Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pc uten harddisk, går det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jada, hvis du roter litt rundt i bios og boot order, vil du finne netverksboot som en option.

 

google litt der, så kommer du igang, jeg har bare vært borti linux varianten av den. (dsv linux server med bootimage)

 

et annet alternativ er usb/flash basert boot, dvs boote fra usb hvis bios støtter det. usb/flash (flash med usb-leser) begynner å bli billige nok for å kunne "huse" et helt os.

Lenke til kommentar
et annet alternativ er usb/flash basert boot, dvs boote fra usb hvis bios støtter det. usb/flash (flash med usb-leser) begynner å bli billige nok for å kunne "huse" et helt os.

Husk isåfall å deaktivere virtuelt minne og alle evt. andre former for paging... Flashminne kan bare overskrives noen 100tusen ganger og det brukes fort opp hvis virtuelt minne benyttes.

Lenke til kommentar

Et alternativ til er å bruke Linux-distribusjonen Knoppix. Den kjører rett fra CD'n og om du har mye minne (1GB) så kan du sette noen options så hele CD'n legges inn i minnet når du booter PC'n.

 

Ennå et alternativ er å boote fra ekstern USB 2.0 harddisk, og ha lang USB-kabel evt. også USB-HUB til harddisken. På den måten kan du skjule harddisken et annet sted i huset.

Lenke til kommentar

Dette må jo være en glimrende løsning for en lydløs pc (htpc) i stua.

Har nettopp kjøpt meg prosjektor, men mangler såkalt proggesive scan på dvd spilleren. Dette får en via pc hvis en har et Ati9x00 kort.

Men en kan jo få enda bedre kvalitet med en pc :yes:

Lenke til kommentar

det er ikke rare mengden minne du trenger for en nettverksterminal - den trenger bare minne for å vise grafikketn som den får utlevert av serveren - alt av applikasjonsminnebruk brukes på serveren.

 

windows 3.11 klarte fint å flytte rundt vinduer på en skjerm med bare 4-8 MB RAM ;)

Lenke til kommentar
Dette må jo være en glimrende løsning for en lydløs pc (htpc) i stua.

Har nettopp kjøpt meg prosjektor, men mangler såkalt proggesive scan på dvd spilleren. Dette får en via pc hvis en har et Ati9x00 kort.

Men en kan jo få enda bedre kvalitet med en pc :yes:

Alle grafikk kort bruker progressive scan.

Lenke til kommentar
Det går da fint å bruke det vanlige minnet på pcn som harddisk etter det jeg skjønner. Det er lurt å ha litt plass og skal du kjøre windows er strippede versjoner av 98 eller 2000 best.

 

ramdisk er det det heter, søk litt så finner du ut mye vil jeg tro :)

Hm, så jeg kan ikke bruke XP?

Lenke til kommentar
Man gidder jo ikke å kjøre terminal når han bare skal ha 1 pc som skal kjøres uten disk....

 

Sats på nettverksboot du. Er det beste alternativet, ganske sikker på at det blir det billigste også.

Hvorfor ikke?

De er kompakte, stillegående og ganske fet å ha ved en tv f.eks :p

Lenke til kommentar
Bruk Knopix linux :)

Er den enkel å lære, har aldri brukt Linux. Nå er jo fina været i siktet, og da vil konen ha meg ute :yes: så hvis det er svære greier så må jeg vente med Linux til vinteren/høsten :green:

Det er nok ikke den mest brukervennlige og enkle linux-distroen men fordelen er at man slipper å innstallere den for å prøve den ut. Det er bare å laste ned og brenne ISO'en. Sett den i CD-leseren og start PC'n. 1 minutt etterpå er du i gang og kan utforske linux uten å tukle til noe som helst på harddisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...