Gå til innhold

Removal of MC64 on Abit IC7-MAX3


Gef

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som noen kanskje vet så hadde jeg planlagt å gjøre vdimm modden på mitt Abit IC7-MAX3. Det jeg måtte gjøre var å fjerne MC64 på hovedkortet for å få vdimm stabil over 2.8v. Jeg har lest rundt forbi på Internet om dette, bare for å samle info. Etter du har gjort modden, skal du kunne bruke opp til 3.2v på rammen, altså vdimmen, da skal det være stabilt!

 

Her har dere bilde av MC64'en på hovedkortet:

 

http://www.home.no/gef/MC64on.jpg

 

 

Jeg er ikke så godt utstyrt med loddeapparat å greier, så har måtte andre metoder ty til. Det jeg brukte, er en tang og en spiker som dere ser på bilde under.

 

http://www.home.no/gef/Utstyr.jpg

 

Fant MC64'en, satte spikerspissen ved foten til MC64'en, å begynnte å kakke forsiktig. Litt etter litt falt den av. Kakker man forsiktig trenger man ikke å være redd for at spikeren skal glippe å komme borti noe annet. På bilde under ser dere når jeg er igang med å fjerne den.

 

http://www.home.no/gef/how.jpg

 

Etter ca 4 kakk, var den vekk, og det så slik ut:

 

http://www.home.no/gef/MC64off.jpg

 

Her har dere bilde av den lille resistoren, bare sånn at dere får se hvor liten den er:

 

http://www.home.no/gef/MC64f.jpg

 

Etter modden var ferdig, var det inn med hovedkortet i maskinen, kobla alt til og skrudde den på. Jeg må ærlig inrømme at jeg var MEGET spendt om den ville starte eller ikke (var selvfølgelig redd for at hovedkortet var ødelagt). Trykka da på power knappen, og ALT STARTET SOM NORMALT!! :D

 

Først var det inn i BIOS for å stille litt, så starte i windows og se hvordan vdimmen var i speedfan. Alt virker så langt perfekt!

 

Før klarte jeg ikke å boote på 2.9v på vdimmen engang. Har satt TwinMOS m/Winbond PC3200 rammen min på 228MHz 2-2-2-6 og gitt den 3.2v i BIOS. Den klarer nå å boote helt fint på det, alt virker stabilt!! :D

 

Her er ett screenshot av Hardware Doctor med ramen på 3.2v

 

http://www.home.no/gef/HD.JPG

 

Spør du meg, ser det absolutt ikke værst ut!

 

Jeg vil anbefale andre også til å gjøre dette, for de som trenger mye volt til ramen. Modden er ikke vanskelig, og er man forsiktig så går alt bra! Selvfølgelig forsvinner garrantien på kortet når dere gjør det, noe som sikkert mange vil stusse på.

 

NB!! Dette gjør dere på deres eget ansvar.

 

Lykke til :thumbs:

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husker deg nok ;)

:scared: OKÆJ! HVEM HAR SLADRA PÅ MEG?!?! :scared:

 

 

;)

 

Hyggelig at du fikk det til da, tenker jeg skal prøve å tyne opp rammen på mitt NF7-S snart, men må få tak i en cpu som klokker bedre. I tillegg skal jeg optimalisere vannkjølinga mi litt mer, så det blir ikke riktig enda. ;)

:laugh: sier jeg ikke :devil:

 

:p

 

Ja, er ganske glad nu! At jeg endelig kan kjøre rammen på 3.2v uten problemer!

 

Lykke til med tyning av ramen :p Har du BH-5?

 

Lurer på om min brikke er det... :ermm:

Lenke til kommentar
det der har jeg aldri våget å lagt meg ut i... så ikke pent ut i området rundt transistoren etter at du var ferdig, men det er sikkert ikke noe galt... bare hypokonder kretsene mine som slår inn :D

hehe, vel, det er bare litt sånn loddetinn som du ser, sikkert derfor det ser så "rotete" ut akkurat der MC64'en stod. Brakk den rett av vettu ;)

 

Ikke så morsommt å øddelegge ett kort til 1900kr nei! :no:

 

Edit: Har beholdt MC64'en som ett suvernir! :p

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Her har dere bilde av den lille transistoren, bare sånn at dere får se hvor liten den er:

[pirke]

Det er en kondensator, ingen transistor. Derav betegnelsen MC - Micro Conduktor

Kjennetegn:

kondensator har 2 kontaktpunkter, transistor har 3.

MC er som oftest grå-brune, transistorer er svarte.

[/pirke]

 

Når andre loddepunkter ligger så nær hverandre er "tang og spiker" metoden minst like god som avlodding. I hvertfall så lenge du ikke har planer om å bruke MC på nytt senere - ofte de går i stykker. Kjøpt i store kvanta koster en slik bare noen få øre, men er vanskelig å få tak i for privatpersoner.

Hadde du prøvd å lodde av ville sjansen for at du smelta andre loddepunkter vært ganske stor.

Lenke til kommentar
Her har dere bilde av den lille transistoren, bare sånn at dere får se hvor liten den er:

[pirke]

Det er en kondensator, ingen transistor. Derav betegnelsen MC - Micro Conduktor

Kjennetegn:

kondensator har 2 kontaktpunkter, transistor har 3.

MC er som oftest grå-brune, transistorer er svarte.

[/pirke]

 

Når andre loddepunkter ligger så nær hverandre er "tang og spiker" metoden minst like god som avlodding. I hvertfall så lenge du ikke har planer om å bruke MC på nytt senere - ofte de går i stykker. Kjøpt i store kvanta koster en slik bare noen få øre, men er vanskelig å få tak i for privatpersoner.

Hadde du prøvd å lodde av ville sjansen for at du smelta andre loddepunkter vært ganske stor.

Woops, der ser du, edita nå :)

 

Følte at metoden jeg brukte var meget enkel og sikker i fohold til å begynne å smelte loddetinnet, da blir det jo flytende. Du har rett i det du sier ;)

Lenke til kommentar

sinnsykt digg Gef :D

 

Får se om eg tørr å jørr det samma på mitt max3 kort :p

Tror nok eg får fart på mine PC4200 brikker når denne modden e gjort ja :yes:

 

Får først øva meg litt på et gammalt hovedkort eg og ;)

 

Litt domt at du miste garantien då :roll:

Endret av eirberen
Lenke til kommentar
sinnsykt digg Gef :D

 

Får se om eg tørr å jørr det samma på mitt max3 kort :p

Tror nok eg får fart på mine PC4200 brikker når denne modden e gjort ja :yes:

 

Får først øva meg litt på et gammalt hovedkort eg og ;)

 

Litt domt at du miste garantien då :roll:

:D

 

Gjør det, øv deg først! :yes:

 

Ja, ikke så kjekt å miste garrantien, men det er ett valg man bare rett og slett må ta. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...