Gå til innhold

Test av PowerColor Radeon 9600 Pro


Merlin

Anbefalte innlegg

Nylig kjøpte jeg meg et PowerColor Radeon 9600 Pro All-In-Wonder til den nette sum av 2000 kroner. Jeg Hadde mine tvil ovenfor PowerColor med hensyn til kjøling, overklokking og ytelse. Jeg må si at denne tvilen fort forsvant etter et par timer med Battlefield 1942 og litt DVD titting. Jeg skulle ha et kort som kunne spilles med, se på TV og høre på radio direkte inn på pcen.


[b][color=green]Bundelen[/color][/b]
[b]*ATI Radeon 9600 Pro All In Wonder 128 MB Pro
*PowerColor Radeon 9600 Pro
*Input adapter
*Output adapter
*S-Video tilkobling
*Composite tilkobling
*Lyd tilkobling
*Composite kabel
*S-Video kabel
*Trådløs kontroll (Remote Controll ATI)
*Trådløs mottaker (plugges inn i USB port)
*4 batterier til ATI remote controll
*Drivere og spill[/b]




Spillet som fulgte med var Tomb Raider: the angel of darkness og Big mutha truckers. Resten bestod av Radeon 3D Games Pack og PowerDirector 2.0
Dette var hele bundelen og må si at PowerColor har laget en meget fyldig bundle her. Må få lov å legge til at TRAOD er et Dx9 basert spill og her fikk jeg virkelig testet ytelsen til kortet. AA og AF var skrudd på maks og R9600 kortet hadde ingen problemer.


[color=green][b]Features[/b][/color]
[b]* TV-ON-DEMAND (Ta opp programmer)
* FM-ON-DEMAND (Ta opp radio)
* Tv-guide (sporer opp dagens tv program i din region)
* Direct X 9.0 Nyeste generasjon Direct X
* 128 MB minne
* Smoothshader 2.0 og Smoothvision 2.1
* Core 398 og mem 324[/b]



[color=green][b]I bruk[/b][/color]
Skjermkortet fungerer prikkfitt i alle dagens spill og ytelsen generelt er meget bra. I far Cry demoen hadde jeg alt på high samt oppløsning 1024X768 og merket ingen lag. Det gikk prikkfritt med andre ord. I Counter-Strike for de som er interessert i det lå jeg på 220 FPS. Kortet produserer veldig lite varme i praktisk bruk, noe som er veldig positivt. Vifta er ikke allverden å skryte av men den gjør en god jobb! Fyrte også av 3Dmark03 og forhåpningene var ganske store. Med stock klokkefart 398/324 klarte jeg 3300 3Dmarks. Etter litt klokking med RivaTuner klarte jeg å presse kortet opp i 506/378 med standard kjøling, uten artifacts, og jeg fikk 4100 3Dmarks, noe som er ganske høyt til et 9600 Pro å være. Jeg må si meg meget godt fornøyd med dette kortet i praktisk bruk, og det fungerer utmerket i alle tunge aplikasjoner og spill.



[color=green][b]Klokking[/b][/color]
Dette kortet oppfatter jeg som svært samarbeidsvillig ved klokking. Core hadde jeg økt med 108 mhz og memory med 54 mhz. Det ser ut som om vifta er temmelig bra med tanke på at jeg bruker stock kjøling. Jeg ville prøve å gå lenger enn dette men på 525/390 sa kortet stopp og pcen restarta. Kanskje ikke så rart uten kjøling.




[color=green][b]Bilde: PowerColor Radeon 9600 Pro All In Wonder 128MB[/b][/color]


[img]http://www.hothardware.com/reviews/images/aiw_9600_pro/card_large.jpg[/img]








[color=green][b]Annet[/b][/color]
Jeg har desverre ikke fått sjangsen til å teste ut AIW funksjonene riktig enda, grunnet mye skolearbeid men vil oppdatere guiden så fort dette er klart. Blir spennende å se hvor bra bildekvalitet det er samt TV og Radio. Mye spennende i vente her trenger kun litt tid.

[color=green][b]
Fordeler[/b][/color]
* meget god 3Dytelse
* meget klokkevennlig
* lite støy
* fyldig bundle
* God pris



[color=green][b]Ulemper[/b][/color]
* Ingen



[color=green][b]Konklusjon[/b][/color]
Dette kortet oppererer bra i alle dagens spill, og det er en liten råtass. Kortet kan lett klokkes til et 9600xt og alle funksjonene som følger med gjør dette til et meget bra kort. Alt i alt, meget fornøyd med dette produktet :) Endret av Merlin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...