Gå til innhold

Prosjekt "smspvdhhspilh",Hjemmekino V. 2


Anbefalte innlegg

::Prosjekt::

"smspvdhhspilh"

 

Si Meg Skjermen På Veggen Der, Hvem Har Selvlaget Prosjokter I Landet Her ?

 

Prosjektet

Prosjektet mitt går enkelt ut på å lage en xga (1024*724) projektor med over 1000 ani lumen og god kontrast (450:1) og god fargehengivelse. Dere har sikkert sett på qxl.no der medlemmer på qxl.no selger et kit der du kan lage en projektor ved hjelp av en linse, pappeske og en fresnel linse. Der bruker man tv-en som lyskilden som videre blir prosjektert på en vegg eller lignende. Det jeg skal lage er noe helt annet! Jeg bruker guiden fra lumenlab.com som kostet meg 20$ (ca 120 kr). De 20 $ er virkelig verdt det! Guidene er på ca 30 sider og inneholder alt du trenger av opplysninger hvordan man lager projektoren. Det som er litt drit er at jeg ikke kan fortelle dere så sinnsykt mye av det som står i guiden, da den har copyright og jeg liker eierne av lumenlab.com da de har hjulpet meg mye. Budsjettet er på ca 4500kr inkl. lerret. På lumenlab.com er det snart 1600 medlemmer, men det er få fra norge! Kun jeg og en annen som jeg veit om. Jeg har tenkt til å importere de fleste tingene fra lumenlab.com sin online store, men jeg kommer til å kjøpe lcd skjermen brukt fra Norge.

 

For meg er det viktig at projektoren blir

*Billig

*Bra

*Og det skal bli lærelikt og artig å lage den.

 

 

Hvordan fungerer det? (Ûber forkortet utgave)

Som alle andre lcd projektorer er det en lyskilde(i dette tilfelle en ”metal halide” lyspære som er på 400W). Deretter kommer det en spredelinse (som sprer lyset til lcd skjermen) Vi bruker en xga lcd skjerm som er strippet, dvs at lys kan passere gjennom lcd skjermen. Etter dette kommer det en samlelinse (som samler lyset). Lyset blir deretter samlet til en ”lens triplet” linse som sprer lyset til lerretet. Som sagt er dette en lettfattet versjon. Det er mye bak denne prosjektoren. Avstanden mellom linsene, lyspæra og lcd skjermen må være nøyaktige forhold til det som står i planene. Hvis du vill lage en prosjektor selv må du finne mer stoff andre steder eller kjøpe guiden på lumenlab.com. Hvis dere vill se på noen resultater og bilder av prosjektoren til andre medlemmer kan dere gå hit: http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showforum=3

 

Lerret:

Jeg har vurdert å kjøpe en ikea rullgardin som dette. Mange brukere fra avforum har brukt dette, som gir et bra resultat. Jeg har tenkt til å rammespenne lerretet. Ikea lullgardinen er ikke på ikea.no da dette er en vare du må kjøpe i ikea butikken. Rullgardinen er på 198 cm bred, og 198cm høy. Er lit usikker på hva jeg skal velge, grå eller hvit. En annen ting er om jeg skal velge 4:3 eller 16:9

 

Hvor langt har jeg kommet?

Jeg har bestilt en brukt lcd skjerm (en benq 15” FP581S) med 450:1 kontrast, xga og 16 ms, som er meget bra! Jeg har studert planene og tenkt mye på hvordan jeg skal lage denne projektoren, så mye av arbeidet er allerede gjort, selv om det ikke høres slik ut=). Jeg har sendt mail med eierne av lumenlab.com ang. bestilling av varer, så de varene kommer snart.

Jeg skal komme med updates så fort jeg har noe og meddele, men dette prosjektet kommer til å ta tid, fordi jeg må bestille varer fra statene osv. Jeg håper denne topicen blir artig å lese for dere.

 

Siste ord

Jeg deler ikke guiden med dere da det er copyright på den. Folka fra lumenlab.com har brukt tid på denne guiden. Vær så snill og respekter dette.

 

Noen bilder.

Dette er noen bilder som andre medlemmer fra lumenlab.com har laget post-3-1085702521.jpg

eyebaths projektor

 

rust.jpg

Kjudki`s Projektor

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lage en projektor selv faktisk, det er ganske modig!

 

virkelig bra bilde fra den projektoren du har bilde fra øverst. er det standard mål på alle disse, så din blir tilnærmet lik? for den størrelsen kan man ikke klage på, hvertfall ikke når det er snakk om 4500,- , når man må opp i helst over 8000,- for å få en som er tilnærmet lik.

 

håper du lærer mye av det der, og at det blir vellykket. Lykke til!

Lenke til kommentar

Min blir teroretisk sett tilnærmet lik ja. Han følger guiden slik jeg kommer til å gjøre det. Hvis jeg gjør alt etter boka vill jeg kunne oppnå noe av det samme! Det ligger mye i kameraet som tar bildet også. Noen av brukerne som tar bilde av projektoren sin kan få et bilde som kan se nokså "crappy" ut, men i realiten kan kvaliteten være myyyyye bedre. Takk for all feedback :yes:

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Hvis du bor i statene kan du klare å bygge en for ca 400$, men det er litt dyrere for oss i norge. Det er nok realistisk at du må nok bruke 4000kr tilsammen i Norge, kanskje mer. Det spørs på delene du vill bruke. Jeg kjøpte min skjerm brukt, betalte 2200 kr for den+ porto. En ny koster 3200kr. .

Lenke til kommentar
Men en ting har jeg tenkt på.. denne worklogen starter ikke med et egenprodusert bilde. Blir den slettet da?

Neida, bare slapp av. Men vi håper selvsagt på bilder under marsjen.... Et spennende prosjekt du har dratt igang, dette skal jeg følge med på!

Lenke til kommentar

Om du får til dette så har du inspirert meg til å lage en hvertfall. Har veldig lyst på prosjektor til høsten. Har en jeg kjenner som kan skaffe meg en LCD skjerm som er ypperlig til å vise film på, men selv de enkleste spill er reine ghosttown.

 

Fort deg å bli ferdig da! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...