Gå til innhold

Den komplette hurtigtast-guiden for windows


d0ppler

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle endelig bidra litt her på forumet, med en liten "hurtig-tast" guide for Windows Platformen. Har lyst til at denne skal være så komplett som mulig, så her er det bare å poste hvis dere ser noe som mangler:

 

De fleste av disse hurtigtastene fungerer for alle windows-platformer f.o.m. Win95

 

Hvorfor kan jeg ikke bruke musa?

Selvfølgelig kan du bruke musa, men lærer du deg hurtigtaster vil du etterhvert effektivisere ditt databruk betraktelig, samtidig som du er mindre utsatt for scene-skader.. "muse-syken" har de fleste hørt om...

 

 

 

Windows-knappen

windowskey.gif

Jeg veit at det er MANGE databrukere som ALDRI har brukt windows-knappen, nettop fordi man ikke er klar over mulighetene med den:

(WK = Windows-Knapp)

  • WK + E - Åpner Windows Utforsker(Explorer)
  • WK + D - Viser skrivebordet
  • WK + F - Søk etter filer/mapper/datamaskiner/etc
  • WK + U - Utility manager/narator
  • WK + L - Log av gjeldende bruker
  • WK + M - Minimerer alle vinduer
  • WK + R - "Kjør/Run" dialog boksen
  • WK + F1 - Help and Support Center
  • WK + Pause - System Properties

 

Andre Generelle Hurtigtaster

  • Ctrl + Alt + Del - Logge av dialogboks (eller task manager/oppgavebehandling for en "single-user installation" av WinXP)
  • Ctrl + Shift + Esc - Task Manager/oppgave behandling
  • Ctrl + Esc - Samme som å klikke på start-knappen (samme som å bare trykke windowsknappen), bruk piltastene for å navigere, Enter for å velge
  • Alt + Tab - Veksle mellom åpnede programmer/vinduer (Hold Alt-knappen inne mens du presser Tab for å gå til neste program, når du har programmet ditt slepper du opp begge tastene)
  • Alt + Shift + Tab - Samme som ovenfor, bare at du "går bakover" istedenfor
  • Ctrl + Tab - Veklse mellom dokumenter/undervinduer til et program (feks Word/Excel/PhotoShop/Etc)
  • Ctrl + Shift + Tab - Samme som ovenfor, bare at du "går bakover" istedenfor
  • Alt + F4 - Lukk gjeldende program/vindu
  • Ctrl + F4 - Lukk gjeldende undervindu/dokument/tab (feks et dok. i Word/en tab i Opera/Firefox, eller en workbook i Excel)
  • DEL - Slette (det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)
  • Shift + DEL - I windows utforsker/explorer : slett fil(er) UTEN å gå via søpplekurven
  • Ctrl + C - Kopiér/Copy (det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)
  • Ctrl + Insert - Kopiér/Copy (det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)
  • Ctrl + V - Lim inn/Paste(det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)
  • Shift + Insert - Lim inn/Paste(det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)
  • Ctrl + X - Klipp ut/Cut(det kan være seg fil/tekst/objekt/etc.. alt ettersom hvilket program du er i)
  • Ctrl + N - Nytt dokument/vindu
  • Ctrl + O - Åpne et dokument
  • Ctrl + S - Lagre et dokument
  • Ctrl + A - Markér Alt
  • Ctrl + P - Skriv ut/Utskrifts dialogboks
  • PrintScreen - Sender bilde av skjermen din til Utklippstavlen/clipboard
  • Alt + PrintScreen - Sender bilde av det AKTIVE vinudet til Utklippstavlen/clipboard
  • Ctrl + I - Lagre/fange opp bilde av hovedvinduet til Mediaplayer'n (fungerer kun for filmer)
  • F2 - Rename/endre navn på valgt fil i utforsker
  • F5 - Reload/Refresh/Oppdatér (feks i nettlesere, men også en del andre programmer hvor du har muligheten til å oppdatere bildet)
  • Alt + Space - Få opp vindusmenyen for det gjeldende vinduet (Lukk/close/flytt/move/resize/minimér/minimize/maksimér/maximise/etc/etc)

 

 

 

Generelle hurtigtaster i dialogbokser

Disse hurtigtsatene fungerer i de fleste dialogbokser (Open/Save/Print/Choose Color/Etc)

  • Esc - Lukk dialogboksen (Det samme som Cancel/Avbryt)
  • Enter - Bekreft valget og lukk dialogboksen (Det samme som OK)
  • Tab - Flytte fokus til det NESTE element (Tekstbokser/knapper/etc)
  • Shift + Tab - Flytte fokus til det FORRIGE element
  • Space - Huke av/bort et kryss for en eller annen opsjon/muilghet

 

 

Hurtigtaster spesielt for tekst-editering/redigeringsverktøy

  • Piltast - Flytt markøren i pilens retning
  • Shift + Piltast - Flytt markøren i pilens retning samtidig som du markerer teksten
  • Ctrl + Høyre/venstre Piltast - Flytt markøren bortover ORD FOR ORD
  • Ctrl + Shift + Høyre/venstre Piltast - Flytt markøren bortover ORD FOR ORD samtidig som du markerer teksten
  • Home - Gå til STARTEN av gjeldende linje
  • End - Gå til SLUTTEN av gjeldende linje
  • Ctrl + Home - Gå til BEGYNNELSEN av dokumentet
  • Ctrl + End - Gå til SLUTTEN av dokumentet
  • Shift + Home - Gå til STARTEN av gjeldende linje, og markér teksten
  • Shift + End - Gå til SLUTTEN av gjeldende linje, og markér teksten
  • Ctrl + Shift + Home - Gå til BEGYNNELSEN av dokumentet, og markér teksten
  • Ctrl + Shift + End - Gå til SLUTTEN av dokumentet, og markér teksten
  • Page Up - Navigér en side/skjerm opp
  • Page Down - Navigér en side/skjerm ned
  • Shift + Page Up - Navigér en side/skjerm opp, og markér teksten
  • Shift + Page Down - Navigér en side/skjerm ned, og markér teksten
  • Ctrl + Enter - Sett inn et hardt linjeskift (form feed) (Kun for Word og lignende programmer)

 

 

Nesten alle ledetekster/labels/etiketter har en eller annen bokstav understreket...

Ja, og alle disse knappene/menyene kan du aksessere veldig lett ved å holde ALT-knappen inne samtidig som du trykker på den respektive bokstaven. (Altså den bokstaven som er understreket).

I de nyeste Windows-platformene ser du ikke disse "hurtig-tastene" før du faktisk holder ALT-knappen inne.

 

 

I tillegg vil jeg også nevne at den andre knappen på et tastatur de fleste aldri har rørt, er denne knappen:

rmb.jpg

Denne knappen er akkurat det samme som å trykke høyre museknapp i de FLESTE programmer

 

 

Dessuten... De fleste "proffe" prorgammer har sine egne hurtigtaster for spesielle funksjoner, og disse er også nevnt ved siden av kommandoen på menyen.. For guds skyld, lær deg de som du bruker ofte, og du vil bli et nytt og bedre menneske! ;)

 

Denne posten vil bli oppdatert fortløpende...Med forbehold om skriveleif

Endret av dga01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med at du legger til forslagene som kommer øverst i tråden?

 

Uansett:

 

alt + PrtSc = Du tar bilde av kun det aktive vinduet :D

Ctrl + i = ta bilde av det som skjer i mediaplayeren (mener jeg)

 

Setter denne som sticky jeg :fun:

skal legge til alle forslag etterhvert som dem kommer..

 

 

ahh.. glemte printscreen ja... legge denne til... og mediaplayer'n..

 

 

 

:w00t: jippi, jeg har en sticky"

Lenke til kommentar

Kjempeflott guide! Var eit par av dei eg ofte har bruk for.

 

Men korleis endrer eg navn på fleire filer samtidig sånn at det blir Fil, Fil (1), Fil (2) etc..=?

 

Dog, eg saknar home, end page down, page up, og delete på venstre sida av tastaturet der venstrehanda oftest er.

 

Fur: Med Win+D kan du gjenopprette dei, det kan ikkje Win+M

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Mye brukt hos meg;

windows key + pause/break - åpner systemegenskaper

ctrl + w - lukker gjeldende tab i opera/konqueror/firefox

Win + Pause var genial! Viste ikke om denne

 

La inn lukk undeervindu også.. denne glemte jeg, men jeg la inn Ctrl + F4, fordi denne funker på enda mer programmer, i tillegg til de du nevner.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...