Gå til innhold

Hvordan lage enkel og rimelig IR-mottaker for PC


Anbefalte innlegg

Okei.

Here goes.

 

Dette er en slags worklogg om hvordan man enkelt kan lage en IR-mottaker for PC-en sin.

Dette er ikke noe banebrytende, og det finnes mange ferdige løsninger der ute.

 

Først vil jeg bare vise den jeg har laget for å teste hvordan dette funker.

Så etterhvert, vil jeg bygge mottakeren inn i kabinettet på en litt "utradisjonell" måte.

 

Det hele begynte med at jeg ble rimelig lei av å springe frem og tilbake til tastaturet for å

skifte sang i Winamp, eller pause filmen osv i BSplayer.

Etter at jeg fikk trådløst tastatur ble det jo enklere, men er litt keitete å ta med tastatur i sofaen og.

Så fikk jeg meg skjermkort med Dualhead, som da gjorde at det hendte at andre ville bruke tastaturet

mens jeg så på film fra PC-en.

 

Så jeg har snust litt på forskjellige løsninger.

Bluetooth, ferdigproduserte IR'er osv osv.

Siden jeg ikke har Bluetooth tlf, så er det utelukket. Ferdigproduserte greier koster en del penger.

 

Men fant noe interessant på www.lirc.org

Der har de en tegning av en enkel mottaker beregnet for seriellporten på datamaskinen.

I dag har man jo PS/2 og USB, så COM-portene er jo stort sett ikke i bruk.

Genialt tenkte jeg.

Heldigvis er det en luring som har laget en Windowsversjon av LIRC.

 

TV-fjernkontrollen min har egne dedikerte knapper for f.eks DVD-spiller.

De kan jeg jo da bruke til WinLIRC. :D

SonyRemoteSmall.jpg

 

The Project Begins.

 

Først. Finne deler.

Elfa er jo plassen å finne slikt.

Snoket litt rundt og endte opp med denne listen over deler.

 

Artikkelnummer:

44-106-50 Kapsling for D-Sub'en.

75-303-89 Selve mottakerkretsen, med logiske kretser innebygd.

67-000-82 Kondensator.

70-005-57 Diode.

60-105-73 Motstand.

73-001-07 Regulatorkrets.

44-160-53 9-pins D-Sub kontakt.

 

Da ender vi på en total på ca 70-75 kroner i deler.

Ikke ille.

 

Forklaring på kretsen ligger på http://www.lirc.org/receivers.html

For de som ikke er så tekniske, evt flinke i engelsk, kan vi ta en kortversjon her.

 

Fra pinne 7 på D-Suben kommer den en spenning på ca 10 Volt (stasjonær PC, for bærbare kan det være 6 Volt eller mindre.)

 

D1 er en diode med betegnelsen 1N4148 (som mange elektronikk-kyndige kjenner til, siden den brukes til omtrent det meste.)

Oppgaven til dioden er å sørge for at vi kun får + videre inn i kretsen vår.

- (minus) blir blokkert.

 

IC2 er en spenningsregulator. Dens oppgave er å ta den +10 Volten vi får fra COM-porten og regulere den ned til +5 Volt.

Det er det vi trenger, siden selve IR-mottakeren er beregnet for å gå på +4.5 -> +5.5 Volt.

(OBS: På lap-toper er som sagt spenningen ut på COM-porten veldig lav, og siden en slik regulator trenger en spenning ca 2 Volt høyere enn regulatorspenningen kan det hende at denne kretsen ikke fungerer.)

 

C1 er en kondensator. Den er der for å filtrere vekk evt høyfrekvent støy (rippel) i driftsspenningen til IR-mottakeren. Jeg valgte en ekstra liten type, men man kan bruke andre hvis man vil. Jeg valgte en som tåler opptil 25 Volt, som sikkert er litt overkill, men pytt-pytt.

 

IC1 er selve IR-mottakeren. Den er komplett med kretser som gjør at man kan sende signalet direkte inn på COM-porten via pinne 1 på D-Sub kontakten.

 

R1 er en motstand som har sin hensikt å gjøre slik at pinne 1 alltid har spenning uavhengig av om IR-mottakeren er i bruk eller ei.

 

Var ikke det kort? ;)

 

Okei. Så til det "endelige" resultatet.

 

Etter litt kreativ lodding endte jeg opp med dette her.

Bestemte meg for å droppe kapslingen foreløpig.

 

Reciever1Small.jpg

Reciever2Small.jpg

 

Så plugget jeg den inn bak på PC-en, og slik ser det ut.

 

InComPort1Small.jpg

InComPort2Small.jpg

 

Okei.... So far so good.....

 

Da var det bare å teste programvaren.

WinLIRC er jo gratis, så vi begynner der.

Selve prosessen med å lære WinLIRC å kjenne fjernkontrollen er enkel.

Men hver knapp må få et eget navn, og programmet trenger å ta en prøve av hvert signal.

Etter dette blir det plankekjøring.

 

Winamp trenger en plugin for å støtte WinLIRC.

BSplayer har innebygd støtte for WinLIRC.

Da er det bare å legge inn hvilken knapp som skal gjøre hva, og du er få minutter unna uavbrutte kosestunder i sofaen din.

 

Testen gikk helt fint. Jeg kan starte, stoppe, pause, hoppe frem og tilbake i playlistene mine.

I grunn er det mange andre ting man og kan gjøre. Kun fantasien som setter grenser.

 

Det finnes andre programvarer som gjør at man kan faktisk styre programmer som ikke støtter WinLIRC.

Dvs at du kan gjøre ganske mye annet enn bare å styre musikk/film.

Jeg skal ikke gå inn på det, i og med at jeg ikke har testet disse nevneverdig.

 

Så skal jeg fortelle om neste steg.

Jeg har et Lian Li PC61USB kabinett.

(De oppmerksomme titterne vet det allerede, hint: Baksiden av kabinettet på bilde lengre opp.)

Kabinettet har 3 plasser for noe så sjeldent som diskettstasjoner.

Okei, så har jeg faktisk 1 da, sort tilogmed. Jeg er nok litt gammeldags. Men men.

Men det vil jo faktisk si at jeg har 2 ledige plasser. Hmmmm. :hmm:

Hva om man borret et bittelite hull der, og plasserte IR-mottakeren der?

Yes! :D

Da kan jeg tilogmed koble kretsen inn på COM2 connectoren som er på hovedkortet.

Jeg kan tilogmed sløyfe D1 og IC2, siden jeg kan hente +5 Volt fra PSU'en via en Molexkontakt for floppy-drev.

:thumbup:

 

Dette blir neste steg, og det kommer jeg tilbake til.

 

Håper det er en del folk der ute som kan dra nytte av denne "lille" guiden/worklogen/skribleriet mitt. (Ekke helt sikker på hva man skal kalle det.)

 

"I'll be back...."

 

Edit: Siden Home.no ser ut til å være permanent nede har jeg hostet filene en annen plass.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Her kommer det endelige resultatet kan man si.

 

Etter mye fundering på hvilken løsning jeg skulle gå for koblingsmessig internt i PC-en, valgte jeg å simpelthen kjøre kretsen slik den er på COM2 tilkoblingen.

Jeg kunne hentet +5V til IR-føleren direkte fra PSU via f.eks en floppyconnector.

De er det jo som regel en del til overs av på PSU'en.

 

Men.... Elfa hadde bare en prinkortkontakt fra Molex som ligner på den som er standard Floppy.

Kjøpte den, og fant ut at det passet ikke helt 100%.

 

Det viser seg at AMP produserer floppydrev-kontaktene. Og den jeg skulle ha fant jeg ingen plass.

 

Så, da var det bare en utvei.

Fant de delene jeg trengte:

 

55-660-13 10-leders flatkabel.

43-108-01 10-pins IDC-kontakt (Minner om vanlig IDE kontakt. Standard for COM2 tilkoblinger på hovedkort.)

43-110-15 Strekkavlastning for flatkabel.

48-396-76 Experimentkort/Printkort.

 

Totalt kom disse delene seg på Kr 120,-

Den største kostnaden var printkortet, men til gjengjeld er det stort nok til å pludre med andre prosjekter. :D

 

Med delene i boks, så var det jo bare å hive seg rundt.

Svi igang loddebolten, mens man sjekker pinne-layout på koblingene.

Ikke så bra om man skulle ta feil. :no:

 

Først monterte jeg alle komponentene og flatkabel osv.

Til å begynne med tenkte jeg å slippe å mekke til kabling for IR-føleren.

Slik ble det seende ut da.

 

FloppyBaySmall.jpg

 

Jeg fant imidlertidig fort ut at jeg måtte ha en mere fleksibel løsning.

Så jeg loddet på en bit kabel og hadde på krympestrømpe, for sikkerhets skyld.

 

NewPatentSmall.jpg

 

Spacere må en ha... ;)

 

SpacersSmall.jpg

 

Deretter borret jeg opp med 2 mm bor for å lage et lite hull i dekselplaten.

Så borret jeg fra innsiden med et 4.5 mm bor.

Dette siden "øyet" til IR-føleren buler utover. Hullet jeg borret er større på innsiden enn på utsiden, derfor passer det perfekt. ;)

 

FinishedSmall.jpg

 

Da var det bare å montere greien inn i PC-en og få plugget den i.

Litt kjip plassering av COM2 tilkoblingen, mellom et par PCI kort.

Tilfeldigvis der jeg har Lydkort på oversiden og IDE kontrollerkort på undersiden.

Men men, det gikk til på et vis.

 

Her er det endelige resultatet. Voila. :D

(Mulig bildet er litt crappy, men akkurat nå er det det beste jeg har. :thumbup: )

 

LittleEyeSmall.jpg

 

Jepp, da var jeg ferdig.

Og dett var dett...... :w00t:

 

Edit: Siden Home.no ser ut til å være permanent nede har jeg hostet filene en annen plass.

Endret av snole
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Flott å se en slik fin guide - også på norsk. Hadde jeg sett denne før jeg lagde min kunne jeg spart meg noen minutter. Jeg gjorde riktignok ikke samme løsningen men.

Siden jeg skal bruke min mottager på min HTPC (Home Theater PC) - og jeg ikke vil ha den så nært TV'en (pga støy) så valgte jeg å lage ledning til min mottaker og bygge den inn i en boks som jeg legger oppå forsterkeren eller i nærheten der. Kan godt legge ut bilder hvis noen er interessert, men har ikke kamera her nå.

 

Men hvis du vil og kan - bygg deg en ir-mottager. Er kjempe kjekt og funker som bare det. Spesielt med lirc og freevo :)

Lenke til kommentar
:)

 

dette er jo en måte å gjøre det på, men siden com-porter er en utdøende rase og IR har sine begrensninger har mpx dette veldig koselige RF alternativet som eg er strålende fornøyd med: Ati remote wonder til 176,- genial pris :thumbup:

 

Kan til og med styre mus peker med en en pil tast (ja, entall) og defn funker både i windows med ati drivere og under lirc på linux.

Jepp, all honnør til trådstarter, men man trenger ikke finne hjulet opp på nytt.

Lenke til kommentar
:)

 

dette er jo en måte å gjøre det på, men siden com-porter er en utdøende rase og IR har sine begrensninger har mpx dette veldig koselige RF alternativet som eg er strålende fornøyd med: Ati remote wonder til 176,- genial pris :thumbup:

 

Kan til og med styre mus peker med en en pil tast (ja, entall) og defn funker både i windows med ati drivere og under lirc på linux.

Jeg tenkte med en gang i de baner ja. Det må da være mye billigere og enklere måter å få seg en IR-mottager på enn ved å bestille deler for 75kr + 150kr i frakt + å måtte sitte å mekke og styre selv. Vel, det er jo kult å ha noe hjemmelaget men det det kan som sagt gjøres enklere og billigere. Og da får man til og med garanti og manual med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Det var 2 grunner til at jeg laget denne mottakeren:

 

1. Jeg liker å holde på med slikt.

2. Jeg ville unngå å få enda en fjernkontroll. Derfor ville jeg ha noe som jeg enten kunne bruke TV-remotens DVD knapper til, eller Forsterkerens fjernkontroll.

 

Nå vet jeg ikke hva Elfa tar for porto og slikt. Jeg hentet de direkte på butikken i Oslo. :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...