Gå til innhold

Fotokonkurranse. Diskuter ting rundt konkurransen!


Anbefalte innlegg

Konkurransen har nå pågått noen måneder. Se slutten av tråden for mer info. Den aktuelle konkurransen finnes som sticky i dette forumet.

 

Det er kommet meg for øre (og øyne ettersom vi tross alt LESER det vi ser her) at det er ønsker om en bildekonkurranse i denne delen av forumet. Hvordan vi skal gjennomføre den er ennå ikke bestemt, og om det i det hele tatt blir noe av, avhenger av responsen.

 

Så langt har jeg følgende forslag.

 

Det hadde vært morsomt om det kunne bli en månedlig konkurranse, med en stor finale i desember der alle finalistene automatisk deltar med det aktuelle bildet. Tanken er da at vi den første i hver måned åpner for innsending av et bilde, helst med et spesifikt tema. Det lages da en tråd hvor man kan sende inn sine bilder. Den femtende samme måned, stenges tråden, og det lages en ny tråd med poll. Hvis det er kommet inn for mange bilder, vil det bli nominert et visst antall av en jury. Hvem som sitter i juryen må også videre bestemmes, men finner lett noen med den slags peiling her på forumet. Den siste dagen i måneden stenges pollen, og vinneren går altså videre til årsfinalen i desember. Hva angår premier eller lignende, har jeg ikke noen forslag til, men det blir nok uansett ikke noe fancy greier som nytt digitalkamera eller noe. Kanskje jeg kan grave frem et gammelt, svart, stort, stygt analogt kompaktkamera fra de innerste lagerrom fra butikken der jeg jobber... finner kanskje et rom som ikke har vært åpnet på 20 år :!: . Neida, det var bare tull.

 

Det jeg da lurer på er følgende;

 

-Er dette av interesse for forumbrukerne? Selv om "premie" er ubetydelig eller ikke-eksisterende? Premien kan fort bli kun heder og ære, evt. en 20x30 forstørrelse av bildet, rammet inn. Er helt blank på dette feltet. Vet heller ikke om det er lov å la en webshop eller butikk være sponsorer og sponse premien, da dette egentlig kvalifiserer som reklame.

-Er det i det hele tatt gjennomførbart?

-Forslag til hvordan vi gjennomfører det?

 

Rett og slett... la alle dine tanker rundt denne idéen flyte, så er vi kanskje heldige og kan starte allerede i februar? Håper også at jeg får alle andre moderatorer med meg på at dette er en ok måte å "aktivisere" forumbrukerne, og for å tiltrekke flere brukere.

 

Håper på masse tilbakemeldinger :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det hørtes artig ut! Det kan jo føre til mange fancy bilder her i forumet (så lenge noen vet om det), og i tillegg så kanskje det hjelper sånne treige folk som meg til å få litt inspirasjon til å lage noe stilig selv ;)

 

Synes ikke mangel på premier er noe problem. Det er jo bare for gøy eller hva?

Lenke til kommentar

Et gøyalt forslag. Dette vil kunne bli både lærerikt og inspirerende. Premier er sikkert ok, men jeg synes ikke det er viktig. Derimot ville jeg sette pris på den evalueringen som blir gitt både til månedens bilde og andre bilder som det var verdt å kommentere. Og heder og ære er en bra motivator :)

Håper ideen blir realisert ...

Lenke til kommentar

Forskjellig tema hver måned stemmer jeg for, det kan bli meget bra og interesant.

 

Håper dette lar seg gjennomføre på en snerten metode :) og at det blir mange deltakere.

 

:thumbup:

 

Dessuten, "Vinneren av månedes bilde Januar/feb/mars på akam.no" er en jæv premie i seg selv.

Endret av stoners
Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig knall.

 

Jeg stemmer for å droppe premie helt.

 

Kanskje man i slutten av året, heller kan opprette en liten "artikkel" med årets bilder ;)

 

Blir litt rart å velge ut ett bilde, om det har vært 11/12 forskjellige temaer.

 

 

Man må nok være forberedt på altformange innsendinger.

Må ihvertfall ha maks 1 per bruker. Og dette må kunne redigeres frem til 15.

Lenke til kommentar

Temaidéen til Psilocybe er meget god. Synes også vi bør gå for slike ett-ords tema.

 

Forslaget til genesis om kun ett bilde pr. bruker høres også ut som en nødvendighet, ihvertfall til vi ser hvor stor pågangen er.

 

Fortsett med tanker og idéer. Jeg går og tenker på mulige løsninger fra tid til annen. Gleder meg til det begynner å ta form og vi kan gjennomføre den første konkurransen. Foreløpig deadline for første konkurranse, er første februar.

Lenke til kommentar

*Maks 2 bilder for hver bruker med mulighet for å skifte etterhvert selvfølgelig.

*Syns pollen og stenging av tråd skal vente til 20. i hver måned.

*En konkurranse i måenden kunne er greit,

selv om jeg aller helst ville hatt det slik at det var en ukes konkurranse,

der vinneren gikk til månedens konkurranse som igjen gikk til års vinneren.

Men det blir kanskje litt for mye av det gode :ermm: ????

*Heder og ære holder vel i massevis :ermm: ? Kanskje en liten ekstra ting

til vinneren av året(Ps: bare en liten :D )

*En regel til det er ikke lov til å stille i årskonkurransen med

mer enn 2 bilder (eller 3 ;) ) altså hvis man allerede har vunnet to (eller 3)

konkurranser har man ikke lov til å vinne de resterende månedene, man kan delta og kan bli stemt på, men hvis man vinner tar andre plassen over i steden for.

Men siden man egentlig vant får man velge om de bildet skal ta over for ett av de andre!

 

TSP :)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Kjempebra forslag med en slik fotokonkuranse! Er også enig i at premie utelates, eventuelt at en liten hederspremie går til årets vinner.

 

Et spørsmål: Skal en eksklusiv jury bestående av proffe fotografer bedømme det beste bildet, eller skal Akam-brukerne utgjøre de stemmeberettigede. Dette er viktig å ta stilling til fordi det kan lede til forskjellige nivå av engasjement.

 

Et forslag som reduserer antall bilder kan være at hver bruker bare får poste et bilde hver måned. For å unngå et rush av bilder hvor det ene bildet skal overgå det andre i slutten av innpostingsperioden, kan brukerne hindres fra å se hverandres bilder før avstemmingsperioden begynner. Dette vil kanskje også bidra til litt større spenning.

 

En annen ting; Hvis man må legge ut om hvilke detaljerte grep man har foretatt seg i et redigeringsprogram av det innsendte bildet, så kanskje dette vil virke ekskluderende på brukere som ikke vet hva "gaussian blur" vil si. Er dette noe å ta hensyn til?

 

Uansett valg, dette blir helt sikkert en höydare blandt akams brukere.

Lenke til kommentar
Kjempebra forslag med en slik fotokonkuranse! Er også enig i at premie utelates, eventuelt at en liten hederspremie går til årets vinner.

 

Et spørsmål: Skal en eksklusiv jury bestående av proffe fotografer bedømme det beste bildet, eller skal Akam-brukerne utgjøre de stemmeberettigede. Dette er viktig å ta stilling til fordi det kan lede til forskjellige nivå av engasjement.

 

Et forslag som reduserer antall bilder kan være at hver bruker bare får poste et bilde hver måned. For å unngå et rush av bilder hvor det ene bildet skal overgå det andre i slutten av innpostingsperioden, kan brukerne hindres fra å se hverandres bilder før avstemmingsperioden begynner. Dette vil kanskje også bidra til litt større spenning.

 

En annen ting; Hvis man må legge ut om hvilke detaljerte grep man har foretatt seg i et redigeringsprogram av det innsendte bildet, så kanskje dette vil virke ekskluderende på brukere som ikke vet hva "gaussian blur" vil si. Er dette noe å ta hensyn til?

 

Uansett valg, dette blir helt sikkert en höydare blandt akams brukere.

Juryen som skal velge ut nominerte bilder hvis det blir for mange innsendte, regner jeg med vil bestå av brukere her på Akam som har vist forståelse for fotografi, men uten at de behøver å være profesjonelle på noen måte. Dette er noe man etterhvert må finne ut av.

 

Alt det andre du foreslår og spør om, er ting vi må finne ut av... regner med at alle innsendte bidrag vil være synlige for alle fra det blir lagt ut til avstemmingen begynner. Ellers blir det litt vanskelig å gjennomføre og masse ekstraarbeid for meg :)

 

Har også lyst til å legge til en regel, at man MÅ beskrive hva man evt. har gjort med bildet i etterkant. Blir en bruker avslørt, vil han eller hun bli diskvalifisert. Det er imidlertid ikke ulovlig å behandle et bilde i etterkant, så lenge han eller hun skriver hva som er gjort med bildet etter man trykte ned utløseren, det være seg blur, oppskarping, fargebehandling eller lignende. Men utgangspunktet må være et ekte bilde, og man skal ikke legge til "heavy" effekter eller ting som ikke var i bildet i utgangspunktet (som et spøkelse, en UFO eller lignende).

 

Takk for ditt gode innspill, som fikk tankene i sving.

Lenke til kommentar
*Maks 2 bilder for hver bruker med mulighet for å skifte etterhvert selvfølgelig.

*Syns pollen og stenging av tråd skal vente til 20. i hver måned.

*En konkurranse i måenden kunne er greit,

selv om jeg aller helst ville hatt det slik at det var en ukes konkurranse,

der vinneren gikk til månedens konkurranse som igjen gikk til års vinneren.

Men det blir kanskje litt for mye av det gode :ermm: ????

*Heder og ære holder vel i massevis :ermm: ? Kanskje en liten ekstra ting

til vinneren av året(Ps: bare en liten :D )

*En regel til det er ikke lov til å stille i årskonkurransen med

mer enn 2 bilder (eller 3 ;) ) altså hvis man allerede har vunnet to (eller 3)

konkurranser har man ikke lov til å vinne de resterende månedene, man kan delta og kan bli stemt på, men hvis man vinner tar andre plassen over i steden for.

Men siden man egentlig vant får man velge om de bildet skal ta over for ett av de andre!

 

TSP :)

*Gode forslag du har, men synes grensen bør være et bilde pr. bruker for å forhindre alt for mange bilder.

*Også en mulighet at vi starter pollen den 20. slik at man får god tid på seg til å sende inn bilder, men er vi da sikre på at vi mottar mange nok stemmer til å utkåre en riktig vinner?

*Ukeskonkurranse til månedskonkurranse til årskonkurranse blir nok litt vel mye å holde styr på. Tror nok vi skal holde oss til månedskonkurranse.

*Jo flere månedskonkurranser man har vunnet, jo flere sjanser har man til å vinne årskonkurransen (det er for øvrig det bildet man vant med i månedskonkurransen som deltar i årskonkurransen), men vi kan jo sette en grense også her, på to-tre ganger pr. bruker. Altså, har man vunnet f.eks tre ganger kan man fortsatt delta, men vinner man en fjerde gang, er det andreplassen som går videre den måneden.

 

Når det gjelder at bildene som vant månedskonkurransen er den brukerens bidrag for årskonkurransen... er det mer interessant med en ny konkurranse i stedet? Med et nytt tema, og at kun vinnerne av månedskonkurransen får delta? Helt åpen for innspill her.

 

Uansett... det jeg skriver nå, er bare forslag til hvordan dette skal gjennomføres. Ingenting er bestemt enda, så jeg er helt åpen for deres tanker og forslag... det skal jo være deres konkurranse.

Lenke til kommentar

Må si meg enig i det du sa nå Afseth, det er bare det

at jeg alltid tenker ut løsninger som er vanskelige å få til.

(Er en av mine svakheter ;) )

 

Er ikke helt sikker på hvordan jeg vil ha det,

med tanke på årskonkurransen.

Ide å starte poll om det?

 

Syns fortsatt det skal være en grense på hvor mange konkurranser man kan vinne, at andreplassen da tar over. Og at den egentlige vinneren får muligheten til å velge om det bildet skal byttes ut med noen av de andre! (Riktignok hvis det blir sånn at man i årskonkurransen stiller med bildene man har vunnet med)

Maks fire seire!

 

TSP :)

Lenke til kommentar

Syns dette er virker toppers jeg! :yes:

 

Premien er vel nesten ubetydelig, fint med 20x30 bilde og evt en brukertittel her på forumet? Eller en minnebrikke etc... Premiene er ikke det viktigste. ;)

 

En mod må jo ta ansvar for alt dette, fixe polls osv. Det MÅ man jo ha, elelrs syns jeg dte er fint med:

-1 Bilde pr pers som du ikke kan bytte etter du har lagt ut, da får du heller prøve deg neste mnd?

-En Poll i mnd'en holder, en uke er altfor lite, og 15. hver måned er akkurat passe, det er jo votinga vi nesten bør ta mest hensyn til.

 

*Gleder meg*

 

EDIT: Syns det var en litt stygg dobbeltpost fra Afseth over her. :wee: 6 Minutter imellom to poster, fyfy Afseth! :tease:

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
-1 Bilde pr pers som du ikke kan bytte etter du har lagt ut, da får du heller prøve deg neste mnd?

 

EDIT: Syns det var en litt stygg dobbeltpost fra Afseth over her. :wee: 6 Minutter imellom to poster, fyfy Afseth! :tease:

Jeg støtter 2 bilder pr person. Da kan en kanskje få med både et "vanlig" bilde og et litt spesielt/utradisjonelt.

 

Ser forresten ingen dobbeltposter som du snakker om......... Han siterer to forskjellige brukere.

 

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...