Gå til innhold

Dine er faringer med NITH


ZerBox

Anbefalte innlegg

Noen av dere som har gode eller dårlige erfaringer med skolen NITH i Stavanger, Bergen eller Oslo? Jeg har tenkt å søke på NITH til høsten, og har da tenkt å spesialisere meg på nettverk.

 

Noen som har betenkeligheter med det å spesielisere seg innen nettverk? Noen som vet hva en vil lære på denne linjen?

 

Har søkt litt på forumet, men fant dårlig med erfaringer fra NITH samlet på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med du mener dette studiet? http://www.nith.no/info.php?v=4&t=1&s=stud...y_nettverk.html

 

Nettverk og sikkerhet er ikke en dum vei å gå i dag (faktisk samme vei som jeg tar nå :thumbup: ) men jeg ser ikke helt fordelen ved å gå på NITH sammenlignet med en offentlig høyskole som er gratis. Lokaler, utstyr osv er kanskje litt mer oppdatert hos NITH men jeg kjenner ingen som ville ha valgt NITH studenter fremfor noen som har gått på feks NTNU pga av det.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på NITH studier ettersom jeg aldri har gått der selv men jeg kjenner en har fullført studier der og han fikk seg ikke jobb lettere enn andre bachelor/master IT studenter fra offentlige høyskoler. Problemet er jo det at det er alt for mange som har akkurat samme grad som deg noe som gjør at du mangler "det lille ekstra".

 

Tar du derimot et slikt fag (uansett hvor) så har du et fint grunnlag for å senere gå mot CCIE R&S evt CCIE Security. Denne nettverksertifiseringen fra Cisco ligger høyere enn noe du kan oppnå innen programmering/databaser osv (for ikke å glemme på toppen av lønningslistene også ;) ). Med tanke på at det er 46 CCIE sertifiserte personer i Norge, og av de så er det kanskje 3-6 CCIE Security, så veier det tungt. Et fint mål senere i livet.

 

http://www.cisco.com/en/US/learning/le3/cc.../worldwide.html

http://www.certmag.com/salarycalculator/calculator2004.cfm

Lenke til kommentar

Jalmar:

Takker for godt svar! CCIE virker veldig interessant, men etter å ha lest litt om det nå ser jeg at det kreves rimelig mange kurser opp mot toppen av stigen mot CCIE. Har du noen spesiell peiling på hvilke steg som må til opp mot CCIE? Og samtidig hvor det er mulig å ta disse "stegene"/kursene her i Norge?

 

Har til nå kikket litt på tilbudet hos:

http://www.ajourit.no/produkter/sok.asp?so...co&submit=S%F8k

http://www.it-extreme.no/

 

Er noen helt utrolige priser, men det er vel det en må ut med for slike sertifiseringer. Er vel best å satse på en utdanning innen nettverk og sikkerhet(f.eks hos NITH) før en begynner med å begi seg ut på de forskjellige kursene som må til for å få de forskjellige sertifiseringene.

Endret av ZerBox
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha kurset meg mot toppen. Koster alt for mye og gir ikke nok tilbake i forhold til det man kan gjøre på egenhånd.

 

De aller fleste som tar CCIE gjør det mens de jobber. Kjøper bøker for 5,000, en Cisco lab til 100,000 (security), studerer et år eller to, tar skriftlig eksamen til 2,000, så finpusse kunnskapene før man drar til f.eks. Brussel for lab eksamen til den nette pris av 9,000kr+reise og opphold. Og for å gjøre det hele mye mer oppmuntrende så må man gjennomsnittlig prøve 2.5 ganger(R&S) før man står på eksamen (Security eksamen har mye høyere strykprosent). Man trenger ingen tidligere sertifiseringer/kurs osv. for å få prøve seg på CCIE skriftlig/lab eksamen.

 

Et annet alternativ er å gå skolegang rettet mot CCIE studiet. Det er kun en skole som kjører "sisteåret" innen CCIE og det er IT-Extreme (ITX Academy). Jeg vil bruke ITX som eksempel her, men det er og mulig å ta en tilsvarende grunnutdannelse hos både IT-Akademiet og Næringsakademiet men da må du belage deg på et år ekstra(fra 3år til 4år) pga et slappere studieløp.

 

Første år: Systemadministrator (Strengt talt ikke nødvendig, men anbefalt om du ikke på forhånd har skikkelig kunnskap innen Microsoft server software)

 

Andre år: Cisco administrator (CCNA og CCNP, entry og pro. level Cisco sertifiseringer)

 

Tredje år: CCIE Security Prestudium (CCSP og CCIE Security)

 

Om du starter et løp hos NITH så er det første alternativet som regel eneste løsning ettersom studiene hos ITX og NITH koster såpass mye penger. Henholdsvis ca. 50,000 + studiemateriell hos NITH og ca. 80,000 inkl. studiemateriell hos ITX per år(inkluderer bærbar pc og tur til Brussel m/eksamen, noe som er ca 40,000 totalt).

 

Om du tilfeldigvis er millionær og føler for å kombinere begge type utdannelser så kan du gjøre det på 5 år. 3 år for bachelor hos NITH og så 2 år hos ITX med CCNA/CCNP/CCSP/CCIE (man må starte helt fra bunnen av da ting er veldig Cisco spesifikt, utdannelsen hos NITH er veldig generell)

 

2 veldig forskjellige utdannelser hvor begge har sine pluss og minus. NITH gir deg veldig bred kompetanse innen programmering, databaser, nettverk, sikkerhet osv. 3 år hos ITX gir deg spesialisert kompetanse innen Microsoft og Cisco nettverk samt en god dose generell sikkerhet(så da er det bare å håpe at både Microsoft og Cisco beholder sine 90+% markedsandel innenfor sine respektive felter :hmm: )

 

Par bilder av utstyret du trenger for å ta CCIE Security, tror dette har kostet ITX ca 250,000 så langt, og den er enda ikke komplett. En privat lab med litt innskrenkinger kan du nok få for ca 100,000.

 

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

Bilde 5

 

Her en enklere CCNA/CCNP lab laget for flere personer:

Bilde 1

 

Forskjellige CCIE løp:

Studieløp

 

Selv er jeg nå på mitt siste halvår hos ITX og skal ta CCIE Security lab eksamen den 17 Juni i Brussel :ohmy:

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Takker for veldig mye bra informasjon, men må si at det virker litt dyrt å både gjennomføre NITH og hele løpet opp til CCIE. Lurer derfor på om det er spesielle kurser/sertifiseringer som kan være lure å ta etter endt studie på NITH for å liksom ha det lille ekstra utenom utdanningen?

Endret av ZerBox
Lenke til kommentar

Etter tre år på NITH sitter du igjen med litt kunnskap på mange felter, og det er egentlig få begrensninger på hvilken retning du vil spesialisere deg i. Studiet alene er egentlig ikke verdt så mye, da majoriteten av arbeidsgivere idag vil ha spesialiserte folk over hele linja.

 

Nettverksdrift gir deg vel stort sett mulighet til å jobbe som driftskonsulent - den stillingen det er størst mulighet til å få jobb i uten vidre, men også ett av de nederste trinnene i IT-verdenen.

 

Jeg råder deg til å velge en hvilken som helst høgskole som kan gi deg to år med et bredt fagspekter, for så å spesialisere deg det siste året. Det er utrolig mange som ikke helt vet hva de går til, og derfor skifter mening om hva de vil jobbe med etter et år eller to på skole. Det siste året er en god start til å jobbe vidre innen et fagfelt, men det er som sagt mange arbeidsgivere som vil ha ytterligere spesialisering innen et konkret felt.

 

Eksmpler idag er SAP-konsulenter, som nærmest får penger kastet etter seg for å dukke opppå intervjuer.

Lenke til kommentar
Hva med å ta CCNA og CCNP samtidig som du går på NITH? Selvstudie løpet er veldig "enkelt" i forhold til CNAP (for skoler).

Hvordan kan jeg gjøre det? Gjør jeg det gjennom IT-Extreme? Hvor mye koster det kurset om man tar det som selvstudie? Finner lite om selvstudie på hjemmesiden til IT-Extreme.

 

Har nå lite avansert kunnskap rundt nettverk fra før av, men vil det uansett være gå fint/være mulig å gå gjennom det kurset med selvstudie? Går hele kurset over 1 år? kan i så fall gjennomføre det i det siste året på NITH ettersom jeg da har mer kunnskap rundt nettverk.

 

[Off-topic]

Beklager om jeg maser litt, men vil som mange andre være sikker på hva jeg skal gjøre med utdanningen min de neste årene. De valgene jeg gjør har mye å si for livet fremover :)

[/Off-topic]

Endret av ZerBox
Lenke til kommentar

Jeg tenkte egentlig på et selvstudie der man må gjøre alt selv. Kjøpe et par bøker, eget utstyr osv.

 

Det er planer om å tilby CCNA og CCNP som nettstudier via ITX der du leier labb osv gjennom de og får tilgang til CNAP(mye mer utfyllende CCNA og CCNP pensum, men kun for skoler) men de planene er ikke finalisert enda, og det er heller ikke sikkert det blir noe av.

 

CCNA og CCNP på et år som et deltidsstudie er heller ikke å anbefale dersom du vil faktisk få noe ut av stoffet. ITX kjører CCNA og CCNP på et år som et heltidsstudium og det er undervisning fra 0830 til 1530 hver dag (1200 timer totalt om jeg ikke tar feil).

 

Selv etter 3 år på NITH så er det ikke mye du kan "hoppe over" heller så du må nok allikevel gå gjennom 95% av stoffet.

 

Om du starter i løpet av 2 år på NITH, bruke et halvt (eller et år) på CCNA så konsentrere seg om CCNP siste året(4 ganger så mye pensum som CCNA).

 

Kan jeg spørre om hvorfor du (tydeligvis) er så fiksert på NITH fremfor offentlige bachelor/master studier? NITH er en av de skolene jeg aldri helt har klart å se spesielle fordeler med.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre om hvorfor du (tydeligvis) er så fiksert på NITH fremfor offentlige bachelor/master studier? NITH er en av de skolene jeg aldri helt har klart å se spesielle fordeler med.

Ingen spesiell grunn utenom at jeg hvertfall på NITH kan ta matte på kvelden samtidig som jeg tar det fellesåret til å begynne med. Trenger matte for å komme inn på nettverk. Tror ikke det er mulig å gjøre på universiteter, og vil dermed mest sannsynlig miste et studieår.

 

Det er vel kanskje også slik at på NITH kan man konsentrere seg om et emne(f.eks nettverk og sikkerhet), men det er vel ikke like mulig å spesialisere seg særlig på universitetene? Har lest lite om IT-utdanningene på universitetene, men skal gjøre det etter hvert når jeg har funnet ut hvordan det vil være å ta alt på NITH.

Dermed kan jeg til slutt se tilbake, og bedømme hvilket valg som vil være det beste :)

Lenke til kommentar
Det er vel kanskje også slik at på NITH kan man konsentrere seg om et emne(f.eks nettverk og sikkerhet), men det er vel ikke like mulig å spesialisere seg særlig på universitetene?

 

Jeg ville ha tatt ordet "spesialisering" med en klype salt. Datasikkerhets bolken for eksempel er en liten del av studiet i høstsemesteret 3 året (dvs et halvt år med datasikkerhet noen få timer uka). Kanskje jeg er pessimist, men jeg ser ikke hvordan det er å spesialisere seg :ermm:

 

På offentlige skoler kan du og velge fag som du vil hvert halvår (lite det første året) så man får vel ikke spesialisert seg noe mer eller mindre der heller.

 

Det med å ta matte på kveldstid vet jeg ikke hvordan andre skoler forholder seg til, men kan du spare et år så er det jo genialt. Men om jeg ikke tar helt feil så kan man gjøre det samme på offentlige skoler som ikke har en slik spesiell kveldsordning (dersom alle de som har bestått faget kommer inn før deg og det fremdeles er ledige plasser) Men da må man ta det som privatist med eksamen før jul. Minuset med det er at man ikke får noe støtte fra lånekassen før man har bestått eksamen i matte.

Lenke til kommentar

Eg har tidlegare gjennomført eit år på NITH (2003-2004), og her får du mine erfaringar.

 

Posetive ting med skulen var;

- ein del av lærarane var dyktige,dei var veldig tilgjengelege for studentane, samstundes som dei sat inne med mykje kunnskap.

- (kjem ikkje på meir, mogleg eg har utelatt noko, men sannsynligvis intet av betydning, ein legg ofte mest merke til negative ting)

 

Negative ting:

- Mange av elevane (dette gjeld sjølvsagt ikkje alle) oppfatta eg som lite motiverte, dette går ut over alle då ein jobbar ein del med prosjekt, i tillegg er det generelt bedre læremiljø dersom elevane er intereserte i å gjere ein god jobb.

- Dyrt...

- Undervisninga er lagt opp til å være "treig" , på forelesningane blei det ofte repetert stoff, meir enn nødvendig, slik at elevar som jobba lite, alikevel skulle få med seg mest mogleg. Dette førar til bedre resultat på eksamenane og det er det som tel for skulen.

Eksamenane var ikkje av høgaste vanskelegsheitsgrad.

Så skulen gjev ikkje nok utfordringar for flinke elevar.

Personleg foretrekk eg å lære mest mogleg.

 

 

Tilføyer at eg ikkje har nokon andre høgskular å samanligne med.

Dette er kun MINE meiningar om korleis eg oppfatta skulen.

 

I framtida har eg planar om å starte på dataingeniørutdanning, då eg føler denne er meir akseptert i næringslivet og eg trur den er meir tilpassa meg og mine lærebehov.

I tillegg så har eg ei formeinig om den opnar fleire dører for når det gjeld etterutdanning.

 

Lukke til med ditt val!

 

Eventuelle skrivefeil får eg unskylde med tidspunktet :yes:

Endret av femfulle
Lenke til kommentar

Hmm, mye intressange ting her. Har selv ikke en noe erfaring med private skoler, men går nå 1.året på Data.Ing. studiet på HiA (grimstad)

 

Jeg kan se mange fordeler med en Private Utdanning.

Jeg. f.eks, har lyst til og jobbe med Nettverk.

Hvis man ser på hva det offentlige har og tilby her er ikke det mye og skryte av...

Eneste stedet jeg fant som hadde Nettverk som spesialisering var nettopp HiA.

Her er det dessverre utdaterte lærere og lite flinke lærere. Dette gjelder jo ikke alle, det er 1 veldig flinke lærere, men det er ikke i data fagene men i Matte.

 

det er mange aktører i det private som har nettverk som spesialisering i dag.

Det store spørsmålet er bare hva som er best? det har ikke jeg klart og kommet fram til enda.

 

Men hvis dere skal starte noen sted med utdanning neste år, ikke velg Data.Ing på Høyskolen i Agder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...