Gå til innhold

SATA via PCI, flaskehals? [LØST]


schmelck.no

Anbefalte innlegg

Siden jeg nå har funnet ut av dette, så legger jeg inn "svaret" her, og paster min originale post under el-asso sin:

 

HK: AOpen AK79D-400 Max, nVidia nForce2 Ultra 400, onboard Promise SATA 150 TX kontroller, 2 stk. Sunsway/ST lab SATA kontroller (vises som Silicon Image SiL 3114 SATA RAID kontroller i enhetsbehandling). 1 74GB Raptor (36 GBen er nå solgt), 4stk. WD 250GB 7200RPM 8MB cache (SATA), 5stk. WD 200GB 7200 RPM 8Mb cache (SATA), 1stk WD 120GB 7200 RPM 8MB cache (IDE). XP2500+ og 1GB RAM.

 

For å sjekke ut dette så har jeg testet (en hel del) med HDTach v3.0.1.0, her er screenshots (Raptoren kjørte ikke OS og ingenting var installert på den).

De verdiene du burde se etter/sammenlikne er Avg read (Average read, gjennomsnittlig lesehastighet, jo høyere jo bedre) og Søketiden (Random access, jo lavere jo bedre, dette er spesielt vktig hvsi du skal bruke disken som OS disk).

 

74GB Raptor koblet til onboard SATA kontrollen på HK:

hd74raptoronboard.jpg

 

Burst 93,4MB/s, Avg read 64,5MB/s, søketid 7,8ms.

 

----

74GB Raptor koblet til onboard SATA kontroller på HK (med load), HDTach kjøres samtidig mens jeg overfører en stor fil mellom to andre disker koblet til PCI SATA kontrolleren:

hd74raptoronboardLOAD.jpg

 

Burst 93,7MB/s, Avg read 62,6MB/s, søketid 7,8ms.

Selv ved hard filoverføring så er det altså svært minimale forskjeller, vil dette forandre seg når raptoren er koblet til PCI SATA kontrolleren?

 

----

74GB Raptor koblet til PCI SATA kontrolleren:

hd74raptorpcisata.jpg

Burst 100,4MB/s, Avg read 64,8MB/s, søketid 7,7ms.

Her var faktisk Raptoren marginalt litt raskere enn ved onboard SATA.

 

---

74GB Raptor koblet til PCI SATA kontroller (med load), HDTach kjøres samtidig mens jeg overfører en stor fil mellom to andre disker koblet til PCI SATA kontrolleren:

hd74raptorpcisataLOAD.jpg

Burst 99,6MB/s, Avg read 64,6MB/s, søketid 7,8ms.

Her er det også svært små forskjeller i forhold til de andre testene.

 

---

36GB Raptor koblet til PCI SATA kontrolleren:

hd36raptorpcisata.jpg

Burst 93,1, Avg read 48,5MB/s, søketid 8,9ms.

Her ser vi at 36GB versjonen faktisk er endel tregere enn 74GB versjonen.

 

---

36GB Raptor koblet til PCI SATA kontrolleren (med load), HDTach kjøres samtidig mens jeg overfører en stor fil mellom to andre disker koblet til PCI SATA kontrolleren:

http://mrhardware.net/forum/bilder/hd36raptorpcisataLOAD.jpg

Burst 92,9MB/s, Avg read 49,1MB, søketid 9,1ms.

Svært små forskjeller i ved load forhold til idle.

 

---

200GB SATA WD 7200RPM 8MB cache koblet til onboard SATA:

hd200sataonboard.jpg

Burst 94,6MB/s, Avg read 52,7MB, søketid 13,4ms.

Ikke akkurat noen OS disk grunnet den trege søketiden, men bedre overførings hastighet enn 36GB raptor disken.

 

---

200GB SATA WD 7200RPM 8MB cache koblet til PCI SATA kontroller:

hd200pcisata.jpg

Burst 101,9MB/S(!), Avg read 50,3MB/s, søketid 12,9ms.

 

---

200GB SATA WD 7200RPM 8MB cache koblet til PCI SATA kontroller (med load), HDTach kjøres samtidig mens jeg overfører en stor fil mellom to andre disker koblet til PCI SATA kontrolleren:

hd200pcisataLOAD.jpg

Burst 87,5MB/s, Avg read 50,5MB/s, søketid 13,1ms.

 

---

250GB SATA WD 7200RPM 8MB cache koblet til PCI SATA kontroller:

hd250pcisata.jpg

Burst 77,2MB/s, Avg read 49,3MB/s, søketid 13,8ms.

Tregere enn 200GB disken.

 

----

250GB SATA WD 7200RPM 8MB cache koblet til PCI SATA kontroller (med load), HDTach kjøres samtidig mens jeg overfører en stor fil mellom to andre disker koblet til PCI SATA kontrolleren:

hd250pcisataLOAD.jpg

Burst 77,3MB/s, Avg read 47,1MB, søketid 13,6ms.

Margniale forskjeller mellom load og idle.

 

----

120GB IDE WD 7200RPM 8MB cache "special edition", koblet til IDE.

hd120IDE.jpg

Burst: 93,1(!?), Avg read 41,2MB/s, søketid 13,4ms.

IDE disken er litt treigere enn de andre SATA diskene

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg prøvde og så for morro skyld å kjøre HDTach på alle mine 11 disker samtidig, det gikk dårlig. Svært dårlig. Fikk veldig lave overføringshastigheter, noe som egentlig ike var så rart.

Som el-asso påpkete så har PCI bussen en hastighet på 133MB/s. Dette er mer enn nok for den kjappeste Raptoren og andre disker. Ved oppstart av windows er det ingen forskjell om bare Raptoren er tilkoblet PCI SATA kontrolleren eller om de andre diskene også er det.

 

Problemet med PCI bussen relatvt trege overføringshastighet kan merkes hvis du skal overføre mellom flere enn to disker samtidig. Personlig så gjør jeg det svært skjelden. Uansett så vil skrive hastigheten på de fleste disker ligge på ca 30-40MB/s så maks overføringshastighet ligger på ca 35MB/s, da har du 100MB/s "igjen" av PCI bussens hastighet. Hvis du derimot har en server med mange folk som laster ned fra deg så vil du muligens møte på problemer, men som du ser så er lesehastighet på diskene ca 50MB/s, altså 83MB/s igjen. Hvis du har et skikkelig RAID oppsett som kan levere mye høyere lesehastighet så kan du støte på problemer med nok hastighet. Ved 2 stk 74GB raptorer i RAID0 så vil overføringshastigheten bli begrenset av PCI bussen. Les denne for mer info: http://www.storagereview.com/articles/2004...40625TCQ_1.html

 

Konklusjon:

Å ha OS på en Raptor disk via en PCI SATA kontroller går helt fint. Du får benyttet maks hastighet, eller tilnærmet lik maks hastighet.

Har du derimot 2stk Raptorer i RAID0 så kan det bli et problem i ekstreme tilfeller.

Overfører du ofte filer mellom flere disker samtidigkan det bli et problem med nok hastighet i enkelte tilfeller.

Har du server og mange folk laster ned fra deg (med Gigabitnettverk, vanlig nettverkskort er ikke noe problem, og fra flere disker samtidig) så kan muligens PCI bussen begrense hastigheten.

 

Spørsmålet er vel hvor ofte trenger du mer enn 133MB/s overføringshastighet? (Ikke glem at skrivehastigheten på disker er lavere enn lesehastigheten.)

For min del er det svært sjeldent (om noen gang) at jeg trenger det. PS! Jeg har kun et gigabit nettverkskort som også er tilkoblet PCI. Har du mye mer som er koblet til PCI bussen så deler jo alle de båndbredden (som el-asso skrev).

 

Håper dette kan hjelpe noen :-)

 

Litt for morro skyld, dette er diskene mine (10 SATA, 1 IDE, i et midi kabinett!):

hd3.JPG

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCI bussen deler 133 MB båndbredde på det som er tilkoblet og brukes til enhver tid. Med to kontrollerkort med f.eks 4 disker i RAID på hvert kort samt evt. annet som f.eks. nettverkskort, lyd og annet stæsj som bruker bussen vil det bli en flaskehals.

 

Det med oppstart fra Raptoren høres umiddelbart ut som en "boot order" i BIOS sak, snodig at det fungerer med ett tillegskort men ikke to.

 

Regner med at du har satt det riktig i bios, men har du prøvd å øke "Delay IDE Init." verdien i BIOS, mulig det bruker for lang tid på å søke gjennom før den finner Raptoren til at den klarer å boote fra denne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

 

Jeg har investert i enda noen flere disker og trengte derfor en SATA PCI kontroller. Jeg hadde en Sunsway 4porter fra før som jeg har brukt til 4stk. 250GB disker og har vært veldig fornøyd med. Jeg kjøpte derfor enda en Sunsway 4porter og satt den inn.

 

Problemet er at PCen nå prøver å boote fra disker som ligger på den nye SATA kontrolleren, og skjønner ikke at raptoren som er tilkoblet SATA kontaken på hovedkortet (onboard SATA) er disken som inneholder OS.

Med min andre SATA kontroller så har dette aldri vært noe problem.

 

Ved booting så er det kun den ene (den nye) SATA kontrollern som må "finne" diskene, den gamle hadde aldri noe slik meny.

 

Dette er SATA kontrolleren: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122969&cks=PRL

 

Spørsmålet mitt er om hastigheten på PCI bussen vil være en flaskehals hvis det viser seg at jeg må koble raptoren (74GB) i PCI SATA kontrolleren.

 

Evt om noen vet om en mulighet for å fikse slik at PC'en booter fra onboard SATA'en. For mer info om maskinvare se på "Min maskinvare" i profilen :-)

 

EDIT: Jeg postet denne i HK, CPU og RAM da det er problemer med onboard SATA og hastigheten på PCI bussen, gjerne flytt til lagringmedier hvis det er mer hensiktsmessig.

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
@schmelck

 

Får du nok kjøling på diskene når du har dem plassert så tett?

 

Litt nysjerrig da jeg selv har et Chieftec Dragon kabinett , og inntil videre så har jeg kun 2 disker på plassen du har 3.

Har et Dragon stortårn med serveren min inni. Den har vært kjørt noen måneder med 2 x Cheetah 15.3 sam en Barracuda 7200.7 i samme brønn, og med en 80mm på 5 volt foran. Lå i overkant av 30 grader på ide-disken, scsi-diskene fikk jeg ikke lest av. Uansett kjente man kun såvidt at det var lunk i diskene ved berøring.

Lenke til kommentar

dkvam: Foran de fire 250GB diskene og raptoren så er det 2 stk vifter, foran de tre 200GB diskene så er det en vifte, foran de resterende to 200GB diskene og den ene 120GB disken så er det ingen kjøling. Funker fint, har 28,4 grader i kabinettet "as we speak".

 

Muffinman: Kan du forklare litt nærmere, dette hørtes interresant ut! Evt hvor stor cache? Regner med at du har Cheeta'ene på onboard SCSI, har du prøvd dem på et PCI SCSI kort? Det hafdde vært spennende å se noen HDTack screenshots fra! De diskene er jo uansett kjappere enn PCI bussen uansett!

 

bK_Coder: Takk! Jeg måtte rydde opp inni der siden jeg har alle de kablene. 11 disker med strøm og SATA, fire katoder, luftpumpe til akvariumet, vifter, DVD brenner osv... Blir NOEN kabler ja!

Lenke til kommentar
Muffinman: Kan du forklare litt nærmere, dette hørtes interresant ut! Evt hvor stor cache? Regner med at du har Cheeta'ene på onboard SCSI, har du prøvd dem på et PCI SCSI kort? Det hafdde vært spennende å se noen HDTack screenshots fra! De diskene er jo uansett kjappere enn PCI bussen uansett!

 

Vel, scsi-utstyret er solgt for en tid tilbake og erstattet med noen IDE samt en s-ata disk. Det var ikke akkurat god økonomi og god lagringsplass med et kontroller/diskoppsett til nesten 11K som ikke sprengte 130 gb tilsammen engang...brukte forresten en PCI-X Adaptec kontroller til knappe 3 lapper.

 

Husker at en tom disk fikk drive index på knappe 60000 i Sisoft Sandra, kjørt over vanlig pci.

 

Droppet raid0, men kjørte os på en disk og la vekslefila på den andre. Systemet ble faktisk utrolig kjapt av det. Det eneste som irriterte var at oppstarten ble tregere. SCSI-kontrollere driver jo som kjent å poster enhetene sine når bios er ferdig med sitt...og tar seg god tid. Men selve bootinga var det lite å utsette på.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Er det mulig å kjøre en Raport 75 gb harddisk over en pci kontroller med OS (win xp home) og feks denne kontrolleren Sunsway skal ikke kjøre noe raid. Planen er å oppgradere til AMD64 CPU etterhvert men har ikke råd akkurat nå og mitt nåværende hk har ikke sata. Harddisken er full og jeg kunne trenge en ny, men det er dumt å kjøpe enda en IDE disk når jeg mest sannsynligvis kjøper AMD 64 til høsten.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...