Gå til innhold

EU-medlemskap. Skal, skal ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på hva dere synes.. skal norge melde seg inn i eu eller ikke?. jeg synes ikke at vi ikke skal. jeg er mot eu, mest p.g.a at vi mister veldig mye av det demokratiet vi har i landet vårt, eu bil ta over hele norge på sett og vis. ingen av de ca. 700 eu-parlamentarikerne er folkevalgte de er bare plukka ut. og eu står for demokrati!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar feil, vi har faktisk vetorett mot lovforslag fra eu gjenom eøs, det er bare det at vi ikke har brukt den.

 

Vi vil miste kontroll over naturressureser som fisk, EU har fiska opp det mesta av fisken i sine egen hav for øyeblikket pga rovfiske.

 

Og som en liten attpå¨kladd mister vi jo også retten til å si det vi mener uten først å være enig med de andre landene i mange internasjonale fora. Blant disse er WTO;)

Lenke til kommentar
Skal.

 

 

Enten rett ut av EØS og hele pakka, eller fullt og helt inn i EU.

Hvis vi kommer oss unna alle forpliktelser i form av EØS osv. tror jeg jeg flykter landet. Dette pga. våre inkompetente 'folkevalgte', som kommer til å ruinere landet i stedet for å bygge det opp.

Noe sier meg at det vil være politikere med litt mer guts som melder oss ut av eøs. Eller begynner å bruke vetoretten. Om de vil være mer kompentente gjenstår å se. Men jeg satser på det!

Lenke til kommentar
Hvorfor har aldri vetoretten blitt brukt?

Vetoretten, reservasjonen Norge kan ta, er ikke reell. Legger vi ned veto gjelder det for hele EØS-området, altså Liechtenstein og Island også. I tillegg vil det kunne få politiske følger for Norges forhold til EU, og hele avtalen kan få fyken. Dette er fra "høyeste hold".

 

For øvrig mener jeg Norge burde komme seg inn i EU så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Tingen er jo at Norge "A/S" går veldig bra, så ser ikke helt poenget med å gå inn i EU når ting fungerer så bra. På den annen side så er vi mer enn halvveis med i EU ettersom det EU innfører som oftest blir innført i Norge også, uten at vi har noe å si i EU.

 

Liker egentlig det litt "sære" image Norge får ved å stå utenfor.

 

Men egentlig har jeg ikke satt meg så mye inn i det, tar og gjør det når det blir mer aktuelt.

Lenke til kommentar
Jeg er imot EU fordi det er usosialt og holder fattige land nede med de langsiktige konsekvenser det har for stabiliteten og utviklingen i verden.

Hepp! Enig. Som prinispielt grunnlag holder dette i lange baner som argument imot EU.

 

Jeg er for EU fordi jeg tror Norge økonomisk vil tjene på å være medlem.

På kort sikt, ja. På lang sikt vil det ikke tjene verdens største sosialdemokratiske byråkrati å underlegge seg et annet i nesten samme skala (i forhold til folketallene). Et medlemskap i EU er et medlemsskap i en velferdsstat utenpå velferdsstaten.

Endret av farke
Lenke til kommentar

er ikke så mange år siden vi hadde en avstemning om dette da, også hadde vi en avstemning før det også. Folket stemte vist feil, så det må opp igjen helt til det blir ja eller? Er forsåvidt helt fair da at om det ved en senere avstemning skulle bli ja, så får vi ha folkeavstemninger fortløpende om vi skal melde oss ut eller om vi fortsatt skal være medlem.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...