Gå til innhold

Hjemmebygd DivX maskin/HTPC


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest diverse innlegg om stuePC, HTPC, DivX maskin (kjært barn har mange navn) bestemte jeg meg for å bygge en maskin for visning av film, bilder og avspilling av musikk.

 

Jeg samlet sammen følgende deler fra rote-kassa:

 

Asus P2B hovdekort

PIII 600 MHz slot1

328 mb SD ram 100 MHz

28 MB Seagate hardisk

SB Live lydkort

Nettverks kort

 

Det jeg måtte kjøpe var skjermkort og PSU.

Valget falt på et Radeon 9200SE og en 300W Aopen PSU med 120mm vifte.

Hovedkortet støtter kun AGP2X, så utvalget av grafikkort var noe begrenset.

 

Jeg hadde en kassert 23mm sengegavl som jeg bygde kassen av:

 

iso.jpg

 

Legg merke til utfresningen til PCI kortene.

 

Powerknappen er en gammel biltema trykknapp som jeg hadde liggende. Ledningene ble loddet til hovedkortet på riktig pinner.(Tror du jeg traff på første forsøk?

:blush: )

 

solder.jpg

 

Baksiden krevde en del måling og kutting med stikksag. Til slutt ble kantene frest med en Dremel kantfres. Kabinettet suger luft inn igjennom 3 hull i bunnen , og blåser dette ut igjennom strømforsyningene. Denne har en vifteregulator på baksiden som jeg kjører på laveste hasighet. En PIII utvikler kun 25Watt :)

 

 

back.jpg

 

Det er ikke dårlig plass her. Jeg kan bygge ut med flere hardisker etter hvert. Det er mulig det blir satt inn en DVD-Rom etterhvert, men foreløpig kjøres alt over 100Mb nettverk.

 

 

top.jpg

 

Hardisken hørtes ut som et treske-verk i det gamle stål kabinettet så jeg var litt skeptisk til å ha denne i stua. De tykke(og tunge) treveggene i kassen har demper virkelig bra. Jeg kan kun høre disken under boot . For å ytterligere dempe disk-støyen ble denne hengt opp i gummistrikk.

 

disk.jpg

 

Som frontend bruker jeg myHTPC som lar deg spesifisere hvilke foldere som skal skannes for film,bilder og musikk. Det grafiske brukergrensesnittet kan styres med mus, tastatur eller fjernkontroll. Jeg har bestilt en "Irman" som er en infrarød mottaker med software som kan læres opp med enhver fjernkontroll.

 

myhtpc.jpg

 

Og slik ble det seende ut til slutt. Det tok ikke mer enn en liten time fra den var ferdig til min bedre halvdel hadde lagt sin kvinnehånd på verket.

 

result.jpg

 

"Selvfølgelig manglet den en duk, litt nips og en lampett, kjære"

:love:

Endret av Geir68
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-qfohT7
dette er www.overklokking.no. hva gjør man på overklokking.no? man overklokker!

 

da blir det nok andre boller vil jeg tro..

ps: hdtv'er fra ca 2000 og før har bare en forkrøpla P2 på 400mhz..

da burde det duge med 600mhz..

hva mener du med hdtv'er fra 2000 og før ?

for å kunne spille av skikkelige hdtv filmer trenger du et par stk. av det som kalles GHz, vil du spille av hdtv filmer komprimert med WM9 må du i tillegg ha nermere 3stk av dem! med oppløsning på opptil 1920x1080 og en bitrate nermere 20Mb/s kommer nok den 600mhz til å slite litt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...