Gå til innhold

Den store P2P guiden|Oppdatert 16.05.04


jokki

Anbefalte innlegg

Litt basic om P2P

 

-Hva er P2P?

*P2P står for "Peer to Peer" eller "person til person" på norsk. P2P går ut på å finne filer som du har bruk for på andre personer sin datamaskin for så å overføre dem til din egen.

 

-Hva er et P2P program?

*Et P2P program er en klient til et nettverk eller en protokoll.

 

-Hva kan man gjøre med P2P program?

*Poenget med et P2P program er at man enkelt skal kunne laste ned og dele filer med andre.

 

-Hva finner man på P2P nettverk?

*På P2P nettverk kan man laste nesten hva som helst, man finner det andre har

interesse av å ha.

 

-Må man dele?

*Man må på noen nettverk dele, men i de fleste klientene til nettverk kan man velge å ikke dele hvis det skulle bli aktuelt. Husk at P2P nettverkene er i live på grunn av en deling.

 

-Hvem legger ut filene?

*Alle som vil kan legge ut filer til deling, men på toppen av kjeden er det et par grupper som er mest aktive.

 

-Hvor fort går det å overføre filer gjennom P2P nettverk?

*Hastighetene du får skyldes to faktorer linjebredden du har inn og linjebredde ut til personen(e) du laster ned i fra. Du får ikke bedre hastighet om du sitter på 10Mbit linje og laster ned fra en person med ISDN enn hvis du hadde hatt ISDN selv.

 

-Hva er faren med P2P?

*Faren med P2P er at mange filer inneholder virus som infiserer pc-en eller bakdører som tilater andre å kontrolere pc-en.

 

 

Hva man bør gjøre før man velger P2P program

 

En del av faren med P2P er at man kan få virus og andre ukjekke ting på pc-en.

Dette kan ungås ved:

 

1.Ha et godt, nytt og oppdatert anti-virus program slik man får has på virusene som eventuelt kunne komme inn.

 

2.Laste ned nyeste PeerGuardian og legge in denne filen og erstatte den med den gamle guardian.P2P filen som skal befinne seg under C:\Programfiler\PeerGuardian_1.99pr7

PeerGuardian er et programm som blokkerer ip-adresse og ip-ene i *.P2P fila er "fy-fy" ip-er

 

3.Ha en god brannmur, ikke helt relevant med P2P men er veldig greit å ha, mange crackere kan komme seg inn på pc-en gjennom porter som er åpne i forbindelse med P2P nettverket. En bra brannmur som jeg anbefaler er ZoneAlarm.Dette er gratis versjonen og pro versjonen som koster litt er bedre, men den som er gratis duger.

 

4.Proxy server kan også brukes, men ikke alle P2P klienter støtter det så jeg skal ikke gå så altfor mye inn på det. En proxy server er en maskin som du kan kjøre trafikken gjennom. Mange av disse er såkalte anonyme Proxyer, som betyr at de skuler IP'en din

 

6.Mange nettverk krever å ha en åpen port for å fungere skikkelig, dette må gjøres i brannmuren din og evenuelt Network Adress Translation i routeren.

 

7.Å vite hvor fort og hvor mye man laster ned er ganske kjekt enten man har ADSL med nedlastingsgrense eller man bare er litt nyskjerrig.Til dette formålet anbefaler jeg NetStat Live

 

Hvilken P2P klient skal jeg velge?

Det fins mange klienter der ute og hvilken som passer deg best kommer litt an på linjen din. Prøv ulike å se hvilken som passer deg best.

 

BitTorrent

BitTorrent er en åpen-kildekode protokoll. BitTorrent fungerer på en ganske spesiell måte. En pc kjører tracker som alle andre laster ned i fra. Blir trackeren brutt kan du ikke laste ned,men du kan alikevell laste ned fra ulike personer på likt. I og med at BitTorrent protokollen er åpen-kildekode er så og si alle klientene null-profitt prosjekt som vil si at de ikke indeholder spy/ad-ware

Å laste ned en hel fil/mappe fra gjennom BitTorrent er enkelt:

Du laster ned en *.torrent fil på nettet og åpner filen i en BitTorrent klient.

*.torrent filen inneholder info om hvor den orginale filen ligger og etter å ha hasjet(funnet ut innholdet i den virkelige filen)begynner den å laste ned.

 

Å lage en torrent fil er heller ikke så vanskeligt. Du laster ned f.eks TorrentAid. Alt videre blir guidet videre, URL-er som kan brukes til seeding(såing) er;

http://headhunterstracker.no-ip.com:6969/announce , http://ceres.mobilefrenzy.com:6969/announce , Hvordan du seeder(sår) filene kommer litt ann på klientene du bruker.

 

Ulike klienter:

Orginal BitTorrenten enkel og helst litt for enkel klient. Det samme gjelder en litt oppgradert BT++

BitTorrent Experimental som er den aller enkleste.Ingen instillinger på selve programmet instillingene skjer etter hvert som du åpner en ny *.torrent fil

Azureus er en javabasert klient og har muligheten til å velge bort filer å laste ned hvis *.torrent filen er satt til å laste ned en mappe. Den bruker lang til til å hasje filene.

 

FastTrack

FastTrack er lukket-kildekode og blir eid av Sharman Networks.

FastTrack var lenge kongen på haugen, men nå ettter hvert mister det poulariteten sin som den en gang hadde.Nettverket er infisert av falske filer. Hasjingen(verifiseringen som blir brukt er elendig og bruker altfor mye resurser.

Søkefunsjonen er for dårlig og tar lang tid. Taggingen er også dårlig.

KaZaA som også er eid av Sharman Networks er ikke den eneste klienten til nettverket ettersom

iMesh og Grokster har kjøpt seg inn i nettverket.

Grunnet dette må selskapene bak P2P programmet legge ved spy/ad-ware og reklame for å tjene pengene tilbake .

Morpheus var også lenge med på banen, men har nå gått over til Gnutella nettverkert.

De fleste FastTrack klientene finnes i diverse lett versjoner uten ad/spy-ware og reklame; KaZaA Lite++ , Diet KaZaA, Clean iMesh fra Dr. Damn og Clean iMesh fra Jamar

 

Edonkey2000

Edonkey2000 er et åpen-kildekode nettverk som er basert på servere for å kunne søke. Edonkey er bygd opp på en måte som skaper mye kø,Det beste er å la edonkey2000 klienten stå på et par døgn for at farten skal bli høy.Det finnes en del edonkey2000 klienter:

edonkey2000, eMule og eMule plus

 

Gnutella

Gnutella er det nettverket som ligner mest på FastTrack og kunne egentlig blitt like stort.Hastigheten på dette åpne-kildekode nettverket er bra. Taggingen er veldig bra og relativt bra hasjing som ikke krever så mye ressurser.Gnutella har ikke ett midtpunkt i nettverket. Ikke alt er perfekt og dette førte til at gnutella2 ble laget nesten ene og alene av en Australsk programmerer.

Ulike ad/spy-ware frie klienter: Gnucleus, LimeWire, AquaLime eller Morpheus

 

P2P hybrid program

Et P2P hybrid programm er et P2P programm som støtter flere ulike nett/protokoller, Det er to store P2P programm hybrider. Du har MlDonkey som støtter: Overnet , Bittorrent , Gnutella , Gnutella2 , Fasttrack , Soulseek , Direct-Connect og Opennap. Flere av disse nettverkene er i beta og alpha stadie og fungerer derfor muligens ikke skikkelig. MLdonkey kan være litt vrient å få til og jeg anbefaler det ikke til nybegynnere. Hvis du ikke ikke har tenkt å kjøre mlDonkey gjennom telnet som slettes ikke er bra eller enkelt bør du skaffe deg et GUI og det beste nå er MLdonkey g2gui. Shareaza er det andre P2P hybrid programet! Shareaza er kanskje det kraftigste og mest avanserte P2P programmet du får tak i. Det støtter eDonkey2000,Gnutella1/2 og BitTorrent og alle nettverkene kan bli innstilt i små detaljer.Mediaavspilleren er god og kan forhåndsspille nesten alle medier fra alle nettverkene. GUI-et er pent, ryddig og samtidig skinnbart.

 

Liste over P2P programmer pr. i dag Her skal jeg liste opp alle P2P programmene som finnes i dag. Har sett et par slike i andre forum, men har planer om å lage den største å beste hvis folket her har bruk for den. For å ikke skape fult kaos om klientene vil de bli delt opp etter Nettverk/Protokoller.

 

BitTorrent

 

BitTorrent

BT++

Experimental BitTorrent

TheSHAD0W's EXPERIMENTAL BITTORRENT CLIENT

ABC

Azureus

Burst

TorrentStorm

PTC

btmanager

G3 Torrent

NovaTorrent

Flash! Torrent

Bitanarch

SimpleBT

TurboBT

ByteTorrent

Hive

M1lk

BitComet

BitSpirit

Torrenttopia

BitTornado

 

Edonkey2000/Overnet

 

Edonkey2000

Overnet

eMule

eMule plus

eMule LSD

eMule Ef Mod

ShareDeamon

jMule

lPhant

jDonkey

xMule

aMule

 

Gnutella/Gnutella2

Bearshare

LimewireAquaLime

Nova

Phex

Swapper

XoLoX

Gluz

qtella

jtella

adagio

thetreehouse

sucide

gnucula

T.A.N.K

Ooasis

 

FastTrack

KaZaA

Diet K

KaZaA Lite

iMesh

Clean iMesh

Grokster

Mammoth

 

Direct Connect

Direct Connect

DC++

oDC

Reverse Connect

zDC++

CZDC++

BCDC++

PhantomDC++

BlackDC

DC++k

DC++k CDM

iDC++

IntraDream Direct Connect

phpdc

MTDC++

PowerDC

dcgui-qt

rmDC++

DC:PRO

DC++p

JavaDC

StrongDC++

 

Hybrider Klienter som støtter mer en en/et protokoll/nettverk

Morpheus

Shareaza

warez p2p

giFTwin32

mldonkey

Xnap

Kceasy

Zultrax

DC#

 

PS. Denne tråden er godkjent av Ueland

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Shareaza er det andre P2P hybrid programet! Shareaza er kanskje det kraftigste og mest avanserte P2P programmet du får tak i. Det støtter eDonkey2000,Gnutella1/2 og BitTorrent og alle nettverkene kan bli innstilt i små detaljer.Mediaavspilleren er god og kan forhåndsspille nesten alle medier fra alle nettverkene. GUI-et er pent, ryddig og samtidig skinnbart.

 

 

Må si meg enig i at det er et utrolig bra program, men det bruker no helt for j**** system ressurser! Cpu temp stiger med 10 celsius! Kameratene mine opplever akkurat det samme. Dette er dog beta versjonen, final har jeg ikke testet. Håper dette blir fikset i neste versjon (final av nyeste beta). Ellers en veldig fin guide! Kanskje legge til DC, som også er veldig mye brukt.

Lenke til kommentar

1. Laste ned Shareaza

2. Laste ned *.torrent.

3. Dobbelklikke eller høyre klikke på torrent filen og velge åpne i og velg shareaza.

 

Så lenge du ikke har to bittorrent klienter skal det bare være og dobbelklikke på *.torrent.

 

Kan du si hvor mye ressurser shareaza bruker, min bruker omlag 17% noe som jeg ikke opplever som så altfor mye.

Lenke til kommentar
Må si meg enig i at det er et utrolig bra program, men det bruker no helt for j**** system ressurser! Cpu temp stiger med 10 celsius!

Samme her.. etter litt bruk tar Shareaza i bruk over 90% av tilgjengelig cpu-kraft.

hvis du deler filer noe som du mest sannsynlig gjør og ikke er lam må du hasje filer. Det vil si at den verifiserer filene du skal dele for feil osv. Anbefaler bare og la det stå på en natt og så er hasjingen ferdig. Det holder med en gang.

 

Og LimeWire inneholder ikke spyware!

Lenke til kommentar
hvis du deler filer noe som du mest sannsynlig gjør og ikke er lam må du hasje filer. Det vil si at den verifiserer filene du skal dele for feil osv. Anbefaler bare og la det stå på en natt og så er hasjingen ferdig. Det holder med en gang.

Du, seriøst.. jeg har en oppetid på et par uker om gangen. Hovedmaskinen står og downloader 24/7, og de eneste gangene jeg lukker p2p-program, er hvis jeg skal spille noe online. Et par dagers hashe-tid burde være nok, syns du ikke?

 

Greit nok program, men det er ikke så perfekt som du vil ha det til. Det er flere enn meg som har nøyaktig samme problem.

Lenke til kommentar

Hva er hasjing?

 

får også svært dårlig nedlastings hastighet på filene som jeg laster ned. Har sjekket med forskjellige filer.

 

Er tilknyttet lan på høgskole, så bandbredden skulle ikke vere et problem. har klart hastigheter opp i 2,7 mb i min

Endret av ohy
Lenke til kommentar
Hva er hasjing?

 

får også svært dårlig nedlastings hastighet på filene som jeg laster ned. Har sjekket med forskjellige filer.

 

Er tilknyttet lan på høgskole, så bandbredden skulle ikke vere et problem. har klart hastigheter opp i 2,7 mb i min

Hashing er verifisering av filer, for å skjekke du får nøyaktig den samme filen som du skal.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...