Gå til innhold

Kommende laptop trends


ols

Anbefalte innlegg

Siden dette med utseendet på laptopper nylig var oppe i en tråd, vil jeg si noe om hvordan det vil komme til å se ut de nærmest årene.

(Jeg ligger alltid langt i forkant når det gjelder trender. Faktisk kunne jeg vært mangemillionær, hvis bare noe gadd å høre på meg. Men, men. Dette har alltid

vært de høyrøstedes verden.)

Til saken: Om tre-fire år vil nesten alle kjøpe robuste laptopper av nesten litt militært tilsnitt. (eller heter det militant?) Det vil si ordentlig robuste maskiner, med kraftige gummibeslag i hjørnene, med lokk som tetter helt til for støv og dritt, med skikkelig bærehåndtak, og som du kan stå på når folk rundt deg på trikken er veldig høye, osv. Gjerne litt militære grå farger også, men her deler jeg meg i to. (Den andre delen ser nok for seg en del farger, dessverre). Denne typen maskiner finnes allerede i dag, til en viss grad, men alene TRENDEN kan sette fart på produksjonen og gjøre noe med prisene og utvalget. De glatte, upraktiske og ”damete” dingsene vi går og drasser på nå for tiden vil komme til å virke helt harry. Og vi snakker om nær fremtid!

Det er mange forhistoriske paralleller til denne type trender. Ta sykler, for eksempel. For 20 år siden veltet plutselig en flodbølge av terrengsykler inn over oss. Det var så å si umulig å finne noe annet i butikkene. 99% av disse kom sef aldri i nærheten av noe som helst terreng, og stod i komfort langt tilbake for en tre-girs DBS med ballongdekk fra 1960. (perioden før terrengsykkelpsykosen var forresten dominert av noen latterlige, upraktiske racersykler med tynne dekk som var helt på tryne i bygatene, og som aldri ble brukt til racing, er du gal).

Det er også andre paralleller, men noen ganger mindre tydelige. For eksempel ville nok alle kjørt rundt i terrengbiler a la LandRover og Mercedes (børstraktor), om vi i dette landet ikke var litt ubemidlede. Men med laptops er det anderledes. Alle kan ha dem. Jeg stiger ned fra min laptop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For eksempel ville nok alle kjørt rundt i terrengbiler a la LandRover og Mercedes (børstraktor), om vi i dette landet ikke var litt ubemidlede.

Hehe - ja det er en morsom greie - 99 av 100 'terrengbiler' som selges her i landet brukes vel aldri utenfor vanlig vei; kanskje noen få kjører på en grusvei av god standard en gang i blant.

 

På den annen side så er jo mange av 'terrengbilene' (med noen unntak som de du lister opp og et par til) ikke egnet for terrengkjøring i særlig grad heller - det er jo primært det kosmetiske som teller - så da går det jo opp i opp :)

 

Angående bærbart så blir det nok lettere og lekrere som gjelder - tror ikke dine spådommer om røffhetsfaktor gjør seg gjeldende, de fleste trenger ikke mil-spec-utstyr og nå om dagen blir jo materialer stadig sterkere og mer holdbare uten nødvendigvis å bli tyngre eller større. Men jeg har tatt feil før jeg altså, så hvem vet :D

Lenke til kommentar

Hmmm.. personling vil jeg at min neste laptop skal være mindre, lettere og raskere enn min nåværende. Men viss jeg kan få dette i tillegg til at den tåler mer, skal jeg ikke klage. Må ellers tilføye at den "jentete" designen faller meg godt i smak. Dette gjelder også biler: Tar heller en Porche enn en Lada.

Lenke til kommentar
Hmmm.. personling vil jeg at min neste laptop skal være mindre, lettere og raskere enn min nåværende. Men viss jeg kan få dette i tillegg til at den tåler mer, skal jeg ikke klage. Må ellers tilføye at den "jentete" designen faller meg godt i smak. Dette gjelder også biler: Tar heller en Porche enn en Lada.

Egentlig litt synd at all god design (i mine øyne) skal bli sett på som jentete. :roll:

Lenke til kommentar
Egentlig litt synd at all god design (i mine øyne) skal bli sett på som jentete. rolleyes.gif

 

Noen vil helt klart se på alt som er noenlunde stilsikkert som "jentete". Om man gjør en ekstra jobb med å sette sammen antrekk er man "jentete", om man bruker litt mer en fire sekunder på sveisen så er man "jentete".. Selvfølgelig, en liten appell til alle dere gutter der ute som mener at åletrange rose hettegensere fra Lindberg er tingen som gjør at dere ser barske ut... tenk litt mer på det, og se om dere kanskje skjønner litt mer..

 

Men, de fleste her inne bruker gjerne flere dager, uker, måneder, utrolig med arbeidstimer, på å smykke ut pc'er etc... Er det noe mindre jentete? Jeg synes ikke det, men jeg synes ikke det gjør noe å bruke litt tid på seg selv.. er mange fler som ser deg enn som ser pc'en din!

 

Blir litt for dumt... Å kalle noe jentete i den forstand! Jeg bruker tid på begge deler! Synes ikke jeg kan kalles jentete for det... Bruker til og med litt tid på bilen innimellom, men det blir ikke så ofte... hehe

Lenke til kommentar

Tror nok trådstarters tanker også har en sammenheng av at ting forbedres.

Laptopen er jo først og fremst en bærbar data, og det var vel det som var tanken når den ble oppfunnet(kall det hva du vil).

 

Etterhvert har de som produserer bærbare fokusert på vekt, og nå senere kraftig prosessor.

Kanskje det er slik som du sier at fremover vil utseende eller og\eller det at pc`en er støtsikker og like god etter et fall fra 2 meter være satsingsområde.

Lenke til kommentar
Siden dette med utseendet på laptopper nylig var oppe i en tråd, vil jeg si noe om hvordan det vil komme til å se ut de nærmest årene.

(Jeg ligger alltid langt i forkant når det gjelder trender. Faktisk kunne jeg vært mangemillionær, hvis bare noe gadd å høre på meg. Men, men. Dette har alltid

vært de høyrøstedes verden.)

ols

 

Hvilken laptop har du nå?

Lenke til kommentar

Vedrørende ”aggressiviteten” i innlegget til Akirax24: Noen ganger tar man seg bryet med å prøve å se på ting utenfra, liksom på avstand i tid. I slike tilfeller blir man dessverre nødt til å fremstille det som flertallet er hjernevasket til å like som litt latterlig og rart osv. Klart det virker provoserende! For bare noen hundre år siden ble man slått i hjel av mobben for slikt, eller brent på bål i Jesu navn. Dypest sett er reaksjonen en sunn reaksjon, og nærmest biologisk betinget. Samfunnet ville jo bli lammet hvis alle plutselig så seg selv, sin virksomhet og omgivelsene med øynene til de som kommer til å leve om hundre år, for ikke å si tusen. Det ville være nesten som om vi plutselig i dag skulle se oss selv med kinnskjegg og høy snipp, sittende på empiresofaer i innestegnte salonger (slik det var for 100 år siden). Vi ville løpt ut og kjøpt antideppressiva eller begått selvmord, alle som en! Men ta nå ikke ordet “hjernevasket” for ille opp da Akira. Det er ment i vid forstand! Å leve livet som menneske innebærer 99% hjernevask, dvs å være formet av sine omgivelser og sin samtid.

(Sef lettest å innse dette når det gjelder overfladiske ting som moter og design. Det er mange påfallende eksempler i moten. Se på filmer fra 70-årene der alle går med vid sleng i buksene. Absolutt alle! På gaten ville man trekke på smilebåndet av en som kom gående i slengløse bukser!).

Tibake til laptops og spørsmålet om hvorfor de må være skjøre og se ut som forstørrede damelightere. Jeg kan forsikre om at den som en gang får å oppleve en maskin som som han bare kan sette ned på et skrivebord like ubesværet som man setter fra seg en dokumentmappe, eller en maskin som man ikke behøver å pakke den inn i en spesialveske for å ta med seg osv, han vil bli frelst. Og det kommer til å skje. Og alle vil synes de ser tøffe ut!

 

Jimhell, akkkurat nå ser jeg meg om etter en ny laptop, bare som stasjonær surfemaskin bruker jeg stadig en gammel, lydløs toshiba. Den nyeste generasjon skjermkort er et stort fremskritt, og jeg ville vel løpt og kjøpt den kraftigste DELL, hadde det ikke vært for widescreen skjermen. (jeg er utrolig sterk tilhenger av det klassiske 4:3 formatet). Det blir vel å vente til Aopen eller Compal kommer med noe, kanskje.

Lenke til kommentar

Skjønner problemet.

 

Kona mi er fra Japan. Har nettopp vært i Japan en måned.

Kan gjerne si at klesmoter i Tokyo er trendsettende.

 

Nytter ikke å bare sitte hjemm og tro at alt man ser på internet/blader blir trendy.

 

Må nok ut å reise i verden, gutter.

 

Forøvrig i Japan er det vanlig med laptoper i forskjellige størrelser.

Men mobiltelefonen i Japan tar stadig over for MP3, video, internet og spill.

 

Den lille svart PC`n på profilen min, kjøpte jeg i 1998.

Lenke til kommentar

Til saken: Om tre-fire år vil nesten alle kjøpe robuste laptopper av nesten litt militært tilsnitt. (eller heter det militant?) Det vil si ordentlig robust bla bla bla

Det høres ut som om du reiser utrolig mye i jobben. For det er fremdeles her hovedbruken til en bærbar pc ligger. Stasjonære pcer som står på kontor rundtomkring kommer til å bli byttet ut med bærbare når prisene på disse nå synker. Jeg har til gode å se en som sitter i ett styrerom eller på flyplassen i vente på ett fly hale opp en gummibelagt millitærfarget 5 kilos tung "bærbar" pc. Og jeg tviler på, selv om kikki sørøm her forsøker å overbevise oss om annet, at jeg kommer til å se det i uoverskuelig fremtid. Faktisk er det slik at pcene på flyplasser blir mindre og mindre. Det har jo sin naturlig forklaring. Den eneste gangen jeg har sett, og antageligvis kommer til å se, en robust millitærpc er den vi bruker nå jeg er på HV øvelse en gang (eller hva det er) i året. Vi ler oss jo ihjel hvert eneste år.

Lenke til kommentar

Godt å høre at det er latter i HV, Egilegil.

 

Jeg nevnte ordet militær, ja, men det var nok mer den designmessige saklighet jeg tenkte på. Gummihjørner, ja. Femkilos monstre, nei. Saken er at om fem år vil disse maskinene ha OLED LCD skjermer, som i ikke veier noe å snakke om (selve LCDen er kun et tynt lag med plast. I tillegg vil lokk og chassis i stor utstrekning beså av superlette og sterke carbon-armerte compound materialer, så dine 5kg kan du godt dele på fem! Jeg har jo heller ikke sagt noe om at man ikke kan lage superportable versjoner for den som reiser mye, osv.

 

Japan, jimhell, er sikkert et stort kapittel for seg når det gjelder design og smak og trender osv. Kan man si både mye rart og mye bra? Jeg misunner deg dine kontakter den veien, må være veldig interessant. (Jeg tilbrakte en tid sammen med en skokk japanere på et kurs, og det som slo meg var at mennene virket litt snodige og kanskje heller barnsligege i smaken (ikke at jeg spiste så mange), mens kvinnene virket modne, intelligente og veldig sympatiske! Men jeg inrømmer at det statistisek materialet var tynt, og så er sef mine øyner vestlige).

Lenke til kommentar

 

Japan, jimhell, er sikkert et stort kapittel for seg når det gjelder design og smak og trender osv. Kan man si både mye rart og mye bra? Jeg misunner deg dine kontakter den veien, må være veldig interessant. (Jeg tilbrakte en tid sammen med en skokk japanere på et kurs, og det som slo meg var at mennene virket litt snodige og kanskje heller barnsligege i smaken (ikke at jeg spiste så mange), mens kvinnene virket modne, intelligente og veldig sympatiske! Men jeg inrømmer at det statistisek materialet var tynt, og så er sef mine øyner vestlige).

Kan nok stemme det med japanske menn.

 

Mange er ganske "nerdy" og barnslige.

Opptatt av manga og duppeditter.

 

Kona mi liker ikke nerdy menn. Jeg er vel på grensen.

Fikk ikke lov til å kjøpe ny laptop i Japan denne gangen....

 

Det er nok slutt på tunge og solide laptoper.

Levetiden er blitt kortere og laptopene billigere.

 

Er det ikke et ordtak som sier at:

Jo tyngre man er, det hardere faller man

 

Min Sony picturebook veier 990gram.

 

Svart PC`n tror jeg 890gram. (Defekt)

 

Jeg tror på at mobilen tar over for laptop i fremtiden.....

Endret av jimhell
Lenke til kommentar

første kule dings på/om mange år: papirark-pc'en. Induksjonsdrevet, eller med batterier som lades av mikrobevegelser. nokså tynn klient. tåler 40-graders-vask og ca 1.000.000 brettinger. Koster 35kr på Narvesen.

 

siste kule dings før vi transcenderer til neste menneskelige form og mentale nivå: alle er hukka opp på WorldWideWlan via implantatet i ryggraden (den virkelig personlige computern), alternativt pc i plasterformat som sjøl finner fram i nervesystemet ditt. En tur med T-banen=Lanparty. Datavirus og forkjølelsesvirus trenger ikke være to forskjellige ting.

 

Veta Hutt

Lenke til kommentar
Ikke glem at dataoverføring skjer når man plugger seg på dama og bedriver toveis lasting av data... USB 5.0 kan ike bli deiligere.... *lol*

Da må jo bare en eventuell smertefull infeksjon bli "Firewire"??

 

Multitasking skal vi ikke komme inn på en gang.....

Lenke til kommentar

LOL, tore_v1. Du har tak i noe der.

 

vetahutt, på tross at jeg føler meg danket ut av dine av dine store vyer, her kommer noen flere (korttids!) trends:

 

Den nokså opplagte først: Desktopmonsteret vil være forvist til museer og enkelte typer spesialanvendelse. Ingen vil ha dem hjemme! Den bærbare vil være kraftig nok til hva som helst, og sef helt stillegående. Nye batterityper (brenselsceller på sprit) har slått gjennom, og med lommelerka i bakhånd er all sorger slukket. Spesifikasjonsracet er over. Jeg gjentar: Ingen vil være interessert i spesifikasjonsracet lenger! En typisk test av en bærbar vil konsentrere seg om komfort & brukervennlighet og beskrive utstyrsnivået. Mht til skjerm er ordet ”etterslep” hengt helt av. En personlig bærbar vil være menneskets følgesvenn fra barnehagealder og opp. Levealderen til den enkelte maskinen vil antagelig være høyere enn i dag, kanskje 5 år. Men produksjonen i verden (vi snakker om en global tendens, og utviklingsland på fremmarsj, så vel som som India og Kina med sine par tusen milliarder mennesker vil stort sett hoppe over desktop stadiet)… produksjonen i verden av slike bærbare maskiner vil være enorm, nesten over enhver forestillingsevne. Komponentene spys ut av helatomatiske fabrikker i millioner på millioner av enheter,der man i dag opererer med i høyden titusener. Råstoffbruken er svært lav. OLED skjerm og stadig miniatyriserte komponenter betinger jo dette. Fundamentalt sett vil det gå med ”en neve jord” pluss det som kreves til chassis. (Nå har jeg hoppet 10 år frem). Pga av disse faktorene vil prisene bli så lave at vi ville ledd oss i hjel om vi hadde sett dem, forutsatt reell konkuranse blant produsenter. (ingen selvfølge) Heldigvis ser vi dem ikke (prisene altså). Andre faktorer skal jeg ikke gå inn på, som stadig økte anvendelsesområder, osv, men hovedsaken er at alle faktorene bare forsterker hverandre gjensidig. (obs, foutsetter at verden består i nogenlunde ordnet form!)

Lenke til kommentar

firewire... harr harr...

 

Når dama blir gravid, blir det en trojaner da?

 

Håper alle pikene i fremtiden liker litt UBS 2.0 action... lage en backdoor for moro skyld..

 

Er klart at det kommer til å skje ting på alle fronter. HTPC kommer sikkert til å ta over for den stasjonære desktop'en, mobilen tar over for laptop, pda vil aldri lenger bli savnet. Standard for trådløs kommunikasjon kommer til å gjøre ADSL ets avleggs da alle kan plukke opp et signal gjennom en sender som blir integrert i alle former for databehandlingsenheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...