Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Endre MAC adresse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor endre MAC-adressen? Det er jo ingen vits i å endre denne om man kun har hederlige hensikter...

Jaha?

 

Jeg har to 3com-kort, begge med samme mac-addy, utrolig nok... Serienummer etter hverandre også..

Jeg har også hatt to IBM Thinkpad T30 laptops hvor begge hadde samme MAC-addresse.

 

Jeg har opplevd på jobb at man har plagdes med routerne fordi man har byttet tre-fire maskiner og så har det vist seg at leverandøren av disse har brukt samme komponenter i alle og ikke alle disse komponentene har vært helt innen standard da tre maskiner har hatt samme mac'en..

 

Greit nok, det skal IKKE skje, men det gjør nå det innimellom takket være enkelte produsenters totale ignoranse for standarder og retningslinjer..

 

Ikke alt trenger være uhederlig vettu :)

Lenke til kommentar

Kan jo forsåvidt utbrodere litt også..

 

De tre pc'ene på jobb viste seg å være at en koreansk produsent hadde lagd nettkort med piratchip'er. Selskapet som kjøpte inn pc'ene i deler for å sette dem sammen for salg (og som solgte videre til oss) fant ut at de kortene var billigst fra nettopp der dem ble handlet og var ikke klar over at det var piratkopier det var snakk om. Når man da kopierer en chip med en gitt mac-addy er det ikke annet å vente enn at den følger med videre til den kopierte chipen :)

Lenke til kommentar

Hvis flere nettverkskort skulle vise seg å ha samme MAC-adresse, bør man gå tilbake til forhandler og bytte disse fremfor å endre MAC-adressene selv. Det mener nå i hvertfall jeg. Har en sterk formening om at sånne ting skal man ikke tukle med selv. Sier det igjen, virker litt suspekt å endre denne.

MAC-adresse er jo noe produsentene setter på kortene sine, og man skal være garantert at ingen kort har samme MAC-adresse.

 

Edit: suspekte koreanske produsenter bør man holde seg unna. Men, det er lett å være etterpåklok.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

MAC-adresse kan lett endres i Windows XP via Device Manager. Man endrer selvfølgelig ikke den fysiske adressen på selve kortet, men man får faktisk den adressen man vil på nettverket ved denne endringen. Har gjort det selv på mange kort fordi nettleien på skolenettet er låst til en MAC-adresse og det er lettere å bytte adressen i XP enn å flytte på kort rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...