 6800 ;)

 

6800 i SLi er det råeste, ingen tvil om det.. men syns også dette er galskap :hmm: Hvor mange penger ønsker man å kaste ut vinduet?

Lenke til kommentar
vet av folk som kjøpte Dual 6600GT ene og alene for "coolness" faktor...

i så fall er jeg enig i at det er unormalt idiotisk :nei:

..men når du om f.eks 6mnd fra nå skal kjøpe det siste kortet du mangler, så får du garantert et annet kort til rundt 1500kr. som nesten yter like bra eller bedre enn SLi oppsettet ditt

det tar nok lengre tid enn det skjønner du!

6800gt kostet nesten samme pris som det har nå for 6måneder siden :yes:

 

jeg synte 6600gt i sli er veldig bra for "budsjettet"

man får ca lik ytelse som 6800gt, men man kan spare opp pengene i steden for å måtte bruke 3500,- med en gang!

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Enig med ArticOc, SLI har mer ulemper enn fordeler spesielt når det gjelder 6600Gt.

Kan ikke forstå i det hele tatt at noen kjøper 2x6600gt og tror at de skal få det ultimate spill systemet, virkelighet er nok veldig langt unna.

 

Håper noen som for eksempel Jim Ramse som har 2x6800 kort i systemet sitt kan komme med noen Real World erfaringer med SLI på godt og ondt og hva han måtte kjøpe for å få det til å fungere.

Lenke til kommentar

Hehe, det du må skjønne er jo at folk som har korta sine i SLI som regel ikke har kjøpt sitt SLI - kompatible hovedkort uten grunn;) Og 2700 kr for det x800 kortet du nevner er fremdeles mye mer enn et 6800GT kort for 1500. Innen si 6 mndr kjøper man et nytt 6600 kort...og da har man jo spart seg opp penger:)

 

Husk også at med et nytt 6600GT "bygger man på" på grafikk-fronten på PC'en, man trenger ikke å måtte bekymre seg for å først måtte selge det korte man har, for så å kjøpe det nye. Dette er budsjett-tenking!

 

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...