Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Noen av dere har uttrykt deres skepsis til betaling i prisguiden, noe jeg kan forstå sett i forhold til hvilken informasjon dere har fått. Dette er fakta i saken:

 

Fra og med 1. november 2004 har alle butikker som ønsker å være med i prisguiden vært nødt til å betale én krone pr. klikk. En av de viktigste grunnene til dette er nettopp for å øke kvaliteten og seriøsiteten i prisguiden, slik dere etterspør. Det har til nå vært mange tilfeller av useriøse nettbutikker som oppgir feil pris eller lagerstatus i prislistene sine, for å lokke kunder fra prisguiden og inn i sin butikk. Med en slik betaling vil dette ikke lenger lønne seg. Legg også merke til at denne prisen er lik for alle, både store og små butikker. Jo flere klikk man får, jo mer koster det, men så selger man også tilsvarende mer, gitt at man har oppgitt ærlig informasjon i prislistene sine. Det er altså snakk om en 100% retferdig løsning, som trolig også vil resultere i en bedre prisguide for dere som brukere. Forøvrig er det kontraktfestet i avtalen vi har med nettbutikkene at vilkårene skal være like for alle.

 

Denne informasjonen har forøvrig vært allment tilgjengelig siden starten av året, under "Om prisguiden"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, og hvor stort er dette "mindre beløpet" som er nevnt i "om prisguiden"? 50 000 kroner?

 

Forøvrig kan det kommenteres at man betaler per klikk i tillegg ikke kommer spesielt klart fram i "om prisguiden". Det er noe dere muligens burde vurdere å klargjøre litt mer.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne legge til at det finnes svært mange webshopper med svært mye bedre priser, enn det vi ser i den for oss forbrukere, verdiløse prisguiden her på hw.no

 

Selvsagt kan denne "prisguiden" brukes som en slags pekepinn for hva som er normal pris, hos de som gidder betale for reklameplassen, - men som sagt finnes det mange steder med mye bedre priser bare man gidder å lete - kke stol blindt på noe som er kjøpt og betalt reklameplass - gjør heller dine egne prisundersøkelser :)

 

Hva gjelder erfaringer med webshopper... vel, den er 100% verdiløs, akkurat som som prisguiden.

Lenke til kommentar

~inso, de har vel kalkulert med at de kom til å få ca. 50.000,- klikk i 2005, utfra statistikken de fikk av oss for 2004. Hvorfor de takker nei til dette må du spørre dem om. Du må også gjerne spørre dem om de har blitt forespeilet en annen avtale enn den jeg omtaler nå. Det koster forøvrig ikke noe å være med i webshopguiden.

Lenke til kommentar
Det nøyaktige beløpet kom ikke frem der nei, det stemmer. Som sagt er det snakk om en krone per klikk, og kun det. Det mindre beløpet det snakkes om er denne klikkprisen.

Ah, ok da er jeg med. Så du kan med andre ord avkrfte at man betaler en fast årlig pris i tillegg til denne klikkprisen, for å være med i prisguiden?

 

Forresten bra at dere tar dere tid til å komem med tilbakemeldinger angående dette. Synes dere har vært mye flinkere i disse sakene en episoder jeg har vært vitne til tidligere.

 

Edit: Fikk svar på mitt første spørsmål

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

 

Noen av dere har uttrykt deres skepsis til betaling i prisguiden, noe jeg kan forstå sett i forhold til hvilken informasjon dere har fått. Dette er fakta i saken:

 

Fra og med 1. november 2004 har alle butikker som ønsker å være med i prisguiden vært nødt til å betale én krone pr. klikk. En av de viktigste grunnene til dette er nettopp for å øke kvaliteten og seriøsiteten i prisguiden, slik dere etterspør. Det har til nå vært mange tilfeller av useriøse nettbutikker som oppgir feil pris eller lagerstatus i prislistene sine, for å lokke kunder fra prisguiden og inn i sin butikk. Med en slik betaling vil dette ikke lenger lønne seg. Legg også merke til at denne prisen er lik for alle, både store og små butikker. Jo flere klikk man får, jo mer koster det, men så selger man også tilsvarende mer, gitt at man har oppgitt ærlig informasjon i prislistene sine. Det er altså snakk om en 100% retferdig løsning, som trolig også vil resultere i en bedre prisguide for dere som brukere. Forøvrig er det kontraktfestet i avtalen vi har med nettbutikkene at vilkårene skal være like for alle.

 

Denne informasjonen har forøvrig vært allment tilgjengelig siden starten av året, under "Om prisguiden"

Prisguiden er en gratistjeneste for våre lesere, mens butikkene betaler et mindre beløp for å være representert. Alle butikker er med på like vilkår. Det betyr at det ikke er mulig å kjøpe seg bedre plassering eller synlighet.

Man kan kanskje ikke kjøpe seg bedre plassering eller synlighet enn andre deltagere i prisguiden, det er nok riktig. Men man må altså kjøpe seg en plass for i det hele tatt å komme med. Det betyr jo at HW ikke klarer å vise de rimeligste alternativene for brukerne. Dere viser bare det rimeligste alternativet fra de som betaler dere for å være med.

 

Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter.

Den setningen er da fullstendig feil, siden dere ikke har som mål å finne laveste pris. Dere har som mål å finne laveste pris blandt de butikkene som betaler dere for å få plass i prisguiden.

 

Dersom det er en butikk som legger ut feil pris i prisguiden, regner jeg med at dette er noe dere får tilbakemelding om rimelig kjapt. Da burde det ikke være noe problem å fjerne den butikken det gjelder fra guiden.

 

Edit: Fjernet beløp da dette tydeligvis ikke var slik som det kunne virke.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Slik det har vært til nå, har det virket iallefall for meg som om prisguiden har vært rent redaksjonelt stoff (100% uavhengig) som er konstruert av medlemmer og HW.no selv. Slik dere har presentert saken i dag, er jo dette ikke tilfelle, siden webshopper har måtte betale for å bli med. Dette virker for meg å enten i beste fall befinne seg i en gråsone, eller å faktisk være en overtredelse av markedføringslovens §1.

 

Dette er likevel enkelt å rydde opp. Er bare å sørge for at denne betalingsordningen kommer tydeligere fram i prisguiden (liten disclaimer / annonseringsvarsel i toppen?), så er dere jo i mål! :)

Lenke til kommentar
Forresten bra at dere tar dere tid til å komem med tilbakemeldinger angående dette. Synes dere har vært mye flinkere i disse sakene en episoder jeg har vært vitne til tidligere.

Takk takk. Det er viktig for oss å klare opp i såpass alvorlige beskyldninger som vi får her. Det er dessuten viktig for vår troverdighet at vi spiller med helt åpne kort, og derfor forsøker vi å svare som best vi kan på det dere lurer på i disse sakene.

Lenke til kommentar
Så: oppfatter jeg det rett når jeg sier at det er 1kr per salg som går gjennom klikk fra prisguiden, og dette er eneste utgift en butikk har i forbindelse med å være representert?

 

Og tilbake til en ting: Er det prisforskjeller ute å går her?

Korrekt, det er kun en krone per klikk, ingen andre kostnader. Det er som sagt også kontraktfestet med alle nettbutikkene at det skal være like vilkår for alle.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noe stort problem med at brukerne klikker seg inn hos en nettbutikk uten å kjøpe? Slik jeg ser det ligger som oftest all informasjon om pris og tilgjengelighet, samt lenker til produktinfo i prisguiden alt, og dermed skulle man ikke ha noe behov for å generere et klikk før man faktisk har bestemt seg for å kjøpe.

 

Det er mulig overnevnt avsnitt er noe utopisk, men før man begynner å kritisere en slik ordning så synes jeg at man trenger et nøkkeltall - nemlig hvor stor prosentdel av klikk som leder til salg. Jeg vet ikke om dette er noe hardware.no er villig til å gå ut med, da det helt klart er et tall mange vill ha kloa i, men uten dette ser jeg rett og slett ikke noen mulighet til å trekke negative konklusjoner i denne saken (selv om mange tydeligvis har en annen oppfatning...)

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe stort problem med at brukerne klikker seg inn hos en nettbutikk uten å kjøpe? Slik jeg ser det ligger som oftest all informasjon om pris og tilgjengelighet, samt lenker til produktinfo i prisguiden alt, og dermed skulle man ikke ha noe behov for å generere et klikk før man faktisk har bestemt seg for å kjøpe.

 

Det er mulig overnevnt avsnitt er noe utopisk, men før man begynner å kritisere en slik ordning så synes jeg at man trenger et nøkkeltall - nemlig hvor stor prosentdel av klikk som leder til salg. Jeg vet ikke om dette er noe hardware.no er villig til å gå ut med, da det helt klart er et tall mange vill ha kloa i, men uten dette ser jeg rett og slett ikke noen mulighet til å trekke negative konklusjoner i denne saken (selv om mange tydeligvis har en annen oppfatning...)

Jeg vet ikke om jeg er rar, men jeg klikker meg ofte innpå komplett sine sider, bla for å få andre bilder, se om det er mer tilgjengelig produktinformasjon osv. Synes de ofte har bra info om produktet, senest her om dagen når jeg skulle kjøpe ett kontrollerkort så gjorde jeg det. Men ett slikt bruksmønskter går jo i større grad utover de store butikkene, så jeg er litt usikker på hvor stort problem det er.

 

AtW

Lenke til kommentar
oppfatter jeg det rett når jeg sier at det er 1kr per salg som går gjennom klikk fra prisguiden

Nei, det er kr. 1,- pr. klikk over til vår forside. I praksis ville dette f.eks. for oss resultert i en estimert kostnad på minst 50.000,- kroner for 2005, noe vi finner alt for mye. Vi kalkulerer ikke med noe spesielt mersalg p.g.a. klikk inn til vår forside fra prisguiden og må uansett ta inn disse pengene fra kundene igjen i form av høyere priser. Det blir feil.

 

Poenget her er at vi ønsker absolutt å være med i en oversikt som gir inntrykk til kundene av å gjenspeile de faktiske prisforhold i Norge, men vi er ikke nødvendigvis villige til å betale slike summer for å være med på denne måten. Det er klart at de som driver dette må ha lønn og dekke sine kostnader for å holde på i lengden, men vi mener prisguiden bør være reklamefinansiert gjennom vanlig annonsering på sidene, ikke betalingsbasert mot de som viser prisene sine der.

 

Så lenge ikke samtlige seriøse aktører som kan tilby beste pris på en del varer er med har uansett prisguiden utspilt sin rolle. Det ligger derfor et tungt ansvar på hardware.no for å få med alle de seriøse aktørene som kundene forventer å finne der og samtidig luke bort de useriøse. Vi håper de lykkes med dette så snart som mulig for pr. i dag er ikke prisguiden korrekt.

Lenke til kommentar

Da må jeg bare si unnskyld til Komplett. Jeg klikket nettopp på linken hos dem for å se på den XEON 3.6 prosessoren. Dette gjorde jeg bare for å se butikkens informasjon om prossessoren.

 

Spørsmål til Knatten:

Er det bare unike klikk for denne linkingen dere tar betalt for? Slik at jeg kan se på prosessoren mange ganger i løpet av uka, men at Komplett bare må betale for klikket 1 gang? Eller er det for hvert klikk jeg foretar meg?

 

Edit: ATW slo meg jaggu og brukte samme butikk som eksempel. Stakkars Komplet. De må jo få mange hundretusen i regning fra prisguiden i år.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

vedr. en krone pr. klikk

 

Bare for å få dette avklart, dere har vel ingen mulighet til å vite om det blir salg av et klikk - så det er vel snakk om å betale en krone pr. klikk uavhengig av om det blir salg eller ikke?

 

Personlig er jeg av det slaget som søker litt på ting som opptar meg og kikker innom webshopper som selger produktet for å kikke litt på hva slags leveringstider de har, andre produkter som kan være aktuelle, hvor de holder til mtp levering osv. -uten at det blir noe salg av den grunn. Om jeg har skjønt denne prismodellen riktig, så vil jeg koste mange webbutikker en del kroner uten at de omsetter noe av den grunn.

 

Det er vel derfor Multicom synes 50.000,- er i overkant å betale for å være med videre. Om de solgte et produkt for hver gang noen klikket innom, så skal de ha svært dårlige marginer for ikke å tjene penger på annonseringen ;-)

 

HW: er dere ikke tjent med å opprettholde mangfoldet i prisguiden? Om jeg som bruker merker at prisguiden ikke lenger oppfyller sin misjon, så slutter jeg ganske enkelt å bruke funksjonaliteten. Er det nok som tenker som meg, så går prisguiden en snarlig død i møte.

 

my 2 cents

 

mvh

Yngve

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...