Gå til innhold

Minitest av 3G Mobilt Kontor


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor denne tråden skal, men mod får flytte den hvis jeg er på bærtur. Anyway, har i dag mottatt og testet Telenor's 3G Mobilt Kontor og tenkte jeg ville dele dette med dere.. :)

 

Pakken inneholder software, brukerveiledning, GlobeTrotter FUSION PC Card som har UMTS/GPRS/GSM/WLAN støtte, samt ekstern antenne som visstnok øker signalstyrken 8 ganger. Hele greia var så utrolig lett å få opp på nett at til og med bestemor kan fikse dette. Satte bare i cd'en i og startet installasjonen. Når den var ferdig restartet maskinen og jeg ble bedt om å sette i kortet og starte programmet. Det første den gjorde var å søke etter tilgjengelige nett og så var det bare å velge hvilket du ville benytte. Siden det ikke var WLAN tilgjengelig når jeg testet så valgte den automatisk 3G nettet. Deretter var det bare å trykke koble til og surfe i vei..

 

På itavisen's speedometer test fikk jeg 356kbit/s i nedlasting.. :thumbup:

 

Programvaren er laget slik at den søker automatisk etter beste alternativ for tilkobling når det startes opp. Dvs den velger først WLAN hvis tilgjengelig, deretter UMTS, GPRS og GSM. Det geniale med hele greia er at jeg bare satte et djuice kontant SIM i Fusion kortet og dermed kan surfe for maks 30 kr i døgnet. :thumbup:

 

Tror dette må være en ok løsning for reisende med pc eller private som ikke har tilgang til bredbånd, men som har UMTS dekning. Det kjipe er vel prisen og at den ikke har EDGE støtte.

 

Spec Fusion PC Card:

- Multimode UMTS/WLAN/GPRS/GSM data card

- Provides UMTS High-speed data (up to 384 kbps) connectivity to mobile users

- Provides GPRS/GSM data (up to 85.6 kpbs) connectivity

- Provides WLAN speeds up to 54 Mbps

- Transparent handover between UMTS and GSM/GPRS networks

- Optional seamless handover between WLAN and 2.5G/3G possible via our software

- Compatible with nearly all popular notebook PCs equipped with Type II PC card slot and MicrosoftWindows operating system

- Supports IPSec client software for end to end secure corporate data exchange and synchronisation over VPN

- Future proof through Flash Memory technology

- 802.11 WEP encryption using 64 or 128-bit key and Wi-Fi certified WPA Security (e.g. 802.1x and TKIP)

- Supports all major EAP, including EAP-SIM (3GPP TS 23.234) within the purview of 802.1x Authentication

- The embedded SIM reader is provided with a related API Interface: PC SC-driver

post-219-1109954907_thumb.jpg

Endret av tbone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger med noen flere detaljer her:

 

Første boksen viser at 3G nett er tilgjengelig og koble til knappen. under "Mine Tjenester" har jeg lagt til sms klient og en snartvei til Explorer. Det er også mulig å legge inn flere snarveier der, som f.eks. til Outlook. Under "Trådløst Nett" kan jeg søke etter dette hvis kortet ikke har funnet noen av de forhåndsdefinerte som er f.eks. Statoil, flyplasser osv...

 

Andre boksen viser bildet som kommer opp når jeg er tilkoblet. Her ser du hvor mye data som sendes/mottas samt koble fra knappen.

post-180-1110547607_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er vel ikke akkurat noe å rope hurra for... :no:

 

Pinging www.online.no [193.213.114.188] with 32 bytes of d

 

Reply from 193.213.114.188: bytes=32 time=270ms TTL=53

Reply from 193.213.114.188: bytes=32 time=210ms TTL=53

Reply from 193.213.114.188: bytes=32 time=201ms TTL=53

Reply from 193.213.114.188: bytes=32 time=210ms TTL=53

 

Ping statistics for 193.213.114.188:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 201ms, Maximum = 270ms, Average = 222ms

 

 

Pinging www.vg.no [193.69.165.21] with 32 bytes of data:

 

Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=380ms TTL=247

Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=300ms TTL=247

Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=361ms TTL=247

Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=280ms TTL=247

 

Ping statistics for 193.69.165.21:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 280ms, Maximum = 380ms, Average = 330ms

Lenke til kommentar

OK, litt for høye verdier til å spille Counter-strike over internett med andre ord... Man bør vel ligge under 100ms i slike spill etter det jeg har hørt. Men du kom da under de 300ms jeg hadde hørt om tidligere, i allefall på den ene målingen.

 

Selv om 3G kanskje ikke er det beste når det gjelder onlinespilling, så egner det seg ganske bra til surfing og nedlasting regner jeg med, og det er jo tross alt det viktigste for de aller fleste av oss. :thumbup:

 

Jeg ble veldig imponert over at du lå såpass nært maks hastighet når du testet hastigheten forøvrig. Ut fra tidligere erfaringer med radiobasert internett (radiolink) fryktet jeg at 3G ville lide av langt lavere hastigheter og en del pakketap, men det ser ikke ut til at du opplever noen slike problemer i det hele tatt.

 

Nå kan det jo hende at mine dårlige erfaringer med radiobasert internett er av den sjeldne typen også, for alt jeg vet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...