Gå til innhold

Ny PC / AMD 64 / Socket 939 / ca 20.000


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal anskaffe ny entusiast-PC hjemme, som skal være kraftig nok til å kjøre det meste av både spill (flysim-entusiast, men også titler som Call of Duty, Splinter Cell, Colin McRae Rally, Doom 3, etc.) og nytteprogrammer. I tillegg utvikling i Visual Studio .NET. Har et ganske fleksibelt og romslig budsjett, men jeg satser i utgangspunktet på å bruke rundt 20 lapper eks. skjerm. Jeg har ikke tenkt spesielt på overklokking, men det er jo gøy å få ut ørlite mer ytelse enn det du betaler for, så lenge alt er stabilt og fint, og ikke bråker for jæ.... pga. all kjølingen som gjerne må til :ermm: (jeg liker ikke at det suser for mye).

 

Prisen må inkludere 802.11g trådløs router + PCI kort (min. 54 mbps), da jeg er lei av å trekke kabler over hele huset for å koble meg til min DSL (bruker Chello). I tillegg tar jeg ofte med meg min bærbare PC fra jobben, som har 802.11g kort innebygget. Prisen må i tillegg ta høyde for Win XP Pro Engelsk OEM (har kun Win 98 på min gamle hjemme-PC), og evnt. annen nødvendig systemprogramvare for å få alle komponenter til å funke (dvs. Nero 6.0 for CD/DVD brenning, og evnt. WinDVD, hvis de ikke er inkludert i bundle til komponentene - Norton Internet Security har jeg allerede).

 

Har en helt kurant 4 år gammel ViewSonic G790 19" CRT som jeg vil beholde inntil 20"+ LCD med rask respons, og min 1600x1200 går ned i pris. Alt annet skal skiftes ut.

 

Har vurdert både Socket 775 / I925 med P4, DDR2 og PCI-Express, og Socket 939 med AMD Athlon 64. I en periode vurderte jeg til og med å importere en AlienWare Aurora, eller kjøpe en Dell XPS, men det har jeg slått fra meg. Ut i fra pris/ytelse/tilgjengelighet, går det mot Socket 939, men jeg er åpen for andre innspill - både Intel og AMD.

 

Med to små barn hjemme som syns pappas PC er det mest spennende i verden - spesielt å hjelpe til når ting skal skrus og monteres - har jeg tenkt å få enten Netshop eller Komplett til å bygge PC'en for meg med komponenter som jeg selv velger ut. Da har jeg noen andre å skylde på hvis ting går galt også... :thumbup:

 

Ut i fra min egen kjennskap, diskusjoner på dette forum, og tester på hardware.no og andre steder, har jeg foreløpig et oppsett som ser slik ut (alt hentet fra Netshop).

 

 

Asus AV8 Deluxe/Wifi-g K8T800PRO S-939

- ATX , ATA/SATA, GbLAN, Raid kr 1 175,00

Har lest og hørt at et nForce3 250-basert hovedkort som MSI K8N eller Gigabyte K8NSNXP er litt råere, men har foreløpig valgt dette kortet pga. god bundle, innebygget WiFi som gjør at jeg slipper et ekstra kort, og generelt gode omtaler. Bør jeg heller velge et nForce3 250-kort? Det koster jo ikke mye ekstra for et frittstående 802.11 g PCI eller USB kort, så det er kanskje dumt å tenke for mye på bundle. Og for alt jeg vet finns det et nForce3 250 kort med WiFi bundle også...

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED

- Socket 939 512KB cache kr 3 250,00

OCZ 1024MB EL Dual Channel optimized

- PC-3700 DDR 512 x 2 Kit 2.5-4-4-7 466Mhz kr 2 595,00

Corsair er selvsagt et alternativ.

 

Sapphire Radeon X800PRO 256MB Vivo

- Toxic-versjon med Arctic Cooling kjøling kr 4 150,00

Heller mot X800PRO Vivo som kan flashes til XT. Vurderte også GT6800, men har lest at de fleste GT-kortene støyer mer, og at de krever to kortplasser - derfor X800... Ofrer kanskje noen FPS på Doom3, men det jevner seg ut på andre områder. Ulempen er selvsagt usikker leveringstid på nesten alle X800-kortene, men den som venter på noe godt etc. I tillegg god bundle på dette kortet, med PowerDVD/PowerDirector Pro, og fullversjon av to av mine favoritter: Splinter Cell - Pandora Tomorrow og Prince of Percia - Sands of Time.

 

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

- 8MB cache 10000RPM kr 1 595,00

Systemdisk

 

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM

- Barracuda 7200.7 Plus 8MB cache kr 1 099,00

Datadisk. Vurderer å kjøpe en til, og kjøre RAID-0. Er det verdt det?

 

NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern

- 16X dual layer sort, bulk kr 790,00

Plextor DVD-spiller IDE 16x/48x Sort

- Intern PX-116A/T3BPB bulk kr 350,00

Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort

- Sony MPF 920 - Diskettstasjon kr 150,00

Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS

- PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX7.1, Retail kr 995,00

Thermaltake Tsunami Aluminium Sort

- VA3000BNA m/USB/FW/Audio u/powersupply kr 1 350,00

Vurderte også CoolerMaster Stacker (se f.eks. denne testen), men Tsunamien ser bra ut, er mindre (vil aldri få bruk for alle slot'ene til Stacker'en uansett), og har fått bra tester. Jeg liker at det er uttak for USB/lyd/etc på toppen av kabinettet, og kjøleløsningen i dette kabinettet ser ut til å være av de bedre standardløsningene.

 

Thermaltake Silent strømforsyning 560W

- Silent Purepower Serie Sort kr 1 250,00

Bør gi nok "juice" på både kort og lang sikt. I tillegg ikke så verst stillegående. Alternativ er EnerMax NoiseTaker 470 (se SilentPCReview hvor NoiseTaker døpes til "efficiency king").

 

Logitech MX510 Performance Optical Mouse

- USB/PS2 kr 375,00

Let the fraggin' begin! MX1000 er jo selvsagt fristende, og i følge reklamen skal det ikke være noen problem med hard spilling selv om den er trådløs. Bør jeg bytte? (Trådløst er jo behagelig, da!)

 

Logitech Ultra X Flat Tastatur, OEM/Bulk

- Sort/Sølv, PS/2 kr 275,00

Den er jo bare lekker, selv om den ikke er trådløs. Alternativt vurderer jeg en sort trådløs LX500, hvor jeg bytter ut den medfølgende musa med MX510 eller MX1000. Noen anbefalinger/erfaringer?

 

D-Link trådløs bredbåndsrouter AirPlusG+

- 54Mbps m/4 ports 10/100MBIT`s switch kr 850,00

Må ha en WiFi router for å slippe å trekke ledning fra kabel-TV uttaket mitt til der PC'en står...

 

Microsoft Windows XP Professional OEM

- Engelsk kr 1 395,00

Nero Burning ROM 6.0 OEM Express

- Nero software for brenning av CD og DVD kr 110,00

Ser ikke ut til å være med i NEC' bulk bundle, så jeg tar med denne. PowerDVD er med på bundle til skjermkortet.

 

Totalt: kr 21 754,00 + frakt og montering

 

Kan jeg få mer for ca samme sum (eller gjerne litt mindre), og hvor kan jeg hente mest på å bytte komponenter? Alle gode forslag mottas med takk. Husk min begrensning: Alt må kunne bestilles fra enten Netshop eller Komplett, og totalprisen bør ligge rundt 20'.

 

Takker på forhånd for alle gode tips og kommentarer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nice pc det der hvis du bestiler :dribble:

 

Men du bør styre unna trådløs mus hvis du er hardcore gamer, jeg har hatt trådløs mus og tastetur før og tro meg når jeg sir det er ikke noe for gamere. For vanlige folk og kontor folk så funger det greit. Så jeg anbefale deg å ha mx510 usb mus hvertfall. Gjerne tastetur men kan tenke meg at trådløs tastetur kan funge, men huska når jeg var på lan og det var noen andre der med samme trådløse tasteturet så vil du få litt trøppel, hvertfall fikk jeg ettersom jeg hadde bare 3 kanaler med frekvenser så hvis det er flere en 3 med samme greia så vil det føre til trøppel. Plutselig driver muse pekkern din å røre på seg hehe.

 

Men ellers så oppsette veldig kjekt ut. Kanskje noe bedre hk men det virket greit.

På lydkorte trenger du ikke det beste av det beste med mindre du driver mye med musik innspilling. Du kommer deg langt nok med creative 5.1 live kort. Kabinete så jo også greit, men sjekk etter noen tester på det. Når jeg så denne super pc hw.no laga så ble jeg max gira på å skaffe meg det lian li kabinete dem testa, men når jeg så kor det var laget for å bare bruke luftkjøling så visste at det kabinette vil ikke jeg skaffe meg i fremtida.

 

Damn det kabinet CoolerMaster Stacker Så uber digg ut. Ening med at det må være en av de beste kjøleløsning med bare luft jeg har sett lenge på. Håper bare at hvis man bruker psu med 12cm vifte at den passer. På mitt kabinet nå så måtte jeg bøye en sån ramme som skulle hjelpe å holde psu på plass bakover fordi det ikke var plass til psu med 12cm vifte. Men det kabinete skal jeg lett ha når jeg skal oppgradere til 939 når det er blitt biligere. Ettersom jeg har 5 hd allerede trenger plassen. I en stund så var jeg lei av mitt hq08 high tower og gikk til midi dummeste jeg har gjort. Vil heller ha god plass og ikke noe trangt system. :no:

Endret av flabben2k
Lenke til kommentar

har ca samme oppsettet med lik ram, likt skjermkort, lik cpu, likt hk, lik hd (ikke raptor dog) også bare en cd brenner ettersom jeg ikke trenger noe mere.

 

Jeg har ikke dvd brenner lydkort laser mus osv men dette har ikke noe å si på ytelse da.

Jeg har desverre ikke testet den pg får den ikke opp på beinda fra netshop men hvis du er interisert i å høre om ytelse kan du sende meg pm eller så kna jeg poste her?

 

syntes oppsettet din så veldig bra ut :D

 

Trenger du virkelig nero, følger med programvare ;)

Lenke til kommentar

Da er det bestilt, og jeg gleder meg som en liten unge på julaften :D . Eneste minus er ventetiden - de siste delene er ikke antatt inn før 11. oktober, så realistisk blir det vel 4-5 uker å vente.

Jeg endret ørlite på spekken.

 

Valgte til slutt CoolerMaster Stacker kabinettet (takk for innspillet rabben2k, det fikk meg til å tenke på mine erfaringer fra "gamle" dager, og hvor kjekt det er med et stort kabinett med mye luft). Det utslagsgivende ble at jeg anser Stacker'en som mer "future proof" en Tsunami, med sin støtte for både ATX og BTX form factor, den ekstreme fleksibiliteten, og mye plass til alle kjøleløsninger man måtte ønske seg i fremtiden. Og 6 USB-porter på fronten av kabinettet er jo bare deilig! No more ekstern USB-hub! :w00t:

 

Etter mye frem og tilbake beholdt jeg hovedkortet. Vurderte å slenge inn Gigabyte kortet, men slo meg til slutt til ro med ASUS'en. Så får tiden vise om jeg kommer til å angre på det, og heller kjører inn et nForce3 250-basert kort.

 

Fristelsen ble for stor, og jeg byttet MX510 med MX1000. Satser på at reklamene og omtalene jeg har lest stemmer, og at dette er den første trådløse musa med minst like bra ytelse i spill som en trådmus.

 

Også endret jeg lydkortet til Audigy 2 ZS bulk, uten FireWire siden det er på hovedkortet, og sparte 300 kroner der.

 

Det siste jeg gjorde var å endre fra D-Link til LinkSys 802.11g router, etter å ha lest flere brukererfaringer som tyder på at LinkSys'en er mer stabil.

 

Totalprisen ble tilnærmet uendret - faktisk sparte jeg hele 30 kroner i forhold til original konfigurasjon :p . Håper jeg skal få mye glede av denne PC'en :thumbup:

 

Tusen takk for alle innspill!

Endret av Contempus
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...