Gå til innhold

Modding av Abit DiGiDice ("ferdig" 151203)


Anbefalte innlegg

Etter at det opprinnelige innlegget mitt ble stengt pga. feilposting, har jeg valgt å poste det på nytt i en kanskje mer passende kategori. Grunnen til at jeg postet i "Annet om hardware" til å begynne med, var at denne tråden startet som en slags uoffisiell anmeldelse av systemet, og dermed fant jeg ingen andre passende kategorier å poste i (selvsagt hadde jeg ikke lyst til å feilposte!). Men så utviklet det seg mer i retning casemod, og med dagens moderator-aktivitet, måtte det gå sånn som det gjorde nå. Og selvsagt har jeg langt ifra lyst å la flere timers arbeid, fotograferinger og opplastinger av bilder gå rett i do. Anyways, her er "anmeldelsen" og moddingen (som fremdeles pågår) av Abit DiGiDice:

 

 

"ANMELDELSEN"

 

INNLEDNING

Før du leser videre, vil jeg bare minne deg på at det jeg skriver her, kun er mine egne subjektive meninger om Abit DiGiDice. Er du ute etter en skikkelig, objektiv anmeldelse, anbefaler jeg deg heller å lese dem hos OCworkbench, danske TweakUp, PC World Norge eller vente på HW.no sin kommende anmeldelse av DiGiDice.

 

Etter å ha blitt fristet av LED-displayet, de doble 5,25-tommers brønnene samt den gode BIOSen med gode overklokkingsmuligheter, slo jeg til med en gang Abit DigiDice ble tilgjengelig hos Komplett. Dessuten fikk jeg i samme slengen også bestilt en P4 2,6GHz PC800, for å få tilgang til HyperThreading, samt en ekstra minnebrikke (Corsair XMS3200 512MB DDR-RAM, lik den jeg hadde fra før) for å få utnyttet Dual Channel-muligheten. DiGiDicen og minnet ankom sist lørdag, og CPUen var hos meg i hende på tirsdag.

 

INSTALLASJON + BILDER

Jeg ble ganske imponert av innholdet i esken. Jeg var vant med det man fikk med Shuttle-boksene (SB51G), men når Abit legger ved en egen bæreveske (som fungerer som både ryggsekk og skulder/håndveske), fjernkontroll og ikke minst godlukt m/holder (!), så blir jeg rett og slett skikkelig happy :-). Installasjonen av delene gikk greit, men ikke uten problemer. Abit kunne ha funnet en lettere måte å demontere rammene for harddiskene og de optiske drevene (disse er festet med til sammen 8 skruer), da disse må ut ved enhver deleinstallasjon. Her er et bilde som viser interiøret før kjølesystemet var installert, og et etter. Det blir ganske så trangt når alt er installert (topp, venstre og høyre side), og som en konsekvens av dette, blir det ganske så varmt inne i dette kabinettet (mer om dette senere). Dessuten var det lagt på en slags folie som skulle beskytte "radiatoren" (se her), men denne folien var ganske så vanskelig å fjerne. Måtte til med en kniv og skrape finnene rene for plastikk, her er det jeg fikk til. Det ferdige resultatet kan du se her.

 

SPESIFIKASJONER

Kabinett/HK: Abit AB-2003 "DiGiDice"/Abit IS-50 m/BIOS v.14

Prosessor: Intel Pentium 4 "C" 2,6GHz PC800

Minne: 2x Corsair XMS3200 512MB DDR

Skjermkort: Sapphire Radeon 9700 Pro AIW m/128MB DDR (Catalyst 3.9 er i bruk)

Lagring: 1x WD1200JB, 1x WD2000JB & 1x Maxtor OneTouch 300GB ekstern disk

Optisk enhet: LG GCC-4480B Combo (48X CD-R, 24X CD-RW, 48X CD & 16X DVD)

Operativsystem: Windows XP Professional SP1 m/alle oppdateringer

 

OPPSTART OG OPPSETT

Til min store lettelse, gikk første oppstart helt uten problemer. Gikk inn i BIOS og sjekket innstillingene, det så ganske så greit ut. Jeg endret kun oppstartsrekkefølgen på enhetene, samt "arbeidshastigheten" på CPU-vifta (denne kan settes på 60-90% av full hastighet). Det er også en innstilling som indikerer ved hvilken temperatur CPU-vifta skal kjøre på 100% uansett hva som måtte stå på den forrige nevnte prosentverdien. Jeg valgte da henholdsvis 60% og 65'C. For nå kjørte jeg standard innstillinger på CPU, RAM (stilt inn etter SPD (2,5-7-4-4) og spenninger (Vcore, Vmem og Vagp kan justeres), da overklokkingsmulighetene skulle testes først etter Windows var oppe. Da WinXP, AIDA32 og 3DMark03 var oppe, begynte med jeg tester i uoverklokket tilstand. Fikk da en score på 4243 3DMarks. Temperaturene var OK nok, med idle-temp på 44 grader, men aldri over 54 grader under load.

 

Etterpå satte jeg i gang med overklokkingen, først med CPUen. Jeg hadde sett på forskjellige nettsteder at CPUen min skulle klare 3,2GHz, og med en multiplier på 13 satte jeg FSB til 245MHz, FSB:RAM-ratioen til 5:4, og kjørte opp Vcore fra 1,525V til 1,6V. RAMen forble satt opp etter SPD, men med en hastighet på 196MHz og en spenningsøkning fra 2,6v til 2,65V for sikkerhets skyld. Systemet var stabilt helt til jeg skulle kjøre 3DMark03. Da klikket systemet med blåskjerm, med meldingen om hardware-feil. Det hjalp ikke det grann å øke spenningene, enten fikk jeg blåskjerm eller så "døde" 3DMark03 og jeg ble slengt ut i Windows-desktopen. Idle-tempen gikk aldri over 50 grader, så kræsjene kunne etter min mening ikke være varmerelatert.

 

Etter litt resonnering, kom jeg fram til årsaken at overklokkingen min gikk til et varmere sted: Nemlig strømforsyningen. I DiGiDicen sitter det en Enhance 200W Flex-ATX PSU, lik den man finner i diverse Shuttle Mini-PCer. En undersøkelse av spenningen viste alarmerende resultater: +3,3V var nede i 3,1V +5V var på 4,5V, og +12V hadde sunket til 11,4V. Dette holder da ikke til noen overklokking! Dessuten var det en annen ting med strømforsyningen som plaget meg sinnsykt - det kom en slags kontinuerlig tikkelyd fra den, som økte i frekvens jo varmere den ble. Tikkelyden var såpass lav at den ikke kunne høres mens maskinen var slått på, men den ble nesten uutholdelig ellers. Jeg turde ikke å ha strømmen tilkoplet mens jeg var ute, så jeg drar alltid ut stikkontakten når maskinen ikke er i bruk. Leste dessuten i Sudhian-forumet at dette var et kjent problem med mange Flex-ATX strømforsyninger fra Enhance. Jeg tok en telefon til Komplett, og kundebehandleren der var enig med meg at dette ikke kunne være normalt. Jeg ville i utgangspunktet sende tilbake PSUen til dem, men siden ikke Komplett hadde fått inn Flex-ATX PSUer enda (kommer ikke før den 11. november), så ville de ha inn hele boksen hvis dette skulle på service. Dette ville jeg ikke, da jeg allerede hadde fått solgt den gamle Shuttle-boksen min (for kr 2500,- inkludert CPU, katodelys og bag) og ville da være uten PC i et x antall uker. Så nå har jeg gjort det som jeg gjorde da jeg hadde Shuttle-boksen, nemlig bestilt en Fortron-Source 300W 1U strømforsyning hos Microplex, i håp om å få en mer stabil maskin ved overklokking. Heldigvis så vil dette ikke kreve så mye modifisering av kabinettet på DiGiDicen som det gjorde på Shuttle SB51G'en. Jeg vil komme tilbake til dette i et annet foruminnlegg senere. (EDIT: I ettertid, viste det seg at det var en kombinasjon av minnet og hovedkortet som gjorde at systemet var ustabilt i Dual Channel over 200MHz FSB, uansett hva FSB:RAM-dividere som ble brukt. I Single Channel, derimot, fikk jeg glatt klokket til 3,25GHz (250*13, med FSB:RAM satt til 5:4). Men akkurat nå er det for meg en større fordel med 1GB RAM enn en raskere CPU, så for øyeblikket kjører jeg på standard klokkefrekvenser - iallefall til jeg får bestilt bedre minne, helst PC4000 på CAS2 eller 2,5).

 

ANNET

Jeg ble sjokkert over hvor lite tilpasningsvennlig Abits programvare for kontrollen av LED-displayet er. Dette blir styrt av "Abit Manager", som bearbeider signalene den får fra "Abit EQ" (HW-overvåkningsverktøyet) og fjernkontrollen. Når Abit EQ er oppe, vil det komme informasjon om temperaturer, viftehastigheter samt prosessorhastighet. Ellers fungere displayet som en klokke (mister tiden når strømledningen dras ut, blir synkronisert med systemtiden vha Abit Manager). Men tingen at den "Smart Fan"-innstillingen i Abit EQ overstyrer viftekontrollen som er definert i BIOS, og dermed blir det mer viftestøy enn sånn det var til å begynne med. Det irriterer også grenseløst at Abit EQ MÅ starte opp maksimert, det finnes ingen innstillinger for å starte det minimert som trayikon. Men det som irriterer meg aller mest med Abit-programvaren, er at det er umulig med fjernkontrollen å styre andre andre programmer enn de som er bundlet og forhåndsdefinert (WinDVD for DVD-avspilling, WinRip for musikkavspilling og CloneCD for CD-kopiering). Men det finnes håp (utdrag fra Config.ini-fila i Abit EQ-katalogen):

; ABIT Manager Config File 2003.08.21
; 
[IniRoot]
0F=WinDVD,SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\WinDVD.exe,WinDVD.exe
12=WinRip,SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\WinRip.exe,WinRip.exe
0C=Photo Preview,User Name,ShImgVw:CPreviewWnd
4C=CloneCD,SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\CloneCD.exe,CloneCD.exe
50=Windows Media Player,SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\wmplayer.exe,wmplayer.exe

[Global]
; Arrow up
0D=1,ArrowUp

; Arrow Down
0E=1,ArrowDown

; Arrow Left
16=1,ArrowLeft

; Arrow Right
18=1,ArrowRight

; Enter
14=1,Enter

[Application]
APP1=WinDVD.exe
APP2=WinRip.exe
APP3=ShImgVw:CPreviewWnd
APP4=CloneCD.exe

;===================================================
;===============< InterVideo WinDVD >===============
;===================================================

[WinDVD]
;--------------------
; VOLUME
;--------------------
; Mute
01=2,Shift,M

; Volume Up
09=2,Shift,ArrowUp

; Volume Down
17=2,Shift,ArrowDown

;--------------------
; ARROW KEYS
;--------------------
; Arrow up
0D=1,ArrowUp

; Arrow Down
0E=1,ArrowDown

; Arrow Left
16=1,ArrowLeft

; Arrow Right
18=1,ArrowRight

; Enter
14=1,Enter

;--------------------
; PLAYER KEYS
;--------------------
; Play/Pause
0A=4,Ctrl,Alt,Shift,Space

; Stop
15=4,Ctrl,Alt,Shift,End

; Last Chapter
1A=4,Ctrl,Alt,Shift,PageUp

; Next Chapter
1B=4,Ctrl,Alt,Shift,PageDown

; Fast Backward
0B=4,Ctrl,Alt,Shift,S

; Fast Forward
4A=4,Ctrl,Alt,Shift,R

;--------------------
; FUNCTION KEYS
;--------------------
; ESC/Eject
11=1,ESC

; Menu
13=4,Ctrl,Alt,Shift,B

; Full Screen
04=4,Ctrl,Alt,Shift,Z

; Bookmark
03=4,Ctrl,Alt,Shift,C

; Root Menu
02=4,Ctrl,Alt,Shift,A

; Audio
05=4,Ctrl,Alt,Shift,I

; Subtitle
06=4,Ctrl,Alt,Shift,G

; ViewAngle
07=4,Ctrl,Alt,Shift,D

; Play List
08=4,Ctrl,Alt,Shift,P

; Step Forward
00=4,Ctrl,Alt,Shift,E

Mitt håp er at en eller annen gluping (tror ikke Abit gjør det) lager et eget program som gjør det mulig å definere andre programmer som skal styres av fjernkontrollen, samt muligheten til å bestemme hva som skal være på LED-displayet (CPU-forbruk, ledig HD-plass, hvilken sang som spilles av i Winamp osv). Dessuten er Abit EQ av en eller annen grunn ikke kompatibel med med Bluetooth-adapteren min (Sandberg Bluetooth Link). Abit Manager kræsjer fullstendig når jeg har installert BT-programvaren, dvs jeg mister kontrollen over displayet og volumkontrollen (den som styres av den store bryteren under displayet). Så jeg håper virkelig at det kommer en ny kontrollprogramvare som gjør at jeg kan bruke BT igjen...

 

For øvrig kommer jeg ikke til å bruke det andre 5,25-tommers brønnen til enda en optisk enhet, vil heller ha en harddisk der. Da er det litt synd at det ikke lar seg gjøre å fjerne "stealthe-panelet" uten å måtte kutte i plastikk-fronten. Kommer sannsynlig til å mekke til et lite kontrollpanel der istedet med bl.a HD-LED og reset-knapp. Disse finnes ikke på selve DiGiDicen, men det er egne kontakter for disse på hovedkortet (med bl.a Power-LED og Speaker). Har derfor bestilt et Lian Li LED-kit hos Microplex for å fikse dette. Skal dessuten også bore hull for status-LEDen på Combo-drevet mitt. Dessuten skulle jeg gjerne hatt en USB/FireWire-brakett/bakstykke (de som pleier å følge med hovedkort), da det er ledige kontakter for disse på IS-50 HKet. Sånn som det er nå, må jeg ha den eksterne disken min koplet til FW-porten i fronten av DiGiDicen, og det ser ikke akkurat bra ut. Vil ikke bruke USB 2.0, da ytelsen på dette grensesnittet mot harddisker ikke skal være så bra. Noen som vet hvor man får tak i slike braketter?

 

TOTALINNTRYKK

Jeg mener at Abit har gjort en grei debut i SFF-markedet. "Barnesykdommene" er selvfølgelig der, men ting kunne blitt mye verre. Det Abit må gjøre i framtidige versjoner av DiGiDice, er å forbedre servicevennligheten i kabinettet, lage bedre kontrollprogramvare (med bl.a muligheten til å definere egne programmer for fjernkontrollen, samt muligheten for egendefinert tekst på displayet) OG IKKE MINST: Benytte en MYE bedre strømforsyning, en som er på MINST 250W. Det er for dårlig å markedsføre et overklokkingsvennlig system, når strømforsyningen ikke holder mål..! Jeg vil egentlig ikke anbefale Abit DiGiDice til uerfarne overklokkere, men til overklokkere som også liker utfordringer og å mekke til alskens jallaløsninger med PC-kabinett (som meg) er det helt toppers..! Nå håper jeg at Abit, som en meget oppegående hovedkortprodusent, lanserer egne HK i Flex-ATX format slik at det blir mulig å oppgradere i fremtiden. For dette er noe bl.a Shuttle IKKE har vært gode på...

 

Har ikke mer jeg kommer på, still gjerne spørsmål dersom det er noe dere lurer på. Vil som sagt komme tilbake med eget innlegg om casemoddingen av Abit DiGiDice...

 

EDIT: Abit har nå kommet med den ny versjon av Abit Manager-programvaren (versjon 1.10). Det er gjort en rekke forbedringer: Abit EQ starter nå minimert som standard og kjører nå viftehastigheten i samsvar med instillingene i BIOS. Abit har også hivd inn sitt eget brenneprogram, DigiBurner, slik at man ikke lenger er begrenset til CloneCD dersom man skal bruke frontpanelknappen for CD-brenning. MEN...dette er fremdeles langt ifra det jeg ønsker mest av alt, nemlig at man selv skal kunne velge hva slags programmer man skal kunne styre med fjernkontrollen/frontknappene. Men Abit har definitivt tatt flere steg i riktig retning med Abit Manager 1.10! Skal nå se om kompabilitetsproblemet med blåtann-adapteren min er fikset...

 

 

MODDING, DEL 1 - BYTTE TIL EN 1U STRØMFORSYNING

 

Vel, da har jeg fått moddet inn den 1U strømforsyningen, samt fått eksperimentert en god del med overklokkingen. I tillegg til den økte ytelsen, har jeg tilegnet meg verdifulle erfaringer om dette barebone-systemet. Dette kommer godt med når jeg nå planlegger videre modding av kabinettet (ekstra LEDs/kaldkatoder, knapper og lakkering).

 

INSTALLASJON AV PSU'EN

Som tidligere nevnt, hadde jeg bestilt en Fortron-Source FSP300-601U 300W strømforsyning med 1U formfaktor. Jeg valgte akkurat denne fordi den for det første var mest lik den originale Flex-ATX PSUen i størrelse, og for det andre at den i forhold til størrelsen leverer mye kraft. Dessuten hadde jeg benyttet denne med stort hell i Shuttle SB51Gen, den har fungert meget stabilt. Her er en sammenlikning av den originale Enhance Flex-ATXen og 1Uen. Det er mer plass for PSUen i DiGiDicen enn i SB51Gen (bilde av DD uten PSU her), så installasjonen gikk relativt greit. Jeg måtte likevel til med nibbleren min og kutte litt på kabinettet bak for PSU-kontakten og rammen for de optiske enhetene. Dermed sa jeg adjøss til garantien, men en ivrig casemodder bryr seg ikke om det, vel?

 

Her er forresten interiøret av 1U PSUen, og av modifikasjoner på denne erstattet jeg begge viftene med en mer lydløs 40x40x10 vifte bak ved kontakten, samt flytting av temperatursensoren for PSUens viftestyring (fra midt i en kjøleribbe til utenfor PSUen). Rett og slett fordi de 2 originalviftene (40x40x20) bråkte som et j*vla uvær og ga meg både hodepine og øreverk. (EDIT: Har nå koplet begge PSU-viftene på 5V og dermed droppet temperatursensoren. Viftene er nå så å si lydløse, samtidig at jeg fremdeles har en adekvat kjøling av PSU.)

 

Og her er det ferdige resultatet: inni og bak. Ja, dette ser ganske jalla ut, men jalla casemods har etterhvert blitt mitt varemerke :-)

 

 

MODDING, DEL 2 - VANNKJØLING

 

Etter å ha blitt inspirert av Mr. Tweakup’s arbeid med sin DiGiDice, og etter å ha vært misfornøyd med temperaturene den originale kjøleløsningen kunne levere, gikk jeg løs på oppgaven.

 

Første steg var å finne et vannkjølingssystem beregnet for montering i en ledig 5 1/4 –tommers drevbrønn. Systemet TweakUp hadde brukt, Pentalpha Aqualia, var dessverre ikke tilgjengelig å få kjøpt i Norge. Danske Chippen hadde denne, men det var ikke aktuelt å bestille derfra pga alle de negative erfaringene HW.no sine forumbrukere hadde hatt med dem. Så etter tips fra denne forumtråden, falt valget på Titan sitt vannkjølingssystem, nemlig DWC-A1. Leste en rekke gode anmeldelser av dette systemet, samt at denne ikke minst kom bedre ut enn Aqualia der disse systemene ble sammenliknet. DWC-A1 kunne kjøpes hos PS Data for kr 924, så jeg slo til.

 

2 dager senere hentet jeg denne esken på mitt lokale postkontor. Etter å ha gått gjennom innholdet, la jeg spesielt merke til den meget bra finishen på vannblokken/kjøleribba. Dette uttrykket fordi vannblokken også fungerer som en kjøleribbe, siden den er utstyrt med kjølevifte og –finner i tilfelle vannpumpa skulle finne på å stoppe. Før monteringen testkjørte jeg systemet i et par timers tid, noe som selvsagt er obligatorisk for alle vannkjølingssystemer – for å oppdage eventuelle lekkasjer samt å få ut all lufta fra slangene. Jeg brukte den noe defekte (den produserte en meget irriterende klikkelyd) original-PSUen fra DiGiDicen til dette formålet. I tillegg at alle slangene var festet på plass, var det faktisk allerede fylt på vann i vanntanken - så her var det bare ”Plug and Play”. Her er et bilde av oppsettet, og vannkjølingssettet kom seg gjennom testen uten problemer.

 

Da begynte det virkelige slitet. I og med at det var en egen festemekanisme for Socket 478, måtte jeg ta ut hovedkortet (Abit IS-50) ut fra kabinettet. Og i et så kompakt system som DiGiDice, var det en skikkelig utfordring. Det viste seg at fronten på kabinettet samt beskyttelsesplaten for hovedkortet + portene der måtte demonteres. Først da var det fritt fram å ta ut hovekortet, og her er Abit IS-50 i sin fulle prakt. Festebraketten var en X-formet sak med 4 metallpinner stikkende ut fra hver arm (bilde her), og ved hjelp av en egen festeramme og 4 thumbscrews, ble vannblokken montert. Det var en skikkelig jallajobb å få selve 5 ¼-enheten montert, jeg måtte bøye og strekke på både kabinettet, slangene og drevramma for 5 ¼-enhetene. Den ene systemvifta øverst bak på kabinettet måtte fjernes for å få plass til strømkontaktren for hovedenheten. Men alt kom til slutt på plass – her er bilder av maskina oppenfra og bakfra. Skal få laget til en plate plexiglass for å dekke hullet fra originalkjøleren, slik at man på en ordentlig måte kan få sett inn i systemet og se hva slags kjølemetode for CPU som er brukt. Det kom også med en ekstra temperatursensor med hovedenheten som jeg kunne montere hvor jeg ville - jeg valgte å feste denne på den ene harddisken min.

 

I tillegg fikk jeg også montert de LEDs’ene jeg hadde fra Lian Li Superbright-pakken – disse sett innenfra og utenfra. Den diskre festemetoden sikrer at jeg både får en visuell bekreftelse fra LEDene samt at jeg beholder originalutseendet uten noen boring av ekstra hull.

 

Da er det tid for resultatene: Etter 1 dags testing med forskjellige spill og programmer, er jeg blitt ganske så fornøyd. Selvsagt kan Titan DWC-A1 langt ifra konkurrere med de kraftigere (og dyrere) pakkene som WaterChill samt komponentene fra AC, DangerDen, Eheim og Magnum, men til dette bruksområdet er DWC-A1 perfekt.

 

I idle-tilstand lå systemtempen med originalkjølingen på 34 grader og CPU-tempen på 44 grader. Høyeste temperaturer målt med originalkjølingen under langvarig spilling av Battlefield 1942 og Max Payne 2 var henholdsvis 40 grader (system) og 66 grader (CPU). Utstyrt med DWC-A01 (med den laveste av 3 viftehastigheter på vannblokk og radiator), var systemtempen ved idle den samme (34 grader), men CPU-tempen hadde krøpet ned til 37 grader. Temperaturene ved load var en stor forbedring – systemtempen var på sitt høyeste 38 grader, og CPU-tempen oversteg aldri 50 grader :-) . På toppen av alt, har støynivået på systemet gått ned drastisk. For å si det sånn, på laveste viftehastighet overdøver de 2 Western Digital-diskene mine med klar margin alle andre støykilder i systemet, inkludert GPU-vifta på Radeon-kortet mitt! Og i tillegg skal det monteres en VGA Silencer på denne, slik at støynivået og systemtemperaturen synker ytterligere...

 

Neste steg blir å få på plass den tidligere nevnte plexiglasset bak, installere et blått katoderør på oversiden bak og få på plass et blowhole for radiatorvifta, eventuelt ett også for harddiskene. På sikt skal kabinettet selvsagt lakkeres, men dette steget er fremdeles under planlegging.

 

Fortsettes...

 

(Melding til moderator: Dersom du skulle mene at følgende forumtråd er feilpostet, så vennligst gi meg tilbakemelding pr. PM eller e-mail først. Så kan vi i felleskap kanskje finne en løsning som du og resten av forumbrukerne er førnøyde med? Jeg liker dårlig at masse timers arbeid går tapt pga. overivrig moderering...)

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Evil eddie: Du har virklig et skikklig projekt her, med mye arbeid. Det liker jeg! Husker den gamle Shutte'n din, den var veldig tøft bygd, og det var dette her også.

Det begynner å bli litt småvilt når man trykker inn Vannavkjøling i et barebone kabinett! :D

 

(Har sb51g, samme som du hadde før)

 

Så jeg lurer på en ting, hva må tilpasses for å få plass tl en slik powersuply som du har i min SB51G?

Lenke til kommentar

bjaa: Det er ganske så mye du må gjøre, da plassen for strømforsyning i SB51Gen er mye mer begrenset enn i DiGiDicen. Jeg måtte klippe vekk kantene på PSUen, samt PSU-festet og -uttaket på SB51Gen. Likevel må man skvise PSUen mellom drevrammen og kondensatorene på HKet (pass på at metallet (kjøleribber osv.) på PSUen ikke kommer i kontakt med disse!), det går akkurat på plass. For å si det sånn, PSUen sitter som støpt selv uten at den er festet med noen skruer..!

 

Her er bilder som viser dette: Fra siden og bak. Disse er tatt fra den opprinnelige tråden min om SB51G-modding, som ser ut å ha blitt ganske så redusert som følge av overgangen til det nye forumet.

 

Håper dette hjelper noe - skulle du lure på mer, send meg en PM..! :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering:

 

Har fått mekket blowholes for radiatorvifta og harddiskene, se her. Brukte faktisk utelukkende nibbleren min + en drill for å lage hullet for radiatorvifta, og har komplettert det hele med et 80mm konisk bassrefleksrør kjøpt hos Biltema. Hullene for harddiskene ble drillet i parallellogram-form fordi det ville stå mest i stil med hullene på venstre side av kabinettdekslet. Som dere ser, var litt uheldig med den første hullrekka - dette skyldtes feil valg av bor. Disse hullene må av denne grunn (og at det ble finere med 2 grupper a 4 rekker) fjernes, og har da planlagt å bruke metallsparkel til denne jobben.

 

Neste uke skal kabinettdekslet lakkeres svart, og samtidig må jeg finne en løsning på hvordan frontdekslet skal maskeres når det skal lakkeres også der. Kanskje jeg også skal fyre på noen vinylmerker (ala FnF), hvis jeg får tak i slike som er små nok?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå foretatt en liten ytelses-oppdatering på maskina, nå som jeg skal begynne å lakkere fronten og dekslet. Mitt Sapphire 9700 Pro AIW er nå byttet ut med et PowerColor 9800 Pro 128MB utstyrt med VGA Silencer (bilde av herligheten her). Dette er klokket til 443,5/760,5, og fungerer upåklagelig - all den varme lufta fra skjermkortet blir blåst ut av kabinettet. Eneste som er litt dårlig, er at kjøleren gjør at det er umulig å ta av/sette på IDE-kontaktene uten at skjermkortet må tas ut av AGP-sporet.

 

Den andre oppgraderingen er bytte av minne fra 2x512MB Corsair XMS3200 til 2x512MB OCZ PC4000 Gold. Jeg klarer å å klokke CPU til 3,3GHz med en FSB på 254MHz, og kjører minnet med sistnevnte hastighet med timingsene på 2,5-4-4-7. Eneste ulempen er at jeg ikke kan bruke Game Accelerator-funksjonen på hovedkortet, da PCen nekter å starte på alt annet enn "Auto". Her er benchmark-resultatene med Sandra Memory Bandwidth og Super PI.

 

På tirsdag/onsdag regner jeg med at lakkeringen av front og deksel er fullført, og jeg vil da komme med bilder av disse.

Lenke til kommentar

Javel folkens, da har jeg fått lakkert min vannkjølte DiGiDice, og ser meg da midlertidig ferdig med dette prosjektet.

 

LAKKERING:

Klok av skade etter lakkeringsproblemene av min gamle Shuttle SB51G, valgte jeg å bruke Jotun Bengalack m/malingsrulle i skumgummi for lakkeringen av kabinettdekslet. Og for lakkeringen av fronten, hadde jeg fremdeles 1 boks med svart Biltema hobbylakk samt 1 boks Biltema klarlakk fra forrige lakkeringsjobb.

 

Jeg tok fronten først, da denne var mest krevende lakkeringsmessig. Jeg fikk løsnet LCD-kontrollpanelet, men akrylruta foran displayet samt kontrollknappene var limt fast. Jeg måtte da til med maskeringstapen, og fikk dekket displayet ganske bra. Men knappene var et problem - jeg fikk ikke maskert helt inntil dem. Måtte derfor skjære vekk det jeg klarte av tapen rundt knappene, og heller bruke den svarte sprittusjen på de feltene som ikke ble lakkert. Det ble 6 tynne strøk (med 1/2 timers tørketid mellom hvert strøk) med svart lakk og 6 nye strøk med klarlakk etter 24 timers tørking av svartlakken. Jeg måtte lakkere selve fronten og drevdekslet hver for seg, se bilde her.

 

Deretter stod fronten for tur. Da bengalakken var ganske så klar i utgangspunktet, var det ikke noe behov for klarlakk. Og med malingsrullen fikk jeg mer kontroll over selve lakkeringsprosessen - det var kun nødvendig med 2 strøk for å få en jevn og blank overflate. Her er et bilde av dekslet rett etter det første strøket.

 

Og her er det ferdige resultatet: Foran (i mørket) og bak (i mørket). Bassrøret på toppen av kabinettdekslet ble festet med silikon. I tillegg kan man se utblåsningsdelen av skjermkortkjøleren (VGA Silencer) samt plexiglasset som er festet med de samme plast-"naglene" som ble brukt med originalkjølingen.

 

Det eneste jeg planlegger nå, er en ekstra 20cm blått katøderør som skal stå der 10cm-røret står nå, samt at sistnevnte rør skal flyttes foran i kabinettet mellom harddiskene og LCD-skjermen. Hardwaremessig kommer jeg ikke til å gjøre noe med, jeg venter til min neste PC før det kjøpes inn ny hardware. Unntaket er imidlertid harddiskene, høyst sannsynlig med SATA-grensesnitt da hovedkortet støtter dette.

 

Har dere spørsmål eller innspill? Kom med dem :-)

 

EDIT: Bildene (i dette tilfellet de i mørket) ble som sim nevner i det dårligste laget, så det er lagt ut nye versjoner. Jeg kan ta flere bilder hvis det skulle være ønskelig, bare nevn hvilken del av PCen det skal tas bilde av. Men jeg vil bare gjøre oppmerksom på at det HP Photosmart 318-kameraet jeg disponerer ikke akkurat er verdens beste...

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ser skikkelig fint ut ;D, men kvaliteten på bildene ødelegger litt :/

Jau, skulle likt ørliten bedre bilde kvalitet, så jeg kunne sett finishen på lakken ;)

 

Er ikke akkuratt veldig mange med vannavkjøling i en liten DigiDice, det syns jeg var bra :) Syns denne modden var bra jeg, dette kan du være stolt av :yes:

 

MVH BjaA

Lenke til kommentar
Helt konge! Denne workloggen likte jeg! Hvordan er lydnivået på denne saken?

Støynivået ligger på rundt 26-40 desibel, avhengig av hvilken hastighet jeg kjører på viftene for vannblokken og radiatioren. På laveste hastighet kan man uten problemer høre de 2 harddiskene som er installert. Jeg kunne fått støynivået enda lavere ved å fjerne systemvifta og den ene PSU-vifta, men da ville det nok ha blitt altfor varmt der inne. Viftestøyen er iallefall en god del lavere enn med originalkjølingen, som bl.a består av en 40x40x10mm's rakker på 6000RPM :no:

 

Sitter nå og vurderer om jeg skal gjøre det samme som linear har gjort med sin kasse - det hadde vært noe! Spørs da bare om jeg har tålmodighet nok til å pusse i 6 timer da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...