Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er Microsoft Exchange Server?


Anbefalte innlegg

Som betatester av Outlook fikk jeg litt av vært tilsendt i posten (trial versjoner riktignok...)

 

Jeg har lurt litt på å teste å sette opp en Exchange server, mest for å lære, men også en del fordi jeg har en følelse av at de kanskje kan være nyttig i hjemmenettverket. Men jeg klarer ikke å finne noe kortfattet svar på hva Exchange er, og hvordan det brukes i praksis. Å finne en hundresiders oversikt over funksjonene, og hvor fantastisk det er for bedrifter med tusenvis av ansatte er ikke til så mye hjelp... :(

 

1. Exhange bærer preg av å være rettet mot bedrifter (selvsagt). Er det totalt meningsløst å kjøre dette på et hjemmenettverk?

 

2. Jeg har et par domener, som jeg har ett 3. parts mailserver-program som tar seg av. I min vei mot å få satt opp server og domene slik at jeg kan logge på hvilken som helst PC, og få samme desktop/instillinger/mail, så lurer jeg på om ikke Exchange er en bra løsning på maildelen?

 

3. Hvordan fungerer Exchange? Fungerer det slik at all e-post som blir mottatt, sorteres til de forskjellige brukerenes kontoer, og er til enhver tid lagret på serveren? I tillegg kan jeg ha felles kontoer, hvor alle klientene kan se både mottatt og sendt e-post?

Kan jeg også få serveren til å hente ekstern e-post fra eksterne pop servere?

 

Jeg har installert Exchange på windows server 2003, men skjønte passelig lite av det. Problemet mitt er at jeg ikke skjønner helt hva Exchange er og fungerer, og det er det jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med å forklare.

 

Noen som kan forklare i korte trekk hva exchange er, og hvordan det kan brukes - helst på hjemmenettverk og ikke microsoft-sized bedriftsbruk? Jeg antar at en del av dere kanskje har en exchange server på hjemmenttverket, og kan gi meg noen praktiske eksempler?

 

På forhånd takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Exchange er.. mange ting? Men mest brukt for mail.

 

Men det finnes og TV stasjoner som streamer TV programmer igjennom Exchange pga de meget gode datastream egenskapene programmet har.

 

Ikke nok tid til å svare på alle spørsmålene dine så det får noen andre gjøre :)

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Exchange er så mangt, men for et lite nett med få mailkontoer vil jeg tro at det kan bli litt overkill.

 

En ting som muligens vil være av nytte for deg er POP3 linkeren i serveren som gir deg muligheten til å sette opp flere POP3 kontoer som havner i en innboks. På den måten får du sjekket mail jevnlig uten å sette opp haugevis med kontoer i mailklienten din.

 

Hvis du har Exchange og Outlook2003 på serveren kan du kjøre Outlook webaccess på den. Dette er veldig, veldig praktisk synes i allefall jeg.

 

Men, som sagt; med mindre du har et par brukere på nettet ditt er POP3 en mye enklere løsning.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg vurderer akkurat det samme som GeeZuZz. (Har du ikke et litt enklere navn, mann? :roll: )

Det jeg tror blir det enkleste, er å sette opp Exchange til rein POP3-innsamler, da de eksterne mailserverne har bedre oppetid, etc. Ved å kombinere roaming, samt exchange + webacess, er du så mobil når det gjelder mail som overhodet mulig.

 

Har kikket litt på denne siden. Der står det ganske mange howto's om exchange. Har hjulpet meg endel på vei.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer akkurat det samme som GeeZuZz. (Har du ikke et litt enklere navn, mann? :roll: )

Det jeg tror blir det enkleste, er å sette opp Exchange til rein POP3-innsamler, da de eksterne mailserverne har bedre oppetid, etc. Ved å kombinere roaming, samt exchange + webacess, er du så mobil når det gjelder mail som overhodet mulig.

Angrer litt på nicket mitt ja... :ermm:

 

Ja, å sette opp serveren som en pop3 innsamler + bruke den som en vanlig mail server for domenet mitt er vel egentlig det jeg ønsker, hvis dette er mulig.

 

Men jeg har forstått det slik at exchange også har mulighet for å bruke delte kontoer - det vil si, at jeg og noen anre kan ha en e-postadresse på deling, og begge kan ha oversikt over hvilken e-poster som er mottatt, lest og besvart?

Lenke til kommentar

hehehe...ja, Exchange er jo litt overkill for hjemmebruk mtp at exchange 2003 koster 15000,- retail ifra komplett.no. Du er såpass rik ja...... :p

 

Exchange har grovt sett 3 funksjoner: mail, kontakt-liste, kalender (alt i outlook) for bruker, og felles-mapper med det samme. en kan også brukes som news-server.

 

Exchange må ha Active Directory, som du sikkert har skjønt, er ganske tung å kjøre på samme maskin som domenekontrolleren så hvi sdu kan bruke en member-server som exchange-server så blir det bedre. Du må så ha mail.klienter enten som MAPI-klient eller POP3/imap.

 

Exchange har meget mange og gode muligheter for samarbeid (mail, kontakter, felles-mapper) og mulighetren er blitt store for mer mobile mail klienter i 2003 versjonen. (PDA'er mobiltelefoner o.l.)

 

Internmail virker helt automatisk når exchange installeres og det samme med utgående mail. Innkommende mail er avhengig av at mx-recorden i dns-sona peker mot din exchange-server, noe som igjen må avtales med de som hoster dns'en for ditt domene.

 

Hvis det er mer konkrete ting med exchange du lurer på eller trenger hjelp til så er det bare å poste.

Lenke til kommentar
Hva er system-kravene for MS Exchange 2003 Enterprise? Har ein PII 200mhz m/192mb ram, samt ein Celeron 566mhz m/ 196mb ram. Hvis eg kjører win2003domeneserver på celeron'en, og exchange på PII'en.. vil det funke bra? (har ikke stor trafikk på mailen).

Exchange krever ikke mye ressurser av CPU, det viktigste er bra disk i/o og minne.

 

Kjører en PIII 450 m/512mb minne og SCSI disker til 100+ brukere uten problemer med Exchange 2000.

 

Ikke glem virus scanner for mail! Outlook er den mest utsatte mail klienten..

Lenke til kommentar

Windows Server 2003 krever ikke mer hardware enn windows 2000 server.

 

Exchange 2000 må ha windows 2000 server.

Exchange 2003 må ha windows server 2003.

 

Ang. PII så vil det nok gå, men jeg tror det vil gå TREGT!

Endret av ob1
Lenke til kommentar

Førstnevnte vil ta LANG tid!

 

selve send/motta mail tror jeg vil gå greit. Unntaket kan bli ved sending av vedlegg som skannes for virus o.l. Husk at en exchange server må også patches og vedlikeholdes som en annen pc.

 

Jeg tror du rett og slett bare må prøve. Dette er jo for å lære seg exchange, ikke sant? I slike tilfeller er det bare å gi gass. Går det ikke så av-installer og evt prøv igjen hvis du kan utbedre noe.

Lenke til kommentar

Takk for svar ob1!

 

Ja, jeg skjønner at exchange er overkill med tanke på prisen, men nå har jo jeg fått dette gratis som nevnt i første innlegg :)

 

Når det gjelder maskinkrav, så er serveren min for privatbruk, så jeg antar at det ikke blir noe problem. CPU-bruk er vanligvis 0%.

Er forresten en P3 600mhz, med 384MB ram - og windows server 2003.

 

Men jeg har allerede installert dette i en virtuell PC (det tok vanvittig lang tid!). Men skjønnte lite av instilling av denne. Er det virkelig i "Exchange System Manager" alle instillingene gjøres? Eller har jeg misforstått alt?

Lenke til kommentar
Er det virkelig i "Exchange System Manager" alle instillingene gjøres?

ikke helt....

...for med Exchange kommer det med en ny utgave av "Active Directory Users and Computers" (se på start-menyen eller kjør "users and computers.msc" fra kommandoprompt.)

 

Når du høyreklikker en bruker ser du "exchange tasks" og under properties har du 3-4 nye arkfaner relatert til exchange. Det er her bruker-delen av exchange settes.

 

Exchange system manager brukes mest til selve server-delen av exhange config'en.

 

Exchange server i virutell PC!! :scared: Å dæven det må ha tatt lang tid!!

Lenke til kommentar

Tok sikkert 2 timer å innstallere ja... :p Men etter at det er installert går alt raskt.

 

Men ja, jeg har vært innom den nye Active directory'en også. Men jeg finner liksom ikke ut hvor jeg setter opp selve serveren. Hvor den skal hente e-post fra, og slike ting. Vet du om noen guider som tar for seg et simpelt oppsett av Exchange?

Lenke til kommentar
Tok sikkert 2 timer å innstallere ja... :p Men etter at det er installert går alt raskt.

 

Men ja, jeg har vært innom den nye Active directory'en også. Men jeg finner liksom ikke ut hvor jeg setter opp selve serveren. Hvor den skal hente e-post fra, og slike ting. Vet du om noen guider som tar for seg et simpelt oppsett av Exchange?

Lurer selv på det samme. Uansett brukte jeg bare i overkant av èn time på min installasjon.

Lenke til kommentar
Ikke for å være slem, men kjøp dere en bok. Det er ikke noe poeng i å kjøre exchange dersom dere bare er interessert i å lese et par guider for å få det opp å kjøre.

Hvorfor ikke bare spørre her da? Er jo derfor man har forumet. I tillegg har ob1 sagt seg frivillig til å svare på spm... Ser da ikke poenget med å kjøpe bok :ermm:

 

(selv om jeg snart kjøper, da eg skal ta sertifiseringer innenfor dette)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...