Gå til innhold

HTPC - kort innføring.


Anbefalte innlegg

Mange lurer på hva en HTPC er og hva den gjør. Vi i hardware.no har prøvd å dekke dette i ulike artikkelserier:

 

Denne oppdateres fortløpende. Sist oppdatert 21. feb 05

 

Artikkelserie skrevet av Mastiff:

 

Del 1

 

Del 2

 

Del 3

 

 

Artikkelserie skrevet av meg:

 

 

Del 1

 

Del 2

 

Del 3

 

Siste del er skrevet av ATWindsor her på forumet:

 

Del 4

 

Jeg gjør oppmerksom på at vi vil komme med ytterligere fler artikler i nær fremtid.

 

 

Viktig for deg som vurderer en HTPC.

 

Det er ulike meninger om hva som er en HTPC og hva som er et MedieCenter eller stue-PC. Dette er enda et nytt område og vi vil se mange ulike løsninger på dette feltet i årene som kommer.

 

Det som derimot er greit å vite er at en HTPC vil forandre ditt bruk med tanke på vaner og rutiner. Personlig merker jeg at jeg benytter min HTPC på en helt annen måte enn min vanlige PC.

 

En HTPC benyttes stort sett med ferdige løsninger på programvarebiten. Internet vil bli benyttet på en helt annen måte, der du setter opp din HTPC mot ulike sider der den laster ned informasjon automatisk, slik at du ikke trenger tenke på dette. For mange kan bruken minne litt om antivirus. Du vet du har den, men den oppdaterer seg selv stort sett hele tiden uten at du er med på å gjøre det.

 

Dine vaner og bruksområder forandrer seg derfor drastisk med en HTPC i stua. Husk dette når du vurderer din HTPC.

 

Jeg personlig kan i alle fall si at HTPC er utrolig gøy, og jeg har sjelden hatt så mye gøy med hardware og software som jeg har hatt med min egen HTPC.

 

 

Har du noen erfaring med HTPC eller vaner og tanker om dette, er det fint om du skriver de her....

 

Andre spesielt bra artikler du bør lese:

 

Prosjekt beQuiet

 

Hvordan lage enkel og rimelig IR-mottaker for PC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Hva gjør en HTPC?

En HTPC kan gjøre absolutt alt din stasjonære/bærbare PC kan, og mer til. Dog sikter en HTPC seg inn mot mediafunksjoner, og det betyr løsninger som i stor grad utelukker den tradisjonelle PC-monitoren.

 

Dette betyr at oppløsningen på bildet vil bli noe svakere enn det du er vant til fra PC-verdenen. En TV eller projektor har langt dårligere oppløsning enn en typisk PC-monitor.

 

Som de fleste skjønner betyr dette at et HTPC-oppsett er lite egnet til bildebehandling og grafisk arbeid, grunnen skjermtypen som gjerne benyttes med HTPC-er. Et HTPC-oppsett egner seg typisk heller ikke for den kresne spilleren, eller for andre brukergrupper der høy skjermoppløsning er viktig.

Kan en ikke bare bytte til en pc-skjerm når en skal spille da? Og få både en super spillmaskin og en multimediemaskin. Bruke lang kabel om du vil sitte å spille, surfe, eller drive med bildebehandling eller grafisk arbeid i et annet rom.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Er det slik at man ikke trenger no kraftig GPU for å spille av blu-ray? Tenkte jeg skulle sette sammen en HTPC og ser pr idag på en billig i3 CPU og ett hovedkort med integrert HDMI utgang. Så det jeg lurer på er om det er GPU som spiller en rolle eller CPU? Og en i3 cpu bør være rask nok til å spille blu-ray?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en Intel Core2 Duo ett eller annet med 2GB Ram og Geforce 8800GTS skjermkort.

Jeg ønsker at denne skal starte opp så hurtig som mulig og at XBMC skal fungere.

Jeg trenger et operativsystem, og jeg ønsker ikke å bruke mye penger på det.

Jeg har windows XP professional liggende. Jeg har ingen erfaringer med linux, men det er vel gratis?

Eller bør jeg kjøpe windows 7?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...