Gå til innhold

Hva venter oss i 2004?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg er mest spent på er de nye grafikkbrikkene. Det begynner tross alt å bli en stund siden vi så noe nytt her. Ser vi bort fra speed bumps og kosmetiske justeringer, så kom ATi med sin siste toppmodell av en chip i Juli 2002, mens NVidia sin raskeste begynner å nærme seg 1 år den også. Her bør det jo kunne stilles litt forventninger...

 

Disker er også en ting som omtrent har stoppet opp. 250gb har vært det største man får i lengre tid, kanskje med unntak av en (papir?)lansering av 300gb. Ikke noe stort problem for meg foreløpig, men jeg liker ikke at utviklingen stopper opp :)

 

På prosessorsiden og minne går det heldigvis fremover, men Prescott med bedre HT og mer cache, samt A64 på bedre prosess virker veldig lovende. Jeg håper at 2004 blir et år med rivende utvikling og ikke stagnasjon.

Lenke til kommentar

hehe vi kan vel vente oss en "haug" med utsettelser i år også.

Har en følelse av at intel og amd kommer med div. utsettelser i år også.

en annen ting er pci express men har en anelse om at dette blir svinedyrt i år

(tenker da på skjermkort basert på det)

Men sånn er det vel bare.

Lenke til kommentar
hehe vi kan vel vente oss en "haug" med utsettelser i år også.

Har en følelse av at intel og amd kommer med div. utsettelser i år også.

en annen ting er pci express men har en anelse om at dette blir svinedyrt i år

(tenker da på skjermkort basert på det)

Men sånn er det vel bare.

Har mann et raskt skjermkort i dag, trenger man sikkert ikke bytte iløpet av 2004.

Jeg tenker da hvis man f.eks har ati 9800xt eller evn. geforce fx 5950.

 

Men det blir spennende og se utviklingen, men det blir nok en del utsettelser fra både AMD og Intel i år også.

Lenke til kommentar

er vel mest spent på grafikkort fronten og PCI Express..

men blir sikker både vår og sommer får prisene på disse kortene

blir lave..(ca 2500,-3500.-)..

 

LCD-skjermer har jeg lenge hatt lyst på..

men venter til 19 tommer kommer på ca 3000.- får jeg kjøper

 

veldig spent på forsatt utviklig av amd 64 bit S-754.

lurer hvor lenge de kommer til og produsere S-754.

 

skulle det komme S-754 amd 64 3400+ i jan/feb...!

Lenke til kommentar
Disker er også en ting som omtrent har stoppet opp. 250gb har vært det største man får i lengre tid, kanskje med unntak av en (papir?)lansering av 300gb. Ikke noe stort problem for meg foreløpig, men jeg liker ikke at utviklingen stopper opp :)

Enig. Jeg venter også på nye disker og lavere prisnivå. Og ikke minst at SATA og 8MB cache skal bli standard. En ting til jeg venter på er "Native Command Queing" (NCQ) som nys disker skal få. Det er riktignok kommet i den nye Raptoren (74GB) og Seagate's nye 200GB barracuda og ytelsen pga NCQ er veldig mye forbedret (30-70% på typisk OS og program-bruk).

 

Maxtor har forresten solgt 4-platers 300GB 5400-disker i mange måneder, men det jeg venter på er 100GB/plate-disker med 7200rpm. Da skal jeg nemlig kjøpe meg en 2-platers disk til (SATA, NCQ, 8MB).

Lenke til kommentar
Ang DirectX 9.1, så har jeg nå hørt ifra en haug med folk at denne versjonen aldri vil se dagens lys (om den så eksisterer i det hele tatt). Det vil antageligvis ikke bli noe mer DX9 oppdateringer overhodet innen DX10 kommer.

Det kan hende det kommer små oppdateringer i form av 9.0c osv, men dx9.0 har støtte for neste generasjon featureset (PS/VS 3.0).

 

Det er Loki som er kodenavnet til R42x.

Lenke til kommentar
Ser frem til billigere LCD'r (17" og 19")

 

Det du ikke alene om, håper de klarer å presse ned noen brukbare 19" ned til 4500 kr, mellom 15-20 ms responstid, og litt høyere oppløsning.

 

Det jeg er mest spent på er de nye grafikkbrikkene. Det begynner tross alt å bli en stund siden vi så noe nytt her. Ser vi bort fra speed bumps og kosmetiske justeringer, så kom ATi med sin siste toppmodell av en chip i Juli 2002, mens NVidia sin raskeste begynner å nærme seg 1 år den også. Her bør det jo kunne stilles litt forventninger...

 

Ening med det. Gleder meg virkelig til de R423 brikkene blir masseproduserg, og attpåtil på PCI Express. Dette vil bli et år med små problemer å finne et "brukbart" kort til spill ala Doom3. Også de nye nVidia brikkene med 50 GB/s båndbredde :dribble:

 

Disker er også en ting som omtrent har stoppet opp. 250gb har vært det største man får i lengre tid, kanskje med unntak av en (papir?)lansering av 300gb. Ikke noe stort problem for meg foreløpig, men jeg liker ikke at utviklingen stopper opp

 

Foreløpig synes ikke jeg det er noe problem, men Seagate kunne jo lagd noen store disker i den Barracuda serien deres. Store og stillgående disker er fint å ha. Også litt billigere Raptor disker

 

ehe vi kan vel vente oss en "haug" med utsettelser i år også.

 

Ikke ødelegg gleden for oss andra da!

 

veldig spent på forsatt utviklig av amd 64 bit S-754.

lurer hvor lenge de kommer til og produsere S-754.

 

Edig det, men synes S-940 virker mer spennene, den dagen 3700+ kommer hopper jeg i taket av glede :D

 

Jeg håper google.com får rett i sin antagelse av hva det nye året vil bringe

 

Håper det jeg og *tenker på hvilken pc Tux skal få herje på i det nye året*

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir noe særlig fall i prisene på de store LCD skjermene.

 

Mange av de Sør-Koreanske fabrikkene har gått over til å produsere for LCD-TV'er som har høyere marginere. Etter hvert har også noen av fabrikkene på Taiwan gjort det samme.

 

Så lenge det er stor etterspørsel etter både LCD-TV'er og LCD skjermer vil prisene gå lite ned selv om skjermene har blitt billigere å produsere.

Lenke til kommentar
Tror ikke det blir noe særlig fall i prisene på de store LCD skjermene.

 

Mange av de Sør-Koreanske fabrikkene har gått over til å produsere for LCD-TV'er som har høyere marginere. Etter hvert har også noen av fabrikkene på Taiwan gjort det samme.

 

Så lenge det er stor etterspørsel etter både LCD-TV'er og LCD skjermer vil prisene gå lite ned selv om skjermene har blitt billigere å produsere.

Så sant som det er sagt. Det er stor mangel på LCD-paneler i markedet idag, så prisene vil nok ikke gå noe særlig ned på lang tid (1/2 år...?) enda. Men det kommer vel. Har vel enda ikke hendt at noe i pc-verden har blitt dyrere (correct me if I'm wrong...)

 

Edit: glemte minnepriser da, som går opp og ned som en jo-jo til tider...

Endret av cerveza
Lenke til kommentar
Hmm,hvorfor er ikke btx nevnt i artikkelen?

Det er vel egentlig ingen stor teknologisk nyvinning som mange venter på. Tror ikke det får så stor betydning for folk om man velger noen av de gamle formatene eller det nye BTX, og om BTX blir merkbart dyrere så tror jeg ikke det slår an så godt heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...