Gå til innhold

ATIs X800 XT-serie, feilprosent på 99 i testing


Anbefalte innlegg

Ventet lenge og lengere enn lenge på X800 XT?

Det ser ut til at du nok må vente litt til, dessverre...

 

Men hvorfor er det slik digital tørke på ATIs X800 XT-front?

Jeg har prøvd å sy sammen erfaringer og teorier fra ulike aktører:

 

Hightech Information Systems (HIS) er et eksempel på en av distributørene som sliter med å levere slike kort for tiden, noe som kanskje forklarer deres "Limited Edition"-stempel som bla. er å finne på HIS Excalibur X800 XT-serien med deres patenterte IceQ 1 & 2 kjølesystemer.

 

Hvorfor i all verden skulle et så raskt voksende selskap som HIS ønske å selge sine 'hotteste' skjermkort under et forbehold om en begrenset utgave? Begrensede utgaver bruker normalt sett å være forbeholdt PR- og/eller prestisje-prosjekter av forskjellig slag; samt gamle veteraners siste pioner-prosjekter på slutten av sin virksomhet, der antall og fortjeneste ikke betyr noen verdens ting. (Tenk: svært, svært få enheter levert på verdensbasis)

Trolig kunne HIS ha solgt tilsvarende kort til tilsvarende pris men med et salgstall som kanskje hadde vært multiplisert med 1000 eller mer, i forhold til det som er realiteten? Det er svært få selskaper som har lyst til å tape penger, og de aller fleste ønsker å tjene mye, mye mer. :hmm:

 

Årsaken til at HIS ikke får levert noen XT skjermkort er for øvrig Ati. :innocent:

Videre påstår de namlig at 99% av alle XT-kort som ATI forsøker å produsere feiler under testing, slik at det visstnok ikke er sendt ut mer enn rundt 100 XT-kort totalt til hele verden hittil. :ermm:

 

Det er derfor ikke gjeld, men yield som er grunnen til denne enorme mangelen. Yield på 1 av 100. Feilprosent på 99.

 

Tallene er muligens litt overdrevet, men såvidt man har erfart; er det ingen leverandører som har klart å levere XT til sluttkunder i det hele tatt noe sted i verden. Ifølge James Chong i HIS kommer det ikke til å være XT-kort tilgjengelig for salg (AGP & PCIE) i distribusjonskanalen før i september måned.

 

Så konklusjonen er: smør på nok et lag med tolmodighet, kjære ventere!

Den som venter på noe 'hot', venter ikke forgjeves! :cool:

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk først vite det der idag jeg og, men som du sier. "den som venter på noe GODT venter ikke forgjeves", og jeg anser HiS sitt kort som noe VELDIG godt :D

Dette er vel et problem som berører alle aktører, ikke bare HIS. Men til trådstarter, er dette sikkert? Har du noen linker til sider som bekrefter dette, eller er dette spekulasjoner? Litt kjekt å vite siden det garantert ender opp med litt "krangling" i denne tråden etterhvert :)

Lenke til kommentar

Dette fikk jeg beskjed om fra gutta på netshop forrige uke, de får ikke xtpe til å gå på riktig hastighet, virker som om både ATI og Nvidia har strekt "stikken" maks får å være kjappest denne gangen. Jeg ble lei ventinga så jeg slo til på et POV 6800Ultra som går fint på Extreme hastighet. Supert kort, måtte prøve noe annnet etter 4 Ati kort :)

Lenke til kommentar

100 kort... neppe, det er mer enn 100 kort i omløp. Dell selger blant annet XPS pc'n sin med X800 XT PCIe ... samt kortene er til salgs i statene. Det er blant annet personer som har disse kortene i norge, i allefall om man skal tro det som står på erfaringer osv.. Men at både ATI og Nvidia har problemer med å skaffe nok av de beste utgavene av prosessorene sine er jo vanlig.

 

Jeg greide ikke å vente så et Gainward CoolFx 6800 kort sviver som en klokke i pc'n min nu.. veldig fornøyd..

Lenke til kommentar
100 kort... neppe, det er mer enn 100 kort i omløp. Dell selger blant annet XPS pc'n sin med X800 XT PCIe ... samt kortene er til salgs i statene. Det er blant annet personer som har disse kortene i norge, i allefall om man skal tro det som står på erfaringer osv.. Men at både ATI og Nvidia har problemer med å skaffe nok av de beste utgavene av prosessorene sine er jo vanlig.

 

Jeg greide ikke å vente så et Gainward CoolFx 6800 kort sviver som en klokke i pc'n min nu.. veldig fornøyd..

jah, din fornøyelse kostet hvertfall. ;)

Lenke til kommentar
100 kort... neppe, det er mer enn 100 kort i omløp. Dell selger blant annet XPS pc'n sin med X800 XT PCIe ...

Dell har jo over to uker i leveringstid på de produktene...

 

Nå er vel X800 XT PCIe klokket litt lavere, bare 500Mhz, mot AGP versjonen (X800 XT PE) som er foreløpig offisielt klokket til 525Mhz eller 520Mhz (er ikke sikker på dette da ATi leverte ut kort til review steder med forskjellig forslag)

 

X800 XT PCIe er også basert på R423 (R420 med native PCIe)

 

Jeg har også hørt at ATi sliter med å levere XT kort, da de er klokket veldig høyt og nærme hva som er begrensningen, samt de har også store problemer med å levere 10-lags kort som alle X800 bruker, og det vist bare er en fabrikant som bruker...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Stemmer, men det har stått på dell sin side ved alle nye kort de har introdusert. Samt det har allerede stått der i over 1mnd. Det som er mer relevant å undersøke er hvorvidt de har levert noen systemer med dette kortet i det heletatt i norge. Det vet jeg desverre ingenting om.

 

Jeg fikk mitt system for 2 uker siden (se profil), og jeg vet att de har levert mange flere system med x800xt bare i norge. På dell sitt forum virker det som det er SVÆRT mange på verdensbasis som har fått kortet.

 

 

Jeg har også hørt at ATi sliter med å levere XT kort, da de er klokket veldig høyt og nærme hva som er begrensningen

 

 

Jeg har ingen problemer og klokke kortet til 580/580 (temp under stress 50-60 Grader), Men foreløpig kjører jeg orginalt (500/500) Tørr ikke å presse det maksimalt enda.

 

samt de har også store problemer med å levere 10-lags kort som alle X800 bruker, og det vist bare er en fabrikant som bruker...

 

Det er dette som gjør att ATI har problemer med å levere det antallet de ønsker.

Endret av Lyder85
Lenke til kommentar
Hmm..det gjør ikke noe egentlig. Jeg skulle vente helt til hl2 kom ut uansett, og forhåpentligvis til prisene detter litt. Men jeg skal uansett ha det med en gang spillet kommer ut. :yes: :D :love: :cool:

Prisen som er nå er jo logisk egentlig. Det er veldig få som har kortet og da kan de som selger det ta hva de vil. Jo flere kort jo billigere kort. ;)

Men uansett, jeg for min del har lagt av 5000,- til mitt x800xt :dribble:
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skulle et så raskt voksende selskap som HIS ønske å selge sine 'hotteste' skjermkort under et forbehold om en begrenset utgave?

Det er kanskje 'hottest' med tanke på ytelse, men ikke på salgsstatestikken. Det er mainstream og low-end det selges mest av. High-end kort har mye med prestisje å gjøre.

 

Ta GF4 TI-serien; nVida slapp faktisk ut GF4 TI4200 en liten stund etter storebrødrene 4400 og 4600 fordi de fryktet at mistemann vill ødelegge salget til de to andre.

Lenke til kommentar

Det er klart at high-end-kort har mye med prestisje å gjøre, men du har glemt en ting: HIS IceQ-kortene er jo bla. Guru 3Ds "Editor's Choice", noe som sier litt.

Hvis HIS hadde hatt sjansen, ville nok spesielt disse kortene selge som "hakka møkk" blandt entusiaster på verdensbasis.

 

Når det gjelder linker, er det litt vanskelig å gi linker til private mailer.

Dette har gått direkte fra person til person.

Mine kilder er hovedsakelig HIS support og NetShop.

 

Sitat, NetShop.

"Kortene som feiler brukes visstnok i x800pro Vivo-modeller, så de kastes ikke. Det er derfor Vivo-modellene ofte kan softmoddes til ca. XT-hastighet. Ser at forumbrukerne forteller at Dell får kort, stemmer nok bra det. Ati var nemlig temmelig ivrige på å få leveransene til Dell (de brukte Nvdia tidligere), så de får nok da trolig det som går i mellom systemene..." :roll:

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar
Det er klart at high-end-kort har mye med prestisje å gjøre, men du har glemt en ting: HIS IceQ-kortene er jo bla. Guru 3Ds "Editor's Choice", noe som sier litt.

Hvis HIS hadde hatt sjansen, ville nok spesielt disse kortene selge som "hakka møkk" blandt entusiaster på verdensbasis.

 

Når det gjelder linker, er det litt vanskelig å gi linker til private mailer.

Dette har gått direkte fra person til person.

Mine kilder er hovedsakelig HIS support og NetShop.

 

Sitat, NetShop.

"Kortene som feiler brukes visstnok i x800pro Vivo-modeller, så de kastes ikke. Det er derfor Vivo-modellene ofte kan softmoddes til ca. XT-hastighet. Ser at forumbrukerne forteller at Dell får kort, stemmer nok bra det. Ati var nemlig temmelig ivrige på å få leveransene til Dell (de brukte Nvdia tidligere), så de får nok da trolig det som går i mellom systemene..." :roll:

Aha! Da legger vi skylda på Dell :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...