Gå til innhold

Kobber og aluminium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er spørs om vannet vil ha kontakt med mer enn et metall? Hvis det er slik at kjøleren bare har en tynn kobberbunn som ikke vil komme i kontakt med vannet, så vil det nok gå ok. Litt avhengig av kvalitet på aluminiumen, vannet og tilsetningen. (Jeg regner med du har en radiator i kobber eller messing)

Men kommer vannet til og ha kontakt med både kobber og alu i samme blokk, ubehandlet sådan, ville jeg være svært skeptisk.

Lenke til kommentar

Generelt sett skal man være forsiktig med å blande metaller i et kjølesystem, ingen tvil om det.

Og i dette tilfellet vil det ikke (som Arctic påpeker) være noen fare for galvanisk tæring, ettersom vannet bare er i kontakt med aluminiumen.

 

Men en blokk basért på en kombinasjon av alu og kobber med begge deler i kontakt med kjølevannet, kan allikevel fungere i årevis uten nevneverdige korrosjonsproblemer, dog litt avhengig av legeringen i aluminiumsdelen.

Er denne av kvalitet T6 (som et eksempel), så vil det praktisk talt ikke finnes målbar korrosjon i aluminiumen, som vil være mest utsatt for slikt. Vel og merke under forutsetninger om at vannet er relativt rent, og samtidig tilsatt en passende porsjon frostvæske.

Min aller første vannblokk ble (tilfeldigvis) produsert i denne kombinasjonen, og er "still going strong" på fjerde året, i maskinen til Candymann her på forumet. Blokka ble for sikkerhets skyld demontert før "overdragelsen" og så akkurat like fin ut som da den ble laget.

En annen sak som kan fremskynde galvanisk tæring er varme.

Med de beskjedne temperaturer som finnes i våre kjølesystemer vil ikke dette være noen vesentlig faktor, så totalt sett skal man ikke engste seg for mye over problematikken.

Antakeligvis vil nok blokka i de fleste tilfelle bli skiftet ut lenge før det evnt tæres hull i aluminiumen, om man dette tiltross skulle velge en slik kombinasjon.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Vannet kommer til å være i kontakt med både aluminium og kobberdelen av kjøleren, men det burde altså gå bra? Hvor mye % kjøleveske bør jeg ha i forhold til vann? Hva vil gi mest kjøling av en blokk av ren kobber og en slik jeg holder på med eller ren aluminium for den saks skyld?

Lenke til kommentar

10-15% frostvæske er mer enn godt nok.

En blokk i rent kobber vil være å foretrekke, da varmeledningsevnen for kobber er bedre enn aluminium.

Men forskjellene er allikevel ikke himmelstormende, jeg vil anta at temperaturforskjellen mellom alu og kobber vil være 1 til 3 grader, med samme innvendige design.

Lenke til kommentar

Å??

Merkelig. Jeg har et par blokker i alu / kobber gående, uten at det "freser" i noen av dem?

Jeg får vel for sikkerhets skyld demontere en av dem da, for å sjekke / ta bilder om du vil.

Men har oppriktig talt liten tro på at det er noen fare på ferde.

Bruker man spesielt "vanskelig" vann i systemet kan det selvsagt være grunn til bekymring, men vannet her hos meg fungerer i alle fall ok.

Utover det, sover jeg godt om natta! :D

Lenke til kommentar
Edit: Ein liten repetisjon av spenningsrekka viste at magnesiumanode var det riktige. Sink er ikkje godt nok.

Stemmer det. Det finnes en optimal legering for det bruket på Alu-båter. Men ville nok ikke ha det i tanken. Blir litt gugge av sånn når den løses opp. Forøvrig har jeg ikke noe alu i mitt system. Jeg tenkte på andre som hadde vært litt uheldig. :ermm:

Lenke til kommentar

Må vist skrinlegge å bruke den kjøleribben til vannblokk allikevel.

Kobberkjernen datt ut når jeg skulle begynne å borre ut kanaler :blush: .

Får vel ta å skaffe meg en massiv kobberblokk da. Noen som har noen tips til hvor jeg kan kjøpe 10mm tykk kobber eller tykkere?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...