Gå til innhold

Effektforsterker uten forforsterker?


Woodoo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Om du kobler en CD- spiller rett i en effektforsterker blir det null demping av signalet. Betyr full gass og gjerne litt for mye lyd.

Du kan bruke lydkortet i maskina som forforsterker.

Skru volumet på maskina helt ned før du fyrer opp og øk volumet sakte så du ikke får blåst løs trommehinnene.

Lenke til kommentar
Du kan bruke lydkortet i maskina som forforsterker.

Noe erfaring med det? Ulemper/fordeler? Er det stor forskjell i lydkvelitet mellom de forskjellige kortene?

Da jeg kjøpte meg et Aureon Sky med 24HT- chip måtte jeg ta en test.

Forsterkeren var en NAD C350, med mulighet for å "koble fra" forforsterkeren.

Vet fra tidligere testing at det svakeste leddet i C350 er preamp'en.

Med Aureon Sky som preamp fikk jeg litt hakeslepp, for det låt stygg- bra.

 

Posta for en stund siden et lite forslag om å bruke effektforsterne fra Cambridge kobla mot bra lydkort som en billig og god løsning både for stereo og flerkanal.

Det digre argumentet mot en slik løsning er dårlig kontroll over volumet.

I de fleste medieavspillere kan programmets volumkontroll gis "mastervolumstatus". Værre blir det med volumjustering i spill. Enten må det gjøres for hvert enkelt spill (og da kan det fort bli stort sprik i volum spillene imellom) eller man må bruke alt/tab- metoden (med dertil heng og elendighet) til volumkontrollen.

Godt mulig det går å lodde inn en variabel motstand å bruke som volumkontroll, men da trenger man kunnskap om både lodding og elektronikk (helst skjema over kortet, noe jeg mistenker blir jækla leit å få tak i ).

Lenke til kommentar

det kommer jo selvsagt ann på kvaliteten på lydkortet, jeg hadde et creative 4.1 kort en gang husker jeg, det sugde max, suste og hvinte værre en hva godt var, nå har jeg et audigy 2 jeg kjører rett inn i en selvbygd power amp, og det funker maks, ikke tegn til idle støy.

lydkvaliteten er også levelig, men du må nok skaffe deg kort som M-audio 2496audiophile eller det nye fra onkoy, et 2 kanals lydkort med en skikkelig digital/analog converter og RCA (phonoplugger) ut, da kan vi begye å snuse p skikkelig lydkvalitet, men de beste resultatene er nok forbeholdt dedikerte kider.

 

bach: master controll er ikke noe stress, kjør alt fra hoved kontrollen på pc'n, noe som betinger et tastatur med støtte for det, jeg har et logitech med snurrehjul øverst for volumkotroll og er fornøyd med det, preampen har jeg kobla vekk, var ikke bruk for den.

Lenke til kommentar
... har jeg et audigy 2 jeg kjører rett inn i en selvbygd power amp, og det funker maks, ikke tegn til idle støy.

lydkvaliteten er også levelig...

Lydkvaliteten er jeg ikke sååå hissig på. Kan godt fire litt på krava der. Idle-sus er en annen ting, det er min store skrekk. Kan virkelig ikke fordra det. Men du klarer å få idle-suset helt bort? Ikke hørbart en meter unna i stille rom?

Lenke til kommentar

Vil ikke dra igang noen kabeldebatt her.

Men gitt bra lydkort har kabel en god del å si når det gjelder sus og generell lydkvalitet.

Har testa en god del kabel og mye av det som selges med minijack/2XRCA er ganske dårlig. Man trenger hverken å være audiofil eller religiøs for å skille ut de elendige kablene.

Min løsning ble å kjøpe nødvendige plugger og noen meter nettverkskabel på biltema og lodde sjøl. To ledere til hvert loddepunkt (blir fire ledere inn på minus på minijack'en så det blir litt trangt ).

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke åssent lyd kort du har på pcen din, men om du har et skikkelig bra et er det jo bare å bruke phono kabel, om kortet ditt støtter dette. Jeg har integret lydkort i pcen min.. Der kommer det noe støy ved at jeg setter volumet til fullt på pcen. Men, det er noe som ikke lar meg irritere, Reciveren min står et godt stykke uanna pcen og jeg bruker *Lydkabel Minijack 3.5 mm - 2x Phono RCA M/M 10 m* . Den kabelen var vel kanskje i lengste laget da jeg fikk den, men alltid godt å ha den. Men det er best å ha kortest mulig avstand, destobedre lyd.

Lenke til kommentar

anbefaler deg å kjøpe deg en forforsterker fordi du kommer til å glemme deg bort en dag. har nemelig gjort det samme selv + at jeg har en hel haug med kamerater som også har gjort det. men bare for å prøve den så er det bare å koble den itl pc med en kabel i fra biltema el. elkjøp har vel noen billige kabler (selv bruker jeg noe billige greier i fra komplett*5m*)

Lenke til kommentar

du trenger ikke "skikkelige" kabler, bare sørg for å være litt taktisk med tanke på hvor du legger de.

balanserte utganger og slikt er bare tull, og jeg tviler på det aller høyeste at det en gang er mulig å få taki det til pc.

 

jeg bruker 100kr jack til phono, og har akkuratt like mye støy når de er tilkobla som når de ikke er. jeg må praktisk talt stappe hue inn i bassreflexåpninga for å merke støy, og med en vannkjølp pc i nærheten, alt på minimum av vifter, hd'ne støyer mest, merker jeg ingen ting.

 

men du vil antageligvis ikke få såpass bra resultat i en komersiel forsterker, som selvbygger inngår jeg ikke kopromisser, og da betaler jeg heller litt mer for løsninger som eleminerer sus og støy (som foreksempel doble likerettere)

 

det er en lur tanke og ikke legge de i PSU'ns umiddelbare nærhet, eller andre uskjermede elektronikk-støykilder, som vekselstrømsmotorer osv.

 

gmortena: igjen, hvis du tar dine forhåndsregler, merker du overhode ikke forskjell på 1 og 5 meter kabel.

kanskje hvis du har et annlegg i 100k klassen, men det er nok andre parametere som kommer før kabellengde for utstyr for oss vanlige dødlige.

 

Oddis, det er bare å ha hue med seg, en preamp er DYR, og brukes i grunnen ikke til annet linjevelging, det blir jo nøyaktig det samme å bruke volumkontrollen på pc'n, hvis du ikke har bruk for linjevelger.

 

hvis du ikke klarer å relatere til volumstyringa på pc'n, kjøp et logitech tastis med "rulle volumkontroll" øverst på tastaturet, jeg klarer meg da..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...