Gå til innhold

Hardwareproblem? Les denne


JBlack

Anbefalte innlegg

Husk at det er forferderlig vanskelige å svare på ting uten konkrete opplysninger og detaljer. Ta med det du vet om merkenavn osv. Beskriv hva du gjør, hvilke programmer du bruker, hva du gjør og hvilke feilmeldinger du får.

 

Det er flere muligheter for å samle inn litt innformasjon:

uname -rvm

Gir opplysninger om kernel og plattform. F.x: 2.6.3-4mdkenterprise #1 SMP Tue Mar 2 07:00:53 CET 2004 i686. Fint å bruke for å fortelle eksakt hva slags plattform man kjører.

 

lspci

Forteller hva slags kort du har på pci-bussen, inkludert pccard/pcmcia kort. (Mandrake har lspcidrake)

 

lsusb

Gir informasjon om USB og tilkoblet utstyr. Her vises alle USB-enheter, noen er tilkoblingspunkter, mens andre er utstyr.

 

lsmod

Gir informasjon om installerte moduler. I standardinstallasjoner som Mandrake, Fedora og andre så lastes det moduler/drivere til kjernen for det meste av installert HW. Dette skjer som regel automatisk. Men noen ganger skjer det ikke, andre ganger så mangler en modul.

 

fdisk -l

Lister alle fysiske lagringsenheter (slik som harddisker, harddisker tilkoblet USB, minnekort osv. men ikke cdrom) med partisjoner, også de som ikke er montert (mounted). Fin måte å finne ut hvor det ble av enheten du koblet til.

 

tail -n /var/log/messages

Lister de 20 siste linjene av meldinger fra kjernen, inkludert feilmeldinger som kan være relevante i forhold til det du forsøkte å gjøre.

 

dmesg

Lister meldinger under booting. Her kan man se hva slags drivere og enheter som lastes, og eventuelt feilmeldinger.

 

I tillegg finnes mye informasjon under catalogområdet /proc. Bruk cat for å lese informasjonen. For eksempel vil cat /proc/scsi/scsi liste opp scsi enheter, og enheter som bruker scsi emulering.

 

Disse enkle kommandoene kan hjelpe deg til å samle mye informasjon om systemet. Kanskje finner du ut hva som er galt selv, eller du kan samle relevant informasjon og legge ved forespørselen. Og ikke minst, det kan være lærerikt. :thumbup:

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ehh,, ikke helt enig der..

eks

fdisk -l

 

Disk /dev/hda: 60.0 GB, 60011642880 bytes

16 heads, 63 sectors/track, 116280 cylinders

Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/hda1 * 1 93283 47014191 7 HPFS/NTFS

/dev/hda4 93284 116280 11590488 f W95 Ext'd (LBA)

/dev/hda5 114201 116280 1048288+ 82 Linux swap

/dev/hda6 * 93284 114200 10542105 83 Linux

 

Partition table entries are not in disk order

jalla:/home/bjorn# mount

/dev/hda6 on / type reiserfs (rw)

proc on /proc type proc (rw)

sysfs on /sys type sysfs (rw)

devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)

tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)

/dev/hda1 on /home/win type ntfs (ro,noexec,nosuid,nodev,gid=100,umask=0002,nls=utf8)

usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)

//10.0.0.10/43 on /home/bjorn/43 type smbfs (rw)

//10.0.0.10/58ib on /home/bjorn/58ib type smbfs (rw)

//10.0.0.10/58m on /home/bjorn/58m type smbfs (rw)

 

?

Lenke til kommentar

tivolieselet, så vidt jeg kan se av dine mountpoints så har du bare en HD koblet til maskina. Og den vises av fdisk. Alle de andre filsystemene du har mounted vil jeg ikke kalle lagringsenheter.

 

Men for å unngå missforståelser har jeg redikert teksten noe for å spesifisere hva jeg mener.

Lenke til kommentar
lspci -v gir da virkelig en del mer informasjon. Og opplys også hvilken distro du bruker!

http://solution-forge.net/source/unprotected/FiboNaci.java ser du har det.. i din profil

 

men hvorfor er det norsk på slutten av klassen, og engelsk i starten ?

"System.out.println("**************Results**************");

System.out.println("Oddetall:");

System.out.println(Odd);

System.out.println("Partall:");

System.out.println(Even);

System.out.println("Antall runder:");

System.out.println(RunCount); /* Afterthougth: This number

* is the same as Odd + Even...

*/

System.out.println("Forholdstall siste to tall: (Gyldene snitt)");

// System.out.println("n1 = " + n1);

// System.out.println("n2 = " + n2);

System.out.println(divider);

"

Lenke til kommentar
lspci -v gir da virkelig en del mer informasjon. Og opplys også hvilken distro du bruker!

Uname gir distro. :p

 

Mer informasjon er ikke alltid bedre, det kan bli vanskeligere å få oversikt. Målet var å gi nebgynnere en enkel måte å få en viss oversikt over systemet, Og siden denne guiden var beregnet på nybegynnere, så prioriterte jeg det enkle.

 

Når det gjelder 'oppsumering' så tror jeg ikke hovedinnlegget kan oppsumeres særlig kortere???

 

Forøvrig så foreslår jeg at man i stedet for å ha en lang sticky-tråd, at man lager en sticky der første innlegget er en slags index som linker til andre tråder som tar opp forskjellige tema. Det blir litt mer oversiktlig. :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Uname gir ikkje alltid melding om kva distro du køyrer. T.d. uname på min slack instalasjon, seier ingen ting om at det er slackware eg køyrer.

(distronavn kjemer vel bare opp viss det er lagt til i navnet på kjernen. eventuelt hostnavnet.

Linux kyrre 2.6.7-1.494.2.2 #1 Tue Aug 3 09:39:58 EDT 2004 i686 i686 i386 GNU/Linux

 

hvilken distro kjører jeg :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg får litt mere informasjon med den tradisjonelle uname -a, det er flott :p

 

uname -rvm

2.4.22_pre2-gss #1 Thu Jul 31 13:52:55 Local time zone must be set--see zic manu i686

 

name -a

Linux gentoo 2.4.22_pre2-gss #1 Thu Jul 31 13:52:55 Local time zone must be set--see zic manu i686 Intel® Xeon CPU 3.00GHz GenuineIntel GNU/Linux

 

uanme -a

Linux stian 2.6.7-gentoo-r11 #2 Wed Jul 28 13:41:30 Local time zone must be set--see zic manu i686 Intel® Pentium® 4 CPU 1.80GHz GenuineIntel GNU/Linux

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...