Gå til innhold

Forskjell på 1x120mm og 2x120mm radiator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si noe om hva temperaturforskjellen kommer til å bli. Med stor nok luftstrøm gjennom radiatoren vil temperaturene bli de samme. Det ekstra arealet til en større radiator gjør bare at den raskere klarer å utligne temperaturforskjellen på vannet inni den og lufta utenfor.

Jeg vil tippe at en 1x120mm-radiator holder i de fleste tilfeller. Det er få luftkjølere som kan matche kjøleflaten til en radiator, selv en som 'bare' har plass til én 120mm-vifte.

 

Du kan jo se om du finner noen tester av store radiatorer vs. små. Google hjelper deg gladelig.

 

Edit: Kom nettopp over denne tråden, hvor du sier at du skal kjøle både CPU, NB og skjermkort. Da er saken en annen. Da ville jeg absolutt gått for en 2x120mm-radiator.

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Kabinettet ditt sitt vifte-"lokk" vil dekke over hullet som kreves for en 2x120mm radiator (f.eks. Airplex EVO 240). Det vil i praksis si at du ikke vil kunne se hvor du har kuttet, ved mindre du åpner "topplokket".

 

Med andre ord, det er ikke mye problem å gå for 2x120. Forskjellen i pris mellom 120 og 240 er også minimal, så dette er også et godt argument.

 

Det skal dog sies at forskkjellen på 120 og 240 er liten. laaaaangtifra dobbel i forhold til temperaturforskjeller. men du kan uten tvil komme unna med å sette på 2 stk. mye mer støysvake vifter, og få samme temperatur, enn om du hadde en rimelig bråkete enkelt vifte på "single"-radiatoren.

 

Mitt råd er derfor å bruke dobbel raddis. Spesielt om du er ute etter max stillhet, eller om du har mye varme som skal vekk. Dvs. enten mange vannkjølte deler i systemet, eller bruker peltier osv. Ufordelen er hovedsakelig bare at du må betale littegrann mer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...