Gå til innhold

Kjøp av bærbar


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Vi har mange lange tråder om forskjellige distributører av bærbare og deres maskiner. Det er såpass mange som tenker på å anskaffe seg bærbare maskiner i dag at denne delen av forumet har en tendens til å bli litt ensformig når det gjelder anbefalinger og lange tråder. Dette forumet, som mange andre, lider av det at folk helst anbefaler det de har selv. Det er ikke alltid at folk tenker på hva de skal bruke maskinene til når de kjøper; de bare går for det beste tilbudet de finner.

 

Erfaringstråder om Dell, 1557 og ikke minst Whitebox tar nesten overhånd i et forum som skal holde seg objektivt. Derfor trenger vi en tråd som gjelder erfaringer generelt, hvor folk kan dele erfaringer i form av detaljerte poster om aktuelle maskiner. Slett denne tråden hvis den er meningsløs, men jeg føler den er nødvendig.

 

 

Hva bør man tenke på når man skal kjøpe maskin?

 

Først av alt, naturlig nok, er bruksområdet. Dette tas ofte i betraktning til pris, ettersom ikke alle er villige til å betale i dyre dommer for en maskin. Skal man ut med over 15000,– kan man begynne å bli litt mer kresen angående vekt, støy og ikke minst skjermkort.

 

 

Hva bør man minst ha i en god maskin?

 

Det er ikke sjelden vi ser overkill-prosessorer i bærbare modeller, spesielt i dem som selges av store kjeder som Elkjøp, Siba o.a. Når det kommer til ytelse, er det en stor fordel at komponentene i maskinen veier like mye.

  • Skjerm:
     
    4:3-skjermer:
    CGA Color Graphics Adaptor 320 x 200
    EGA Enhanced Graphics Adaptor 640 x 350
    VGA Video Graphics Array 640 x 480
    SVGA Super Video Graphics Array 800 x 600
    XGA Extended Graphics Array 1024 x 768
    SXGA Super Extended Graphics Array 1280 x 1024 (5:4)
    SXGA+ Super Extended Graphics Array 1400 x 1050
    UXGA Ultra Extended Graphics Array 1600 x 1200
    QXGA Quad Extended Graphics Array 2048 x 1536
    QSXGA Quad Super Extended Graphics Array 2560 x 2048
    QUXGA Quad Ultra Extended Graphics Array 3200 x 2400
     
    16:9/16:10-skjermer (bredskjermer)
    WXGA Wide Extended Graphics Array 1366 x 768
    WSXGA Wide Super Extended Graphics Array 1600 x 1024
    WSXGA+ Wide Super Extended Graphics Array 1680 x 1050
    WUXGA Wide Ultra Extended Graphics Array 1920 x 1200
    WQSXGA Wide Quad Super Extended Graphics Array 3200 x 2048
    WQUXGA Wide Quad Ultra Extended Graphics Array 3840 x 2400
    Denne fine listen av kjello2 er en bra veiledning om man har en liten anelse om hva oppløsning er.
     
    De fleste maskiner er i dag i 4:3-format, men 16:10 kommer for fullt. Til en 15" 4:3-skjerm er 1400 × 1050 minstekrav, spesielt i disse dager hvor XGA tilhører fortiden. Det er blitt mer vanlig med eget skjermminne, og dette innebærer på 4:3-skjermer at oppløsningen vanligvis er høyere enn 1024 × 768. På 16:10-skjermer er det litt annerledes. Der er det mye mer vanlig med eget skjermminne og XGA-skjermer, såkalt WXGA. XGA er bedre på 16:10 enn på 4:3, ettersom arbeidsplassen på en bredskjerm er større.
     
     
  • Skjermkort: Integrerte skjermkort er et fryktet fenomen som er altfor vanlig i billige bærbare. Jeg ser for meg at mange kjøper maskiner med overkill-prosessorer (som jeg nevnte tidligere) og forventer å få et rått skjermkort på kjøpet. Sannheten er at de gode skjermkortene er en litt mer sjelden vare. Radeon 9600 er et veldig bra skjermkort, men per i dag er Radeon 9700 Pro Turbo 256 MB det kraftigste. Skillet mellom stasjonær og bærbar minskes. Radeon 9000 begynner å bli en gammel sliter, men duger fortsatt til det meste. Man bør styre unna integrert grafikkløsning når man skal kjøpe bærbar. Et skikkelig skjermkort forlenger maskinens levetid meget. Verdien faller heller ikke så drastisk om man tenker på salg.
     
     
  • Prosessor: Det heteste i bærbare maskiner er Pentium M, ofte misforstått med Centrino (som ikke er en prosessortype). Mer om prosessorer i bærbare i enemigos prosessor-guide.
     
     
  • Minne: I bærbare maskiner er det ikke vanlig med samme RAM-hastigheter som på vanlige skrivebordsmaskiner. Dog ligger man ikke langt etter, og det er ikke helt uvanlig med PC2700-RAM i bærbare. PC2100 er nok fortsatt det mest utbredte.
     
    På samme måte som i en stasjonær er det en fordel å ha minst 512 MB RAM, spesielt i de tilfellene hvor skjermminnet er delt. Man kan til nød klare seg med 256 MB, men da bør man innstille seg på å oppgradere senere.
     
     
  • Harddisk: Kjappe harddisker har blitt vanlig i disse dager, og en 7200 RPM harddisk er ikke luksus lenger. Jeg har ennå til gode å se en 80 GB harddisk med 7200 RPM til bærbare, men det finnes nok, det er bare ikke skikkelig introdusert på markedet ennå.
     
    Mange uroer seg for støy og vibreringer fra en disk med 7200 RPM. Dette er litt overdrevet. Av egen erfaring kan jeg trygt si at en 7200 RPM harddisk ikke bråker eller vibrerer mer enn en med 4200 RPM. Forskjellen mellom 5400 RPM og 4200 RPM er større enn forskjellen mellom 5400 RPM og 7200 RPM. Derfor velger mange å gå for 5400 RPM disker ettersom de tror de får både i pose og sekk: en kjapp, men likevel stillegående disk.
     
    Les også Barbaras test av fem 5400 RPM harddisker.
     
     
  • Optisk drev: DVD-brennere er ikke umulig lenger. Mange produsenter reklamerer for dette og mange biter på. DVD-brennere i bærbare er ofte treige og brenner vanligvis kun plater i "plussformatet" (DVD+R og DVD+RW). Noen brennere brenner imidlertid også "minusformatet" (DVD-R og DVD-RW), som er en fordel da DVD-R er det formatet DVD-spillere forstår. Det er disse brennerne som er verdt pengene; ikke legg ut mye for en simpel 2× pluss-brenner.
     
    CD-brennere kombinert med DVD-lesere er et must. Mange vil ha muligheten til å slenge seg i senga, legge maskinen på magen og se en DVD.
     
     
  • Batteri: Mange blir lurt angående batteritid på bærbare, og forventer mye mer enn hva maskinen er i stand til å prestere. IBM er veldig flinke til å lage maskiner som holder lenge på ett batteri. Du bør se etter maskiner som varer i minst 3, helst 4 timer med svakt arbeid. Noen mener man bør passe seg for klattlading, men batteriene er nå såpass utviklet at det har ikke like mye å si som før. Et batteri er det som ryker først på en maskin, derfor sier det seg selv at man skal ta vare på dem.
     
    En del lurer på hvor lenge man skal lade et batteri første gang. Mange sier 16 timer. Det er ikke helt nødvendig. 8–10 timer, altså én natt, holder.
     
     
  • WLAN: Det fine med bærbare maskiner er at man har muligheten til å surfe trådløst. Det forutsetter at man har et innebygd kort som fanger opp trådløse signaler fra en basestasjon, noe som er standard på de fleste maskiner i dag. De to mest utbredte standardene er 802.11b og 802.11g ("B" og "G"). B er på 11 Mb/s og holder lenge til Internett, men om man ønsker nettverk mellom maskiner hvor man overfører filer støtt og stadig, er G-standarden å foretrekke, som har en hastighet på 54 Mb/s.
     
     
  • Fysiske mål: Skal man bruke mye penger på en bærbar, blir plutselig design veldig viktig. En kraftig maskin er altfor ofte altfor stor. En maskin som er lavere enn 3 cm og veier mindre enn 3 kg er en grei størrelse. Prøv å styre unna maskiner som er over 3,5–4 cm, da disse er særdeles klumpete.

Hvor bør man kjøpe bærbare maskiner?

 

Før man kjøper seg en bærbar, kan det være en fordel å høre på andres erfaringer og lese tester. Barbara.no er en god norsk side som blant annet tester bærbare maskiner.

  • IBM er den ledende bedriften innen markedet for bærbare. Skal man bruke mye penger, går man for en IBM. Maskinene deres holder lenge, det har jeg selv erfart.
  • Dell er et godt alternativ om man ønsker maskiner man kan bruke til det meste. Prisene deres varierer, men er som regel ganske gode. Dell er en stor bedrift, og har derfor råd til å sette prisene både opp eller ned uten å være redd for å tape noe. Modeller som Inspiron 8600 og 510m er bra maskiner med forskjellige bruksområder.
  • HP lager maskiner i alle prisklasser. Man får de best utstyrte og mest sammenskrudde maskinene fra dem, samt billige løsninger med Celeron og integrert grafikkløsning.
  • MPX leverer mange forskjellige modeller. De er store på Acer-maskiner. Skal man ha Acer, bør man sjekke ut MPX.
  • Komplett.no selger mye Fujitsu Siemens. Fujitsu Siemens Amilo D1840 har blitt en populær maskin og kommer i tre forskjellige typer.
  • PS Data selger både Acer og Tundra. Tundra er kjent som norske kvalitetsmaskiner (ikke produsert i Norge, bare satt sammen her). De har nå lansert Tundra 1557(x), som har blitt en slager allerede.
  • Whitebox er et mye omdiskutert firma som leverer kvalitetsmaskiner til glimrende priser. Servicen er imidlertid ikke på samme nivå som prisene, og mange velger bort Whitebox grunnet akkurat dette.

PC eller Mac?

 

Det er flere og flere som sikler på Apples Powerbook’er og iBook’er. Problemet med disse modellene er at noen av dem koster skjorta. Mange lar seg lure av en Macs lave spesifikasjoner. Apple lager maskiner på en annen måte, derfor kan man ikke sammenlikne en PCs og en Macs maskinvare.

 

Bør du vurdere en Mac? Skal du bruke maskinen til skriving, webdesign, videoredigering og slike ting, er en Mac det beste valget. Dønn stabile maskiner som er helt overlegne på design. Man kan også spille på Mac, men utvalget er mye dårligere enn til PC.

 

Bryr du deg om design, stabilitet og ytelse og er villig til å betale det det koster, er Mac noe for deg.

 

Sjekk Apple sine sider for mer info.

 

Komplett.no har også begynt å selge Apple-produkter.

 

 

Linker

Takker ePsiLON47 for en finfin omstrukturering av innlegget.

 

 

Det er godt over 2 år siden jeg skrev denne guiden og hvis noen føler seg skikket til å oppdatere/skrive en ny, så må de bare det, da denne ikke er like aktuell lenger :)

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin tråd :)

Men ettersom du laget en avdeling for "hvor skal man kjøpe bærbar", mener jeg at du har glemt en viktig aktør - HP (CPQ)som faktisk har mange flotte maskiner - og spesielt en del interessante maskiner til under 10000 til hjemmebruk som man får tak i fra Elkjøp/Expert også (for de som klemme litt på de).

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Fin tråd :)

Men ettersom du laget en avdeling for "hvor skal man kjøpe bærbar", mener jeg at du har glemt en viktig aktør - HP (CPQ)som faktisk har mange flotte maskiner - og spesielt en del interessante maskiner til under 10000 til hjemmebruk som man får tak i fra Elkjøp/Expert også (for de som klemme litt på de).

 

Mvh kjello2

Fikset.

 

Er du snill gutt skriver du litt om din maskin. + og - og slike ting.

Lenke til kommentar
Glimrende post :thumbup:

 

4:3-skjermer:

...

SXGA Super Extended Graphics Array 1280 x 1024

...

Jeg ville bare si at denne ikke er en 4:3-skjerm men 5:4, ellers ser det meget bra ut!

Stemmer, jeg dobbeltsjekket dessverre ikke hele listen da den sto på en ganske stor og seriøs aktørs side. Skal rette på det i den originale listen også om en stund.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nå hadde det vært fint hvis alle med en bærbar av relativt ny type kan poste specs, hvor man kan kjøpe og erfaringer. Dette er for å lage en tråd som inneholder erfaringer fra mange aktuelle maskiner, så kan man bare poste spørsmål i denne tråden istedet for å starte ny tråd.

 

Whitebox CL50:

 

1.5 Pentium M

1024 DDR RAM PC2700

60 GB 7200 rpm

ATI Radeon 9000 64 mb

15.1" SXGA+ skjerm

 

Høyde: 2.99 cm

Vekt: 2.8 kg

 

Om maskinen: Denne modellen begynner å bli litt utdatert nå, med tanke på skjermkortet, men holder fortsatt god stand. En solid maskin med gjennomført design og komponenter som holder følge med hverandre.

 

+ og -:

 

+

Meget stillegående

Bra ytelse i forhold til pris

Deilig skjerm

Rimelig bra fysiske mål

God batterilevetid

Generell god ytelse på alle områder

 

-

Noen modeller har en høyfrekvent pipelyd fra viften til tider

Dårlig touchpad

Litt utdatert grafikk

 

Alt i alt scorer denne maskinen veldig bra hos meg. Du kan lese en test hos Barbara av Zepto Z-note 4100 som er samme maskin.

 

Om Whitebox:

 

Mange kategoriserer Whitebox som en useriøs aktør på markedet. Noen har mer informasjon enn andre om folkene bak og kan derfor trekke konklusjoner bedre enn oss andre. Det ville vært synd om de ikke var seriøse, noe jeg tror de har begynt å bli ettersom de ser at etterspørselen på maskinene deres tar helt av. Om Whitebox ryker, ville det ikke komme som noen veldig stor overraskelse, men jeg tror personlig at de vil bestå.

 

Positivt: Billige maskiner, hyggelige og hjelpsomme folk, prutevennlige, kompenserer for feil, husker deg bedre enn de store firmaene.

 

Negativt: Sikkert den tregeste leveringstiden på markedet, brutte løfter.

 

------------------

 

Nå oppfordrer jeg alle til å gjøre det samme som meg. Dere trenger ikke å skrive om produsenten dere kjøpte maskinen av, med mindre det er noe man bør vite.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne legge til noen specs på min maskin

 

Navn: Acer travelMAte 803lci

 

Prosessor: 1,6 Ghz Pentium M

Skjerm: 15” SXGA+

Skjermkort: ATI M9 Radeon 9000 med 64MB

Harddisk: 40GB Ultra ATA/100

Tilkobling: Bluetooth,Irda, Intel Pro/wireless 2100 kort som følger B standard. Samme type Dell bruker for eksempel. 10/100 ethernet kort. 56kbps V.92 modem

Minne: 512 MB 266mhz

Porter: 4x USB 2.0, 1 x seriell, 1x port for visning på projektor, 1 x –video port, firewire 4pin

 

 

 

Annet:

Maskinen ser bedre ut enn feks Dell Latitude D600 og D800. Den er etter kameratene mine som har Powerbook G4 noe av det nærmeste du kommer en maskin som ser like pen.

Det medfølger også en smartcard leser som stopper maskinen straks du tar ut kortet.

I tilfellet du mister det ene kortet så har du backup.

 

Når det gjelder USB portene er de plassert etter hverandre på venstre side. Ikke slik som Dell, hvor de er stablet oppå hverandre.

 

 

+ ved maskinen

- godt batteri

- mange muligheter

- mediabay

- grei pris

- fungerer fint til feks Max Payne 2,AOM

- godt tastatur

 

 

- ved maskinen

- i dårlig luftet rom vil den lage støy

- under oppstart lager den litt lyd

- smartcard leseren er ikke alltid så flink å registrere kortet

- litt stor

 

Genrell feil ved denne modellen er bakerste USB port (om man teller fra smart card reader)

Denne porten kan nesten bare fungere i 1.1 modus virker det som.

 

 

-

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Hm, må ikke prøve å slå for mange fluer i en smekk her... :p

Om alle skal skrive om sine maskiner og erfaringene rundt omkring de blir denne tråden veldig uoversiktlig etter hvert, spesielt om/når folk spør om ting også! Bedre forslag hadde vært å ha en egen erfaringsdel for bærbare maskiner...

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hm, må ikke prøve å slå for mange fluer i en smekk her... :p

Om alle skal skrive om sine maskiner og erfaringene rundt omkring de blir denne tråden veldig uoversiktlig etter hvert, spesielt om/når folk spør om ting også! Bedre forslag hadde vært å ha en egen erfaringsdel for bærbare maskiner...

 

Mvh kjello2

Det er en fordel å ha alle førstehånds erfaringer om maskiner samlet i en tråd. Det var det som var tanken bak denne tråden; man skriver erfaringene sine og folk kan spør.

 

Glimrende post Christian86 :thumbup:

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
går det greit å legge inn erfaringene for latitude D600 og D800 og?

Skal leke mer med Travelmate maskinen i helg, blir kanskje endret noe i posten min da

Selvsagt. Mest mulig erfaringer av mest mulig maskiner er ideen.

Lenke til kommentar

hei!:p

jeg har en Dell Inspiron 8600 og er veldig fornøyd.

den har alt jeg trenger i en maskin.

specs er som følger:

 

Prosessor: 1,4 ghz Pentium M

Tilkobling: 1394,2x USB 2.0(:\), 802.11b,nettverkskort, Irda

Skjerm: 15.4" WXGA

Harddisk: 30GB

DVD/CD rom: JA, men bare CD-r/Rw brenner

Minne: 2x256 DDR333

Skjermkort: ATi Radeon 9600pro Turbo, fikk 10355 poeng i 3D Mark 01 med drivere som fulgte med.

har nå lagt inn Omega driver.

kortet er forøvrig klokket til: 378/540 og kjører knirkefritt!:)

kommer med resultater senere på dagen.

 

+ ved min maskin:

 

- kraftig skjermkort

- kraftig wlan antenne

- meget støysvak

- godt batteri

- kan skifte ut den optiske enheten mens maskinen er igang

- deilig skjerm, selvom det "kun" er 1280x800 oppløsning

 

 

 

- ved min maskin:

 

- forholdsvis stor og litt klumpete

- litt for tykk

- altfor dårlig touchpad!

 

 

dette var litt om min maskin ;)

Lenke til kommentar

Brukertest av Dell Latitude D600 (Kort versjon)

 

Konfigurasjon

 

Prosessor: 1,4ghz Pentium M

Skjerm: 1400x1050 (14,1”)

Skjermkort: Ati Radeon M9 32mb DDR

Tilkoblingsmuligheter: Irda, 802.11b, 10/100/1000 ethernet kort, 56kbps V.92 modem

Harddisk: 30Gb

Drev: CD-R/RW med DVD leser 24/10 brenner

Minne: 768 mb 266mhz

Porter: 2x USB 2.0

 

Om maskinen:

Denne maskinen veier ca 2,1 kg er i forhold til sin storebror D800, 1 kg slankere, men skjermen er mindre. Den er 14,1”.

Dette holder uansett fint til det meste. Det som skuffer er skjermkortet, det kunne vært bedre og utseende på maskinen er kjedelig. Kamerater foretrakk de store Pavillion maskinene til HP fremfor denne maskinen.

Det som ble erfaringen min med to D600 maskiner var at musen hadde tendens til å fryse etter at maskinen ble vekket fra dvale. W-lan kortet hoppet av og på nettverk, noe som utmerket seg med bare denne modellen. Når det gjelder Dell sin reklame om at maskinene skal tåle mye, ikke utsett maskinene for så mye. Objektivt så tålte disse heller lite da maskinen jeg hadde ble ødelagt av en liten hump i veien. (det var der vi tilslutt fant løsningen)

 

 

Fordeler ved maskinen

 

- størrelse

- tykkelsen på skjermen kan oppleves som en fordel i forhold til D800

- vekt

- ca 4 timer batteri tid om man kjører classic miljø og dimmer skjermen mest mulig

- lett volum styring

 

 

 

Ulemper ved maskinen

 

- ustabil

- w-lan kortet har problemer med Dlink DI624

- dårlig drev, det som medfulgte kunne ikke lese DVD-R eller DVD+R**

- dårlig tastatur

- veldig plagsomme lyder fra knappene under pekeenheten

- kjedelig design

 

 

** Det viste seg imidlertid at dette kun skjedde med Samsung drevet. I følge Dell sin Gold technical var dette noe jeg burde regnet med når jeg kjøpte en maskin uten DVD brenner

 

Som et tips! Kjøp med GTS. Det redder deg om du får problemer etter support sin stengetid. Dessuten vil du få support om du bruker annet enn Dell utstyr med maskinen, det dekker ikke vanlig support.

Lenke til kommentar

Dell Latitude D800

 

Spesifikasjoner på maskinen jeg valgte

 

Prossesor: 1,6 Ghz Pentium M

Skjerm: 1680*1050

Skjerm kort: Geforce Go 4200 64MB DDR

Minne: 512 MB ddr 266mhz

Tilkobling: Irda,w-lan 802.11b, 10/100/1000 ethernet kort, 56kbps V.92 modem

Harddisk: 40GB

Drev: CD-R/RW og DVD leser

Porter: 3 x USB 2.0, firewire

 

 

Kort om maskinen:

Maskinen ser ut som en slepbar straks du tar den ut av boksen. Jeg var lite fornøyd med størrelsen på cahssiset og spesielt hvor tykk skjermen var. Apple presterte å presse nokså mye inn i sin, likevel var deres chassis nokså mye tynnere.

Hvis du velger en av de to høyeste oppløsingene så vil du fryde deg over skjermen, det er ikke måte på hvor pent det kan bli. I spill kjørte jeg denne med topp oppløsning i NFS Hot Pursuit 2 uten særlige problemer.

Noen ting er likevel verdt å merke seg. Hvis du ikke skrur fast drevet til maskinen vil du høre veldig høye lyder under bruk, noe som faller stikk i strid med Dell sitt påstander om en stille maskin. En annen ting er problemer de hadde med sine drivere til Geforce kortet. Problemet der var at skjermen fikk steder hvor musen forsvant. Det burde kommet oppdatering for dette nå.

 

 

Fordeler ved maskinen

 

- god ytelse

- god skjerm

- grafikk kortet taklet blant annet NFS HP2

- combodrive taklet DVD+RW**

- batteritiden var noe rundt 3-4 timer med classic miljø og dimmet skjerm

 

 

Ulemper ved maskinen

- for stor

- skjermen var unødvendig tykk

- dårlig skjermkort drivere

- ustabil firewire kontakt med LAcie 120Gb harddisk**

- mye bråk fra drev

 

** Drevet som fulgte med denne maskinen var ikke fra Samsung. Fordelen her var at den greide bedre avlesning av ødelagte CDer og brennbare DVD plater.

 

** Ustabiliteten merket jeg tendenser ved at tilkoblingen plutselig forsvant. Om dette var tilfeldigheter vet jeg ikke.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Apple Powerbook G4 12`` versjon

 

Spesifikasjoner på min maskin:

 

Prossesor: 1Ghz Powerpc G4 prossesor

Skjerm: XGA 1024 x 768

Skjermkort: Nvidia geforce FX go5200 m/32mb ddr sdram

Minne: 512mb (2*256 pc2100)

Harddisk: 60gb 4200rpm

Tilkobling: bluetooth, wlan 802.11g, 10/100 ethernet kort, 56kbps V.92 modem

Optisk enhet: DVD-ROM/CD-RW-stasjon slot-inn

Porter: 2*usb 2.0, firewire 400, mini-dvi (adapter til vga/dvi følger med)

 

Vekt: 2,1 kg

Mål: 27,7 cm bred, 21,9 cm dyp, 3 cm tykk

 

Maskinen:

Chassis er laget av aluminium, samt tastatur og styreflate.

Utganger er på venstre side, siden skjermen "brettes ned" over bakkanten når den er åpen. Slot inn cd-rw/dvd-rom på høyre side. Maskinen er liten og lett. Skjermen er forholdsvis liten 12``, dette kan sees som både ett minus og pluss. Ved behov for større skjerm er det veldig lett å koble til eksern skjerm, både som en duplisering av eksisterende skjermbilde, eller som en "forlengelse" av skjermen (kommer automatisk opp valg ved innsettelse av kabel, oppløsning opptil 2048*1536 ved "forlengelse"). Solid sammenskrudd maskin. Batteritid mellom 3-3,5 timer ved normal bruk (word, itunes osv på normal lysstyrke).

Er første gangs "mac`er", men hadde ingen problemer ifra å gå fra "pc" til mac.

Os X er lett og intuativt, de fleste programmer finnes i tilsvarende versjon til mac som du kjenner de ifra pc, slik som office v.X. De fleste "stor spillene" finnes dessuten til mac, selv om det finnes unntak. Og selv om hw specsene ser små ut iforhold til "pc" så virker det som de er vanskelig å sammenligne. Testa warcraft 3, og civilization 3 og funker utmerket. Selv om du nok må over til storebrorene 15`` og 17`` som har ati 9600 kort for å kunne spille spill slik som UT2004 osv.

 

 

Fordeler:

-stille

-flott tastatur

-vekt

-design

-ytelse

 

Størrelse på skjerm er både et + og -, ettersom en ser det!

 

Ulemper:

-varme (ikke ubehagelig, men du kjenner at den blir varm etter en stund)

Lenke til kommentar
Optisk drev: DVD-brennere er ikke umulig lenger. Mange produsenter reklamerer for dette og mange biter på. DVD-brennere i bærbare er ofte treige og de brenner bare et format, nemlig +. For de som måtte lure er det - formatet som spilles i vanlige DVD-spillere.

 

kjøp DUAL FORMAT :yes:

 

Tja det er leirer av produsenter der Philips lager DVD+R og Pioneer lager DVD-R

og så mange produsenter som følger en av de to. :no:

 

mange stue dvd spillere laget av mustec/lg osv er ofte DUAL FORMAT. dette fordi man ikke har et kjent navn og derfor må kunne støtte det meste, men har du lyst til å produsere dvd-video så sjekk hva du har hjemme og bruk riktige plater.

 

info:

DVD-R første kommersielle type, billigerer enn +r , mer følsom for feil

DVD+R nyeste dvd format, feilkorrigering, dyrere men ofte verd prisforskjellen

DVD-RAM egentlig den første dvd, lagringsstabil. dyre plater som blir billigere,ikke bra i stuespillere generellt

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...