Gå til innhold

Vasking av LCD-skjermer


Pango

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man ikke bruke noen vaskemidler når man rengjør en LCD-skjerm? I manualen min står det at man ikke skal bruke noen vaskemidler, kun en tørr klut, hvis der fremdeles er flekker kan man ta en anelse vann på kluten, men ikke mye. Hvorfor kan det være skadelig å bruke rengjøringsmidler? Jeg har brukt det mange ganger på LCD-skjermer uten at det har skjedd noe åpenbart gale med dem, kan plastikken etse vekk eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rengjøring av skjermen din. Hva bruker jeg?

 

Svaret er enkelt og billig: Mikrofiberklut. Denne kan kjøpes i de fleste dagligvarebutikker for en billig penge. Fukt den gjerne med litt vann. Dette tar de fleste flekker. Og puss over skjermen med varsomhet.

 

Når det gjelder renhold av skjermen vil jeg rette advarsel til samtlige som skal rengjøre alle typer skjermer, også tv-skjermer. SPRUT ALDRI noen form for væske direkte på skjermen. Innen du rekker å tørke av, så har noe av væsken begynt å renne ned mellom skjermen og rammen rundt. Som oftest skjer det ingenting der og da, men på sikt kan dette ødelegge skjermen. Sprut derfor alltid på papiret eller kluten først.

 

NB! Unngå kjemikaler av ulik type, dette er ikke bra for skjermen. har du virkelig vanskelige flekker som ikke går bort, kan du kjøpe skjermrens hos de ulike webshoppene eller rådføre deg med en optiker med tanke på brillerens. Men dette er ofte dyrt og unødvendig.

 

Grov feilpost btw

Lenke til kommentar

Normalt hører jeg på Øivind når det gjelder lcd, men ikke idag

 

Hei!

 

 

 

Det kommer an på hvor ofte du vasker skjermen, men hvis det kanskje er en gang annen hver måned, kan du bruke vindusspray uttynnet med vann i forholdet 1:3 (mest vann). Hvis du rengjør skjermen ofte kan du bruke en klut lett fuktet i vann. IKKE bruk microfiberklut da dette kan lage riper!

 

 

 

Lykke til,

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

Kristoffer Amundsen

 

Teknisk Sjef

 

 

 

Zepto Computers AS

Lenke til kommentar
Normalt hører jeg på Øivind når det gjelder lcd, men ikke idag

 

Hei!

 

 

 

Det kommer an på hvor ofte du vasker skjermen, men hvis det kanskje er en gang annen hver måned, kan du bruke vindusspray uttynnet med vann i forholdet 1:3 (mest vann). Hvis du rengjør skjermen ofte kan du bruke en klut lett fuktet i vann. IKKE bruk microfiberklut da dette kan lage riper!

 

 

 

Lykke til,

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

 

Kristoffer Amundsen

 

Teknisk Sjef

 

 

 

Zepto Computers AS

 

Bruker du vindusspuss f.eks jif vil du riskikere å ødelegge skjermen din. Min informasjon er hentet fra ulike tekniske avdelinger til produsentene, og da snakker vi om teknikkere som virkelig har peiling. Infocares store guru å området når det gjelder vasking av skjerm er også helt enig i det som jeg har skrevet og denne informasjonen har han fått på ulike kurs.

 

Så i den tråden som du først qoutet meg fra må du bruke mange timer i for å finne eventuelle feil. 5 ulike tekniske sjefer rundt om i skandinavia har gitt meg tumbs up for den.

 

Vi snakker selvfølgelig ikke om en microfiberklut du bruker på gulvet, men en meget fin microfiberklut.¨

 

Det kan jo hende disse tar feil, men når jeg har hørt det fra ulike steder har jeg valgt skrive den informasjonen i tråden.

 

Nå skal det nevnes at jeg selv bruker sminkepads dama har for å fjerne sminke lett fuktet i vann;) Bare fordi jeg alltid glemmer å kjøpe en slik klut.

 

Du kan jo sende han link til denne så kan du høre hva han synes...

 

men allikevle kommer jeg til å editere inn litt til der på bakgrunn av denne informasjonen

Lenke til kommentar

Kan nok være enig i at vaskemiddel høres suspekt ut, men det var delen med microfiberklut jeg skeptisk til. Microfiber er tross alt basert på microskopiske plastbiter som har til formål å slite ned.

Ville du brukt scotsh brite på skjermen din f.eks? Eller enda værre, stålull? :p

Lenke til kommentar
Nå skal det nevnes at jeg selv bruker sminkepads dama har for å fjerne sminke lett fuktet i vann;) Bare fordi jeg alltid glemmer å kjøpe en slik klut.

hehe, kult. Dama skjønner pokker ikke hvor alle padsa blir av hehe :p

Endret av jivac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...