Gå til innhold

Slippe Nrk lisens


Anbefalte innlegg

Lisensmannen var akkurat hos en kamerat av meg:

Kona åpnet døra mitt i Hotell cæsar og lisensmannen sier:

Ser dere ikke har betalt lisensavgiften for i år:

Kona: Jeg henter mannen min dette er det han som styrer med.

Mannen blir vekket og får høre av lisensmannen at kona har sagt at de har tv.

Mannen sier: Nei vi låner en tv i to dager for å se om vi skal kjøpe den.

Men noe tv eier vi ikke.

Lisensmannen forklarer ulovligheter og fyller ut et skjema om lisensbetaling.

Mannen: Jeg gidder ikke betale lisens vist jeg ikke skal kjøpe tven, det må da du også skjønne.

Lisensmannen: skriv under her ... . . . .. .

Mannen: nei jeg skriver ikke under på noe som helst.

Lisensmannen sier forbannet: jaja da blir det gebyrer og strafferenter.

 

 

Men hva er saksgangen videre i en sånn sak?????????

Hva kan skje? Jeg sa til kompisen min at de ikke kan gjøre noe som helst.

Han har parabol på taket men abbonerer ikke på noen kanaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt være at kompisen får problemer, hadde selv lisensmannen på døren for noen dager siden og da hadde han stått og glodd rett inn gjennom vinduet en stund og sett hva vi så på tven.

 

Måtte bite i det sure eplet, det ironiske er at vi kun tar inn tre kanaler , Tv2 , TvNorge og knapt Nrk1, kanalene vi ser på er selvsagt de to første.

 

Begynner å tenke på om vi skal organisere en kampanje for å avvikle nrk lisensen, på tide at dette blir et sammfunskrav og blir dekt gjennom den økningen som de tok på mva i år.

 

Edit : Nrk er så og si ubrukbar, alt for mye støy til å kunne se på den. Av en eller annen grunn så får vi inn Tv2 og TvNorge så og si uten noe problemer.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Lisensmannen kan i praksis ikke gjøre noe som helst. Du har ingen plikt til å åpne døra eller holde den åpen for han. Det er bare å lukke og gleme hele saken.

 

Lisensmannen kan i teorien anmelde deg til politiet, og hvis politiet hadde hatt nok penger og lite å gjøre så kunne de i teorien banket på døra hos deg med ransakelsesordre så de kan bekrefte at du faktisk har TV. Dermed kan de i teorien skrive en rapport til lisenskontoret som gjør at lisenskontoret kan sende saken til inkasso om du ikke betaler regninga.

 

Regning får du nok uansett men lisenskontoret kan ikke kreve at du betaler den og heller ikke sende den til inkasso uten skikkelig grunnlag.

Lenke til kommentar
Begynner å tenke på om vi skal organisere en kampanje for å avvikle nrk lisensen, på tide at dette blir et sammfunskrav og blir dekt gjennom den økningen som de tok på mva i år.

Enig.

Selv om man ikke engang kan ta inn NRK, må man betale lisens.

Grrrrr, nei jeg kjøper meg heller Projektor enn TV :D

Lenke til kommentar

Som lover sier:

§ 1. Betalingsplikt

 

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

 

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

 

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Lisensmannen kan i praksis ikke gjøre noe som helst. Du har ingen plikt til å åpne døra eller holde den åpen for han. Det er bare å lukke og gleme hele saken.

 

Lisensmannen kan i teorien anmelde deg til politiet, og hvis politiet hadde hatt nok penger og lite å gjøre så kunne de i teorien banket på døra hos deg med ransakelsesordre så de kan bekrefte at du faktisk har TV. Dermed kan de i teorien skrive en rapport til lisenskontoret som gjør at lisenskontoret kan sende saken til inkasso om du ikke betaler regninga.

 

Regning får du nok uansett men lisenskontoret kan ikke kreve at du betaler den og heller ikke sende den til inkasso uten skikkelig grunnlag.

Nice. Dette skal jeg huske neste gang(betaler den sure regninga men sier opp snart). Ser ikke på TV tv noe særlig lenger. Alt går gjennom prosjektor og data.

Lenke til kommentar

Du betaler ikke for at du har TV, ei heller for NRK1/2 eller noen av radiokanalene. Du betaler for tv-tuneren. Har du en slik om den sitter i TV, VHS-spiller eller DVD-brenner spiller ingen roller. Se forøvrig informasjon på nrks sider

 

Edit:

Hadde forøvrig en debatt gående vedr. lisensen her tidligere.

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Jeg stemmer heller for at staten selger NRK til private eiere som må finne på egne måter å finansiere selskapet på.

 

Jepp, det vil nok bety reklame og prodktplasseringer, men det synes jeg faktisk er et mindre onde enn den lisensavgiften.

 

Lisensavgiften er heller ikke behovsprøvd på noen måte. De som ser mye på NRK må ikke betale mer enn de som ser lite og de som tjener en million i året trenger ikke betale mer enn de som lever på minstepensjon. Her kan man aktivt bruke det politiske moteordet "usosialt".

Lenke til kommentar
Du betaler ikke for at du har TV, ei heller for NRK1/2 eller noen av radiokanalene. Du betaler for tv-tuneren. Har du en slik om den sitter i TV, VHS-spiller eller DVD-brenner spiller ingen roller. Se forøvrig informasjon på nrks sider

 

Edit:

Hadde forøvrig en debatt gående vedr. lisensen her tidligere.

Hva med PC TV-kort?

Da slipper man jo lisensen såklart. ;)

Lenke til kommentar

Vedr. PC TV-kort er jeg litt usikker.

Forhandlere her i landet som selger TV/VHS/DVD-opptaker er pliktet til å melde fra til NRK om dette slik at de kan tyne oss for penger. Men jeg kan ikke si jeg har hørt om at dette gjelder tv-kort for pc. Les litt på sidene til NRK ligger sikker info der :)

 

Mitt forslag:

Når de krever kr. 2000,-/år for denne skvipet kan de kode hele kanalen og dele ut dekodere til de som er villige til å betale for dette. Du kan få mange bra kanaler via parabol for ~2000/år!

Denne avgiften har ingenting i dagens samfunn å gjøre. NRK må stille likt med de andre kanalene her i landet, med _samme_ vilkår.

Lenke til kommentar
Vedr. PC TV-kort er jeg litt usikker.

Forhandlere her i landet som selger TV/VHS/DVD-opptaker er pliktet til å melde fra til NRK om dette slik at de kan tyne oss for penger. Men jeg kan ikke si jeg har hørt om at dette gjelder tv-kort for pc. Les litt på sidene til NRK ligger sikker info der :)

Hørte ned Netshop for en stund siden, og de er ikke pliktige til å melde fra om salg av TV-kort.

Så løp og kjøp før politikerne endelig finner på at de skal ta betalt for tv-kort også!

Lenke til kommentar
Følgelig gjelder avgiften også TV-kort.

Vel, da lurer jeg veldig på hvorfor ikke tv-kort blir oppført med navn og adresse når man kjøper det... ;)

Norske selgere av TV-kort er egentlig pliktig å sende navn og adresse til Lisensavdelinga, men vanlig praksis i bransjen har vært at man ikke gjør det. Grunnen er nok at det har vært for lite kunnskap blandt selgere om TV-kort tidligere og at regelbruddet rett og slett har blitt en vane.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...