Gå til innhold

Er dere enige med dette oppsettet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spesifikasjoner

 

- prisklasse; rundt 14 000 kr

- skal være AMD 64

- skal ha raptordisken

- skal ikke overklokke

- har tenkt å bruke pc-en til alt mulig

 

Har dere noen forslag til forandringer?

hva er pointe med den raptoren? Kjøp deg en Maxtor diamondmax 10 disk, med 16mb cache. Ca. like rask som raptor, mer plass, mindre støy. Nice?

Du bør velge ett hovedkort basert på Nforce3, og ikke MSI!

Og ikke value ram, det er no play! Ustabile møkka ram. Kjøp deg Corsair XL som Lenniz sier.

Lenke til kommentar
... og gått for 512/1024 mb Corsair XL  istedenfor den Value rammen

Lavere latency (2-2-2-5 i dette tilfellet) har veldig lite å si i praksis, spesielt når man ikke skal overklokke.

 

Les artikkelen ... eller hopp til konklusjonen

 

EDIT:

The amount of improvement varies greatly depending on the application you're running, but it's safe to generally characterize the improvement by saying that, compared with CAS 3.0 RAM, CAS 2.5 will give you a 1% to 2% speed boost, and CAS 2.0 will give you 2% to 4%.
Endret av Dafe
Lenke til kommentar
Du bør velge ett hovedkort basert på Nforce3, og ikke MSI!

Gigabyte GA-K8NS _ER_ basert på nForce3 250

Sorry, sjekka ikke specsa i linken. Gigabyte kortet gjør nok nytten.

Men anng. de ramma, har hatt en del stabilitets problem med de value ramma, ville derfor godt for noen litt bedre. (bygger 2-3 maskiner i mnd`en, og folk som absolutt ville spare på hver komponent fikk montert disse ramma, men det var ikke problem fritt. Særlig når tempraturen i kabinettet begynte å stige.

 

Men men, det er jo din pc.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke slenge på 1000 kr for å få XL RAM når det så lite ytelse å hente i det. Skal som nevnt ikke overklokke.

 

LenniZ: du har jo TwinMOS selv da :roll:

Men du vil slenge i ekstra cash på en raptor disk som gir så og si null ytelse ekstra i forhold til en Maxtor Diamondmax 10 16mb cache disk? Hmm...., merkelig.

Lenke til kommentar

Jeg har tillit til anandtech, og i deres test kommer Maxtor'en svært heldig ut.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2094&p=13

Jeg ville gått for en 200GB Maxtor med 16MB hurtigminne og droppet Raptor'en.

Hos MPX koster 200GB kr. 1225,-.

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=39316

Hvis du heller kjøper den framfor det du har valgt, får du altså omtrent samme ytelse og sparer altså ca. 1225,- Du kan med andre ord kjøpe to...

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke slenge på 1000 kr  for å få XL RAM når det så lite ytelse å hente i det. Skal som nevnt ikke overklokke.

 

LenniZ: du har jo TwinMOS selv da :roll:

Men du vil slenge i ekstra cash på en raptor disk som gir så og si null ytelse ekstra i forhold til en Maxtor Diamondmax 10 16mb cache disk? Hmm...., merkelig.

Leste du testen du salv la ut eller ?

 

 

Our benchmarks have shown that raw performance levels of the DiamondMax 10 are not up to par with Western Digital’s Raptor, but that’s not incredibly surprising considering the 33% difference in spindle speed. Still, the DiamondMax is without a doubt the fastest 7,200 RPM drive we’ve ever tested.

 

Så vis det er ytelse som gjelder så gå for Raptoren.. Den har i tillegg halvparten av søketiden til maxtor.

Men du må selvsakt vurdere ytelse mot lagring- alt kommer ann på hvor mye du vil betale.

Som du og sikkert ser så oppgir WD høyere verdier på støy en Maxtor, men dette stemmer ikke helt i praksis.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke slenge på 1000 kr  for å få XL RAM når det så lite ytelse å hente i det. Skal som nevnt ikke overklokke.

 

LenniZ: du har jo TwinMOS selv da :roll:

Men du vil slenge i ekstra cash på en raptor disk som gir så og si null ytelse ekstra i forhold til en Maxtor Diamondmax 10 16mb cache disk? Hmm...., merkelig.

Leste du testen du salv la ut eller ?

 

 

Our benchmarks have shown that raw performance levels of the DiamondMax 10 are not up to par with Western Digital’s Raptor, but that’s not incredibly surprising considering the 33% difference in spindle speed. Still, the DiamondMax is without a doubt the fastest 7,200 RPM drive we’ve ever tested.

 

Så vis det er ytelse som gjelder så gå for Raptoren.. Den har i tillegg halvparten av søketiden til maxtor.

Men du må selvsakt vurdere ytelse mot lagring- alt kommer ann på hvor mye du vil betale.

Som du og sikkert ser så oppgir WD høyere verdier på støy en Maxtor, men dette stemmer ikke helt i praksis.

Vel, du kan jo også lese denne:

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2094

 

Syns ikke at raptoren sine "små" seiere i enkelte tester veier opp for støy og lav kapasitet i forhold til maxtor disken.

Veldig små marginer ute og går. Så lite at de færeste(om noen) vil merke forksjell, det du derimot merker ganske bra er støy og kapasitet. (og hva du faktisk får for pengene!)

 

Er ytelse så veldig viktig, så må folk kjøpe scsi disker da. Har selv hatt 5 scsi disker, men forskjellen nå for tiden er så liten at jeg har kuttet ut scsi, den siste scsi disken jeg hadde var IBM 10`000RPM ULTRA 2 SCSI WIDE 18,3 gb, denne var ekstremt kjapp når jeg kjøpte den, men den kostet mer enn det smakte, 8000kr.

Lenke til kommentar

Jeg har både WD og maxtor disker i min pc. Og Maxtoren (SATA 250G) bråker mer en WD74G Raptoren min. I tester jeg har sett på så har faktisk WD`ene bråket mindre en det som er oppgitt mens Maxtor har bråket mer. Og det har resultert i at Maxtor hadde en høyere db en WD`en.

 

Vis du skal sammenligne med scsi så er Raptor "nesten" like rask som en 10k. Men det mangler litt opp til en 15k SCSI.(Ultra320)

Fordelen med WD er at det er mindre feilprosent en vanlige Hdd`er. Men det er et stort hopp opp til SCSI her og. Det er derfor SCSI er å anbefale for feks. bedrifter o.l som krever data sikkerhet.

Det er ikke alle bedrifter som trenger ytelsen til SCSI men di velger den fordi det er MYE mindre sjangse for krasj på en slik disk en en ATA eller en SATA.

Lenke til kommentar

for og få maximal ytelse på diskene dine så kjøp scsi... de jobber internt og er stabile som faen...

 

ide disker er som en snegle i forhold...

eneste minuset med scsi er at de er svin dyrt.. og du har bare 14000 kr og bruke så da..

kutt ut raptoren og bytt til en maxtor diamond...... den har 16 mb cache!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...