Gå til innhold

Få windows til å boote raskere!


Anbefalte innlegg

Etter forespørsel fra en annen kar her <<Fader>> så skal jeg mekke en liten guide, som får maskina til å boote raskere. Men kom så gjerne med andre metoder og forslag, dette er bare noen få tips av de mange triksene kan gjøre ;)

 

RASKERE BOOT

Vel, når du har brukt maskina di i et par mnd, så merker du kanskje at maskina ikke booter like kjapt lenger. Dette kommer ofte pga. at Windows-registret hoper seg om med mye klabb og babb, og at det ligger mange rare programmer som vil kjøre i oppstarten for å sjekke etter oppdateringer etc.

 

Jeg bare begynner med det du kan gjøre..

 

Fikse litt i registret;

Tips #1, fjern noe av det som ligger i oppstarten etter man har logga inn:

Start->kjør->regedit

I regedit går du inn på følgende katalog:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

 

Her vil du få en liste over det som skal starte opp når du har logga inn, sannsynligvis så finner du mye check, og update ting her! Disse tingene bruker jeg bare å slette. Det gjør at man får en litt kjappere boot etter man har logga inn.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tips#2 Denne gjør at du visstnok skal få en 5-15 sekunders raskere boot

Slett filene som ligger i mappen C:\WINDOWS\Prefetch (Win2000 C:\WINNT\Prefetch)

Gå inn til følgende katalog i registret: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSe\Control\SessionManager\MemoryManagement\PrefetchParameters

Der det står EnablePrefetcher, skal du skifte desimalen fra 3 til 0

Reboot!

Lag en fil i C:\WINDOWS\Prefetch som heter layout.ini

Gå inni registret igjen, og sett EnablePrefetcher til 2.

Det ble en litt forkorta versjon. Det står mer beskrivende under her:

 

Hentet utifra <<syar2003>> En mer bedre og mer beskrivende løsning står her: LINK

 

bootguide_2_regedit.png

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tips#3 Dette trikset gjør at pcen skrur seg av raskere!

Gå til følgende katalog i registret: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet(dersom du har 001, 002, 003 må du gjøre det samme i alle mappene)\Control

Ende verdien til nøkkelen ? WaitToKillServiceTimeout? til 200

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Andre triks?

Tips#4 Defragementere C:

Dette gjør at man ofte kan få en litt raskere oppstart. For å defragementere så går du inn på Min Datamaskin->Høyreklikker på C:-> Velger fanen ?Diskverktøy->gå inn på defragementer.

 

bootguide_1_defrag.png

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tips#5 Klote i BIOS

Det er som regel mange ting man kan gjøre i biosen for at oppstarten fra du trykker på <<PÅ-KNAPPEN>> til windows starter skal bli raskere.

Så gå gjerne inn i biosen, disable tng du vet du ikke har bruk for (ekstra diskkontrollere, minnesjekk osv.)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

Tips#5 Bruke programmer for å optimalisere boot

Orginalt fra <<RonnyAA>>

BOOTVIS

Dette er et program fra Microsoft for å endre boot instillinger.

Link for nedlastning G o o g l e

Link til mer tweaks

Supertweaks

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT 28.2.05 22:02

Endra litt på forklaringa med noe mappe greier i registret.

La til forslaget til <<RonnyAA>>[/i] . og <<syar2003>>

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne kanskje tatt med bruk av MS Bootvis med det samme du var i farta ?

 

Her finner du plenty av linker til den, og den kan hjelpe til med å få raskere oppstart :thumbup:

http://www.google.com/search?q=bootvis&sou...=utf-8&oe=utf-8

Denne er sikkert til nytte for en del windowsbrukere, så jeg har lagt inn link i stickyen her :-D

 

edit : Glemte noe

edit2 : link til mer tweaks

http://www.blackviper.com/WinXP/supertweaks.htm

Her finner man og ut hvilke tjenester som kan slås av i windows, noe som gjør maskinen enda raskere i oppstarten.

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Hva gjør man egentlig når man følger tips 2? Jeg skjønner selvfølgelig fremgangsmåten, men hva er det man egentlig forandrer på?

 

Hvis man har både "ControlSet001", "ControlSet003" og "CurrentControlSet" oppført når jeg leter meg frem i registeret, da skal man velge mappen "CurrentControlSet", ikke sant? Jeg synes det var litt uklart med det som sto i parrantes etter mappevalget du sier man skal gjøre.

Lenke til kommentar

Prefetch parameteret i registeret har kun 0/1/2/3 som gyldige verdier .

0=off/disabled

1=Prefetcher kun applikasjons launch

2=Prefetcher kun boot filer

3= 1 + 2 (både applikasjons lauch og boot)

 

 

Brukes 5 blir resultatet menigsløst

http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/XPMyths.html

kanskje det blir samme som disabled.

Det vil si at man skrur av prefetching i det hele .

 

Bruk heller denne metoden:

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=62...cseen#msg435760

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok, egentlig bør man lage backup av ting man sletter.

Da trøkker man på nøkkelen man vil ta backup av, og fil->eksporter.

 

syar2003: Jeg fant 2 sider med Prefetch trikset.. Den ene siden stod det at den skulle endres til 2. Og en annen side stod det 5.. Så da skrev jeg 5. Dette er nå endret.. :D

 

Det Prefetch greiene gjør iaffal at den XP-derten som kommer når man booter går 3 ganger bortover på laptopen min:D

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kjør -> msconfig | der styrer man hvilke programmer/tjenester som starter ved oppstart, mye crap som kan fjernes der etter en tids bruk av en pc.

 

Edit:

 

 

Det er faktisk det samme som punkt en, og det er tryggere, da herjing i registeret kan føre til at Windows ikke vil fungere skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...