Gå til innhold

Hvordan lage CS-film i CS 1.5 og CS 1.6


Anbefalte innlegg

Det har i det siste kommet en del spørsmål om hvordan man skal lage seg en counter-strike film, så jeg tenkte jeg kunne lage en liten guide på dette så slipper vi at flere spør om dette igjen (forhåpentligvis)

Dette er jo litt rart siden det alt står forklart i niXon^^ sin CS 1.6 Guider, v1.2, men folk er vel litt late så de gidder vel ikke lese så langt :p

Her kommer i alle fall en mer utfyllende guide på emnet:

 

Mange lurer på om denne guiden funker med CS:S og svaret er: Jeg vet ikke helt enda, for jeg har ikke fått testet det.

Jeg har derimot fått tilbakemeldinger om at enkelte ting i guiden funker mens andre ting ikke fungerer, så dere får enkelt å greit prøve dere frem.

 

1. Hva trenger jeg?

 

Det du trenger er jo selvsagt cs (enten 1.5 eller 1.6 (steam)

Så vil du trenge noen programmer om du vil gjøre filmen din til noe som er verd å se på, eks: Fraps, Vegas, VideoMach, 3d studio max, MilkShape 3D, Virtualdub, Adobe Photoshop osv.. (Kommer mer tilbake om hvor man kan laste ned noen av disse programmene.. lovlig)

 

2. Hvordan lager jeg så filmen?

 

Dette kan man gjøre på flere forskjellige måter, og det er opp til deg hvilken måte du synes er enklest å bruke, men jeg skal da skrive opp de måtene jeg vet om.

 

Lage filmen:

 

Nå må du tenke deg om: Hva er det folk vil se? Vil de se meg som sitter i et hjørne og camper i 2 min inntil en stakkars kar med 20 hp løper forbi deg og du plukker han ned bakifra?

Eller vil de se deg knerte 3-4 stk med et magasin i en usp? Hvis du tenker deg om så er svaret ganske enkelt.

Folk vil også gjerne se ting som de ikke har sett før... Mao, overrask folk med nye kule måter å gjøre ting på og nye stilige effekter, men: Ikke stapp filmen din så full av effekter at det tar helt fokuset vekk i fra filmen.

Jeg har sett noen grufulle eksempler på cs filmer, hvor effektene tok helt overhånd og selve filmen ble bare en hel del glorete effekter.

 

Andre ting som du burde ha i bakhodet når du lager filmen:

 

-Ikke rendre filmen i dårlig kvalitet. (jeg vil anbefalle 30 FPS og minst 640x480 aldri noe mindre)

-Ta med en intro og en utro (credits hvor du skriver opp programmer/musikk osv som du har brukt til å lage filmen.)

-Ny og bra musikk, og bra lydkvalitet. (Ikke velg musikk som vi har hørt i utallige andre cs filmer)

-Pass på så du ikke har recordet filmen med for lav FPS (Det vil da se ut som om det lagger) <- Som nevnt: Minimum 30fps

-Pass på så du ikke tar med dårlige klipp, dvs:

 

-Klipp i fra public

-AFK klills

-Samme bane/map under hele filmen

 

3 viktige kommandoer å skrive inn før du gjør noe som helst er:

-Hud_saytext 0 (Skrur av chat)

-Hideradar (Fjerner radaren. Ingen gidder å se på den når de skal se en film)

-Net_graph 0 (Ingen bryr seg noe om FPS din)

 

Kan jeg få starte å gjøre noe nå?

 

Start counter-strike og begynn å spill.

Trykk nå på § tasten for å få opp consolen hvor du skriver inn "record <navnpådemoen>" se her hvis du er usikker

Når du er fredig med demoen din tar du bare ned consolen igjen å skriver "Stop" uten ""

 

Deretter skal du spille av fila du akkuratt laget, og dette kan du gjør med cs, eller bruke ett program kalt GeekPlay (det finnes også en SkPlayer)

For å spille av demoen din i cs starter du counter-strike igjen, tar opp consolen og skriver: playdemo navnpådemoen, eller du kan skrive veiwdemo navnpådemoen (du vil nå få muligheten til å spole/få ting til å gå i slow motion osv.)

 

Bruker du GeekPlay starter du bare dette programmet, finner demo fila de (i cs 1.5 ligger den i \Sierra\Counter-Strike\cstrike, mens den i cs 1.6 ligger i \Steam\SteamApps\din_epost@addresse\counter-strike\cstrike

 

Du må gjøre noen småting i GeekPlay/SkPlayer (programmene er 99%like) før det vil fungere og det er å finne (i 1.5) .exe filen til counter-strike.

Den ligger som regel i C:\Sierra\Counter-Strike (om du har counter-strike på c: da)

I cs 1.6 finner du bare frem til \Steam\SteamApps\din_epost@addresse\counter-strike\hl.exe

 

Så trykker du bare på browse for å finne demofilen din, og deretter trykker du på enten Startmovie eller viewdemo alt etter hva du ønsker. Eks:

GeekPlay

 

 

3. Hva nå da?

 

Du har jo enda ikke noe matriell som du kan jobbe med i enten VideoMach/vegas eller liknende, og du har nå to muligheter slik jeg ser det:

 

Du kan starte opp Counter-strike, ta ned consolen og skrive: startmovie navnpådemoen FPS (FPS byttes ut med antall fps, de fleste anbefaller 30)

Dette vil gjøre at det lagres 30 .bmp bilder i sekundet på harddisken din, så du vil etter 10 sekunder sitte med 300 .bmp bilder (det tar fort mye diskplass da 1 .bmp bilde tar rundt 2mb).

Personlig liker jeg ikke denne måten pga at jeg synes det hele blir uoversiktlig da du kanskje har 2-4000 bilder på harddisken, men jeg har sett at det er mange som gjør det og det er jo opp til den enkelte hva enn vil gjøre.

 

Måten jeg benytter er etter min mening enklere: Jeg bruker programmet fraps (Fraps Real-Time Video Capture) som i bunn å grunn recorder det som foregår på skjermen, og lagrer det som en .avi fil på harddisken din.

Ulempen med dette er jo den samme som med bildene: Dette tar stor plass!

Eksempelvis tar en 20 sekunderssnutt 136mb, så sørg for å ha godt med diskplass ledig, og en rask harddisk: 7200rpm, 8mb cache er ikke å forakte ;)

 

Fordelen med fraps er jo for det første at alt blir mye mer oversiktlig, for de 600 .bmp bildene er nå blitt til 1 .avi filmsnutt (og om jeg ikke har regnet feil så blir 30 bilder i sekundet 600 bilder på 20 sek og, 600 .bmp bilder på 2mb hver blir 1.2gb noe som er langt mer enn filmsnutten på 136mb) mulig jeg er helt på jordet her nå, men vær venlig å fortell meg det så skal jeg rette på det:)

 

Fraps brukes på den måten at du starter programmet og du vil da få opp

denne skjermen.

Her trenger du ikke å gjøre noe egentlig, med mindre du vil ha en annen knapp enn F9 til å starte recording med.

Nå kan du bare starte counter-strike demoen din (med eller uten GeekPlay/SkPlayer) og så trykker du bare på F9 når du kommer til de senene du vil ta opp.

 

Det du recorder vil havne i fraps mappen i form av .avi snutter, som du kan spille av med mediaplayer eller liknende spillere.

 

4. Nå har jeg filmsnutter, hva gjør jeg nå?

 

Nå er det på tide med litt klipping og liming, legge til effekter og musikk/lyder ved hjelp av diverse programmer, og jeg skal som jeg lovte på toppen her gi dere linker til de programmene som du kan laste ned gratis, og alikevel få laget en bra film. (For de som tror jeg kommer til å forklare hvordan hvert enkelt program fungerer så må jeg skuffe dere... Noe får dere finne ut på egenhånd ;) )

Og uansett så følger det ofte med tutorials/guider på disse programmene under help menyen.

 

Vi kan starte med GeekPlay, og SKPlayer (Du må melde deg inn for å få den her, så her er en alternativ link: Her

 

 

Deretter kan vi ta Fraps. (Rett til downloadsiden) Hint: Hvis du ikke vil at det skal stå DEMO på hver sin side og øverst på filmen din så velg versjon 1.9D

Takk til joltaire som fikk meg til å sjekke dette :)

Ps: Fraps v1.9d recorder ikke lyden fra cs.

 

SÅ kan vi ta VideoMach. (Rett til downloadsiden)

 

Her finner du Virtualdub. (Rett til downloadsiden) <-- For de som ikke kjenner til dette programmet så er det primert til å komprimere lyd og video, man legger ikke til visuelle effekter på filmen ;)

 

 

Så har vi de produktene som koster penger:

 

Vegas

 

3d studio max

 

Milkshape 3D

 

Adobe Photoshop (Til de som etterlyser Adobe Premier så er det bare å gå inn på online shoppen til adobe her og titte litt, så ser dere at Adobe Premier shipper nå)

 

Da legger jeg til link til 2 programmer som er blitt etterspurt, men som jeg ikke har nok kjennskap til, til å uttale meg noe om:

 

XSI. (produktsiden)

 

Maya

(Takk til TheMasteR for denne linken)

 

 

5. Når jeg har laget fredig filmen min hva gjør jeg da?

 

Det har ikke jeg svaret på, men du kan jo vise den frem til venner og bekjente og få kommentarer på filmen din.

Du kan evtuellt se på det andre har laget, for å få ideèr til din(e) egen/egne film(er), og ett veldig bra sted er csflicks hvor de har ett hav av counter-strike filmer.

Blir du god kan du laste opp din egen film til de, slik at alle de som vil kan laste ned nettop din film ;)

 

Hva og hvordan bruker jeg alle disse programmene til?

 

For det første så kan ikke jeg sitte her å skrive en guide på hvordan dere skal bruke alle disse programmen, det ville blitt flere hundre sider opp og ned med ren tekst som ingen ville giddi å leset.

Jeg anbefaller heller at dere er tolmodige og leser guider som allt finnes ute på nettet... Og tro meg det finnes MYE.

 

Hvis du lurer på hva du skal bruke mange av disse 3D programmene til, så ta f.eks en titt på cs-filmen Hard Klan - Die Hard filmen... I både åpningssekvensen og avslutningen (logoen til mannen som har laget filmen) er laget ved hjelp av 3D programmer.

Det finnes også mange andre cs filmer som benytter seg av 3D på en eller annen måte, og disse er laget av 3D programmer som nevnt her...

 

flere steder man kan laste ned counter-strike filmer:

Goodgame

own-age

Fegis (Her må du registrere deg)

Planet-Videos (Riktig nok på tysk, men det fikser dere ;) )

 

Avspillingsprogrammer:

 

VideoLan

DivX

Windows Media Player for Windows 98 Second Edition, Me, og 2000

Windows Media Player for xp

Kritisk oppdatering for Windows Media Player (Alle versjoner)

BSPlayer

QuickTime Player (Ikke det at jeg tror dere vil bruke den, men jeg slenger den med

Winamp

 

 

Da gjenstår det bare for meg å ønske alle lykke til med counter-strike filmene deres :thumbup:

 

 

Har dere kommentarer til denne guiden (feil/mangler/noe dere savner) så si i fra.. får ikke forbedret guiden, med mindre dere sier i fra :)

 

*Edit:

1. Har lagt til og fikset noen linker og noen skrivefeil.

2. La til link til programmet Virtualdub.

3. La til link til Goodgame, own-age, Planet-Videos og Fegis.

4. La til en del avspillingsprogrammer. (Kom gjerne med fler linker hvis dere vet om noen)

5. Har lagt til litt generelle tips.

6. Tydelig at dette ikke funkerer 100% i cs:s, men jeg lover og oppdater guiden så fort jeg har cs:s for hånden og har prøvet det ut :)

Endret av Hellslayer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil i tillegg anbefale Adobe Premier til generell bearbeidelse av avi-filen. Adobe-familien er en uslåelig kombinasjon. Kast inn en dose XSI/MaYa/3d studio Max så har du det perfekte verktøy. Bare synd at det koster godt over 100K for alle de programmene! :(

 

edit: meget bra! Sorry, glemte å si det! *gave chance*

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Kan legge til at det er ikke smart A bruke fraps demoen, siden den setter to store "DEMO" tekster pa hver sin side i hver eneste film du lager. Sa fa tak i full versjon.

 

Ellers ma jeg jo si at guiden er jo ikke veldig hjelpsom, da den ikke gar i detaljer om hva man ma gjore med de forskjellige programmene.

Det er jo ofte det som er problemet, og ikke hvilke programmer man skal bruke.

 

Men for den totale nybegynner er den ok.

Lenke til kommentar
Kan legge til at det er ikke smart A bruke fraps demoen, siden den setter to store "DEMO" tekster pa hver sin side i hver eneste film du lager. Sa fa tak i full versjon.

 

Ellers ma jeg jo si at guiden er jo ikke veldig hjelpsom, da den ikke gar i detaljer om hva man ma gjore med de forskjellige programmene.

Det er jo ofte det som er problemet, og ikke hvilke programmer man skal bruke.

 

Men for den totale nybegynner er den ok.

 

Denne guiden er ikke laget for å guide folk igjennom hvert eneste program (da kunne jeg skrevet til jeg daua) det finnes tross alt en hjelpefil i alle programmer og den får folk benytte seg av.

Denne guiden er først og fremst en guide til hvor de finner programmene, og hvordan de skal komme i gang med filmen sin (litt starthjelp :) ) for det er det de fleste lurer på. (I alle fall som jeg har registrert)

 

*Edit: Ble usikker nå så jeg skal sjekke det med fraps, og evt fjerne komentaren min hvis jeg tar feil.

Endret av Hellslayer
Lenke til kommentar
jeg har et lite problem med at når jeg tar opp via fraps så får jeg ikke med hele skjermen i filmen som lages. bare halve våpenet vises osv. får ikke med kanskje 5 cm på høyre side slik at ammo of frag oversikt faller bort..... noen som vet hva som er galt?

Det samme skjer til meg også, har bannet noe :wallbash: over det :whistle:

Trodde først det var noe galt med skjermen.

 

:hmm: hva er problemet da? :hmm:

 

EDIT: tre o'er i trodde :D

Endret av Mr.MadCow
Lenke til kommentar

jeg fannt det ut..... det er at programmet tar opp i 640x480 og da må cs demoen også spilles av i 640x480. så ta og sett på 640x480 og så kjør demoen. da vill det recorde hele skjermbildet.

 

btw: har laget en film nå som jeg kaller noscope fraglist :D , lagt på fading mellom fraggsa osv. syntes at den ble fin :D

 

men jeg har veldig lyst til å legge musikk på filmen, hvordan gjør jeg dette?

 

EDIT: jeg fannt ut hvordan man leger på lyd, men når jeg legger på lyd så forsvinner slutten av filmen. de siste 10 sekundene faller bort. dette er meget irriterende.... noen som vet hva som er galt?

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Når jeg skal ta ut det beste i recorden min så går jeg inn på fraps ja binder en bokstav til recorden liksom og starter filmen.

men når jeg trykker på den bokstaven jeg har bindet den til for og ta opp kommer consoln opp.

så når jeg skal se filmen etterpå så hvises consolen i "filmen". :no: .

 

 

så det jeg lurer på er hvordan jeg får vekk consolen fra "filmen"?. :hmm:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...